Autor Wątek: Brakowanie akt - dokumentacja księgowa  (Przeczytany 4765 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ziuta

  • Gość
Brakowanie akt - dokumentacja księgowa
« dnia: Listopad 22, 2005, »
Czy w roku 2005 można przeznaczyć ma makulaturę dokumentację księgową /faktury,noty księgowe/ z 1999r?
« Ostatnia zmiana: Styczeń 25, 2010, wysłana przez Jarek »

Anonymous

  • Gość
Brakowanie
« Odpowiedź #1 dnia: Listopad 23, 2005, »
lepiej dopiero w 2006, zwykle dok. księgową trzyma się rok dłużej, w rachunkowości rok obrotowy nie musi pokrywać się z kalendarzowym.

Ziuta

  • Gość
Brakowanie
« Odpowiedź #2 dnia: Listopad 23, 2005, »
Wielkie dzięki. :lol:

Offline paco1987

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 82
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brakowanie akt - dokumentacja księgowa
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 07, 2017, »
Dostałem poniższą  informację na kursie archiwisty, czy ktoś może to potwierdzić, czy tak można?
Cytuj
Ustawa o rachunkowości nie reguluje kwestii postępowania z dokumentami po upływie okresu przechowywania. W związku z tym, jeśli inne (poza ustawą o rachunkowości) przepisy obowiązujące jednostkę nie regulują odrębnie kwestii przechowywania dokumentów, to kierownik jednostki może we własnym zakresie podjąć decyzję o likwidacji tej dokumentacji i sposobie jej zniszczenia. W myśl bowiem przepisów ustawy o rachunkowości, kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości, w tym z tytułu nadzoru. Przeprowadzoną likwidację dokumentacji wskazane jest udokumentować protokołem zawierającym szczegółowy opis niszczonych dokumentów oraz podpisy osób odpowiedzialnych za ich likwidację.

Offline muniekdm

  • archiwa_2.5
  • archiwista
  • *
  • Wiadomości: 420
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brakowanie akt - dokumentacja księgowa
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 07, 2017, »
Trochę dziwnie to brzmi. Generalnie kwestię niszczenia dokumentacji w każdej jednostce regulują przepisy  resortowe, instrukcja kancelaryjna. Okres przechowywania wyznacza JRWA. Za kwestię brakowania dokumentacji faktycznie kierownik ponosi odpowiedzialność. Nie wiem o co chodzi z tym protokołem, bo to powinien być spis zgodny z Rozp. MKiDN z 20 października 2015.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1750
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Brakowanie akt - dokumentacja księgowa
« Odpowiedź #5 dnia: Wrzesień 07, 2017, »
Nie, nie brzmi dziwnie, to prawdziwa informacja. W firmach prywatnych jrwa to fanaberia a nie obowiązek.
Jarek Orszulak

Offline paco1987

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 82
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Brakowanie akt - dokumentacja księgowa
« Odpowiedź #6 dnia: Wrzesień 08, 2017, »
No właśnie to jest informacji od trenera kursu na archiwistę, który prowadzi własną firmę archiwistyczną. Lepiej może o wszystko pytać AP i spać spokojnie.

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 275
Odp: Brakowanie akt - dokumentacja księgowa
« Odpowiedź #7 dnia: Wrzesień 11, 2017, »
W jednostkach administracji państwowej oraz samorządowej oraz wszelkich innych jednostkach podległych pod AP lub podlegającej pod jakoweś przepisy resortowe nie można ot tak sobie wybrakować żadnych akt - nawet Bc nie można ot tak sobie samemu "przemielić".

Natomiast jeśli jest to firma w zupełności prywatna to jej właściciel/wyznaczona przez niego osoba ponosi odpowiedzialność za ewentualne zniszczenie czegoś co powinno być nadal przechowywane.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1750
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Brakowanie akt - dokumentacja księgowa
« Odpowiedź #8 dnia: Wrzesień 13, 2017, »
Jeśli mamy do czynienia z dokumentacją państwowego lub samorządowego podmiotu, to podlega on przepisom o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach (to są te "inne przepisy"), czyli konieczna jest zgoda ap na brakowanie. Jeśli mamy do czynienia z dokumentacją firmy czysto prywatnej, to te przepisy nie działają.
Jarek Orszulak