Autor Wątek: Akty notarialne w archiwum sądowym  (Przeczytany 785 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline TowarzyszArchiwista

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 5
Akty notarialne w archiwum sądowym
« dnia: Kwiecień 03, 2022, »
Czołem Archiwiści!

Proszę o chociaż małą podpowiedź lub wskazówkę gdzie szukać informacji.

Po przeanalizowaniu wielu ustaw i rozporządzeń nie mogę znaleźć odpowiedzi na poniższe pytania:

- czy sądy rejonowe przekazują akty notarialne do archiwów państwowych?
- jeśli tak, to po jakim czasie?

Przepisy mówią, że notariusze przekazują akty notarialne do sądów rejonowych po 10 latach. Żaden przepis nie mówi wprost o tym, co dzieje się z aktami notarialnymi później. Czy trafiają do AP, czy przechowywane są w sądzie wieczyście? Najbardziej adekwatny przepis mówi:

" § 7. 3. Do dokumentów przekazanych przez notariusza do archiwum ksiąg wieczystych sądu rejonowego stosuje się odpowiednio przepisy o przekazywaniu akt sądowych do archiwum państwowego."
(Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości w sprawie prowadzenia ksiąg notarialnych oraz przekazywania na przechowanie dokumentów sądom rejonowym)

Jednak przepisy sądowe mówią o sprawach cywilnych, karnych, itd. lecz nie wspominają nic o dokumentacji wydziału Ksiąg Wieczystych.

Zlecono mi sporządzenie spisów zdawczo-odbiorczych materiałów archiwalnych - aktów notarialnych, celem ich przekazania do Archiwum Państwowego. Zlecenie ma obejmować akty notarialne z lat 1992-2007. Czy wykonanie ww. czynności jest zasadne? Czy takie akty notarialne można przekazać do AP? Nikt ze współpracowników i przełożonych nie jest w stanie rozwiać moich wątpliwości i wskazać podstawy prawnej.

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 275
Odp: Akty notarialne w archiwum sądowym
« Odpowiedź #1 dnia: Kwiecień 04, 2022, »
Żadne przepisy tego nie normują - ani okresu po jakim należy akta przekazywać, ani trybu owego przekazania. Archiwa Państwowe przyjmują tego typu dokumentację bardzo niechętnie (podobno całe 4 w skali kraju), a jeśli już to po upływie okresu 25 lat - jak standardowo w przypadku kat. A - nie wiem więc czemu chcecie przekazywać akta z 2007? Rok 1996 to najmłodsze co możecie przekazać.

O ile AP się w ogóle zgodzi bo problem ze zbiorami aktów notarialnych jest taki, iż jest tam wszystko - czyli zarówno sprawy testamentowe, dotyczące nieruchomości, jak i poświadczenia podpisu, dokumentacji, czyli to co można by uznać za kat.A jest wymieszane z kat.B.

Chciano tą kwestię uregulować, był projekt dostępny pod adresem https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12307706 - ale od 2019 roku nic się w tej sprawie chyba nie dzieje.

Tak więc nie ma ku temu podstawy prawnej, ewentualnie można próbować wywodzić z unza, że 25 lat ale nie wiem czy to od strony prawnej w ogóle dopuszczalne.

Offline TowarzyszArchiwista

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 5
Odp: Akty notarialne w archiwum sądowym
« Odpowiedź #2 dnia: Kwiecień 10, 2022, »
Szanowny Panie,
w odpowiedzi na Pana zapytanie (mail z dnia jw.), dotyczące przekazywania aktów
notarialnych do archiwów państwowych, wyjaśniam co następuje:
Przekazywanie dokumentacji akt notarialnych wytwarzanych przez notariuszy do
archiwów państwowych nie jest obecnie uregulowane w przepisach prawa. Na ten przykład
Archiwum Państwowe w *** nie przejmowało do tej pory akt notarialnych do swojego
zasobu. O ewentualną możliwość przekazania tej dokumentacji do archiwum państwowego,
w którego właściwości terytorialnej znajduje się sąd rejonowy, w którym Pan pracuje, proszę
pytać w tym archiwum.

Z wyrazami szacunku,
*** ***
Dyrektor AP w ***

Offline TowarzyszArchiwista

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 5
Odp: Akty notarialne w archiwum sądowym
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 07, 2023, »
Szanowny Panie,

w odpowiedzi na Pana e-maila z dnia xx xx 2022 r. zawierającego pytanie
dotyczące aktów notarialnych w sądzie rejonowym uprzejmie informuję, co następuje:
Z treści e-maila oraz załączonego do niego pisma xxx w xxx
V Wydziału Ksiąg Wieczystych wynika, że w grę wchodzą akty notarialne w ramach
Państwowego Biura Notarialnego w xxx (państwowy zasób archiwalny) oraz akty
notarialne notariuszy (kancelarii notarialnych) działających po 1992 r. i wchodzących w skład
tzw. ewidencjonowanego niepaństwowego zasobu archiwalnego.
Wobec powyższego ? odpowiadając na Pana pytanie ? sądy rejonowe przekazują
akty notarialne notariuszy działających w ramach państwowych biur notarialnych (w tym
przypadku Państwowego Biura Notarialnego w xxx) do 1992 r. do archiwów
państwowych (Archiwum Państwowego w xxx) na mocy art. 5 ust. 1 ustawy z dnia
14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (Dz. U. z 2020 r. poz. 164),
zwanej dalej ?ustawą archiwalną? ? niezwłocznie po 25 latach od wytworzenia tych
materiałów archiwalnych (akt kategorii ?A?).
Natomiast ? zgodnie z przepisem § 7 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości
z dnia 12 kwietnia 1991 r. w sprawie prowadzenia ksiąg notarialnych oraz przekazywania na
przechowanie dokumentów sądom rejonowym (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 2039) ? notariusz
przechowuje u siebie oryginały aktów, testamentów i protokołów, odpisy dokonanych
protestów oraz księgi notarialne wymienione w § 1 ust. 1 pkt 1 i 2, a także w § 6 z okresu
ostatnich dziesięciu lat; po upływie tego okresu przekazuje je do archiwum ksiąg wieczystych
sądu rejonowego właściwego ze względu na siedzibę kancelarii. W ww. rozporządzeniu jest
mowa o przekazaniu do archiwum ksiąg wieczystych sądu rejonowego na przechowanie
dokumentów z kancelarii notarialnych bez wskazania ? wprost ? czy chodzi o przechowanie
wieczyste, czy czasowe.
Ponieważ materiały archiwalne (m.in. akty notarialne) wytworzone przez notariuszy w kancelariach notarialnych (podmiotach niepaństwowych ? samorząd zawodowy) po 1992
r. i przechowywane najpierw w kancelariach notarialnych, a potem w wydziałach ksiąg
wieczystych sądów rejonowych tworzą ewidencjonowany niepaństwowy zasób archiwalny, to
postępowanie z tą dokumentacją regulują przepisy art. 13 i art. 44 ww. ustawy archiwalnej.
Powyższe przepisy wskazują, że sprawy związane - ogólnie rzecz ujmując ?
z postępowaniem z dokumentacją, o których mowa w art. 5 ust. 1, art. 6 ust. 1 oraz w art. 12
ustawy archiwalnej, tj. także ocena wartości dokumentacji wytwarzanej i przechowywanej,
w odniesieniu do partii politycznych, organizacji politycznych, spółdzielczych i innych
organizacji społecznych oraz innych niepaństwowych jednostek organizacyjnych (w tym
również kancelarii notarialnych tworzących samorząd zawodowy notariuszy), a także
kościołów i związków wyznaniowych, regulują we własnym zakresie partie polityczne,
organizacje polityczne, spółdzielcze i inne organizacje społeczne oraz inne niepaństwowe
jednostki organizacyjne, jak również kościoły i związki wyznaniowe.
Przepis art. 13 wskazuje jednoznacznie, że to kierownik niepaństwowej jednostki
organizacyjnej (w tym wypadku notariusz) określa m.in. okresy przechowywania
dokumentacji i za swoje decyzje ponosi pełną odpowiedzialność. Z kolei przepis art. 44
ustawy archiwalnej pokazuje kwestię postępowania z materiałami archiwalnymi przez
niepaństwową jednostkę organizacyjną tworzącą ewidencjonowanym niepaństwowy zasób
archiwalny, w różnych sytuacjach.

Z poważaniem

DYREKTOR
Archiwum Państwowego w xxx
xxx xxx