Proces likwidacji MSP zostało zlikwidowane z dniem 01.01.2017 r. jednak w całym procesie likwidacji zapomniano się zdaje o kwestii dokumentacji wytworzonej przez urząd. Nie zostały zabezpieczone środki finansowe i zasoby kadrowe na wykonanie archiwizacji i przekazanie dokumentacji do archiwum państwowego. W tej chwili na stanie archiwum zakładowego jest ponad 8 km.b. akt oraz około 1,5 do 2 km nieuporządkowanej dokumentacji, która została pozostawiona przez pracowników, którzy nierzadko odchodzili z pracy właściwie z dnia na dzień. Do tego należy dodać nieuporządkowaną dokumentację elektroniczną zgromadzoną w systemie EZD PUW, która została wytworzona w ciągu kilku ostatnich lat kiedy jako system elektroniczny był podstawowym narzędziem do udokumentowania przebiegu załatwiania i rozstrzygania spraw. Fakt, że dokumentacja elektroniczna nie została uporządkowana i przekazana na stan archiwum zakładowego powoduje sytuację, że brak jest możliwości wyszukiwania w niej informacji oraz nie ma możliwości jej udostępnienia (co jest podstawowym obowiązkiem każdego urzędu).
Należało by się przyjrzeć jaki był zakres nadzoru archiwalnego Archiwum Akt Nowych nad likwidacją Ministerstwa. Czy były przeprowadzane kontrole? Jeśli tak to jaki był i zakres i jakie zalecenia pokontrolne wystosowano? Czy przeprowadzano ekspertyzy archiwalne? Jak wyglądała korespondencja w sprawie? Czy były przeprowadzane rozmowy i jakie były ich uzgodnienia? Jakie działania podjęte zostały w zakresie zabezpieczenia dokumentacji i przygotowania do przekazania do AAN materiałów archiwalnych? Jakie działania zostały podjęte ze strony Departamentu Kształtowania Narodowego Zasobu Archiwalnego NDAP?
Czy można mówić o niedopełnieniu obowiązków zarówno po stronie likwidatora jak i archiwów, czy sprawę można określić wręcz jako działanie na szkodę narodowego zasobu archiwalnego?