Autor Wątek: dokumentacja medyczna (elektronicznie) - rejestry i bazy danych a JRWA  (Przeczytany 122 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline dragazes

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 8
Witam,

pracuję w szpitalu, który obsługuje kilkanaście systemów teleinformatycznych (m.in. AMMS, Infomedica), gdzie składowane są informacje-rejestry o pacjentach i  użytkownikach tych systemów (kadra medyczna: lekarze, pielęgniarki, itp.) oraz wpisy do poszczególnych baz danych, wynikających m.in. z wizyt. Powiązań pomiędzy nimi jest sporo. Przykładowo: jednego pacjenta może ?obsłużyć? kilku lekarzy z różnych dziedzin (chirurgia, onkologia, psychologia).

Od pewnego czasu prowadzę prace nad aktualizacją wykazu akt (ostatnia miała miejsce 10 lat temu). Prace prawie ukończyłem, ale Inspektor Ochrony Danych chce bym do wykazu wprowadził hasła klasyfikacyjne dotyczące ww. baz danych oraz rejestrów użytkowników i pacjentów z ww. systemów. Tu pojawia się problem, ponieważ systemy te nie mają modułów archiwalnych i tym samym nie da się wykonać wszystkich czynności kancelaryjnych. IOD tego argumentu "nie kupuje". Chce wysłać wykaz akt z powyższymi propozycjami i zobaczyć, jak zareaguje Archiwum Państwowe.

Nadmienię, że przejrzałem sporo dostępnych w sieci wykazów akt i w żadnym nie znalazłem tego typu haseł. Ponadto, przejrzałem kilkanaście artykułów dotyczących dokumentacji medycznej w wersji elektronicznej i tam też nie znalazłem odpowiedzi. Jest w nich mowa o repozytoriach, trzymaniu danych w chmurach, ale nigdzie nie ma mowy o zapisach dotyczących rejestrów oraz wpisach w bazach danych, w wykazie akt. Ponadto, temat archiwizacji jest opisywany bardzo ogólnie.

Czy ma ktoś może pomysł, jak ten problem rozwiązać, czy może znane są komuś tego typu przypadki, niekoniecznie związane z ochroną zdrowia? Ja widzę tylko jedno rozwiązanie, stworzenie odpowiedniego modułu/modułów (przy udziale firmy informatycznej) do zarządzania tymi rzeczami, dzięki czemu archiwum zakładowe będzie mogło przejąć i obsługiwać tę dokumentację. Następnie wprowadzenie odpowiednich zapisów w wykazie akt.

Z góry dziękuję za pomoc.

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Wprawdzie w  każdym JRWA są klasy dotyczące środków ewidencyjnych, rejestrów, w przypadku JRWA placówek medycznych również klasy dotyczące rejestrów medycznych.
Natomiast sposób prowadzenia tych rejestrów (papierowo, czy elektronicznie w dedykowanych systemach teleinformatycznych) nie ma wpływu na ich klasyfikacje rzeczową.
Klasa rzeczowa ma określać tematyczny charakter rejestru, a nie rodzaj systemu teleinformatycznego w którym jest on prowadzony, np:
- Księga główna przyjęć
- Księgi zabiegów operacyjnych
- Księga zabiegów pielęgniarskich
- Księga raportów lekarskich
- Księga raportów pielęgniarskich

Podobnie jeśli mówimy o prowadzeniu indywidualnej dokumentacji medycznej w tego typu systemach - klasyfikacja rzeczowa ma określać tematykę dokumentacji, niezależnie od tego w jakim systemie teleinformatycznym (czy też papierowo) jest prowadzona - z uwzględnieniem przepisów par. 15 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Zdrowia w spr. rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.

Dlatego tez pomysł tworzenia odrębnych klas dla danego systemu teleinformatycznego, w którym prowadzona jest dokumentacja świadczy tylko o zupełnym niezrozumieniu, czym jest JRWA.

Druga kwestia:
Cytuj
systemy te nie mają modułów archiwalnych i tym samym nie da się wykonać wszystkich czynności kancelaryjnych
To nie powinno mieć wpływu ani na klasyfikację rzeczową, ani na kwalifikacje archiwalną, ani na archiwizację dokumentacji elektronicznej prowadzonej w tych systemach.
Każda dokumentacja ma jakąś tematykę i tematyce tej powinno odpowiadać hasło i kategoria w JRWA (w dalszym ciągu z uwzględnieniem par. 15 ust. 1 w/w rozporządzenia).
Jeśli dedykowany do prowadzenia danej dokumentacji system teleinformatyczny nie posiada modułu archiwalnego, jej archiwizacja powinna zostać przeprowadzona poprzez eksport i zapis dokumentów na informatycznych nośnikach danych, które następnie na odpowiednich spisach z/o trafią do AZ.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 22, 2024, wysłana przez Rovan »