witam
o co chodzi z metryczką? (ustawa z lipca dot. KPA), czy rzeczona ustawa wprowadza jakies zmiany w prowadzeniu dokumentacji?? metryczka przypomina mi spis spraw, ale nie wiem czy to to samo....
bardzo proszę o jakies informacje .
Metryczka to coś innego niż spis spraw. W spisie masz tylko wpisane od kogo wpłynęła sprawa, kiedy i kiedy została zakończona (plus informację o znaku itp.)
W metryczce natomiast piszesz krok po kroku co się działo z pismem i "w czyich" rękach się znajdowało np.
12.01. 2012 - wpływ
12.01.2012 - rejestracja w kancelarii - Maria Kowalska
14.01.2012 - dekretacja - sekretarz Janina Nowak
15.01.2012 - przekazanie do Referatu Finansowego - przyjęcie do przekazania w wydziale - skarbnik - Zofia Kwiatkowska
15.01.2012 - przyjęcie na stanowisko, sprawa w trakcie rozpatrywania - Zenon Jagielski
itp.
:)
U mnie w urzędzie sprawa jest prosta i praktycznie żadne to dla nas utrudnienie, bo mamy SEOD, który automatycznie generuje metryczkę dla każdego pisma.
Dzisiaj sie na to mówi "workflow" ;)
Informacja tu:
http://www.portaladministracji.vot.pl/strona-gowna/502-od-marca-2012r-metryka-sprawy.html
Pozdrawiam
Są już projekty dwóch rozporządzeń MAC dot. metryk:
http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/519/projekt/26369/katalog/26376
http://legislacja.rcl.gov.pl/lista/519/projekt/27370/katalog/27378
Dostałam dziś projekt do zapoznania się. Uważam, że przy dużej ilości spraw, kiedy goni czas, to taka metryczka jest tylko utrudnieniem :/
Mam nadzieję, że dzięki aktualizacjom programów do obiegu korespondencji metryczkę będzie można generować z systemu. To przecież nic innego, jak historia prowadzenia sprawy. Jesli wszystkie dane są uzupełniane w programach, to nie powinno być problemu.
W EZD metryka nie powinna być żadnym problemem. Natomiast sam pomysł metryki świadczy źle tylko o tym kto to wymyślił - bo ten ktoś chyba nie ma pojęcia że jest coś takiego jak system kancelaryjny i instrukcja kancelaryjna, z których wynika zwykle jasno co kto przygotowuje, za co odpowiada i pod czym się podpisuje. Jeśli jakiś urzędnik dotąd to olewał, to teraz będzie miał jedną rzecz do olewania więcej.
No tak, rozporządzenia wykonawcze Ministerstwa Finansów już są, Ministerstwo Cyfryzacji i Administracji spóźniło się mimo obietnic.
A u Was w urzędach? Co na to urzędnicy?
Z mojej perspektywy obowiązek prowadzenia metryki ułatwi wprowadzenie EZD. Wszyscy oporni do tej pory urzędnicy uważający EZD za wynalazek Szatana wreszcie się do tego przekonają.
EZD to jest wynalazek Szatana ;D Diabelnie fajny wynalazek ;)
U mnie w urzędzie na razie bez paniki. Wszyscy pięknie pracują w programie teleinformatycznym, z którego można generować historię sprawy. Też przyznaję, że metryka w gruncie rzeczy wyjdzie nam chyba na dobre. Poza tym, że to nic tak na prawdę nowego dla urzędów, które mają programy do obiegu dokumentacji. Ale faktycznie, straszak na opornych jest. Z punktu widzenia archiwisty, to bardzo dobrze ;D
Na wszelki wypadek wysłałem wczoraj do wszystkich pracowników maila przypominającego. Dziś dzwoni do mnie człowiek z działu prawnego z pytaniem: "o co chodzi z tą metryką"?
A to rozporządzenie to już na pewno od wczoraj weszło? Może są jeszcze jakieś opóźnienia :D
Nakaz prowadzenia metryki od 7 marca został wprowadzony zmianami kpa w lipcu ub. roku. Rozporządzenia miały określić wzór i rodzaj spraw wyłączonych z obowiązku "metrykowania". Zgodnie więc z nowelizacją kpa mamy metryki prowadzić, tylko że nie wiadomo do końca w jaki sposób. To trochę tak, jak było z tą nową instrukcją - o uchyleniu starych przepisów z dniem 1.01.2011 było wiadomo od lutego 2010, a samo rozporządzenie weszło w życie prawie 3 tygodnie po terminie... Takie życie ;D
Już wiadomo, jest rozporządzenie i wzór metryki:
http://prawo.legeo.pl/prawo/rozporzadzenie-ministra-administracji-i-cyfryzacji-z-dnia-6-marca-2012-r-w-sprawie-wzoru-i-sposobu-prowadzenia-metryki-sprawy/?on=2012-03-07
Dziś brakuje jeszcze tylko Rozporządzenia Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji określającego wyłączenia z obowiązku prowadzenia metryki.
czy w związku z tym że metryczka została wprowadzona i jest obowiązująca to czy konieczne są zmiany w I Kancel.?
Dobre pytanie. Ja jestem w tej "szczęśliwej" sytuacji, że i tak jestem w trakcie aktualizacji IK, więc niejako przy okazji uwzględnię w niej i kwestię metryczki ;D
Tak na moje IK z 18 stycznia i tak należałoby zmienić. Nie chcę się wypowiadać dlaczego uważam ją za "nieciekawą" :)
Co do metryki - związana jest z wprowadzeniem zapisu o odpowiedzialności urzędnika - teraz jasno będzie widać kto zawinił ;)
U mnie sprawa jest o tyle prosta, że mamy elektroniczny obieg (niestety nadal nie mamy EZD), ale to też temat na osobną dyskusję :)
Pytanko - jak w Waszych urzędach postępuje się ze sprawami prowadzonymi w CEPIKu? Oczywiście w związku z metrykami. Podejrzewam, że ze względu na powtarzalny charakter będą to sprawy wyłączone z obowiązku, ale do czasu wprowadzenia rozporządzenia coś chyba z tym robicie?
Będę wdzięczna za wszelkie sugestie :)
No i jest rozporządzenie mówiące o rodzajach spraw wyłączonych z obowiązku prowadzenia metryki - Dz.U. 2012, poz. 269.
Dla pewności chciałabym zapytać - czy metrykę prowadzicie dla spraw, które kończą się wydaniem decyzji/ postanowienia czy dla wszystkich spraw (np. dla kwerend archiwalnych, pism)?
Nie jestem prawnikiem, wiec moja interpretacja może być błędna :), ale wydaje mi się, że obowiązek prowadzenia metryki dotyczy jedynie dokumentacji dot. postępowania administracyjnego. W ustawie o KPA o metryce jest mowa w Dziale II omawiającym postępowanie administracyjne.
Witam. Czy metrykę sprawy traktuje się jako część danej sprawy i wpisuję się ją do spisu spraw?
Ja mam troszkę inne pytanie - czy akta kategorii B10 przygotowuje się do oddania tak jak kat. A?
Cytat: konsacz w Grudzień 28, 2016,
Witam. Czy metrykę sprawy traktuje się jako część danej sprawy i wpisuję się ją do spisu spraw?
Do spisu spraw wpisuje się tytuł sprawy, datę, znak pisma i od kogo wpłynęło pismo wszczynające, datę wszczęcia i zakończenia, uwagi. Tyle. W spisie spraw nie wpisuje się wszystkich pism, które wpłynęły w danej sprawie. Tym samym metrykę sprawy odkłada się do teczki i do sprawy której dotyczy.
Cytat: Bożena1808 w Grudzień 28, 2016,
Ja mam troszkę inne pytanie - czy akta kategorii B10 przygotowuje się do oddania tak jak kat. A?
Wszystko zależy od waszej instrukcji archiwalnej. Jeżeli podlegacie pod Rozporządzenie z 18 stycznia 2011 to nie, nie przygotowuje się jak kat. A.
"4. Uporządkowanie dokumentacji w systemie tradycyjnym polega na:
2) w odniesieniu do pozostałej dokumentacji niearchiwalnej: a) odłożeniu do teczek aktowych spisów spraw, b) umieszczeniu dokumentacji w teczkach aktowych wiązanych o grubości nieprzekraczającej 5 cm, a tych w razie potrzeby - w pudłach, lub umieszczeniu dokumentacji bezpośrednio w paczkach lub w pudłach, przy czym gdy grubość teczki przekracza 5 cm, należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe z przyczyn fizycznych, c) opisaniu teczek aktowych zgodnie z § 62 ust. 2 i 3 instrukcji kancelaryjnej, d) ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z wykazu akt. "