Internetowe Forum Archiwalne

Internetowe Forum Archiwalne => Archiwa Zakładowe => Wątek zaczęty przez: lukas_drill w Październik 11, 2021,

Tytuł: CUW a archiwa zakładowe w gminach
Wiadomość wysłana przez: lukas_drill w Październik 11, 2021,
witam,
mam pytanie w materii chyba nie za często poruszanej na forum (znalazłem 3 krótkie tematy).
Otóż w moim mieście chcą utworzyć CUW, który miałby obejmować szkoły podstawowe, coś przebąkują o bibliotece i ew. MOPS).
Jest to taka trochę pantoflowa informacja, ktoś coś tam mówi, myśli a ja dowiedziałem się o takim zamiarze przy okazji rozmowy na inny temat - ja, czyli archiwista zakładowy w Urzędzie Miasta:).

Chciałem, aby ktoś podzielił się ze mną wiedzą na temat funkcjonowania takich CUW-ów z perspektywy obiegu dokumentacji, archiwizacji akt, funkcjonowania ichniejszej składnicy akt (bo chyba nie archiwów zakładowych, skoro te CUW-y to jednostki organizacyjne miasta...).

- bo przecież taki CUW musie mieć chyba opracowane i uzgodnione z AP normatywy kancelaryjne?
- jakoś musi być określony sposób obiegu dokumentów pomiędzy CUW-em a szkołami...
- czy w szkołach składnice akt nadal pozostaną czy wszystko będzie trafiało do CUW-u?
- czy taki CUW powinien mieć archiwistę i od kogo to zależy? (ilości jednostek obsługiwanych)?
- kto występuje z wnioskiem o brakowanie (dyrektor CUW-u czy kierownik/dyrektor szkoły...)?
- jak w tym wszystkim umiejscowiony jest archiwista zakładowy w Urzędzie Miasta?
- jak to w ogóle te szkoły będą traktowane? Jako jednostki organizacyjne jednostki organizacyjnej? Co w przypadku likwidacji np. szkoły?

Tak na początek to pytań nasuwa się sporo, może ktoś już pracuje w podobnym układzie...
pozdrawiam serdecznie :)
Tytuł: Odp: CUW a archiwa zakładowe w gminach
Wiadomość wysłana przez: inka w Październik 12, 2021,
W mojej gminie również funkcjonuje CUW. Odpowiadając na pytania:
- tak CUW musi mieć swoje ustalone z AP normatywy
- to określi IK i IA
- CUW w składnicy będzie przechowywać to czym się zajmuje w swoim zakresie, czyli obsługą finansową/kadrowo-płacową szkół, przedszkoli. Szkoły prowadzą swoje składnice/archiwa
- z wnioskiem o brakowanie występuje dyrektor CUW
- archiwista zakładowy urzędu miasta nic nie musi, nie wolno przejmować żadnej dokumentacji CUW dopóki działa (ew. dopiero w razie likwidacji, jesli nie będzie następcy prawnego a gmina jest organem założycielskim). Oczywiście zawsze może doradzić w razie wątpliwości :)
- Jeśli szkoła jest likwidowana, składa dokumentację w CUW, ale tylko w tym przypadku
Dokumentacja CUW jest dosyć prosta i jednolita. Główne dokumenty to listy płac pracowników szkół, pracowników CUW, akta osobowe, faktury. 
Tytuł: Odp: CUW a archiwa zakładowe w gminach
Wiadomość wysłana przez: inka w Październik 12, 2021,
Jeszcze co do pytania czy CUW musi mieć archiwistę, to zależy jak duża jest składnica. Można wtedy wyznaczyć osobę spośród pracowników do czynności związanych z obsługą składnicy, można zatrudnić osobę wyłącznie do tego lub zlecać firmie zewnętrznej
Tytuł: Odp: CUW a archiwa zakładowe w gminach
Wiadomość wysłana przez: lukas_drill w Październik 12, 2021,
Super, bardzo dziękuję za odpowiedzi.
Mam natomiast wątpliwości odnośnie tego akapitu:
Cytat: inka w Październik 12, 2021,

- Jeśli szkoła jest likwidowana, składa dokumentację w CUW, ale tylko w tym przypadku

Organem założycielskim szkół jest Urząd Miasta, ten cały CUW to tylko świadczy określone usługi w określonych zagadnieniach. Więc likwidowana szkoła dokumentację przekazuje chyba do urzędu... Tak jak likwidowany CUW, bo to po prostu kolejna jednostka organizacyjna miasta... Względem stanu prawnego, to w szkołach nic się nie zmienia... czy mam racje?
Tak samo w przypadku brakowania: dlaczego dyrektor CUW miałby występować z wnioskiem o brakowanie, a nie dyrektor szkoły? Wiadomo - akta CUW-u: występuje dyrektor CUW-u, no ale akta szkoły, to chyba dyrektor szkoły...
pozdrawiam
Tytuł: Odp: CUW a archiwa zakładowe w gminach
Wiadomość wysłana przez: inka w Październik 12, 2021,
Jeśli chodzi o ten pkt "z wnioskiem o brakowanie występuje dyrektor CUW" miałam na myśli, że w zakresie dok. CUW.

Słusznie zwrócił Pan uwagę, że zlikwidowana szkoła powinna przekazać dokumentację do urzędu jako organowi prowadzącemu. Sprawdziłam i  wynika to z prawa oświatowego art. 89, ust. 6. Wiem, że nasz CUW przejął taką dokumentację, więc niestety mam sprawę do wyjaśnienia.