Autor Wątek: Notatka informacyjna a wstęp. Czym się różnią???  (Przeczytany 9482 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1729
Od razu odpowiadam: nie wiem ;D
Wg uproszczonych metod opracowania (Decyzja nr 20 NDAP z 10 grudnia 2002 r.w sprawie wprowadzenia wskazówek metodycznych  dotyczących uproszczonego opracowania zasobu archiwalnego przechowywanego w archiwach państwowych), paragraf 9 ust. 2 (cyt.) Do inwentarza zespołu sporządza się krótką notatkę informacyjną, podającą w formie syntetycznej dane dotyczące dziejów ustrojowych aktotwórcy, zawartości zespołu, dziejów zespołu, charakterystyki archiwalnej zespołu oraz informacje o zastosowanej metodzie opracowania.
Czyli są wszystkie rozdziały tradycyjnego wstępu, swoistym novum zaś ma być chyba zalecenie dot. "krótkości" notatki i syntetyczna forma.
Porównując jednak te zalecenia ze Wskazówkami metodycznymi do sporządzania inwentarzy archiwalnych zespołów (zbiorów) akt wytworzonych w okresie kancelarii akt spraw (XIX-XX w.), będących zał. do Pisma okólnego nr 2 NDAP z 28 maja 1984 r. znajdujemy tu taki zapis (cyt.):Cz. II ust. 4. Zarówno inwentarz kartkowy, jak i książkowy powinien być poprzedzony zwięzłym wstępem zawierającym... [i tu wymienione części wstępu].

Przyznaję, że niewiele z tego rozumiem...
Czemu właściwie ta sama forma opisu, gdy dotyczy zespołów z grupy A3, ma się nazywać "notatką informacyjną", a w przypadku pozostałych zespołów "wstępem"? 


 

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1729
Odp: Notatka informacyjna a wstęp. Czym się różnią???
« Odpowiedź #1 dnia: Wrzesień 25, 2008, »
Moich wątpliwości ciąg dalszy... ;)

Par. 8 wskazówek (cyt.):
1. Zespoły zaliczone do grupy A2 opracowuje się według zasad uproszczonego opracowania.
2. Wstęp do inwentarza zespołu ulega modyfikacji:
a) wstęp powinien być zwięzły,
b) w niezmienionej formie pozostawia się części wstępu: "dzieje ustrojowe twórcy", "zawartość
zespołu" oraz "dzieje zespołu (zbioru)",
c) skróceniu ulegają części wstępu: "charakterystyka archiwalna zespołu (zbioru)" oraz "informacja o zastosowanej metodzie porządkowania i inwentaryzacji".


Czy ktoś wie, o co chodzi?
Ja niestety nie wiem...

Offline Maciej Zdunek

  • starszy(a) archiwista(ka)
  • ****
  • Wiadomości: 546
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Notatka informacyjna a wstęp. Czym się różnią???
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 25, 2008, »
Cytat: Hania
Czy ktoś wie, o co chodzi?
Ja niestety nie wiem...
Ja też nie. Z codziennej praktyki wynika, że notatka informacyjna, to jest to samo co wstęp, tylko inaczej się nazywa  ;D
Absens carens

Offline Zbigniew Marek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 187
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Notatka informacyjna a wstęp. Czym się różnią???
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 27, 2008, »
Witam.
W tym miejscu  pozwolę sobie zgodzić się tylko częściowo.
Nie do końca zgadzam się ze stwierdzeniem:
... że notatka informacyjna, to jest to samo co wstęp...
Według nadal obowiązującego Pisma okólnego nr 2 NDAP z 28 maja 1984 r. w sprawie wprowadzenia wskazówek metodycznych do sporządzania inwentarzy archiwalnych zespołów (zbiorów) akt wytworzonych w okresie kancelarii akt spraw (XIX-XX w.), wstęp do inwentarza powinien być opracowany (zawierać informacje) "zgodnie z obowiązującymi w archiwistyce polskiej zasadami" (część II, pkt 4). Idąc dalej tym tropem te "obowiązujące w archiwistyce polskiej zasady" to nic innego jak m.in. wstęp opisany przez K.Konarskiego, a zatem tekst zawierający dosyć szczegółowe informacje o twórcy, czy materiałach zespołu. Natomiast notatka informacyjna według wskazówek dotyczących zasad uproszczonego opracowania to tylko streszczenie tych informacji (mniejsze lub większe, w zależności od grupy opracowania).
Odnośnie np. funkcjonowania kancelarii twórcy, we wstępie napiszemy, że nie posługiwano się dziennikiem podawczym, wspomnimy o procedurze powstawania pism (brudnopis, czystopis), zanalizujemy adnotacje i znaki kancelaryjne, itd. Natomiast w notatce ograniczymy się do stwierdzenia, że kancelaria była bezdziennikowa.

Zgadzam się natomiast ze stwierdzeniem:
... Z codziennej praktyki wynika, że notatka informacyjna, to jest to samo co wstęp...
  ;D

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1729
Odp: Notatka informacyjna a wstęp. Czym się różnią???
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 28, 2008, »
Wielka szkoda, że w obowiązujących przepisach dot. inwentarza archiwalnego (tych z 1960 r. i tych z 1984) nie zamieszczono dokładnego  zestawienia informacji, które powinny zawierać poszczególne rozdziały wstępu. Wystarczy przejrzeć wstępy na stronie NDAP żeby przekonać się, jak totalna samowolka panuje w tej materii: informacje są wymieszane w różnych rozdziałach, ich stopień szczegółowości (lub też ogólności) jest baaardzo rozmaity. I to we wstępach tworzonych przed epoką uproszczonych wskazówek. Na to wszystko nakładają się nieprecyzyjne zalecenia z uproszczonych wskazówek, co niestety potęguję, moim zdaniem, chaos. Co oznacza np. zalecenie dot. wstępów do inwentarzy zespołów grupy A2: mówiące o skróceniu "charakterystyki archiwalnej zespołu (zbioru) oraz "informacji o zastosowanej metodzie porządkowania i inwentaryzacji" (paragraf 8 )? Nie ma tu mowy o "streszczeniu", mam "skrócić". Czyli co właściwie, mam pominąć jakieś dane? Ale które?
W innym archiwum zrozumieją to jeszcze inaczej...
   

Offline Zbigniew Marek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 187
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Notatka informacyjna a wstęp. Czym się różnią???
« Odpowiedź #5 dnia: Październik 12, 2008, »
I dlatego, że
W innym archiwum zrozumieją to jeszcze inaczej...
oraz w kontekście wprowadzenia zintegrowanego systemu informacji archiwalnej oraz potencjalnego wprowadzenia inwentarza elektronicznego, powinno nastąpić odejście od opisowej formy wstępu do inwentarza/notatki informacyjnej na rzecz formularza opracowanego i zawierającego pola opisu zgodne z obowiązującymi w archiwistyce polskiej zasadami, a każde pole tego formularza powinno być przeznaczone i powinno zawierać konkretne, sprecyzowane informacje, np. "daty skrajne zespołu", "daty skrajne działalności twórcy"; "akt/y powołujące", "akt/y likwidujące" itd., itp.

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1729
Odp: Notatka informacyjna a wstęp. Czym się różnią???
« Odpowiedź #6 dnia: Październik 12, 2008, »
Takie dane już mamy chociażby w bazie SEZAM  :)
Dyskutowaliśmy już o tym na forum http://www.ifar.nac.gov.pl/index.php?topic=861.msg4913#new