Aktualności:

UWAGA:  - Upgrade do wersji 2.1.6 - zakończony... proszę o zgłaszanie ewentualnych błędów tutaj: https://www.ifar.pl/index.php/topic,5154.0.html

Menu główne

Podpisy elektroniczne a archiwizacja w systemie papierowym

Zaczęty przez proszek, Lipiec 07, 2025,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

proszek

Dzień dobry czy jest tu ktoś kto może pomóc w interpretacji przepisu z IK z 2011 r:
§  59. 
1.  Projekty pism przeznaczone do wysyłki za pomocą środków komunikacji elektronicznej przedstawia się do podpisu wyłącznie w postaci elektronicznej.
2.  W przypadku pisma przeznaczonego do wysyłki w postaci elektronicznej podpisujący:
1) podpisuje elektronicznie pismo w postaci elektronicznej;
2) podpisuje odręcznie wydrukowaną treść pisma w postaci elektronicznej (egzemplarz przeznaczony do włączenia do akt sprawy).
Chciałabym upewnić się w kwestii wydruku takiego dokumentu:

- czy drukujemy dokument już z podpisem elektronicznym, a pod nim podpisujemy to pismo dodatkowo odręcznie ? (na takim wydruki wizualnie są 2 podpisy - elektroniczny i odręczny)

- czy drukujemy niepodpisany dokument i składamy na nim podpis odręczny ? (wizualnie na wydruku 1 podpis - odręczny)

bardzo byłabym wdzięczna za wyjaśnienie.

Dory


gtrafalski

Moim zdaniem 1 ;) Idziemy po kolei według Instrukcji. Podpisujący najpierw (1) nakłada podpis elektroniczny, a dopiero potem (2) podpisuje odręcznie. W ten sposób w aktach sprawy zostaje taki dokument jak wysłaliśmy z dodatkową parafką.

Jest to jedno z wielu niedomagań stosowania Rozporządzenia z 2011 r., które naprawdę domaga się nowelizacji.

proszek

Powiem jak to jest u nas. Najpierw przygotowywane jest pismo na papierze, dyrekcja podpisuje odręcznie (taki dokument zostaje u nas w ad acta) Następnie pracownik merytoryczny przekształca wersję word na pdf i wysyła dyrekcji do podpisu elektronicznego. Taki dokument elektroniczny jest dalej wysyłany (e-doręczenia lub epuapem)  ???

Dory

Cytat: gtrafalski w Lipiec 08, 2025,Moim zdaniem 1 ;) Idziemy po kolei według Instrukcji. Podpisujący najpierw (1) nakłada podpis elektroniczny, a dopiero potem (2) podpisuje odręcznie. W ten sposób w aktach sprawy zostaje taki dokument jak wysłaliśmy z dodatkową parafką.

Jest to jedno z wielu niedomagań stosowania Rozporządzenia z 2011 r., które naprawdę domaga się nowelizacji.
Masz rację, jednak opcja nr 1.

proszek

Czy może to być parafka, czy musi być podpis z pieczątką..

Dory

Cytat: proszek w Lipiec 09, 2025,Czy może to być parafka, czy musi być podpis z pieczątką..
Moim zdaniem podpis. Parafki często gęsto są nieczytelne.

gtrafalski

Ja też myślałem o podpisie. Nie wyraziłem się do końca precyzyjnie.

proszek

a czy ma znaczenie fakt ze my jako jednostka organizacyjna miasta nie podlegamy pod IK z 2011 r.? Tylko bodajże pod rozporządzenie o Narodowym Zasobie Archiwalnym :o

Agatka1986

Cytat: proszek w Lipiec 10, 2025,a czy ma znaczenie fakt ze my jako jednostka organizacyjna miasta nie podlegamy pod IK z 2011 r.? Tylko bodajże pod rozporządzenie o Narodowym Zasobie Archiwalnym :o
A co to za rozporzadzenie?
Sposób postępowania z dokumentem elektronicznym czy to z rejestracją wpływu czy to z wysyłką powinien być uregulowany w instrukcji kancelaryjnej. Generalnie dokument podpisany podpisem elektronicznym drukuje się i na nim podpisuje się osoba, która podpis wykonała- jak dla mnie pieczątka i podpis. Jeśli podpis byl wykonany w EZD sporządzam wydruk z systemu wraz z uwierzytelnieniem o informacja o złożonych podpisach i daje do podpisu osobie, która podpis wykonała. Jeśli zapisy w instrukcji kancelaryjnej nie są sprecyzowane rozważyłabym aktualizacje normtywow 

gtrafalski

#10
Tak, kluczowe są zapisy w Twojej Instrukcji kancelaryjnej, którą w większości wypadków da się, po rozmowach z AP, dostosować do Twoich potrzeb i oczekiwań. Ale nie wszyscy mają tak dobrze. Urzędy gmin, miast, powiatów, wojewódzkie, marszałkowskie i administracja zespolona w województwie są zobligowani do stosowania Instrukcji kancelaryjnej stanowiącej załącznik nr 1 do Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. I o tym Rozporządzeniu wszyscy mówimy.

Cytat: proszek w Lipiec 10, 2025,a czy ma znaczenie fakt ze my jako jednostka organizacyjna miasta nie podlegamy pod IK z 2011 r.? Tylko bodajże pod rozporządzenie o Narodowym Zasobie Archiwalnym :o

Ma o tyle, że tą sprawę powinna rozwiązać Twoja IK. U mnie na przykład zrobiliśmy ostatnio tak, że jeżeli w sprawie papierowej jest pismo podpisane elektronicznie to przygotowuje się wydruk pisma i załącza do niego raport z weryfikacji podpisu. I nikt tego odręcznie nie podpisuje, bo i po co?

Jarek

Cytat: gtrafalski w Lipiec 11, 2025,U mnie na przykład zrobiliśmy ostatnio tak, że jeżeli w sprawie papierowej jest pismo podpisane elektronicznie to przygotowuje się wydruk pisma i załącza do niego raport z weryfikacji podpisu. I nikt tego odręcznie nie podpisuje, bo i po co?

A któryż to paragraf IK reguluje Twoim zdaniem tę dziwaczną praktykę?
Jarek Orszulak

gtrafalski

Od razu dziwaczną...
We wzorcowej to par. 36 ust. 3, w IK z 2011 r. par. 59 ust. 2 pkt 2, u mnie par. 35 ust. 3.

Jarek

Dziwaczną - no bo z jednej strony nie wiadomo dlaczego i po co weryfikujecie podpisy własnych przełożonych, z drugiej ignorujecie wymóg własnoręcznego podpisania egzemplarza ad acta, jasno określony w IK.
Jarek Orszulak

gtrafalski

Weryfikujemy podpisy własnych przełożonych w celu zachowania potwierdzenia autentyczności wydanego pisma. To chyba wyjaśnia dlaczego. 
Nie mamy "wymogu własnoręcznego podpisania egzemplarza ad acta, jasno określonego w IK". Poszliśmy inną drogą przygotowując dla siebie ten dokument. I udało nam się przekonać do tego pomysłu właściwe władze archiwalne.