Na początku kwietnia ruszyła Archivopedia (http://archivopedia.com/wiki/index.php?title=Main_Page).
Na razie to wersja 1,1 beta z niewielką zawartością, ale ze sporymi ambicjami. W związku z tą stroną na liście dyskusyjnej EAD pojawiło się kilka maili, których autorzy rozważają pomysły pojawiające się również na ifarze (http://www.ifar.nac.gov.pl/index.php?topic=103.0) a dotyczące możliwości dodawania informacji do pomocy archiwalnych publikowanych w sieci przez użytkowników archiwaliów (wlaśnie formuła wiki). Warto śledzić losy tego projektu.
Taką możliwość dało użytkownikom Archiwum Departamentalne Yvelines w Montigny-les-Bretonneux we Francji. Jest to część projektu realizowanego przez to archiwum we współpracy z firmą informatyczną, genealogami, władzami departamentu i Institut National de Recherche (INRIA-INSA). Objął on digitalizację ksiąg stanu cywilnego, akt katastralnych, spisów ludności i kart poborowych ? dokumentów najczęściej wykorzystywanych i najbardziej zużytych. W sumie zeskanowano ok. 3 mln. stron. Kopie są udostępniane w pracowni, a dane, których nie można na razie udostępniać, są zakryte. W projekcie tym zastosowano kilka rozwiązań nowatorskich. Jednym z nich jest specjalny OCR do rękopisów umożliwiający systematyczną indeksację elementów informacji, głównie nazwisk, umieszczanych w stałych miejscach formularzy. Drugim ? właśnie możliwość dodawania przez użytkowników metadanych, przy użyciu specjalnie przygotowanych dla każdego typu dokumentów formularzy wprowadzania danych. System przygotowała i stale modyfikuje firma Evodia na bazie MySQL z możliwością eksportu do XML. W prezentacji uwzględnione są elementy Java i PostgresSQL. System jest zgodny z EAD, ale EAC nie jest na razie zaimplementowany.