Ankieta
Pytanie:
Gdzie powinien się odbyć Zjazd IFAR w 2019 roku?
Opcja 1: ...PrzemyÄšÂl?...
głosy: 3
Opcja 2: ...Warszawa?...(FINA!)
głosy: 8
Opcja 3: ...wciĂÂ
Ěź kocham pierniki! (ToruÄšÂ!)..
głosy: 3
Szanowni,
Już czas i pora zacząć przygotowywać XIII Zjazd, w tym roku chcielibyśmy zrobić Zjazd w jesieni (p
Proszę Was - o głosowanie na miejsca w których Zjazd miałby się odbyć.
Głosujemy do 20 lutego.
Pozdrawiam,
Zapraszam! ;D
wciąż kocham Toruń i tak już zostanie ale proszę o dodanie Olsztyna... FINA też jest bardzo dobrą opcją !!!
FINA prowadzi !!!
:)
Szanowni,
Zatem wolą IFARowiczów będziemy prosić FINA o ugoszczenie naszego Zjazdu!
Pozdrawiam,
Ciekaw jestem czy zjazd odbędzie się w sali kinowej w siedzibie FINA na ul. Wałbrzyskiej.
Wczoraj tam byłem i fajnie to wygląda. Przy okazji może udałoby się obejrzeć jakiś film.
Mission Impossible? :p
Dogrywamy terminy... miejsce już potwierdzone. :)
Szanowni,
Z wielką przyjemnością chciałbym Was poinformować, że głosami Waszymi i za zgodą Dyrekcji FINA:
XIII Zjazd IFAR odbędzie się w FINA w dniach 26 - 27 września 2019.
Jednocześnie proszę o zgłaszanie na adres admin(at)ifar.pl propozycji wystąpień wraz ze streszczeniem (ok. 600 znaków) do 15 czerwca.
Pozdrawiam,
Rafał
P.S. Duże podziękowania naszemu ifarowiczowi - Filipowi za wsparcie w pozyskaniu sali.
Cieszę się, że się udało i zapraszam!
super
Szanowni,
Przypominam o możliwości zgłaszania propozycji referatów na Zjazd IFAR.
Pozdrawiam,
Czy jest jakiś fajny hotel w okolicach miejsca obrad?
Nasi goście najczęściej korzystają z:
https://www.desilva.pl/wilanow/
lub
https://www.hotelatos.pl/
A w okolicy jeszcze:
http://irysowy.pl/
https://barnabici.pl/
Szanowni,
Jest już trochę referatów zgłoszonych - jednak wciąż jest miejsce zachęcam zatem do ich zgłaszania - lekko wydłużając termin - do 1 sierpnia.
Pozdrawiam i czekam na zgłoszenia!
R.,
nie kuś :-P
@Rafał Jeśli nie ma dużo referatów, to może dasz nam więcej czasu na wystąpienia? Ja z chęcią podjęłabym się dyskusji z uczestnikami podczas mojego wystąpienia. W Szczecinie pojawiły się sugestie, żeby było mniej referatów, ale za to, żeby były dłuższe (z możliwością angażowania audytorium)...
Cześć,
To jest dobry pomysł - weźmiemy go pod uwagę podczas budowania agendy..
R.,
Szanowni,
Ze względu na gorące prośby prelegentów i forumowiczów
- w uzgodnieniu z naszym gospodarzem tj. FINA
przenosimy XIII Zjazd na 19-20 grudnia tego roku.
z tego względu przedłużam też możliwość przesyłania propozycji wystąpień do 15 października br.
Pozdrawiam,
Rafał
pewnie mało referatów???
Czy ktoś z NAC mógłby przestawić Hackaton i stworzone aplikacje?
Żeby nie zakładać nowego wątku (bo chyba nie warto) - jaki sens miało organizowanie tego hackathonu, skoro nie wiadomo ZA CO właściwie nagrodzono zwycięzców i pozostałe wyróżnione zespoły?
Cytat: sirsilis w Wrzesień 02, 2019,
pewnie mało referatów???
Cześć,
Bywało więcej - lecz był też postulat że jest ich za dużo - w tym roku wydaje się, że będzie w sam raz - też więcej czasu na dyskusję.
Agenda pojawi się w ten wt/śr.
Pozdrawiam,
o ile nic sie nie wydarzy to bede
A czy będziemy mieć spotkanie opłatkowe? Może 19.12? Może w formie takiego dodatkowego eventu otwartego dla wszystkich forumowiczów i sympatyków?
Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta...
... coraz bliżej IFAR, coraz bliżej IFAR ;D
Program XIII Zjazdu IFAR
Współorganizatorem jest FINA w Warszawie
(ul. Wałbrzyska 3/5, 02-739 Warszawa,
Zjazd odbędzie się w sali Minimax na parterze)
Wersja pełna
Czwartek 19.12
10.00. - 10.10. Otwarcie XIII Zjazdu IFAR
10.10. - 10.40. Naczelni Dyrektorzy Archiwów Państwowych w latach 1919-1939 - Hanna Staszewska MKiDN
W okresie II Rzeczypospolitej ukształtował się model polskiej sieci archiwalnej, który z niewielkimi zmianami przetrwał do dziś. Szefami administracji archiwalnej byli wtedy: Józef Paczkowski, Stanisław Ptaszycki i Witold Suchodolski. Ich zasługi w tworzeniu państwowej sieci archiwalnej są ogromne i warto je przypomnieć szczególnie teraz, kiedy świętujemy 100-lecie archiwów państwowych.
10.40. - 11.10. Polskie Nagrania" w NAC: wczoraj dziś i jutro - Maciej Parzniewski NAC
W 2015 spółka Warner Music Poland nabyła Polskie Nagrania. W referacie przedstawione zostaną działania podjęte przez NAC w celu zabezpieczenia archiwaliów tej ważnej dla polskiej kultury wytwórni. Gdzie jesteśmy obecnie - jakie materiały archiwalne trafiły już do zasobu NAC? Z jakimi problemami przyjdzie się zmierzyć opracowującym ten zespół?
11.10. - 11.40. FN + NInA=FINA. Połączenie instytucji z perspektywy archiwisty - Filip Kwiatek FINA,
Opowiem m.in. o: przyczynach połączenia, przebiegu procesu połączenia, trudnościach w ?docieraniu się? po połączeniu, zmianach kadrowych, zmianach organizacyjnych, łączeniu infrastruktury informatycznej (w tym systemów do opracowania i ewidencji materiałów filmowych i audiowizualnych), statusie formalnym i prawnym zbiorów, rozproszeniu lokalizacji, sytuacji lokalowej i bezpieczeństwie zbiorów, organizacji archiwum zakładowego i wdrażaniu przepisów kancelaryjno-archiwalnych itd., itp.
11.40. - 12.10. Przechowywanie przestrzenne - Cyfrowy katalog FINA - Joanna Kaliszewska i Artur Pyra FINA,
Od 2012 roku Repozytorium Cyfrowe buduje cyfrowy system przechowywania zasobów i danych zgodny z normami audiowizualnymi CEN EN1 5774 oraz CEN EN 15907. W świetle powiększonych zasobów Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, hierarchiczna budowa systemu przechowywania została dostosowana do kompleksowych ram opisu metadanych filmowych, telewizyjnych oraz mniejszych form audiowizualnych i audialnych.
Dzięki dedykowanym rozwiązaniom funkcjonalności bazy danych oraz szerokiemu wdrożeniu standardów audiowizualnych, system cyfrowego przechowywania FINA daje możliwość dokładnego powiązania wielu poziomów informacji o zasobach wraz z towarzyszącymi im nośnikami analogowymi i cyfrowymi zarazem.
W naszej prezentacji chcielibyśmy przedstawić przykłady rozwiązań dedykowanych dla przechowywania zasobów audiowizualnych o wysokim stopniu zróżnicowania oraz przybliżyć system ich głębokiego cyfrowego archiwizowania w przestrzeniach magazynowych.
12.10 - 13.30 przerwa kawowa i zwiedzanie FINA
13.30. - 14.00. Wdrożenie systemu EZD w Urzędzie Prokuratorii Generalnej RP - z dziennika doświadczeń projektu - dr Wojciech Woźniak Prokuratoria Generalna RP,
Systemy EZD są wdrażane coraz szerzej w administracji publicznej dając niejednokrotnie impuls do elektronizacji urzędu. Z taką też intencją przystąpiono do prac wdrożeniowych w Urzędzie Prokuratorii Generalnej RP. Po etapie prac przygotowawczych pod koniec czerwca 2019 r. powołano zespół wdrożeniowy i rozpoczęły się prace analityczne, organizacyjne i techniczne związane z wypracowaniem koncepcji funkcjonowania kancelarii Urzędu z wykorzystaniem systemu EZD. Zakres prac jest bardzo szeroki i obejmuje nie tylko wdrożenie narzędzia informatycznego, ale głęboką przemianę funkcjonowania organizacji, która staje przed zadaniem efektywnego wykorzystania cyfryzacji. Referat zaprezentuje działania podjęte w okresie od czerwca do września 2019 r i ich efekty wraz z perspektywą dalszych prac, których celem ma być wdrożenie, na początku 2020 r., EZD jako systemu podstawowego w Urzędzie.
14.00 - 14.30. E-usługi w Polsce - dr Anna Sobczak
@Kongres590 przewiduje, że 25% Polaków będzie miało profil zaufany do 2020. Co oznaczałoby podwojenie aktualnej liczby założonych kont na przestrzeni roku. 1% Polaków złożyło wniosek o e-dowód w pierwszym miesiącu jego funkcjonowania (04.03-03.04.2019). Liczba posiadaczy e-dowodów będzie stale rosła m. in. ze względu na obowiązek wymiany dokumentu tożsamości związany z czasowym ograniczeniem jego ważności. To wszystko może sugerować wzrost liczy obywateli, którzy będą zainteresowani e-usługami.
W związku z powyższym pojawia się pytanie o stan e-administracji a szczególnie e-usług w Polsce.
Autorka w swoim wystąpieniu podejmie się wyzwania udzielenia odpowiedzi na następujące pytania:
Jak wygląda dzisiaj świat e-usług?
Co się zmieniło na przestrzeni ostatnich lat? Ile i jakie e-usługi są dostępnych?
Gdzie szukać e-usług?
Jak Polska wygląda na tle Europy i świata w zakresie e-usług?
14.30 - 15.00. Podsumowanie i zakończenie pierwszego dnia Zjazdu
Piątek 20.12
9.30. - 9.35. Rozpoczęcie II dnia Zjazdu
9.35. - 10.05. Pierwszy Hackathon w Archiwum - cele projektu i doświadczenia z realizacji - Malwina Rozwadowska, Anna Lebensztejn - NAC
10.05. - 10.35. Internet rzeczy w służbie archiwum - Michał Kaca NAC
Stwierdzenie, że nowoczesne technologie mogą ułatwić pracę archiwistów nie jest specjalnie odkrywcze. Mimo to autor postara się przedstawić kilka rozwiązań, którym wciąż daleko do powszechnego stosowania
10.35 - 11.05. Archiwa i archiwiści w muzyce - Maciej Zdunek NAC
Streszczenie: Jeden z najbardziej popularnych na Internetowym Forum Archiwalnym wątków dotyczy wizerunku archiwów i archiwistów w literaturze i filmie. Autor, zainspirowany tym wątkiem, postanowił zbadać jak to wygląda w muzyce, i jaki gatunek muzyczny najbardziej pasuje do przeprowadzenia skontrum zasobu.
11.05 - 12.35. Pokaz filmu 'Sztandar wolności'
12.40 - Podsumowanie Zjazdu
Szanowni,
Gdyby były jakieś uwagi do wystąpień, afiliacji - proszę o kontakt.
Pozdrawiam,
Cytat: Anna Sobczak w Listopad 25, 2019,
A czy będziemy mieć spotkanie opłatkowe? Może 19.12? Może w formie takiego dodatkowego eventu otwartego dla wszystkich forumowiczów i sympatyków?
Coraz bliżej święta, coraz bliżej święta...
... coraz bliżej IFAR, coraz bliżej IFAR ;D
Cześć,
Zobaczmy - nie wykluczam :)....
super
Cytat: Anna Sobczak w Wrzesień 28, 2019,
Czy ktoś z NAC mógłby przestawić Hackaton i stworzone aplikacje?
Tak - jest drobna modyfikacja w agendzie i będzie o tym mowa bo to pierwszy hackaton :)...
Pozdrawiam,
Szanowni,
I jeszcze program w postacie postera przygotowany przez nieocenionego Marka Krzykałę z AP w Lublinie - Marku - wielkie dzięki!
pdf przy programie i tutaj.
- poglądowo dodany png.
W razie wydruku proszę korzystać z pdf
Pozdrawiam,
Rafał
Cytat: Rafał Rufus Magryś w Grudzień 01, 2019,
Cytat: Anna Sobczak w Wrzesień 28, 2019,
Czy ktoś z NAC mógłby przestawić Hackaton i stworzone aplikacje?
Tak - jest drobna modyfikacja w agendzie i będzie o tym mowa bo to pierwszy hackaton :)...
Pozdrawiam,
Bardzo się cieszę! Dziękuję!
A czy udałoby się jeszcze kogoś namówić na prezentację o ADE? ;D
Ostatnia konferencja narobiła smaku: https://www.archiwa.gov.pl/pl/dla-uzytkownikow/wsp%C3%B3%C5%82praca,-projekty,-dotacje/prowadzone-przez-ndap/projekty-z-funduszy-europejskich
daj palec...;)...
niestety w tym roku już nie damy rady.
Tak, jestem pazerna wiedzy, ale też dzielę się swoją.
PS. Podobno panowie lubią jak się od nich wiele wymaga????
Do zobaczenia za tydzień ????
Cytat: Anna Sobczak w Grudzień 10, 2019,
Tak, jestem pazerna wiedzy, ale też dzielę się swoją.
PS. Podobno panowie lubią jak się od nich wiele wymaga????
Do zobaczenia za tydzień ????
:D :D :D :D :D :D :D
szkoda ze bede tylko w 1szym dniu
niestety mnie nie bedzie... choroby dopadły :(
:'(
Ja jeszcze się trzymam, choć wokół różne zarazy fruwaja.
A czy będzie transmisja online?
Nie wszyscy niestety mogą pojawić się na zjeździe
Cześć,
tym razem nie - natomiast postaramy się nagrać i udostępnić online.
pozdrawiam,
Rafał
Szanowni,
już za 3.5 h rozpocznie się XIII Zjazd IFAR
-przybywajcie do FINA :)
ul. Wałbrzyska 3/5, 02-739 Warszawa,
Zjazd odbędzie się w sali Minimax na parterze
Tych których nie ma z nami, niech żałują, bo jak zawsze jest aryciekawie!
:)
PS. Transmisja na żywo na Twitterze...
Szanowni,
Dziękuję za udział wczoraj - zapraszam na dzisiaj!
Przybywajcie :)...
Szanowni,
Bardzo dziękuję za udział w XIII IFAR. Dziękuję Dyrekcji FINA za możliwość wykorzystania pięknej sali na potrzeby Zjazdu, możliwość zwiedzania FINA a także pokaz filmu, Filipowi Kwiatkowi za wsparcie na miejscu i organizację - Romkowi Urzędowskiemu za nagranie - i prelegentom - referaty były jak zwykle bardzo dobre merytorycznie!
Podsumowanie pojawi się wkrótce a nagranie ze Zjazdu, zakładam, po połowie stycznia.
Pozdrawiam,
Ja również dziękuję za kopalnie wiedzy i tony emocji, które zabiorę ze sobą na obczyznę!
Gratuluję świetnej organizacji!
Serdecznie pozdrawiam mojego ifarowego bliźniaka????
Cytat: Anna Sobczak w Grudzień 21, 2019,
Serdecznie pozdrawiam mojego ifarowego bliźniaka????
?????
Ja również dziękuję wszystkim i cieszę się ze wspólnego spotkania w FINA. Kto nie był, niech żałuje!
Pozdrowienia dla IFAR-owej bliźniaczki :)
Miał być uśmiechnięty emotek :), ale coś mi ostatnio nie wychodzą buźki... Może czas na nowy telefon :)
PS. Problem zidentyfikowany... Błędna interpretacja emotek w Chromie...
Szanowni,
poniżej sprawozdanie z XIII Zjazdu IFAR 19-20 grudnia 2019 r.
Po przywitaniu uczestników przez naszego Admina Rafała Magrysia rozpoczęliśmy właściwą część obrad, którą otworzyła prelekcja Hanny Staszewskiej Naczelni Dyrektorzy Archiwów Państwowych w latach 1919-1939.
Rok 2019 to czas obchodów 100-lecie archiwów państwowych i z tej okazji warto przypomnieć sylwetki trzech szefów Wydziału Archiwów Państwowych w okresie II RP: Józefa Paczkowskiego, Stanisława Ptaszyckiego i Witolda Suchodolskiego. Pierwszy z nich, J. Paczkowski (Wielkopolanin) pełnił swą funkcję w latach 1919-1926: to świetnie przygotowany, wykształcony na niemieckich uniwersytetach, pracujący 30 lat w pruskich instytucjach, w tym prawie 20 lat w archiwum berlińskim, znający archiwa europejskie z licznych staży, ze świetnymi kontaktami (korespondencja z Fruinem!), urzędnik, służbista, także wykładowca na uniwersytecie berlińskim, a przede wszystkim patriota, wybitny organizator, który po odzyskaniu przez Polskę niepodległości wrócił z Berlina i stawił się do służby dla odrodzonego państwa.
Za jego rządów nastąpiło przede wszystkim zorganizowanie sieci archiwalnej (powoływano kolejne archiwa ? w 1924 r. sieć liczyła 21 archiwów, najwięcej w okresie międzywojennym) oraz opracowanie przepisów regulujących pracę archiwów i archiwistów: powstały wtedy regulaminy dot. opracowania, funkcjonowania pracowni naukowych, archiwistów objazdowych, współpracy archiwów z uczelniami itp. (w sumie opracowano 10 regulacji). W 1925 r. dzięki jego naciskom i wpływom w czasie Zjazdu Historyków w Poznaniu obradowała po raz pierwszy odrębna sekcja archiwistów, w trakcie której zaprezentowano programowe i przełomowe dla polskiej archiwistyki referaty, z referatem samego Paczkowskiego pt. "Archiwalna zasada proweniencji" (znał tę zasadę z praktyki, bo archiwa niemieckie stosowały ją od końca XIX w.).
Kolejny naczelny dyrektor (w latach 1926-1931) to Stanisław Ptaszycki, majestatyczny starzec z siwą brodą, o ogromnym autorytecie naukowym, który w momencie obejmowania urzędu miał 73 lata. Nie przeszkodziło mu to z ogromną energią i entuzjazmem pracować na niwie archiwalnej. W czasie zaborów pracował w Petersburgu (wykładowca, nauczyciel, opiekun Metryki Litewskiej, do której sporządził inwentarz), wrócił do odrodzonej Polski (podobnie jak Paczkowski z Berlina) i stanął do służby państwowej: został jednym ze współorganizatorów KUL i USB w Wilnie, w latach 1918-1926 był dyrektorem Archiwum Państwowego w Lublinie. Jako dyrektor archiwów państwowych wykazał się zdolnościami organizacyjnymi, wizjonerstwem, pracowitością (mimo zaawansowanego wieku zwizytował prawie wszystkie archiwa, niektóre kilkakrotnie!). Za jego rządów wzrósł budżet archiwów, co wykorzystano skrupulatnie, powołując do życia m.in. Archeion.
Zarówno Paczkowski jak i Ptaszycki położyli też wielkie zasługi w zabiegach rewindykacyjnych.
Trzeci dyrektor to Witold Suchodolski, w odróżnieniu od poprzedników nie był ani profesorem ani nie robił kariery "u obcych". Człowiek o pięknej, niepodległościowej przeszłości (udział w strajku szkolnym 1905 r., PPS, zsyłka na Sybir) zasłużył się polskiej kultury będąc wysokiej rangi urzędnikiem w komisji rewindykacyjnej w Rosji, skąd po I wojnie usiłowano wydobyć nasze zbiory.
Pełnił swój urząd dyrektora archiwów w latach 1931-1939 (wrócił na stanowisko 1945-1949). Jego urzędowanie przypadło na czasy kryzysu, nie miał też pozycji i autorytetu poprzedników co z pewnością nie ułatwiało mu pracy. Suchodolski w czasie II wojny mimo podejmowanych prób ratowania zbiorów był świadkiem zagłady archiwów warszawskich i rozproszenia archiwaliów.
Z okazji 100-lecia pamiętajmy o naszych poprzednikach, bo ich zasługi dla kultury narodowej są wielkie 8) (i dlatego o nich jest najwięcej w tym sprawozdaniu ;)).
Następnie Maciej Parzniewski z NAC przedstawił temat Polskie Nagrania w NAC: wczoraj dziś i jutro. Historia kontaktów Polskich Nagrań z archiwami jest bardzo odległa, bo sięga 1964 r. (najstarszy zachowany protokół wizytacji), w 1987 r. ustalono dla instytucji nadzór ADM (Archiwum Dokumentacji Mechanicznej ? poprzednik NAC), do 2010 r. nadzór wykonywał ADM z NAC, potem AAN (do 2014 r.). Ostatnia kontrola miała miejsce w 2013 r.: wykazała ona stan dokumentacji aktowej kat. A na ok. 15 mb, kat. B 149 mb, obecność dokumentacji nierozpoznanej, 3729 fotografii, 30561 nośników nagrań dźwiękowych, 20 mb płyt produkcyjnych, 64 mb płyt komercyjnych. W 2013 r. postawiono PN w stan likwidacji i zaczęła się batalia, w której główne skrzypce po stronie archiwów odgrywał NAC z ówczesnym dyrektorem W. Woźniakiem o przejęcie nagrań do zbiorów publicznych. W 2015 Polskie Nagrania nabyła spółka Warner Music Poland i podpisano umowę z NAC o przekazaniu materiałów, ustalono także harmonogram współpracy. M. Parzniewski podkreślił, że współpraca z syndykiem układała się dobrze. Wytwórnia zobowiązała się także do przekazania do NAC kopii cyfrowych nagrań. Trzeba tu także przypomnieć gigantyczną pracę, jaką wykonali pracownicy NAC przy rozpoznawaniu i weryfikacji samych zbiorów jak i ich spisów. Umowa przewidywała przekazanie całości zbiorów do 2017 r., jednak wobec wielości problemów proces jeszcze trwa, chociaż udało się przejąć całość zasobu dźwiękowego (oprócz dodatkowych nagrań, które odkryto przy opróżnianiu budynku ;)). WMP zobowiązał się także do sporządzenia i przekazania do NAC kopii cyfrowych nagrań, i te kopie są również przejmowane.
Z przejętej dokumentacji można wyodrębnić kilka zespołów archiwalnych i NAC staje wobec problemu metodycznego, czy dzielić PN - do tej pory nie podjęto takiej decyzji.
Filip Kwiatek z FINA w referacie FN + NInA=FINA. Połączenie instytucji z perspektywy archiwisty przedstawił problematykę, z którą musieli zmierzyć się pracownicy nowej instytucji. W 2017 r. połączono Filmotekę Narodową i Narodowy Instytut Audiowizualny w jedną instytucję, mającą na celu m.in. gromadzenie, katalogowanie i restaurowanie dziedzictwa audiowizualnego oraz jego popularyzację. Obie instytucje przed połączeniem posiadały podobny zasób i wysoko wykwalifikowaną kadrę, nie miały natomiast regulacji w zakresie postępowania z dokumentacją (w obu brak było przepisów kancelaryjno-archiwalnych). Wśród różnic należy wymienić: status prawny zbiorów, standardy metadanych i ewidencji, sytuację lokalową i infrastrukturę informatyczną. W zespolonej instytucji powstało archiwum jako odrębna komórka organizacyjna, która zaczęła zabezpieczać i gromadzić rozproszony zasób oraz przejmować materiały z biur (pojawiło się dość tajemnicze pojęcie "spuścizny pracowniczej" ;)). 1 stycznia 2020 r. wejdzie w życie instrukcja kancelaryjna i instrukcja archiwalna, tak więc zarówno pracownicy jak i kadra zarządzająca zostali odpowiednio przeszkoleni, aby w miarę płynnie przejść na nowy sposób postępowania z dokumentacją. Niestety, nie podjęto decyzji, aby od razu wprowadzić EZD, tak więc instytucji grozi kolejny szok w przyszłości ;).
Połączenie dwóch różnych instytucji wywołuje rozmaite konsekwencje, wśród których można wymienić: zmiany kadrowe (awanse/degradacje, odejścia z pracy), ?docieranie się?, czyli konieczność połączenia dwóch różnych kultur pracy, nowe regulacje i przepisy, utratę przez NiNA certyfikatu ISO, konieczność zapewnienia zbiorom filmowym z Filmoteki bezpiecznych warunków przechowywania. Wyzwania stojące przed archiwistami nowej instytucji to przede wszystkim konieczność integracji systemów informatycznych, portali oraz ujednolicenie schematu metadanych.
Z kolei Joanna Kaliszewska i Artur Pyra z FINA opowiedzieli o Przechowywaniu przestrzennym - Cyfrowy katalog FINA.
Zasoby FINA to ok. 100 tys. tytułów filmów, plakaty, fotosy, fotografie, dokumentacja produkcyjna oraz szybko powiększające się zasoby cyfrowe.
Od 2012 r. Repozytorium Cyfrowe buduje cyfrowy system przechowywania zasobów i danych zgodny z normami audiowizualnymi CEN EN1 5774 oraz CEN EN 15907. W świetle powiększonych zasobów Filmoteki Narodowej - Instytutu Audiowizualnego, hierarchiczna budowa systemu przechowywania została dostosowana do kompleksowych ram opisu metadanych filmowych, telewizyjnych oraz mniejszych form audiowizualnych i audialnych. Cyklicznie, co około 6 lat konieczna jest migracja danych cyfrowych wraz z wymianą parku maszynowego, co generuje spore koszty i problemy.
Pracownicy FINA przyglądają się możliwościom sztucznej inteligencji w zakresie opisu i identyfikacji obiektów na poszczególnych klatkach filmu - takie próby, dość zaawansowane, są podejmowane w innych instytucjach.
Obecnie trwa retrokonwersja danych do katalogu - do tej pory przeniesiono opisy ok. połowy zasobu filmowego FINA i proces ten potrwa jeszcze kilka lat.
Wojciech Woźniak przedstawił temat Wdrożenie systemu EZD w Urzędzie Prokuratorii Generalnej RP - z dziennika doświadczeń projektu.
Na początku wystąpienia przedstawił kompetencje Prokuratorii (zastępstwo Skarbu Państwa w sądach) oraz strukturę organizacyjną wraz ze stosowanym systemem kancelaryjnym, polegającym na centralizacji kancelarii (sprawy są zakładane centralnie w kancelarii, a nie przez prowadzących). Na etapie prac przygotowawczych do wdrożenia rozważano rozmaite problemy, przede wszystkim: czy migrować dane ze wspomagającego systemu, który jest użytkowany teraz? Jeśli tak, to czy migrować wszystkie dane? W wyniku prowadzonych rozmów z twórcami EZD PUW ustalono, że dane zostaną zmigrowane, a formularz opisu sprawy zostanie zmodyfikowany i wzbogacony o nowe elementy, konieczne do prawidłowego działania urzędu. Ustalono także, że 80% klas w wykazie można od razu zakwalifikować jako prowadzone elektronicznie.
Proces wdrożenia jeszcze trwa i docelowo na początku 2020 r. EZD ma być systemem podstawowym w Urzędzie.
Następnie Anna Sobczak przedstawiła referat pt. E-usługi w Polsce. Ich rozwój w Polsce w ostatnich latach jest faktem, o czym świadczy zwiększająca się liczba użytkowników profilu zaufanego oraz liczba spraw, które obywatel może załatwić za jego pośrednictwem z urzędem. Ile zatem e-usług w Polsce jest? Wg Computerwold jest ich 5600 (1600 centralnych, 4000 lokalnych), na GOV.PL występuje 141 opisanych e-usług, natomiast na ePUAP 1558 opisanych.
Wg statystyk europejskich polski rynek usług, ich liczba i dojrzałość sytuuje się w środku stawki, co, zważywszy na poziom, z jakiego startowaliśmy jest optymistycznym wynikiem.
Zainteresowanie e-usługami w Polsce będzie rosło, obywatele przyzwyczajają się do tej formy kontaktu z państwem, tym bardziej, że ich interfejs jest coraz przyjaźniejszy, następuje ich integracja, zwiększa się skala ponownego wykorzystania danych cyfrowych.
Drugi dzień obrad rozpoczęliśmy od wysłuchania wystąpienia Malwiny Rozwadowskiej z NAC o Pierwszym Hackathonie w Archiwum - cele projektu i doświadczenia z realizacji. Hackathon odbył się 20-21 września 2019 r., w FINA, a zorganizowano go w ramach obchodów 100-lecia archiwów. Uczestnicy mogli pracować na cyfrowym zasobie NAC i FINA (wszyscy wybrali NAC), a główne wyzwania, z którymi mieli się zmierzyć to:
1) Jak zachęcić użytkowników mediów społecznościowych (Facebook, Instagram, Twitter) do interakcji z archiwum i do poznawania zasobu NAC udostępnionego w serwisie szukajwarchiwach.gov.pl?
2) Jak udostępniać i upowszechniać zasób NAC i FINA uczniom w wieku szkolnym w sposób zabawny i niesztampowy?
3) Jak zachęcić nowych użytkowników do ponownego przetwarzania materiałów z NAC i FINA?
4) Jak wykorzystać sztuczną inteligencję do klasyfikowania i tagowania zbiorów?
5) Jak pomóc użytkownikom szukajwarchiwach.gov.pl. eksplorować materiały instytucji prezentowane w serwisie?
6) Jak przyjaźnie i zrozumiale wytłumaczyć użytkownikom sposoby korzystania z cyfrowego archiwum za pomocą tutoriali i instrukcji obsługi?
Nagrody otrzymały trzy projekty https://www.nac.gov.pl/hackathon/zwycieskie-projekty/
W kolejnym wystąpieniu Michał Kaca z NAC przedstawił Internet w rzeczy w służbie archiwum, skupiając się na przedstawieniu pomysłów, które mogłyby ułatwić pracę w archiwum, np. aplikacja ułatwiająca magazynierom poruszanie się po magazynach lub kody kreskowe, dość szeroko już stosowane w bibliotekach.
Na zakończenie Zjazdu Maciej Zdunek zaprezentował temat Archiwa i archiwiści w muzyce. Zważywszy na fakt, że jeden z najbardziej popularnych wątków na IFAR dotyczy wizerunku archiwów i archiwistów w literaturze i filmie temat od początku brzmiał bardzo ciekawie :). Okazuje się, że oprócz zespołu Archive jest jeszcze całkiem sporo grup czy pojedynczych wykonawców, odwołujących się do archiwum: ok. 40 artystów, którzy w nazwie mają "archives" (np. Secret Archives of the Vatican, zespół brytyjski istniejący od 1988 r.), ok. 30, którzy mają "archive", 5 artystów, którzy w nazwie mają "archivist" lub "archivists". Maciej zbadał także, o czym śpiewają ci artyści, oto jeden z cytatów ;D: "Idealny archiwisto, jesteś tylko człowiekiem, chociaż chcesz zbawić (posmakować) wszystko (wszystkiego) co możesz, nie będziesz żył tak długo, jak myślisz".
A z czym najczęściej rymuje się w rapie "archives"? Z "apartfeid" 8).
A z czym muzykom kojarzy się archiwista? Z kimś poukładanym i porządnym 8). Olaf Deriglasoff w wywiadzie (cyt.): "Wszystkie swoje płyty mam skompletowane (?). Jestem takim kronikarzem, archiwistą, lubię, jak wszystko jest poukładane, skatalogowane".
I dla chętnych do posłuchania ułożona przez Macieja playlista: http://bit.ly/ifar2019 (niektóre kawałki naprawdę niezłe, słyszałam :)).
Szanowni,
Jak zawsze na Zjeździe IFAR wielką wartością są dyskusje, tak było i tym razem. Roztrząsaliśmy m.in.:
1) kwestie zaufania obywateli do państwa i vice versa oraz zastanawialiśmy się, czy państwo może zmuszać obywateli do korzystania z e-usług, co z tymi, którzy chcą pozostać przy rzeczywistości analogowej?
2) o skuteczności nadzoru archiwalnego przekonujemy się najczęściej wtedy, gdy musimy przejąć materiały do archiwum,
3) czy radcowie prawni mogą zakładać sprawy? Niektórzy twierdzą, że nie, bo chroni ich przed tym ustawa o radcach prawnych :o,
4) Czy szansą na poszerzenie e-usług będą e-doręczenia?
Bardzo dziękujemy Filipowi Kwiatkowi z FINA za świetną organizację Zjazdu, za możliwość zwiedzenia siedziby FINA no i za projekcję filmu "Sztandar wolności". To były super atrakcje!
I oczywiście Rafałowi za całokształt.
I wszystkim dziękuję za spotkanie, rozmowy, dyskusje :).
Do zobaczenia za rok :)
Haniu,
Wielkie dzięki!
R.,
Jak zawsze nasza ifarowa skryba nie zawiodła :)
Dzięki Haniu!
PS. Czy są już jakieś zjazdowe przymiarki na ten rok?
W trakcie zjazdu pojawiały się następujące sugestie:
1. Zjazdy zawsze w stolicy, bo tam najłatwiej dojechać
2. Lublin (jeśli dobrze pamiętam) miejscem następnych obrad
3. Termin, gdy inne duże konferencje się nie nakładają lub nie są w pobliżu
Wszystkiego dobrego w Nowym Roku :)
przymiarki są:
http://www.ifar.pl/index.php/topic,3931.0.html
czekam na propozycje miejsc...
R.,