Minęło pół roku od kiedy w codziennej pracy "obcujemy" z NiKą. Forum jest dobrym miejscem na wymianę doświadczeń i spostrzeżeń dotyczących korzystania z nowego systemu do obsługi nadzoru archiwalnego. Myślę, że dyskusja na ten temat może przyczynić się do wypracowania bardziej konstruktywnych propozycji dla NDAP.
Co to jest NiKA? Sorrki za może głupie pytanie, ale autentycznie nie wiem, o co chodzi.
To aplikacja webowa, która zastąpiła od 1 stycznia br. bazę NADZÓR. Aplikacja, która ciągle się psuje, do której poprawki są tworzone na kolanie, bo jak można uznać prace nad systemem i wprowadzanie poprawek podczas pracy użytkowników. Zarzucano kiedyś twórcom ZoSIA, że ich system nie działa poprawnie, ale NIKA przebiła wszystko począwszy od koloru czcionki, który sprawia, że cześć interfejsu jest prawie nieczytelna a kończąc na błędach systemowych np. ostatni problem z upoważnieniami, które zaczęły działać wadliwie. Diagnoza według mnie to zaorać cały projekt i stworzyć moduł w ZoSIA lub dogadać się z Podlaskim Urzędem Wojewódzkim w celu uzyskania kodu źródłowego EZD PUW i na jego bazie zbudować moduł do obsługi nadzoru, choć chyba lepszym rozwiązaniem to włączenie go do ZoSIA. Po prostu zgroza jak się pomyśli, że ktoś z NDAP mógł wydać kupę kasy na niedziałającą aplikację
Na razie używam NiKi do wydawania zgód. Mnie denerwuje problem np. zaokrąglania wyłączeń z brakowania. Wpiszesz np. 0,12 a on zaokrągli do 0. I na nowo trzeba wchodzić i poprawiać. Problem z wyszukiwaniem wpisanych jednostek organizacyjnych.
Nie wiem jak to będzie z pisaniem protokołów ale słyszałem ile to stwarza problemów i zastanawiam się jak tutaj dotrzymać terminów wynikających z przepisów.
A propos ZOSi to już w momencie jej powstania przebąkiwano coś o module dla nadzoru. Ale nie było chyba woli jego stworzenia skoro sam system miał problemy z przebiciem się.
Trochę przeszkadza mi brak możliwości łączenia ról w systemie. Muszę mieć osobne loginy dla administratora lokalnego i kierownika nadzoru. Podobno zostanie to zmienione w nowej odsłonie systemu.
Korzystam z każdej funkcjonalności, którą umożliwia NiKA - w zakresie redagowania protokołów kontroli i wystąpień pokontrolnych oraz wydawanych zezwoleń na brakowanie dokumentacji. Jeżeli chodzi o sporządzanie protokołu kontroli (mimo pewnych niedoróbek) jest to istotny krok do przodu. System wymaga jednak inwencji, nie daje bowiem czytelnego podsumowania. To co jest najbardziej istotne, tzn. zaobserwowane nieprawidłowości, trzeba wpisać w edytowalnym polu. Wnioski, na podstawie czystych danych z protokołu nie zawsze są jednoznaczne.
Niedawno me oczęta ujrzały protokół kontroli AZ wygenerowany przez NiKA - dwa razy więcej kartek, mniej treści, mniej konkretów a układ tego wszystkiego jest poprostu, zwyczajnie, nieczytelny. Zarówno dla mnie, jak i dla kierownictwa - czyli osób dla których terminologia archiwalna jest obca. Co więcej kierownictwo widuje wiele protokołów z kontroli i tak nieczytelnego to dawno podobno nie widzieli.
Pomijając juz ten bezsens, iż najwidoczniej twórcy tejże aplikacji nie przewidzieli istnienia czegoś takiego jak archiwum ksiąg wieczystych zatem zrobiono z niego... drugie archiwum zakładowe.
Na początek proponowałbym - czytelniej.
No i stało się. NIKA idzie do zaorania.
Funkcjonalności NiKA zostaną udostępnione w ramach systemu ZoSIA.Taki krok wydaje się dość oczywisty. Przecież pierwotnie takie było założenie, żeby wszystkie zagadnienia związane z działalnością AP były prowadzone w jednym systemie. ZoSIA bez danych dotyczących kształtowania zasobu archiwalnego nie spełnia kryterium integralności informacji archiwalnej.
Cieszy zwłaszcza że takie rozwiązanie o wiele wcześniej wnioskował zespół powołany przez NDAP do spraw bazy NADZÓR ale wówczas ustalenia poszły do kosza i tak powoli narodziła się NIKA
Oby tylko to wchłonięcie NIKA przez ZoSiA nie ograniczyło się do zaimplementowania obecnych funkcjonalności NIKA do ZoSIA, bo w niczym to systemu informacji archiwalnej specjalnie nie wzbogaci ...
Osobiście mogę zadeklarować możliwość koegzystencji z NIKA jeszcze przez np. rok, byleby w finale dostać w ZoSIA (skoro już ma tak być) nie tylko narzędzie do drukowania protokołów kontroli, wystąpień pokontrolnych itd., ale przede wszystkim rejestr przechowawców materiałów archiwalnych i co równie ważne (o ile nie ważniejsze) rejestr tych materiałów. Wówczas system informacji archiwalnej niewątpliwie zostanie wzbogacony.
Cytat: Marcin Buczek w Wrzesień 09, 2016,
Cieszy zwłaszcza że takie rozwiązanie o wiele wcześniej wnioskował zespół powołany przez NDAP do spraw bazy NADZÓR ale wówczas ustalenia poszły do kosza i tak powoli narodziła się NIKA
To NIKA nie była szerzej konsultowana?
Rozbudowa funkcjonalności jest konieczna. Modyfikacja obecnych też by się przydała. Uwagi można zgłaszać do DKN-u. Myślę, że przy okazji można się zastanowić nad istotą informacji o przedpolu archiwalnym oraz efektywnością gromadzonych danych. Ciekaw jestem też opinii osób prowadzących archiwa zakładowe - jakie informacje są ważne z ich punktu widzenia.
Cytat: Grzesiek w Wrzesień 09, 2016,
Cytat: Marcin Buczek w Wrzesień 09, 2016,
Cieszy zwłaszcza że takie rozwiązanie o wiele wcześniej wnioskował zespół powołany przez NDAP do spraw bazy NADZÓR ale wówczas ustalenia poszły do kosza i tak powoli narodziła się NIKA
To NIKA nie była szerzej konsultowana?
Była ale w niczym to jej specjalnie nie pomogło. Przynajmniej ja pamiętam, że działaliśmy trochę z wersja testową.
Cytat: Bolek w Wrzesień 09, 2016,
Była ale w niczym to jej specjalnie nie pomogło. Przynajmniej ja pamiętam, że działaliśmy trochę z wersja testową.
takie rozpoznanie bojem??
Jakieś tam pomysły uwzględniono. Więc nie było tak źle. Ale i tak efekt końcowy pozostawiał wiele do życzenia jak wszyscy wiemy.
Wracam do tego wątku, ponieważ uważam że archiwiści powinni zasygnalizować Naczelnemu Dyrektorowi, że zarządzenie wprowadzające NiKA w części może być bezprawne. Zostało ono wydane na podstawie art. 21, tymczasem to w art. 28 ust. 3 jest podstawa do regulowania kwestii dotyczących kontroli i kształtowania zasobów.
Kuriozalne jest to, że w ramach instrukcji użytkowej systemu (załącznik) zamieszczono regulacje, które są zawarowane dla odrębnego zarządzenia z art. 28 ust. 3. Chodzi o to jak przeprowadzać kontrole, jak występować o zlecenie kontroli innemu archiwum, jak ustalać jednostki pod nadzór, jak wydawać zgody na brakowanie. Przecież to jest jawne złamanie upoważnienia ustawowego!