Internetowe Forum Archiwalne

Internetowe Forum Archiwalne => Archiwa Zakładowe => Wątek zaczęty przez: lukas_drill w Luty 12, 2014,

Tytuł: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: lukas_drill w Luty 12, 2014,
Witam,
pracuję w jednostce samorządowej, zabieram się za opracowanie akt osobowych pracowników.
Czy możecie mi Państwo napisać jak porządkuje się tego typu akta (ułożenie w teczce/kopercie, paginacja, opis koperty/teczki, jaka ewidencja, wg czego układać, by było dobrze potem odszukać danego delikwenta, czy ten spis zd-odb z arch w krakowie nie jest za szczegółowy?)
Może jakieś odnośniki do określonych materiałów i przepisów?
byłbym wdzięczny
pozdrawiam gorąco
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: MarcinP w Luty 12, 2014,
Odsyłam do: Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. 1996 nr 62 poz. 286)

Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: lukas_drill w Luty 20, 2014,
no niestety to rozporządzenie może i dobre jest, ale dla prowadzących sprawy kadrowe, ale nie da opracowujących akta osobowe...bardziej chodzi mi o pomysł na ewidencję akt. No bo powiedzmy, że założę sobie ewidencję dla teczek już znajdujacych się w archwium, ale po jakimś czasie będą dochodzić kolejne osób zwalnianych/odchodzących z pracy. Jakaś taka ewidencja by nie zaburzała dotychczasowego spisu a można byłol dokłądać kolejne teczki i potem znaleźć szukaną osobę
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: muniekdm w Luty 20, 2014,
Jeśli chodzi o ewidencję to jest spis dla akt osobowych przygotowany przez Archiwum w Krakowie
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: inka w Luty 20, 2014,
witam, ja przyjmuję akta osobowe do a.z. na formularzu, który jest dostępny na stronie AP Kraków, i uważam, że spis ten zawiera wiele cennych informacji, które ułatwiają identyfikację, gdy szuka się konkretnej osoby a potem są pomocne przy ekspertyzie.

Dodatkowo prowadzę w a.z. ewidencję akt osobowych, w której wpisuję wpływające w kolejności akta osobowe. Każda teczka akt osobowych ma więc dwa numery - sygnaturę wynikającą ze spisu zd-od. i numer kolejny z ewidencji. Ewidencję prowadzę w excelu, więc wyszukanie jest bardzo łatwe. Wszystkie akta osobowe trzymam w jednym miejscu, więc mam ciągłość ewidencji.  

Akta w teczce powinny być podzielone na część: A - dok. zw. z ubieganiem sie o zatrudnienie, B - dok. dot. nawiązania stosunku pracy oraz przebiegu zatrudnienia, C - dok. związane z ustaniem zatrudnienia. Każda z części w porządku chronologicznym - wynika to ze spisu zawartości akt dołączonego do każdej części.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: krzysiekp w Luty 21, 2014,
Ja z dodatkowej ewidencji to mam oddzielne karty personale dla każdego zwolnionego pracownika. W niej mam zawarte dane takie jak imię, nazwisko, datę urodzenia oraz okres zatrudnienia. Jeżeli do archiwum trafi druga teczka tego samego pracownika to te dwie karty po prostu spinam. Karty mam w specjalnych szufladach ułożone według alfabetu.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Luty 24, 2014,
Cytat: lukas_drill w Luty 12, 2014,
zabieram się za opracowanie akt osobowych pracowników.
Czy możecie mi Państwo napisać jak porządkuje się tego typu akta (ułożenie w teczce/kopercie, paginacja, opis koperty/teczki, jaka ewidencja, wg czego układać, by było dobrze potem odszukać danego delikwenta, czy ten spis zd-odb z arch w krakowie nie jest za szczegółowy?)
Może jakieś odnośniki do określonych materiałów i przepisów?
byłbym wdzięczny
pozdrawiam gorąco

Tutaj dla porównania schematy porządkowania takiej dokumentacji z archiwum w Milanówku (obecnie część AP w Warszawie):
http://www.apdop.gov.pl/kategoria/29/schematy-porzadkowania.html

Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: lukas_drill w Luty 28, 2014,
A co z datami zatrudnienia? Jeśli dany pracownik pracował wcześniej gdzie indziej, to piszemy datę pierwszego zatrudnienia i ostatniego, czy tylko daty zatrudnienia w jednostce, której akta osobowe opracowuję?
Tak samo z podziałem na części A, B, C: czy wszelkie dokumenty dot. przebiegu pracy w innych jednostkach idą do części A w ostatniej jednostce jako dokumenty dot. starania się o pracę czy wszystko dzielimy na części, bez względu na to kiedy i gdzie pracował?
Mam na przykłąd gostka, który w latach 1954-1955 pracował w gminie, potem był w wojsku, następnie:
1959-1961 - Prezydium PRN
1962-1966 - Prezydium MRN
1966-1975 - urząd powiatowy
1975 - urząd Wojewódzki
1975-1982 - urząd Miejski
1982-1990 - dyrektor MPGKiM

Wg mnie powinienem z całej tej historii zatrudnienia wybrać dokumenty dot. starania się o pracę i wrzucić do części A, potem wszystko co dotyczyło przebiegu pracy - we wszystkich tych jednostkach (chronologicznie of course), no a ostatecznie w części C wszystko co tyczy się ustanai pracy, też ze wszystkich tych jednostek
Czy dobrze rozumuje, czy inny jest schemat postępowania z aktami osobowymi?
dzięki
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: krzysiekp w Marzec 02, 2014,
skoro posiadasz oryginały z tych wszystkich miejsc zatrudnienia to przypuszczam, że istnieje tu sukcesja  i w takiej sytuacji proponuję podział  dokumentacji na części A, B i C ale dla każdego zatrudnienia i jako daty skrajne przyjąć datę pierwszego zatrudnienie i rozwiązanie stosunku pracy z ostatniego zatrudnienia. Jeżeli zaś dokumenty z poprzednich miejsc pracy dołączył jako np. załącznik do podania o pracę to tych okresów nie powinno uwzględniać się jako dat skrajnych gdyż oznaczałoby to, że są tu oryginały a przecież te zostały w innej teczce.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: lukas_drill w Marzec 03, 2014,
Dzięki wielkie, wybiorę właśnie taki sposób postępowania - tzn podział na części A, B, C w ramach danego miejsca zatrudnienia.
To jeszcze ostatnie pytanie  ;)
Czy koniecznym są wykazy dokumentów w poszczególnych częściach? Bo to dosyć czasochłonne i pracochłonne a w moim przypadku to prowadzący nie bardzo tego pilnowali (stare czasy)
dzięki za tę i wszystkie pozostałe odpowiedzi
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: krzysiekp w Marzec 03, 2014,
tak spisy dokumentów wykonuję dla każdej części. W przypadku wypożyczeń mam możliwość zweryfikowania kompletności zwracanej teczki.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: lukas_drill w Marzec 06, 2014,
witam ponownie,
mam jeszcze jedno pytanie, które nasuwa mi się po obcowaniu z aktami osobowymi.
Chodzi o daty zatrudnienia ze spisu, tego krakowskiego, a zatem:
mamy kolumnę ostatnie stanowisko, zaraz potem 2 kolumny: data początkowego i końcowego zatrudnienia...czy tutaj wpisujemy daty tyczące się tegoż właśnie ostatnio zajmowanego stanowiska, czy data pierwszego zatrudnienia w ogóle? Bo później następuje kolumna daty skrajne od-do. Więc czy w tejże właśnie wpisujemy daty skrajne zatrudnienia w ogóle, czy datę pierwszego dokumentu w teczce i ostatniego?

prosiłbym o wytłumaczenie
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: inka w Marzec 06, 2014,
w kolumnie "data początkowego zatrudnienia" wpisuję datę rozpoczęcia pracy w danej instytucji. Nie uwzględniam tylko ostatniego stanowiska, ale początek pracy w ogóle. Data zakończenia zatrudnienia jest oczywista. A daty skrajne obejmują daty pierwszego i ostatniego dokumentu w teczce. Jeśli np. kilka lat po zakończeniu zatrudnienia osoba zgłosiła się po świadectwo pracy, to wtedy daty skrajne obejmą datę wystawienia świadectwa pracy. A np. jeśli ktoś składał dokumenty aplikacyjne pod koniec roku, a zatrudniony został z dniem 1 stycznia roku kolejnego, to daty skrajne wtedy też będą inne niż data początkowego zatrudnienia. 
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: GAP1 w Kwiecień 12, 2014,
A jak przechowujemy akta osobowe w zasobie archiwalnym? W takiej postaci, jak przechowuje je komórka kadrowa, czy możne wkładamy je w teczki wiązane lub koperty?
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: MarcinP w Kwiecień 13, 2014,
Wkładamy w koperty. Jeśli obowiązuje Cię rozp. z 18 I 2011 r., to obowiązkowo w koperty bezkwasowe.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: GAP1 w Kwiecień 13, 2014,
A wkładanie w koperty wynika z jakiś przepisów prawnych, czy po prostu praktyki archiwalnej?
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: szycha w Kwiecień 14, 2014,
Tak, z przepisów - rozporz. z 18.01.2011, ale ten przepis tyczy się archiwów zakładowych, które podlegają temu rozporządzeniu. Jednak, jak zauważyłem, z tego rozporz. korzystaja instytucje, które muszą mieć instrukcje kancelaryjną,jrwa i instr. archiwalną. Zatem te przepisy można traktować jako zbiór dobrych praktyk;) Jednak dla formalności odpowiednie przepisy  o możliwości przekazywania w akt os. w kopertach powinny znaleźć się normatywach przygotowanych przez Pana instytucje.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: GAP1 w Kwiecień 15, 2014,
A można by podać bardziej szczegółowo, na podstawie jakiego przepisu rozporządzenia z 2011 r. należy archiwizować akta osobowe w kopertach, bo jakoś nie mogę tego znaleźć.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: inka w Kwiecień 15, 2014,
Cytat: GAP1 w Kwiecień 15, 2014,
A można by podać bardziej szczegółowo, na podstawie jakiego przepisu rozporządzenia z 2011 r. należy archiwizować akta osobowe w kopertach, bo jakoś nie mogę tego znaleźć.

par. 15, ust. 4, pkt. 1, lit. e. IA z 2011 r.,

z tym, że tam jest mowa o tym, iż dopuszcza się zastosowanie kopert w przypadku akt osobowych, ale powinny być w teczkach wiązanych bezkwasowych
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: szycha w Kwiecień 15, 2014,
Dopuszcza się, czyli albo w teczkach albo w kopertach
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: MarcinP w Kwiecień 15, 2014,
Obowiązujące przepisy dopuszczają przekazywać dokumentację w kopertach albo w teczkach aktowych. Nie dopuszcza się skoroszytów, poszytów, fascykuł etc., czyli tego wszystkiego, co nie sprzyja przechowywaniu dokumentacji aktowej w okresie dłuższym niż 10 lat...
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: GAP1 w Kwiecień 15, 2014,
Zapisy zapisami, a u nas archiwizuje się zarówno kat. arch. powyżej B10, jak też A w badziewnych teczkach. O teczkach bezkwasowych to nie wiem, czy większość personelu naszego archiwum w ogóle słyszała. Przesadziłem, słyszeć, to pewnie słyszała, ale nigdy nie widziała. Za to akta osobowe są przyjmowana w takiej postaci, w jakiej są prowadzone w kadrach. Niestety.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Tomciaz w Kwiecień 16, 2014,
Warto próbować ;). U mnie rozpętała się prawdziwa burza kiedy zacząłem wymagać od kadr przestrzegania zapisów IK, ale opłaciło się... Panie podjęły próbę klasyfikacji dokumentacji bieżącej i nawet coś tam im wyszło ;D
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: hurin w Kwiecień 28, 2014,
Od niedawna pracuje w archiwum jednej z jednostek samorządowych i aktualnie porządkuje akta osobowe. Dziś w "zarchiwizowanych" przez "profesjonalną firmę" przed laty teczkach opisanych "Umowy,aneksy" oznaczonych kategorią B50 odnalazłem umowy o pracę, umowy zlecenia oraz umowy o dzieło- wszystko razem ułożone w jako takim porządku chronologicznym. Sęk w tym, że wedle mojej wiedzy nie tak to powinno wyglądać, gdyż są to i różne klasy i kategorie. Dodatkowo wydaje mi się , iż umowy o pracę powinny znajdować się w aktach osobowych, zwłaszcza, że pracownicy(dziś już byli pracownicy) teczki takie posiadają i stwierdzam, iż są niekompletne (świadectwo pracy dowodzi dłuższego okresu zatrudnienia a umowa o pracę w teczce tylko części). Proszę o radę, gdyż już tracę orientację czy ja się mylę we wszystkim czy coś tu nie gra:)
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Rovan w Kwiecień 29, 2014,
Umowy o pracę - do akt osobowych
Umowy cywilnoprawne (zlecenie, o dzieło) do właściwych klas z JRWA. Powinieneś mieć odrębne klasy dla umów ze składką ZUS (B50), oraz bez składki (B10 - w niektórych wykazach wciąż B5).
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Bolek w Luty 08, 2018,
CytatZmiany w prowadzeniu akt osobowych od 2018 r.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zmiany-w-prowadzeniu-akt-osobowych-od-2018-r

i jeszcze
Cytathttp://kadry.infor.pl/tematy/akta-osobowe/
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Dory w Luty 09, 2018,
Cytat: Bolek w Luty 08, 2018,
CytatZmiany w prowadzeniu akt osobowych od 2018 r.

Zobacz więcej: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-zmiany-w-prowadzeniu-akt-osobowych-od-2018-r

i jeszcze
Cytathttp://kadry.infor.pl/tematy/akta-osobowe/

Nie wydaje się wam, że w artykule jest błąd? Ostatnie zdanie: "Dokumentację pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 1999 r. pracodawca będzie nadal przechowywał przez 50 lat". Chyba powinno być "przed 1 stycznia 2019 r."? ???
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Rovan w Luty 09, 2018,
Nie ma żadnego błędu. Zmiany w przepisach wprowadzają cezurę - mają zastosowania do akt osobowych pracowników zatrudnionych po 31 grudnia 1998 r.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Dory w Luty 09, 2018,
Ok, dzięki.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Forumowicz w Kwiecień 12, 2023,
Cytat: Rovan w Kwiecień 29, 2014,
Umowy o pracę - do akt osobowych
Umowy cywilnoprawne (zlecenie, o dzieło) do właściwych klas z JRWA. Powinieneś mieć odrębne klasy dla umów ze składką ZUS (B50), oraz bez składki (B10 - w niektórych wykazach wciąż B5).

A jaki znak sprawy nadaje się umowom o pracę dla poszczególnych pracowników?
Rozumiem, że symbol komórki organizacyjnej, symbol klasyfikacyjny i na końcu pełny rok, ale mam problem z numerem sprawy - czy jeśli pracownik ma kilka umów na czas określony powinny być one traktowane jako jedna sprawa czy osobne?
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: inka w Kwiecień 12, 2023,
Ja uważam, że osobno każda umowa, gdyż w umowie może być coś zmienione (np. zakres obowiązków), jest także zawierana na inny okres. Jedynie aneksy miałyby ten sam znak sprawy, co umowa, której dotyczą.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Forumowicz w Kwiecień 12, 2023,
Czyli na spisie spraw będą wszystkie umowy pracowników, którzy mają umowy w danym roku? A można dodać oznaczenie pracownika osobno od znaku sprawy?

I w dacie załatwienia sprawy co wtedy się wpisuje?
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Rovan w Kwiecień 12, 2023,
Sprawą w tym przypadku jest nie tyle sama umowa, co nabór. Oczywiście umowa, jako dokument sporządzony w wyniku tego naboru będzie częścią akt tej sprawy i otrzyma jej znak (a później z akt sprawy trafi do akt osobowych pracownika, zachowując pierwotny znak sprawy).
Natomiast kolejne umowy z danym pracownikiem są zazwyczaj sporządzane już bez żadnego naboru - wówczas moim zdaniem będą dokumentacja nietworzącą akt sprawy, trafiającą bezpośrednio do akt osobowych, bez żadnego znaku sprawy.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Forumowicz w Kwiecień 12, 2023,
Dziękuję za odpowiedzi. Mam problem z dokumentacją pracowniczą. Czy delegacje, badania lekarskie, zwolnienia lekarskie są dokumentacją stanowiącą akta sprawy?
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: łucja w Kwiecień 12, 2023,
Podłączę się do wątku, jeśli można. Mam problem z opracowaniem akt osobowych od strony "technicznej". Akta pochodzą z początku XXI w. i nie zostały poszczególne części (A,B,C) oddzielone żadnymi przekładkami. Czy można je dodać? Czy muszą być z papieru bezkwasowego? Jak je spaginować (poszczególne części mają jakby osobną, choć niekompletną numerację)? Podzielcie się proszę swoim doświadczeniem.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: inka w Kwiecień 13, 2023,
Cytat: Rovan w Kwiecień 12, 2023,

Natomiast kolejne umowy z danym pracownikiem są zazwyczaj sporządzane już bez żadnego naboru - wówczas moim zdaniem będą dokumentacja nietworzącą akt sprawy, trafiającą bezpośrednio do akt osobowych, bez żadnego znaku sprawy.

W moim urzędzie podlegającym pod rozporządzenie z 2011 r. korzystają z symbolu 2121 obsługa zatrudnienia pracowników, i tam rejestrują kolejne umowy z tym samym pracownikiem. Każda nowa umowa ma nowy znak sprawy. Same umowy są potem odkładane do akt osobowych. W teczce 2121 zostaje spis spraw.

Cytat: łucja w Kwiecień 12, 2023,
Podłączę się do wątku, jeśli można. Mam problem z opracowaniem akt osobowych od strony "technicznej". Akta pochodzą z początku XXI w. i nie zostały poszczególne części (A,B,C) oddzielone żadnymi przekładkami. Czy można je dodać? Czy muszą być z papieru bezkwasowego? Jak je spaginować (poszczególne części mają jakby osobną, choć niekompletną numerację)? Podzielcie się proszę swoim doświadczeniem.

Porządkując dokumentację akt osobowych, jeśli miałam oryginalne przekładki i były one w jakikolwiek sposób oznaczone/opisane to je paginowałam. Natomiast jeśli były bez opisu to nie paginowałam. Wydaje mi się, że papier używany dziś w większości jest już bezkwasowy.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Rovan w Kwiecień 13, 2023,
Cytat
W moim urzędzie podlegającym pod rozporządzenie z 2011 r. korzystają z symbolu 2121 obsługa zatrudnienia pracowników, i tam rejestrują kolejne umowy z tym samym pracownikiem. Każda nowa umowa ma nowy znak sprawy.
Choć ja osobiście mam wątpliwości, czy zawarcie kolejnej umowy z tym samym pracownikiem wszczyna sprawę, to definicja sprawy jest na tyle szeroka, że w sumie czemu nie :)

Cytat
Porządkując dokumentację akt osobowych, jeśli miałam oryginalne przekładki i były one w jakikolwiek sposób oznaczone/opisane to je paginowałam
Paginacja wymagana jest przy kat. A.
Dokumentacja osobowa co do zasady jest kat. B (zdarzają się wyjątki).

Wydaje mi się , że Ty i Łucja mylicie paginację z numeracją dokumentów, o której mowa w par. 4 rozporządzenia MRPiPS w spr. dokumentacji pracowniczej.
Po pierwsze nie ma ona nic wspólnego z paginacją - każdy dokument otrzymuje jeden numer (niezależnie od liczby stron); ponadto numeracja prowadzona jest odrębnie dla każdej części akt osobowych.
Po drugie, numeracji podlegają dokumenty w aktach osobowych, a nie przekładki (nawet gdyby były opisane).
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: inka w Kwiecień 13, 2023,
To może doprecyzuję, ja porządkowałam akta osobowe, które zostały przekwalifikowane do kategorii A, dotyczyły pracowników z lat 40.XX w.

Za uporządkowanie przejmowanych przeze mnie akt z działu kadr odpowiadają pracownicy je prowadzący.

Jako paginację uznaję nadanie numeru w prawym górnym rogu każdej zapisanej stronie. Przy aktach osobowych kat. A, przekładki rozdzielające części A,B,C z wymienionymi na nich dokumentami,  są istotna częścią jednostki i powinny być oznaczone numerem strony.

Co do numeracji dokumentów w aktach osobowych w kontekście kadr zgadzam się z Rovanem.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Rovan w Kwiecień 13, 2023,
Czyli w Twoim przypadku miała miejsce typowa paginacja materiałów archiwalnych, gdzie oczywiście numerujemy każdą zapisaną stronę (włącznie z przekładkami).
Wszystko jasne :)
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Forumowicz w Kwiecień 14, 2023,
Cytat: Forumowicz w Kwiecień 12, 2023,
Dziękuję za odpowiedzi. Mam problem z dokumentacją pracowniczą. Czy delegacje, badania lekarskie, zwolnienia lekarskie są dokumentacją stanowiącą akta sprawy?
Czy ta dokumentacja ma znak sprawy umowy zawieranej z pracownikiem czy każdy z tych rodzajów dokumentów tworzy osobna sprawę?
Podobnie z oceną okresową pracownika - czy jest nowa sprawą czy powinnam mieć znak umowy z pracownikiem?
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: łucja w Kwiecień 16, 2023,
Jeszcze troszkę podrąże, jeśli pozwolicie. W aktach osobowych, które mają być przekazane do archiwum zakładowego nadal znajdują się np. pojedyńcze wnioski urlopowe, roczna ewidencja urlopów ( w części C), spisy zdawczo odbiorcze dot. ubioru służbowego (wówczas zajmowała się tym kadrowa), pisma dotyczące spor. przed sądem pracy, itp. Czy można to zostawić? Dokumenty te nie są na ogół numerowane. A co z dokumentacją dotyczącą byłego kierownika jednostki, którego powołuje wojewoda (administracja zespolona).W tzw. teczce osobowej tej osoby, są jakieś pojedyncze pisma m. in. o mianowaniu i odwołaniu, czy powinno to zostać w jednostce czy odesłać to do wojewody, czy zmienić klasyfikację...Poradźcie, proszę.
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Rovan w Kwiecień 16, 2023,
Cytat: Forumowicz w Kwiecień 14, 2023,
Czy ta dokumentacja ma znak sprawy umowy zawieranej z pracownikiem czy każdy z tych rodzajów dokumentów tworzy osobna sprawę?
Podobnie z oceną okresową pracownika - czy jest nowa sprawą czy powinnam mieć znak umowy z pracownikiem?

Moim zdaniem w większości przypadków jest to dokumentacja w ogóle nietworząca akt sprawy.
Gdyby jednak uznać, że w konkretnych przypadkach mamy do czynienia ze sprawami, byłyby to odrębne sprawy z odrębnymi znakami spraw.
Np. ocenę okresową pracownika można spokojnie uznać za sprawę, ale nie ma ona nic wspólnego ze sprawą w ramach której zawarto umowę o pracę z tym pracownikiem.

Cytat: łucja w Kwiecień 16, 2023,
W aktach osobowych, które mają być przekazane do archiwum zakładowego nadal znajdują się np. pojedyńcze wnioski urlopowe, roczna ewidencja urlopów ( w części C), spisy zdawczo odbiorcze dot. ubioru służbowego (wówczas zajmowała się tym kadrowa), pisma dotyczące spor. przed sądem pracy, itp. Czy można to zostawić?

Z jednej strony niechętnie patrzę na wszelka ingerencję archiwisty w wytworzoną już dokumentację, szczególnie jeśli ingerencja ta maiłaby prowadzić do zmiany pierwotnego kształtu i zawartości dokumentacji. My mamy przechowywać to, co komórki wytworzyły, w kształcie w jakim to wytworzyły.
Nawet jeśli komórka prowadzi razem dokumentacje o różnych kategoriach archiwalnych po porostu całość takiej dokumentacji otrzymuje najwyższą z tych kategorii.

Z drugiej strony w tym konkretnym przypadku pozostawienie dokumentacji takiej jak wnioski o urlop wypoczynkowy, ewidencja tych urlopów, ewidencja odzieży roboczej w aktach osobowych (jeśli akta te mają okres przechowywania dłuższy niż 10 lat) byłoby sprzeczne z art. 94 pkt 9b KP w związku z art. 94^7 par. 1 KP.

Ustawodawca nie przewiduje dla tej dokumentacji przechowywania dłuższego niż 10 lat od ustania stosunku pracy i jednocześnie nakazuje zniszczenie tej dokumentacji po upływie okresu przechowywania (o ile nie zostanie odebrana przez byłego pracownika lub jego spadkobierców).
Zatem pozostawienie jej w aktach osobowych kat. B50 stałoby w sprzeczności z przywołanymi wyżej przepisami.

Tak więc w tym konkretnym przypadku, z pewnym wahaniem ale jednak wydzieliłbym te dokumenty z akt osobowych, chyba że akta te również maja kat. B10/BE10 (np. w skutek złożenia raportu informacyjnego).
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Forumowicz w Kwiecień 16, 2023,
Cytat: Rovan w Kwiecień 16, 2023,
Cytat: Forumowicz w Kwiecień 14, 2023,
Czy ta dokumentacja ma znak sprawy umowy zawieranej z pracownikiem czy każdy z tych rodzajów dokumentów tworzy osobna sprawę?
Podobnie z oceną okresową pracownika - czy jest nowa sprawą czy powinnam mieć znak umowy z pracownikiem?

Moim zdaniem w większości przypadków jest to dokumentacja w ogóle nietworząca akt sprawy.
Gdyby jednak uznać, że w konkretnych przypadkach mamy do czynienia ze sprawami, byłyby to odrębne sprawy z odrębnymi znakami spraw.
Np. ocenę okresową pracownika można spokojnie uznać za sprawę, ale nie ma ona nic wspólnego ze sprawą w ramach której zawarto umowę o pracę z tym pracownikiem.

Dziękuję za odpowiedź :)
A co wchodzi do akt sprawy, w ramach której zawarto umowę o pracę? Oświadczenia podpisywane przez pracownika przy przyjęciu do pracy? Skierownie do odbycia służby przygotowawczej?
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Rovan w Kwiecień 16, 2023,
Takie deliberacje post factum zawsze są obarczone ryzykiem błędu - generalnie to sam prowadzący sprawę najlepiej powinien wiedzieć, w którym momencie sprawa się rozpoczęła i w którym zakończyła - i w rezultacie jakie dokumenty wchodzą do jej akt.

Gdybym jednak miałbym analizować taką hipotetyczna sytuację, odwołajmy się do przykładu. Powiedzmy, ze organizujemy nabór nowego pracownika - sprawa rozpoczyna się z chwila rozpoczęcia naboru, a kończy w momencie wyboru konkretnego kandydata i zawarcia z nim umowy o pracę.
Wszelkie dokumenty powstałe po zawarciu umowy (typu oświadczenia, dokumentacja szkolenia bhp, skierowanie do odbycia służby przygotowawczej nie wchodziły by już do akt tej sprawy
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: Forumowicz w Kwiecień 16, 2023,
Dziękuję za odpowiedź :)
Tytuł: Odp: Opracowywanie akt osobowych
Wiadomość wysłana przez: łucja w Maj 17, 2023,
A co z kopiami akt osobowych? Np. pracownik zwraca się o kopię akt osobowych i ich potem nie odbiera, powołany przez wojewodę kierownik jednostki organizacyjnej ma kopię sowich akt osobowych oraz oryginał (odesłano mu po odwołaniu ze stanowiska). Można traktować jako Bc?