Zgodnie z wcześniejszymi informacjami PZ będzie można założyć przez internet używając e-konta w banku.
W pierwszej kolejności, od 16.10, możliwość zakładania profili zaufanych, logowanie i autoryzacja do pz.gov.pl, zostanie uruchomiona dla użytkowników tylko jednego banku (PKO BP), ale integrują się kolejne.
Tutaj informacja o PZ na stronie COI.
https://www.coi.gov.pl/artykul/piec-korzysci-z-profilu-zaufanego-w-nowej-formule.html
PZ umożliwia teraz korzystanie z usług ZUS (system PUE ZUS) oraz do zakładania firmy przez internet (system CEIDG), w niedalekiej przyszłości również z usług na emp@tii MRPiPS.
Tym samym usunięta zostanie bariera dostępności PZ (konieczność osobistego stawienia się w urzędzie, w celu potwierdzenia PZ).
Wydaje się, że zwiększona liczba obywateli posiadających PZ, powinna również skutkować większą ilością spraw kierowanych drogą elektroniczną do urzędów, ale czy tak rzeczywiście będzie trzeba chwilę zaczekać.
Na stronie MC ogłoszono konkurs na nazwę dla Profilu Zaufanego - do wygrania atrakcyjna nagroda!
https://mc.gov.pl/konkurs
Autor zwycięskiej propozycji otrzyma nowoczesny laptop o wartości ok. 5 000 złotych.
CytatNa Wasze pomysły czekamy od 17 do 30 października 2016 r. pod adresem: konkurs@mc.gov.pl. (temat wiadomości: KONKURS NA NAZWĘ PROFILU ZAUFANEGO). Jedna osoba może przesłać dowolną ilość propozycji.
ePUAP wymaga dalszego rozwoju i stabilności choćby w kwestii wyboru odpowiedniego wzoru pism, przypisywania adresata czy kompozycji pisma przewodniego. Wiele "krzaczków" potrafi się przydarzyć podczas powyższych procesów, czego doświadczyłem nie raz :( Ponadto powinna pojawić się możliwość grupowania wysłanej czy odebranej korespondencji w jakieś sprawy czy foldery (teczki).
A z ostatnich awarii? Był problem z przesyłaniem przez system kodów autoryzujących na skrzynki m.in. w outlook, ale technicy z help desk szybko sprawę załatwili ;) (w 3-4 dni)
Cytat: luke w Październik 18, 2016,
Na stronie MC ogłoszono konkurs na nazwę dla Profilu Zaufanego - do wygrania atrakcyjna nagroda!
https://mc.gov.pl/konkurs
Autor zwycięskiej propozycji otrzyma nowoczesny laptop o wartości ok. 5 000 złotych.
CytatNa Wasze pomysły czekamy od 17 do 30 października 2016 r. pod adresem: konkurs@mc.gov.pl. (temat wiadomości: KONKURS NA NAZWĘ PROFILU ZAUFANEGO). Jedna osoba może przesłać dowolną ilość propozycji.
intesywnie mysle nad nazwami :-D
Cytat: crashzero w Październik 20, 2016,
ePUAP wymaga dalszego rozwoju i stabilności choćby w kwestii wyboru odpowiedniego wzoru pism, przypisywania adresata czy kompozycji pisma przewodniego. Wiele "krzaczków" potrafi się przydarzyć podczas powyższych procesów, czego doświadczyłem nie raz :( Ponadto powinna pojawić się możliwość grupowania wysłanej czy odebranej korespondencji w jakieś sprawy czy foldery (teczki).
A z ostatnich awarii? Był problem z przesyłaniem przez system kodów autoryzujących na skrzynki m.in. w outlook, ale technicy z help desk szybko sprawę załatwili ;) (w 3-4 dni)
Teraz bardzo mocno rozwijany jest profil zaufany, a sam ePUAP chyba nieco wolniej :)
Jeśli chodzi o wzory pism - raczej formularze, to są one przecież określane (zwykle na podstawie odpowiednich rozporządzeń) przez właściwe ministerstwa (lub inne jednostki) i zamieszczane w CRWDE. Wyjątkiem jest wzór pisma ogólnego za które odpowiedzialne jest MC. Z adresatami rzeczywiście jest nieco problemów, ale to jest chyba problem ogólniejszej natury - pisałem już kiedyś o chaosie w ezd z adresami. Tutaj jest podobnie.
Kompozycja pisma przewodniego chyba nie jest chyba aż takim problemem, w końcu kluczowa jest treść.
Grupowanie korespondencji w foldery (teraz są tylko odebrane, wysłane i robocze oraz pliki) jest sensowne, ale wymaga decyzji , w jakim kierunku ma zmierzać ePUAP.
Cytat: luke w Październik 14, 2016,
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami PZ będzie można założyć przez internet używając e-konta w banku.
W pierwszej kolejności, od 16.10, możliwość zakładania profili zaufanych, logowanie i autoryzacja do pz.gov.pl, zostanie uruchomiona dla użytkowników tylko jednego banku (PKO BP), ale integrują się kolejne.
Tym samym usunięta zostanie bariera dostępności PZ (konieczność osobistego stawienia się w urzędzie, w celu potwierdzenia PZ).
Wydaje się, że zwiększona liczba obywateli posiadających PZ, powinna również skutkować większą ilością spraw kierowanych drogą elektroniczną do urzędów, ale czy tak rzeczywiście będzie trzeba chwilę zaczekać.
Tak dla konfrontacji założeń z efektami, kilka danych statystycznych:
Liczba kont na ePUAP: - 30.09.2016 - 1 662 869
- 30.10.2016 - 1 722 736
liczba PZ:30.09.2016 - 746 700
30.10.2016 - 795 731
czyli na łączną liczbę 49 031 założonych w ciągu miesiąca PZów, przez banki założonych zostało 39 143 z nich.
Cytat: sirsilis w Październik 21, 2016,
Cytat: luke w Październik 18, 2016,
Na stronie MC ogłoszono konkurs na nazwę dla Profilu Zaufanego - do wygrania atrakcyjna nagroda!
https://mc.gov.pl/konkurs
Autor zwycięskiej propozycji otrzyma nowoczesny laptop o wartości ok. 5 000 złotych.
CytatNa Wasze pomysły czekamy od 17 do 30 października 2016 r. pod adresem: konkurs@mc.gov.pl. (temat wiadomości: KONKURS NA NAZWĘ PROFILU ZAUFANEGO). Jedna osoba może przesłać dowolną ilość propozycji.
intesywnie mysle nad nazwami :-D
Jeśli wymyśliłeś eGO to 2503 głosy wskazały na Ciebie jako szczęśliwego posiadacza, cyt. wysokiej klasy komputera osobistego :)
niestety to nie moje... a te nazwy są bardzo średnie... w sumie może trudno coś wymyślić powalającego...
Najnowsze dane dot. liczby zakładanych profili zaufanych, w związku z uruchomieniem przez COI/MC usługi "sprawdź swoje punkty karne"
w ciągu 48h od uruchomienia usługi założono 48 310 nowych PZ, z czego:
15 572 PKO BP
13 898 ING
7 007 Millenium
3 270 Inteligo
946 envelo (nowy podmiot świadczący usługę potwierdzania PZ online, od 11 kwietnia br.)
7 617 urząd potwierdzający
Powyższe jasno wskazuje kierunek w którym powinna podążać e-administracja; dobrze przygotowany serwis + wygodne narzędzie potwierdzania tożsamości, które można uzyskać bez chodzenia do urzędu i mamy wyjaśnienie popularności usługi.
Nie wiem tylko czy cieszyć się czy smucić, ale pierwszą bramą do PZ stają się banki.
Cytat: Filip Kwiatek w Kwiecień 27, 2017,
Nie wiem tylko czy cieszyć się czy smucić, ale pierwszą bramą do PZ stają się banki.
Do e-GO ;) A poważnie nic dziwnego z bankowości elektronicznej korzysta większość obywateli i traktuje jako coś normalnego i naturalnego i nikt w zasadzie żadnego szkolenia do obsługi takiego konta bankowego nie musiał mieć. A o PZ (nie mówiąc już o eGO ;)) ciągle słyszała mniejszość i to ta interesująca się jak np. forumowicze IFAR ;), urzędnicy itp. ePUAP ciągle jest drogą przez mękę więc jak banko to trochę oswoją to ludzie się przekonują. Szkoda tylko wyrzuconej w błoto kasy bo trzeba było od razu zrobić system z wykorzystaniem funkcjonalności bankowości elektronicznej i byłoby prościej, intuicyjnie i zapewne taniej ale jak wiadomo decydenci wiedzą lepiej... no ale na ten temat dyskusji już było wiele i w sumie to szkoda czasu. A wracając do eGO i banków - jeśli efekt będzie właściwy to dlaczego nie??
Co do epuap, to zobaczcie, że nowe usługi, jak np. właśnie te cytowane wyżej punkty karne, są do zrealizowania z pominięciem tego serwisu. Korzystamy z Obywatel.gov.pl https://obywatel.gov.pl/ (https://obywatel.gov.pl/) i uwierzytelniamy się PZ eGO :)
Tym niemniej również na epuap da się zrobić coś sensownego. Usługa wnioskowania o nowy dowód osobisty jest teraz naprawdę łatwiejsza do zrealizowania. Mamy baner na Obywatelu z promowaną usługą, po kliknięciu przechodzimy do logowania na epuap, znowu promowana usługa z banerem - Kończy Ci się ważność dowodu osobistego - złóż wniosek teraz,nie trzeba szukać w zagmatwanym katalogu spraw. Usługa poprawiona została w celu ułatwienia złożenia wniosku o nowy DO, po uwagach samorządów o dużym odsetku błędnie wypełnianych wniosków, np. do samego UM Wrocławia via epuap miesięcznie wpływa ok. 250 wniosków o wydanie DO. Poza tym w tym roku mamy tzw. górkę dowodową, czyli 8 mln dowodów do wymiany, stąd zmiany. Generalnie jednak zgadzam się, że zrealizowanie usługi na epuap do łatwych nie należy.
Od 1 lipca 2017 r. MRPiPS rozpocznie z kolei nabór wniosków do nowego okresu świadczeniowego 500 +, jestem przekonany, że kanał bankowy zdominuje pozostałe metody wnioskowania (ZUS, ePUAP, okienko w urzędzie, etc.).
I w ten sposób prywatne, komercyjne, zagraniczne podmioty (banki) przejmują rolę urzędów czy ich witryn internetowych. Dla mnie nie do przyjęcia.
Filipie, ale "polska" część sektora bankowego również bierze udział w tym procesie. Jeśli oczekujemy, również jako obywatele, rzeczywistego podniesienia jakości usług publicznych, to chyba w tym momencie nie ma innego wyjścia. Sektor komercyjny jest w awangardzie, publiczny - sami widzimy.
Mimo wszystko oczekuję od sektora publicznego konsolidacji głównych usług w swoim obszarze odpowiedzialności. Można i trzeba współpracować z sektorem prywatnym, a nawet uczyć się od niego, korzystać z potencjału, działać wspólnie. Jednak wg mnie współdzielenie chociażby w zakresie wniosków 500+ idzie za daleko. Zakładam, że wiele usług cyfrowych z zakresu a-administracji podmioty prywatne zrobiłby lepiej czy szybciej, ale nie o to chyba chodzi, aby to na nich scedować.
Ja mam taką dygresję, nieco na marginesie.
Podmioty komercyjne, w szczególności banki, wprowadzając na potegę dostępność kont użytkowników i swoich usług w świecie "elektornicznym" nie musiały się przejmować wieloma rzeczami, którymi urzędowe, oficjalne portale/aplikacje/systemy zarządzania muszą się przejmować.
Na ten przykład - czy jakiś bank obchodzi, że 70 letni emeryt z komputera w ogóle nie umie korzystać, a co dopiero korzystać z dostępu do konta online? Nie - bo z badań wychodzi, że 90% klientów wie jak to robić. I dla tych 90% bank wpowadzi przelewy za 0 zł, a pan emeryt ma latać do banku/na pocztę i płacić minimum 2 zł za przelew. Mogą wprowadzić jakieś konto specjalnie dla tych 10% ale czy muszą? Nie, jak uznają, że się nie opłaca to nie zrobią i tyle, najwyżej klient pójdzie do konkurencji co zostanie skalkulowane w wyliczeniach jako akceptowalne. Nie chce emeryt płacić za przelew? Niech złoży wniosek o dostęp do konta online, jego sprawa czy chce płacić.
Wyobrażamy sobie podobne podejście w przypadku spraw urzędowych? Na przykład wnioski o jakieś zaświadczenie będą darmowe i szybciej rozpatrzone jeśli złożymy wniosek online, cała reszta wniosków będzie czekać 2 razy dłużej, będzie trzeba umieścić opłatę 5 zł i odebrać osobiście - no chyba że sie wypełni pełnomocnictwo i zamieści stosowną opłatę...
Inna sprawa - czy bank obchodzi kompatybilność swojego systemu informatycznego z systemem innego banku? Nie. W najlepszym razie ma tylko generować określone dane, które gdzieś się wysyła, np. do instytucji nadzorczych.
Dla banku istnieje coś takiego jak wykluczenie społeczne? W nosie to mają - no chyba, że rachunek ekonomiczny wykaże inaczej.
A może jakiś podmiot komercyjny musi się przejmować wnioskami o udostępnienie informacji publicznej? Nie, baza danych jest ich i udostęniają ją tylko wtedy, kiedy przepisy tak nakazują.
Przetargi, konkursy, zapytania o cenę, które powinny być jawne? Nie, mogą wybrac kogokolwiek do wykonania zadania, w sposób, który uznają za najkorzystniejszy.
Muszą się liczyć z opinią publiczną? Nie - chyba, że wybuchnie afera albo będzie to opłacalne z jakiegoś względu.
Ktoś krytukuje przyjęte rozwiązania, bo można było inaczej? Mogą zwyczajnie olać, bo wcześniej przygotowane analizy upewniają ich, że mają rację, że to się opłaci i nie będą się wdawać w żadną dyskusję, bo to strata czasu.
Usługa nie ma zasięgu w danym rejonie? I co z tego, skoro w 99% kraju zasięg jest, a dla tych 1% się nie opłaca, niechaj sobie radzą sami.
Specjaliści, którzy dzięki swoim umiejętnością i doświadczeniu, są w stanie wykonać sprawnie powierzone zadanie, chcą jakiś "sum wziętych z księżyca"? Jeśli się opłaca to czemu nie, nikomu nic do tego kogo zatrudniają, na jakim stanowisku i za ile, o ile nie próbują przy tym łamać prawa.
Tego typu kwestie decydują o tym, iż byłbym bardzo zdziwiony, gdyby to urzędy były prekursorami wykorzystania "elektronicznego" załatwiania spraw wszelakich.
Zważając na powyższe nie uważam za coś złego, że to urzędy uczą się od sektora komercyjnego, rzecz w tym żeby się uczyć na błędach, które podmioty komercyjne popełniały w czasie wdrażania swoich rozwiązań i żeby urzędy były kilka kroków za sektorem komercyjnym a nie kilka metrów.
Oczywiście "nie zaszkodziłoby", żeby zbudować jakieś własne instrumenty/platformy/rozwiązania, które by uniezależniały urzędy od sektora komercyjnego, tak aby rezygnacja jakiejś firmy ze świadczenia usług (bo się nie opłaca/bo zmiana profilu działalności/bo inny klient docelowy/bo ryzyko) nie rozkładała na łopatki dostępności jakiejś usługi.
Któż bowiem zaręczy, iż za jakiś czas, takie dajmy na to banki, nie stwierdzą, iż wyręczanie urzędów posunęło się za daleko albo to za bardzo ryzykowne (np. ryzyko wycieku danych innych niż własne grożące procesami sądowymi i postępowaniami różnorakich urzedów) i w związku z tym - zamkną "furtkę"? I wtedy pobudka, cofamy się, wnioski papierowe powracają, bo nikt w międzyczasie nie wymyślił nic innego?
Cytat: metricisRegninotarii w Maj 02, 2017,
Oczywiście "nie zaszkodziłoby", żeby zbudować jakieś własne instrumenty/platformy/rozwiązania, które by uniezależniały urzędy od sektora komercyjnego, tak aby rezygnacja jakiejś firmy ze świadczenia usług (bo się nie opłaca/bo zmiana profilu działalności/bo inny klient docelowy/bo ryzyko) nie rozkładała na łopatki dostępności jakiejś usługi.
Któż bowiem zaręczy, iż za jakiś czas, takie dajmy na to banki, nie stwierdzą, iż wyręczanie urzędów posunęło się za daleko albo to za bardzo ryzykowne (np. ryzyko wycieku danych innych niż własne grożące procesami sądowymi i postępowaniami różnorakich urzedów) i w związku z tym - zamkną "furtkę"? I wtedy pobudka, cofamy się, wnioski papierowe powracają, bo nikt w międzyczasie nie wymyślił nic innego?
Współpracę z bankami oceniasz na swój sposób i w porządku. Natomiast odnosząc się do pozostałych uwag, cyt. wyżej, muszę napisać, że nie trzeba budować, bo takie rozwiązania już są, choć jak wszyscy wiemy czasami niedoskonałe, piszę o systemach dziedzinowych. Systemy obsługujące różne rejestry czy ewidencje państwowe również się integrują lub przynajmniej wymieniają dane z coraz większą efektywnością i pożytkiem dla obywatela, ale i urzędnika. Wspomina się o oświadczeniach w miejsce zaświadczeń i to rzeczywiście się dzieje, patrz nowe wnioski np. w świadczeniach rodzinnych. Mona je złożyć przez bank, ale i przez system dziedzinowy (rządowy), zatem nawet jeśli banki uznają, że im się ta współpraca nie opłaca, w co osobiście wątpię (bank zdobywa kolejnych klientów, którzy dostają nowe usługi dostępne w jednym miejscu), to nadal można skorzystać z systemów dziedzinowych, w ostateczności zaś z wniosku papierowego i przysłowiowego okienka w urzędzie.
CytatWyobrażamy sobie podobne podejście w przypadku spraw urzędowych? Na przykład wnioski o jakieś zaświadczenie będą darmowe i szybciej rozpatrzone jeśli złożymy wniosek online, cała reszta wniosków będzie czekać 2 razy dłużej, będzie trzeba umieścić opłatę 5 zł i odebrać osobiście - no chyba że sie wypełni pełnomocnictwo i zamieści stosowną opłatę...
Wnioski papierowe są i jak sądzę nieprędko znikną, także dlatego, że uwzględnia się potrzeby osób starszych czy mających problem z dostępem do sieci, etc. Często zaś okazuje się, że wniosek złożony w tradycyjnej papierowej postaci jest szybciej rozpatrywany od tego złożonego elektronicznie. Doświadczyłem tego osobiście :) dowiadując się w urzędzie co z moim wnioskiem złożonym elektronicznie via ePUAP.
Swoją drogą nie wspomniałem jeszcze, że od 28 kwietnia br. Profil Zaufany (eGO) ma już wersję mobilną, łatwiejszą do korzystania z komórki.
Nie twierdzę, że systemów dziedzinowych nie ma w ogóle, nie mniej daleko im do pełnej integracji. Nie tak dawne są czasy kiedy przy zakładniu firmy było trzeba osobno latać do ZUSu, bo do ich systemu jakoś informacje "nie docierały". I takich problemów wciąż jest wiele.
Inna sprawa, iż jak mnie mój bank poinformował, jak zacząłem sie wgłębiać w szczegóły, iż mogę mieć albo profil poprzez bank albo profil potwierdzony w urzędzie. Zatem jak zrezygnuje z oferty danego banku i przejdę do innego, który jeszcze nie oferuje tego typu usługi to wszystkie wnioski, które złożyłem przepadają, podobnież jak i odpowiedzi. Podobnie w przypaku zlikwidowania dostępu via bank i udaniem sie do urzędu celem załatwienia sobie dostępu via system dziedzinowy. Gotowy scenariusz na "panie ale ja to miałem tam, a to już zlikdwidowane i co teraz".
Dlategoż uważam, iż korzystanie z pomocy podmiotów komercyjnych powinno być tylko uzupełnieniem, a nie dominującym "kanałem" kontaktu e-dministracji z obywatelem.
Cytat: metricisRegninotarii w Maj 10, 2017,
Dlategoż uważam, iż korzystanie z pomocy podmiotów komercyjnych powinno być tylko uzupełnieniem, a nie dominującym "kanałem" kontaktu e-dministracji z obywatelem.
Amen :)
Polacy mają już ponad milion profili zaufanych
Liczba podpisów elektronicznych umożliwiających korzystanie z usług administracji publicznej w internecie skokowo rośnie, głównie dzięki bankom. Do końca roku ma przekroczyć 1,5 mln.
Liczba aktywnych profili zaufanych przekroczyła w poniedziałek 1 mln (rok temu było ich nieco ponad 0,5 mln). Ogromna w tym zasługa banków, poprzez które założono już ok. 300 tys. profili, będących odpowiednikiem podpisu elektronicznego umożliwiającego weryfikację użytkownika, otwierającego drogę do załatwienia wielu spraw w administracji państwowej online i przez całą dobę.
http://www.rp.pl/Finanse/307119883-Polacy-maja-juz-ponad-milion-profili-zaufanych.html
Sporo korzystam z ePUAPu i sporo przy tym ... klnę. Ale ma za to jedną zaletę -> pewne dostarczenie wiadomości aby skomunikować się z Urzędem. Działa i nikt po drugiej stronie nie powie, że nie dostał wiadomości. Tylko pewne mechanizmy, któee w nim funkcjonują się nie sprawdzają. Np. taki katalog spraw. Po wybraniu instytucji, katalog wyświetla błędnie sprawy, które mogę załatwić w tym urzędzie, a po wyborze konkretnego formularza okazuje się, że tego typu ta instytucja... nie przewidziała. Często tą samą czynność - tworzenie pisma - muszę powtarzać krok po kroku od początku.
Cytat: Filip Kwiatek w Kwiecień 28, 2017,
Zakładam, że wiele usług cyfrowych z zakresu a-administracji podmioty prywatne zrobiłby lepiej czy szybciej, ale nie o to chyba chodzi, aby to na nich scedować.
A dlaczego nie?? Czy ważniejsze jest to kto zrobił czy to jak, za ile i w jakim czasie??
Po wielu latach siedzenia w tych zagadnieniach widzę, że to co robi administracja często jest bez sensu. Wymaga się, żeby ludzie zarabiający 2-3 tyś. projektowali i wdrażali systemy warte wiele milionów i dziwimy się, że to czy tamto nie działa?? Uważam, że administracja powinna nadawać tylko kierunek ale i to najczęściej jest za trudne bo sama administracja często nie wie czego chce! A jak wie to często nie wie, że np. inna jednostka już to robiła/robi/zrobiła i nie wyszło....
ePUAP mimo, że po poprawkach nadal daleki jest od ideału. Wzory pism ogólnych (pismo do urzędu), jeżeli nie zostało wskazane jako "wzorcowy" formularz do kontaktu z klientem/obywatelem - może nie być aktywne (przewidziane) dla danego urzędu! Po wyborze np. "pismo ogólne do urzędu" przy próbie określenia adresata, często nie są dostępne instytucje, do których chcemy zaadresować pismo. Jak na XXI wiek ePUAP w tej formie to wstyd.
Dzisiaj miałem po raz pierwszy okazję wysłać jako obywatel pismo epuap-em do ZUS-u w Ostrowie Wielkopolskim (po trzech i pół roku posiadania profilu zaufanego). Poszło całkiem sprawnie, jest UPO ;D zobaczymy, jak długo będę musiał czekać na odpowiedź. Jedyny problem, który zaistniał, to wybór adresata. Po pierwotnym jego wyborze określiłem rodzaj sprawy, który chcę załatwić, po czym i tak ponownie musiałem dokonać wyboru adresata. Wrażenie jest dobre mimo osobistych złych doświadczeń z pierwszą odsłoną epuap.
Na ePUAP jest już poprawiona usługa - pismo ogólne do urzędu.
https://www.gov.pl/cyfryzacja/najpopularniejsza-e-usluga-w-nowej-odslonie
Tylko w tym roku z usługi tej obywatele skorzystali ponad 1,4 mln razy. To oznacza, że każdego dnia, za pośrednictwem platformy ePUAP do urzędów wpływa niemal 5 tysięcy takich pism. Usługa ?Pismo ogólne do urzędu? służy m.in. do zadawania pytań, pisania wyjaśnień, zażaleń, żądań i próśb oraz przesyłania wniosków we wszystkich sprawach, dla których nie istnieją oddzielne formularze usług.
Teraz Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki przygotowały nowy formularz tej usługi. Formularz posiada przejrzysty układ i jest w pełni intuicyjny. Zmienił się sposób dodawania załączników - akceptowane są załączniki do 500 MB.
Cytat: Michał Serdyński w Wrzesień 19, 2017,
ePUAP mimo, że po poprawkach nadal daleki jest od ideału. Wzory pism ogólnych (pismo do urzędu), jeżeli nie zostało wskazane jako "wzorcowy" formularz do kontaktu z klientem/obywatelem - może nie być aktywne (przewidziane) dla danego urzędu! Po wyborze np. "pismo ogólne do urzędu" przy próbie określenia adresata, często nie są dostępne instytucje, do których chcemy zaadresować pismo. Jak na XXI wiek ePUAP w tej formie to wstyd.
Poprawiony został również sposób adresowania samego pisma.
Warto sprawdzić.