W tym wątku umieszczamy informacje o kursach, konferencjach, seminariach itp. dla archiwistów zakładowych. W tym poście postaramy się zebrać różnego rodzaju stałe bądź cykliczne oferty organizatorów kursów i szkoleń. Zachęcamy wszystkich do dzielenia się informacjami o pozostałych tego typu przedsięwzięciach.
Zacznijmy od kursów archiwalnych (kancelaryjno-archiwalnych). Warto przy tym przypomnieć, że powszechnie obowiązujące przepisy prawa nie nakładają na archiwistów zakładowych, czy prowadzących składnice akt, konieczności ukończenia takiego kursu, natomiast daje on minimum wiedzy niezbędnej do prowadzenia składnicy akt/archiwum zakładowego.
Nie ma natomiast instytucji, która miałaby wyłączność na organizowanie takich kursów (choć widziałem protokół z kontroli przeprowadzonej przez ap, w którym nakazano archiwiście kontrolowanego podmiotu ukończenie kursu organizowanego przez konkretny oddział SAP-u :) ). Należy zaznaczyć, że jedynie przy wymogach dotyczących wykształcenia specjalistycznego osób zatrudnionych u przechowawców dokumentacji osobowej i płacowej wskazano rodzaj organizatorów kursów.
Na początek kursy oferowane przez same archiwa państwowe. Przyznam że informacje zebrane na ten temat w internecie trochę mnie zaskoczyły. Kursy takie organizuje bowiem tylko jedno archiwum państwowe - Archiwum Państwowe w Krakowie: http://www.archiwum.krakow.pl/menu.php
Dość enigmatyczna jest oferta AP Poznań - trudno z niej wywnioskować czy organizatorem szkolenia jest samo AP, czy Ośrodek Szkolenia Archiwistów czy też Zakład Doskonalenia Zawodowego.
http://www.poznan.ap.gov.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=109&Itemid=71
Co do innych archiwów państwowych - niektóre z nich jedynie reklamują kursy SAP-u, jak np. AAN
http://www.aan.gov.pl/index_pl.php?action=14
Podobnie AP w Koszalinie:
http://www.koszalin.ap.gov.pl/index.php/pl/component/content/article/35-aktualnoci/253-kurs-kancelaryjno-archiwalny-i-stopnia.html
i w Olsztynie:
http://www.olsztyn.ap.gov.pl/kurs.htm
(jedno ap swego czasu wykazało nawet kursy organizowane przez SAP w swoim sprawozdaniu z działalności :) )
W przypadku trzech archiwów państwowych takie kursy organizują stowarzyszenia działające przy nich:
Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego w Płocku
http://www.archiwum.plock.com/spapp.php?select=aktual
Przemyskie Towarzystwo Archiwistyczne "Archiwariusz"
http://www.przemysl.ap.gov.pl/en/component/content/article/114-kurs-kancelaryjno-archiwalny.html
Stowarzyszenie Przyjaciół Archiwum Państwowego w Gdańsku
http://www.spap.org/
Jeśli chodzi o stowarzyszenia, to oczywiście prym w organizowaniu kursów wiedzie Stowarzyszenie Archiwistów Polskich. Jest to jedna z usług komercyjnych świadczonych przez to stowarzyszenie:
http://www.sap.waw.pl/uslugi/kursy
Oprócz powyższych instytucji, w oczywisty sposób związanych z archiwistyką, kursy kancelaryjno-archiwalne oferuje szereg firm prywatnych, o różnym statusie.
Oferowane kursy różnią się ilością godzin, standardem jest już chyba natomiast zatrudnianie do ich prowadzenia osób z dużym doświadczeniem i wiedzą w sprawach archiwistyki. O jakości kursu decydują w konsekwencji kwalifikacje prowadzących, organizacja i tematyka kursu, a mniej status organizatora.
Witam wszystkich i z niecierpliwością czekam na wieści
U mnie w mieście to ze świecą trzeba szukać czegoś dla archiwistów zakładowych. Ile razy można chodzić na to samo szkolenie Administracji Publicznej dot. nowej instrukcji kancelaryjnej ;)
Aby przybliżyć niektóre aspekty elektronicznego obiegu i archiwizacji dokumentów, a także cyfryzacji
zasobu Archiwum Uniwersytetu im. A.Mickiewicza i Polskie Towarzystwo Archiwalne zaprasza na jednodniowe seminarium szkoleniowe poświęcone tej tematyce. Seminarium odbędzie się 10 listopada br. w Poznaniu.
W załączniku zaproszenie i program szkolenia.
Archiwum Państwowe w Płocku zaprasza pracowników zajmujących się archiwami zakładowymi w samorządowych jednostkach organizacyjnych (z terenu działania Archiwum) na spotkanie dnia 9.12.2011 r. o godzinie 10.00 do swojej siedziby przy ulicy Kazimierza Wielkiego 9b.
W trakcie spotkania zostaną poruszone następujące problemy:
- wartościowania dokumentacji i sporządzania wniosków na brakowanie dokumentacji niearchiwalnej;
- sposobu przygotowania materiałów archiwalnych przekazywanych do archiwów państwowych;
- stosowania w praktyce Rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011 roku w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych (Dz. U. Nr 14 poz. 67 oraz Nr 27 poz. 140).
Pisemne zgłoszenia kandydatów należy przesłać pocztą na adres Archiwum Państwowego w Płocku (ul. Kazimierza Wielkiego 9b, 09-400 Płock) bądź drogą elektroniczną: sekretariat@plock.ap.gov.pl
Koszty podróży pokrywa jednostka delegująca pracownika na szkolenie.
Organizator zapewnia kawę oraz herbatę.
Jako że zostałam koordynatorem, chyba pójdę do szefów po zgodę ;)
[usuwam link, to komercyjne przedsięwzięcie, nie reklamujemy - Jarek]
SAP o/Katowice też organizuje kursy, ale się nie reklamują w sieci ;)
Nie, wcale się nie reklamują :D
"Katowice
Kierownik - Grażyna Przesmycka
40-145 KATOWICE
ul. Józefowska 104
tel. (0-32) 208-78-03
kkurs I stopnia : marzec 2012 - serdecznie zapraszamy ! "
http://www.sap.waw.pl/uslugi/kursy
Trochę z innej beczki ale tematycznie związane z konferencjami itp - otóż wiecie jak to wygląda z tym wyjazdem na zjazd archiwistów? Papiery mamy wysłane od kilku miesięcy ale do tej pory nie otrzymaliśmy żadnych informacji, czy na pewno mamy miejsce w akademiku, na warsztatach itp. Nie wiecie, czy sap wysyła jakieś takie info?
SAP nie wysyła informacji, przynajmniej też nic nie otrzymałem. Jedyne co wysyłają to fakturę. Żeby dokładnie potwierdzić swoje uczestnicywo trzeba byłoby do nich zadzwonić.
Czy można się kiedyś spodziewać czegoś podobnego dla archiwistów zakładowych? :)
http://www.nac.gov.pl/node/668
Czy może ktoś z Was był i wie, gdzie są dostępne materiały z konferencji "Dokument elektroniczny w podmiotach publicznych", która odbyła się na UKSW w Wawie 06 grudnia? Szukam szukam i znaleźć nie mogę a na konferencji było mówione, że będą dostępne ???
To już jest skrajne lenistwo ;)
http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/prezentacja12-2012-mk-pokaz.pdf (http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/prezentacja12-2012-mk-pokaz.pdf)
http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/Problemy_zarzadzania_dokumentami_UKSW.pdf (http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/Problemy_zarzadzania_dokumentami_UKSW.pdf)
http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/Postepowanie_w_EZD.pdf (http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/Postepowanie_w_EZD.pdf)
http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/uksw_ddescours.pdf (http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/uksw_ddescours.pdf)
http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/System%20tradycyjny_EP.pdf (http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/System%20tradycyjny_EP.pdf)
http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/GSzpor_e-dokumentac2012.ppt (http://ncpi.org.pl/wp-content/uploads/2012/konf_dewpp/GSzpor_e-dokumentac2012.ppt)
Cytat: marcia w Listopad 30, 2012,
Czy można się kiedyś spodziewać czegoś podobnego dla archiwistów zakładowych? :)
http://www.nac.gov.pl/node/668
W tej sprawie raczej warto bezpośrednio napisać do osoby, która jest podana w kontakcie.
Jamaika uwierz, naprawdę szukałam ale infobrokerem chyba nie zostanę ;-) Wielkie dzięki i pozdrawiam :-)
witam
czy wiecie gdzie można podjąć studia podyplomowe z zakresu obiegu i archiwizacji dokumentu elektronicznego?
Można przykładowo tutaj (IH UW):
http://www.ihuw.pl/content/view/332/89/lang,pl/
dziękuję Henryku za wskazówkę. Jestem z Wrocławia a tu niestety takie studia nie uruchomiono wiec pozostaje mi szukać w innych ośrodkach akademickich
witam
kontynuuje temat związany częściowo z dok. elektronicznym. Czy możecie doradzić z jakich programów informatycznych warto pójść na kurs, szkolenie itp. Oczywiście nie mówię tu o MS Office ale o bardziej zaawansowanych, które w przyszłości mogą być przydatne archiwiście.
Słuchajcie, możecie polecić dobre szkolenie (chodzi o Warszawę) z archiwizowania dokumentacji unijnej? Natknęłam się na ofertę firmy KDK Info, ale jak na jednodniowe szkolenie mają wygórowaną cenę, po drugie zbyt dużo tematów jak na 6 godzin.
Szukam też innych dobrych szkoleń dla archiwistów.
Proszę o informację na priv. Będę wdzięczna.
Archiwistyka jest wydzielony kierunkiem na WNH UMK Toruń. Warto się rozejrzeć na tej uczelni w rzeczonym względzie.
pozdrawiam Maciej
Dzisiaj w Katowicach konferencja "Rola archiwów w procesie wprowadzania systemu Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją - cele i założenia oraz ich realizacja. Z doświadczeń archiwów szkół wyższych, instytucji naukowych i kulturalnych".
Program w załączeniu.
Ciekawe, czy z NDAP lub innych archiwów ktos pojechał...
I tu pytanie:
I dlaczego info o tej konferencji nie było na stronie NDAP?
Klucz, wg którego zamieszczane są aktualnosci na www.archiwa.gov.pl jest dla mnie nieodgadniony :( :( :(
Trzeba było też wrzucić link na IFAR (zwracam się do organizatorów, wiem, że tu zaglądają).
Koleżeństwo z AP Lublin bierze udział a się nie pochwaliło :D
ktoś z DKN miał pojechać.. tak słyszałem
Cytat: Dory w Marzec 28, 2013,
Słuchajcie, możecie polecić dobre szkolenie (chodzi o Warszawę) z archiwizowania dokumentacji unijnej? Natknęłam się na ofertę firmy KDK Info, ale jak na jednodniowe szkolenie mają wygórowaną cenę, po drugie zbyt dużo tematów jak na 6 godzin.
Szukam też innych dobrych szkoleń dla archiwistów.
Proszę o informację na priv. Będę wdzięczna.
Czy wiadomo coś o kursach i szkoleniach w 2018 roku względnie w 2019 na terenie stołecznym?
Zakład Zarządzania Dokumentacją i Informacji Archiwalnej UMK zaprasza na konferencję, która odbędzie się w dniach 25-27 maja 2018 r. w Toruniu pod hasłem ?Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia?. W programie m.in. referaty dotyczące konsekwencji zmienności prawa, organizacji administracji, RODO i EZD. Konferencja adresowana jest do wszystkich, którzy w swojej pracy zajmują się zarządzaniem dokumentacją, obsługą kancelarii i biur, realizują zadania koordynatora czynności kancelaryjnych, a także osób, które prowadzą archiwa zakładowe lub składnice akt w instytucji. Informacje o zgłoszeniach oraz program na stronie www.arch.umk.pl.
Zakład Zarządzania Dokumentacją i Informacji Archiwalnej UMK zaprasza na konferencję, która odbędzie się w dniach 25-27 maja 2018 r. w Toruniu pod hasłem ?Zarządzanie dokumentacją w instytucji. Czynniki sprzyjające i ograniczenia?. W programie m.in. referaty dotyczące konsekwencji zmienności prawa, organizacji administracji, RODO i EZD. Konferencja adresowana jest do wszystkich, którzy w swojej pracy zajmują się zarządzaniem dokumentacją, obsługą kancelarii i biur, realizują zadania koordynatora czynności kancelaryjnych, a także osób, które prowadzą archiwa zakładowe lub składnice akt w instytucji. Informacje o zgłoszeniach oraz program na stronie www.arch.umk.pl.
Serdecznie zapraszam na szkolenie, które odbędzie się 24.05.2021 r. Wideoszkolenie skierowane do archiwistów zakładowych, pracowników archiwów zakładowych w urzędach miasta i gminy, koordynatorów czynności kancelaryjnych.
W programie m.in.:
- Jak archiwizować dokumentację z biura rady, zamówień publicznych oraz projektów dofinansowań z Unii Europejskiej.
- Jak archiwizować mapy i zdjęcia z kontroli, jako załącznik do dokumentacji budowlanej? Jak archiwizować takie dokumenty? Ile lat przetrzymywać takie
dokumenty? Czy można je brakować bez zgody?
- Jak prawidłowo przyjąć do archiwum płyty CD, na których nagrana jest sesja rady? Czy dokumenty na elektronicznych nośnikach danych zawierają
metadane? Omówienie zagrożeń w związku z archiwizowaniem na nośnikach danych.
- Wyjątki na rzecz systemu EZD (system wspomagając) ? omówienie wyjątków i ich wprowadzania oraz procedury uzgadniania z Archiwum Państwowym.
- Procedura brakowania dokumentacji - ekspertyza dokumentacji niearchiwalnej, przekwalifikowanie dokumentacji do kat. A.
Informacje o zapisach oraz programie szkolenia: https://pccpoland.pl/szkolenia/archiwum-zakladowe-w-urzedzie-gminy-i-miasta
Serdecznie zapraszam do udziału w Plebiscycie na Archiwalne Źródło Roku 2021.
W tym roku z okazji Międzynarodowego Tygodnia Archiwów postanowiliśmy zorganizować Plebiscyt na ?Archiwalne Źródło Roku 2021?. Konkurs realizowany jest po raz pierwszy, a jego celem jest rozbudzenie zainteresowania mikro i makro historią, a także popularyzacja wiedzy na temat archiwów oraz przechowywanych w nich materiałów archiwalnych. Konkurs przeznaczony jest dla historyków, pasjonatów historii, genealogów, archiwistów, studentów i wszystkich tych, którzy poprzez nominowanie źródeł archiwalnych i/lub oddanie na nie głosów stworzą ranking najważniejszych, najciekawszych lub najbardziej nietypowych źródeł archiwalnych dotyczących Pomorza. Liczymy na to, iż Plebiscyt stanie się okazją do odwiedzenia pomorskich archiwów lub ich stron internetowych, przeglądania katalogów archiwalnych, korzystania z archiwalnych baz danych, a także przeprowadzania poszukiwań we własnych zasobach archiwów społecznych, prywatnych, zakładowych i innych. Ukaże on również, które źródła archiwalne są dla współczesnych odbiorców najcenniejsze, najbardziej wartościowe, poszukiwane, jakiego okresu historycznego dotyczą, przez kogo zostały wytworzone, jakie ich walory obecnie się liczą.
W związku z tym do dnia 5 czerwca do północy pod adresem konkurs@archiwapomorskie.pl czekamy na zgłoszenia dokumentów, listów, map, fotografii i innych źródeł archiwalnych powstałych lub przechowywanych na terenie obecnego województwa pomorskiego lub tego terenu dotyczące od średniowiecza do współczesności. Zgłaszać można zbiory własne lub umieszczone na stronach internetowych innych archiwów, maksymalnie po jednym w każdej z trzech kategorii:
1) Źródło Archiwalne Roku dokumentujące najbardziej przełomowe wydarzenia,
2) Źródło Archiwalne Roku o największych walorach estetycznych i artystycznych,
3) najciekawsze, najbardziej zaskakujące Źródło Archiwalne Roku (tzw. curiosum).
Zgłoszenie powinno zawierać:
1. opis źródła archiwalnego wypełnionego na formularzu zgłoszeniowym (ze strony internetowej) oraz
2. kopię źródła archiwalnego w postaci elektronicznej w formacie powszechnie dostępnym lub link do strony internetowej, na której prezentowane jest źródło,
przy czym wielkość maila nie może przekroczyć 25 MB.
Zgłoszone źródło zostanie opublikowane na stronie Plebiscytu na facebooku gdańskiego Oddziału SAP oraz na stronach Oddziału SAP.
W dniach 7-11 czerwca za pośrednictwem dedykowanej strony internetowej każdy internauta będzie mógł zagłosować na wybrane źródło. To, które uzyska największą liczbę głosów otrzyma tytuł ?Grand Prix?, a osobę, która je zgłosiła do Plebiscytu nagrodzimy upominkami.
Więcej informacji w Aktualnościach na sap.archiwapomorskie.pl.
Serdecznie zapraszamy
w imieniu gdańskiego Oddziału SAP
Monika Płuciennik
Ciekawe! Dzięki za info!
R.,
Czy ktoś wie czy może są gdzieś bezpłatne szkolenia online dla archiwistów zakładowych? Oraz jakieś najlepsze szkolenia online płatne?
Dzień dobry,
Zapraszamy na kursy kancelaryjno-archiwalne do Sukces Centrum Rozwoju, szczegółowe informacje na ten temat na naszej stronie www.sukcescr.pl albo pod numerem tel. 507 366 167
Zapraszamy,
Edyta Szczerkowska
Obecnie trwa rekrutacja na kurs II stopnia
AP Rzeszów/SAP
Polecam!
Jesteśmy Centrum Usług Wspólnych, od stycznia 2025 zaczynamy działanie zgodnie z instrukcją kancelaryjną i jrwa (wszystko zatwierdzone przez AP). Szukamy teraz kogoś kto by nas przeszkolił z tego jak tworzyć rejestry spraw, nadawać numery, zdawać do składnicy akt itp.... Tylko chcielibyśmy aby takie szkolenie było przeprowadzone na podstawie tego co my mamy uzgodnione z AP. Kogoś polecicie?
Cytat: KatZam w Grudzień 30, 2024,
Jesteśmy Centrum Usług Wspólnych, od stycznia 2025 zaczynamy działanie zgodnie z instrukcją kancelaryjną i jrwa (wszystko zatwierdzone przez AP). Szukamy teraz kogoś kto by nas przeszkolił z tego jak tworzyć rejestry spraw, nadawać numery, zdawać do składnicy akt itp.... Tylko chcielibyśmy aby takie szkolenie było przeprowadzone na podstawie tego co my mamy uzgodnione z AP. Kogoś polecicie?
Napisałem na priv. Pozdrawiam