Internetowe Forum Archiwalne

Internetowe Forum Archiwalne => Na temat iFAR => Wątek zaczęty przez: Hanna Staszewska w Październik 11, 2011,

Tytuł: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Październik 11, 2011,
Witajcie :)
Poniżej podsumowanie V Zjazdu IFAR.

Dzień I

W dniach 6-7 października 2011 r. odbył się w Toruniu V Zjazd Sympatyków i Uczestników IFAR. Obrady odbywały się w nowym budynku Collegium Humanisticum na Bielanach. W obradach uczestniczyli członkowie i sympatycy IFAR, wykładowcy oraz studenci UMK.
   Na początku spotkania administrator forum Rafał Magryś (NAC) przywitał gości i odczytał list Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych prof. Władysława Stępniaka, skierowany do uczestników forum, z pozdrowieniami i życzeniami owocnych obrad.

      Następnie głos zabrał dyrektor Narodowego Archiwum Cyfrowego, dr Nikodem Bończa Tomaszewski, który podkreślił rolę forum jako miejsce spotkań archiwistów cyfrowych.  
       
   Rafał Magryś w wystąpieniu pt. IFAR - historia udanej inicjatywy przypomniał początki forum oraz przedstawił podstawowe statystyki dotyczące najpopularniejszych wątków i najaktywniejszych uczestników.
   Hanna Staszewska  (AP Poznań) przedstawiła referat Czy komisje metodyczne w archiwach są potrzebne i dlaczego warto o tym rozmawiać?, będący próba podsumowania i przypomnienia popularnego 4 lata temu wątku na IFAR. Komisje metodyczne, działające w archiwach od 1955 r. objęły swymi kompetencjami ogromny obszar działalności, związany przede wszystkim z opiniowaniem i zatwierdzaniem pomocy archiwalnych. Stan pomocy ewidencyjnych, za które od 55 lat odpowiadają komisje, jest wysoce niezadowalający, a obecnie procedura zatwierdzania inwentarzy trwa często dłużej niż samo jego opracowanie. W  formule realizowanej od 1955 r. komisje nie są potrzebne w w archiwach, a szansą na usprawnienie ich prac jest opracowanie nowych przepisów o inwentarzu elektronicznym oraz system ZoSIA.
   Katarzyna Plewka, Katarzyna Kalisz (NAC) w prezentacji pt. Opracowanie fotografii w NAC w praktyce czyli "Skąd się biorą takie błędy?!? omówiły krótko zasób fotograficzny NAC, składający się z 74 zespołów, liczących ogółem ponad 15 mln fotografii. Zasób ten jest opracowywany przez pracowników Oddziału Fotografii, wśród których są historycy, historycy sztuki, filolodzy klasyczni, bibliotekarze, technicy fotografii. Przy sporządzaniu opisów korzystają oni z rozmaitych pomocy: książek, encyklopedii, prasy, źródeł internetowych. W trakcie prezentacji autorki przedstawiły przykłady błędnych opisów fotografii i wskazały na ich najczęstsze przyczyny: błędne opisy odautorskie (także prasowe), bierna retrokonwersja, ograniczenia czasowe oraz brak lokalnej bazy porównawczej w początkowym etapie opracowania.
   Wiesław Nowosad (UMK) przedstawił 20 lat edukacji informatycznej archiwistów okiem studenta i wykładowcy, dzieląc ten okres na kilka etapów, poczynając od początku lat 90. XX w., czyli wydzielenia Wydziału Nauk Historycznych z Wydziału Nauk Społecznych (1993 r.) po stworzenie nowego kierunku na UMK pod nazwą archiwistyka i zarządzanie dokumentacją. Lata 90. to przede wszystkich nauka obsługi komputera, potem zaczęto zapoznawać studentów z archiwalnymi bazami danych.
   Wojciech Woźniak (NAC) rozważył problem: Czy w archiwum państwowym jest miejsce na zarządzanie projektami?. Wychodząc od definicji projektu, określającej go jako organizację tymczasową, nakierowaną na osiągnięcie celu, czyli produktu, prelegent przedstawił cechy projektu oraz metodykę i organizację zarządzania nim, opierając się m.in. na  PRINCE 2. (http://pl.wikipedia.org/wiki/PRINCE2) Projekt jest skutecznym sposobem zarządzania w dynamicznie zmieniającym się środowisku, a w takim właśnie działają archiwa. Co więc może być projektem w archiwum: zgodnie z podaną na początku definicją będzie to np. realizacja zadań w ramach programu WPR Kultura+, modernizacja budynku, relokacja zasobu. Zarządzanie projektem jest wykorzystywane w NAC przy budowaniu i wdrażaniu nowych narzędzi teleinformatycznych, a celem nadrzędnym jest maksymalizacja efektów przy minimalnych kosztach, a drogą do tego jest wykorzystanie własnych zasobów.  
   Jarosław Orszulak (Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie) przedstawił temat:  Kancelaryjna rewolucja - wdrożenie systemu EZD w urzędzie wojewódzkim. Punktem wyjścia rozważań autora było Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z  18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej, jednolitych rzeczowych wykazów akt oraz instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych. Pilotażowe wdrożenie EZD miało miejsce w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku, obecnie system ten jest wprowadzany w 10 urzędach w Polsce. W Krakowie za jego wdrożenie odpowiedzialny jest zespół, w skład którego wchodzą też informatycy z urzędu. Urząd Wojewódzki w Krakowie zatrudnia ok. 1000 pracowników, konieczne było więc przeszkolenie liderów, którzy szkolą następne osoby. Przy okazji wdrożenia dokonano też przeglądu wewnętrznych przepisów, aby doprowadzić do ich spójności i kompatybilności.
   Anna Sobczak (Uniwersytet Szczeciński) omówiła Strategie digitalizacji na przykładzie Bundesarchiv i Landesarchiv Baden-Württemberg. W Bundesarchiv w strategiach na lata 2006-2010 oraz 2011-2016 zakłada się poprawę dostępu do archiwaliów i ich ochrony oraz wzrost komfortu korzystania, czyli przede wszystkim retrokonwersję inwentarzy do postaci cyfrowej oraz ich udostępnianie online i udostępnienie zeskanowanych archiwaliów. Strategie zakładają też  rozwój podejścia ekonomicznego oraz długotrwałość podjętych działań. Archiwum Krajowe Badenii-Wirttembergii w swojej strategii przewiduje doprowadzenie do integracji analogowego i cyfrowego zasobu archiwalnego oraz otwarty dostęp do elektronicznego zasobu.  
   Monika Jędralska (NAC) w wystąpieniu pt. Automatyzacja w świecie bibliotek, automatyzacja w świecie archiwów zwróciła uwagę na nowy typ użytkownika, który wkrótce pojawi się w archiwach, a dla którego uczestnictwo w sieci i interakcja z Internetem jest naturalnym środowiskiem. Odwołanie się do doświadczeń bibliotek w zakresie udostępniania zbiorów i porównanie na tym tle oferty archiwów wypada niezbyt imponująco dla tych drugich.  Koniecznym jest więc wprowadzenie podstawowych ułatwień dla czytelników, takich jak zgłoszenia użytkowników online, elektroniczne rewersy, rezerwacja akt. Autorka poddała zebranym pod rozwagę pytanie, czy archiwa czeka "koniec epoki rewersu" na wzór tezy o "końcu epoki kredy" w szkole.
   Filip Kwiatek (NAC) przedstawił Doświadczenia z udziału w kursie SOIMA (Safeguarding Sound and Image Collection) Ryga, Wilno 2011. Kursy te organizowane są przez  ICCROM, (http://www.iccrom.org/index.shtml) w tegorocznym uczestniczyło 19 osób z różnych krajów. Kilkutygodniowe zajęcia obejmowały m.in. problemy etyki w archiwizacji materiałów audiowizualnych, kwestie praw autorskich, zarządzanie kolekcjami audiowizualnymi, historię i identyfikację technik fotograficznych, przechowywanie fotografii, praktyczną digitalizację, udostępnianie zbiorów. Uczestnicy mogli wybrać do realizacji projekt domowy, Filip Kwiatek w ramach projektu zaproponował sporządzenie  priorytetyzacji zespołów w zasobie NAC.
   Łukasz Skowron (NAC) w wystąpieniu zatytułowanym Narodowe Archiwum Cyfrowe Centrum Kompetencji w zakresie digitalizacji materiałów archiwalnych - podsumowanie 2 lat działalności zaprezentował zadania i osiągnięcia NAC w tym zakresie. Centra kompetencji zostały powołane w 2009 r. przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a ich głównym celem jest wdrażanie zmian technologicznych w ramach digitalizacji zbiorów i ich udostępniania online. Oprócz NAC rolę centrum pełni także Narodowy Instytut Audiowizualny, Biblioteka Narodowa oraz Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków. Prelegent omówił wymagania i standardy dot. digitalizacji, włącznie z z   Zarządzeniem nr 13 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z dnia 29 czerwca 2011 (http://archiwa.gov.pl/pl/prawo/70-akty-normatywne-naczelnego-dyrektora-archiwow-pastwowych.html) r. w sprawie digitalizacji zasobu archiwalnego archiwów państwowych.  
   
   W dyskusji pierwszego dnia obrad wzięła udział m.in. prof. Halina Robótka, która stwierdziła, że IFAR jest jedynym miejscem permanentnej dyskusji i spotkań archiwistów i że sama zagląda na forum. Odnosząc się do przedstawionych referatów stwierdziła, że komisje metodyczne są częścią większego systemu archiwów jako urzędów; podkreśliła też ich zasługi na polu metodycznym. Pozostali dyskutanci (m.in. Nikodem Bończa Tomaszewski) odnosili się do problemu Web 2.0 i archiwum partycypacyjnego w kontekście wykorzystania wiedzy internautów do identyfikacji zdjęć i weryfikacji ich opisów.  Zebrani dyskutowali też o możliwych już teraz  do wprowadzenia ułatwieniach dla użytkowników. Często podkreślano też rolę i znaczenie (w rozmaitych kontekstach) Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.

Dalsze dyskusje odbywały się wieczorem w nieformalnych grupach. :) :) :)

cdn...

Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Październik 11, 2011,
Cd...

Dzień II

Drugi dzień obrad rozpoczęło wystąpienie Filipa Kłębczyka (Politechnika Śląska)  zatytułowane Wykorzystać potencjał społeczności FLOSS - idea Biura Open Source NAC.  FLOSS (Free Libre/Open Source Software), czyli Wolne i Otwarte Oprogramowanie oznacza m.in. tworzenie Ruchu wolnej kultury i Otwartych Zasobów Edukacji, a najbardziej znanymi projektami społecznościowymi tego zjawiska są: przeglądarka Mozilla Firefox, pakiet biurowy OpenOffice, system operacyjny GNU/Linux, język programowania Python i Wikipedia. Planowane Biuro Open Source NAC ma wykorzystywać potencjał środowiska FLOSS i stać się platformą wymiany wiedzy, informacji i pomysłów. Środkami działania mają być: portal internetowy, lista mailingowa, współpraca z polskimi organizacjami związanymi z FLOSS oraz ze studenckimi kołami naukowymi. NAC udostępnia już na zasadach open source program IimagiNAC 1.01 do masowej obróbki skanów, będąc pionierem w tej materii wśród urzędów administracji państwowej.      
   Rafał Magryś (NAC) w prezentacji ZoSIA i dalej - raport z placu budowy przedstawił aktualne informacje dot. pracy w systemie: ok. 80 osób z kilku archiwów i muzeów wprowadza dane, w 2011 r. wprowadzono już ok. 60 tys. opisów j.a. Rozbudowa systemu obejmie m.in. stworzenie modułu do importu spisów zdawczo-odbiorczych, opisu dokumentów wizyjnych i muzykaliów. W najbliższym czasie rozpocznie się wdrożenie w Archiwum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Serwis  szukajwarchiwach (http://szukajwarchiwach.pl/) (będący wersją online ZoSIA) gromadzi nie tylko opisy zespołów i jednostek, udostępnia także skany archiwaliów, a ich liczba zbliża się do 3 mln.  
   Maciej Zdunek (AP Poznań) w wystąpieniu pt. Administrowanie systemem ZoSIA na przykładzie Archiwum Państwowego w Poznaniu porównał obowiązki administratora baz danych w archiwum lokalnym, najpierw baz opartych na MS Access a od początku 2009 r. bazy ZoSIA. Do podstawowych obowiązków administratora lokalnego należy: przygotowanie bazy do wprowadzania danych (tworzenie kont użytkowników, nadawanie im uprawnień,  zabezpieczenie przed włamaniami), szkolenie operatorów i nadzór nad wprowadzaniem danych oraz ich archiwizowanie oraz uaktualnienie bazy. W przypadku bazy IZA wszystkie te czynności należały do administratora lokalnego, a w odniesieniu do ZoSIA administrowanie systemem, zapewnienie bezpieczeństwa danych itp. należy do NAC. W podsumowaniu Maciej Zdunek stwierdził, że administrowanie ZoSIA na poziomie lokalnym nie nastręcza trudności i nie wymaga specjalistycznej wiedzy informatycznej.
   W zastępstwie nieobecnego Henryka Niestroja (AP Opole) referat zatytułowany Elementy opisu dokumentów pergaminowych i papierowych oraz sposoby ich prezentacji w Internecie wygłosił Wojciech Woźniak. Autor na początku stwierdził, iż zadaniem archiwisty jest dostarczenie obiektywnego opisu, a interpretacja źródła należy już do historyka. W związku z tym część obowiązujących w archiwach zaleceń dot. opisu dokumentów nie ma szans na realizację ze względu na fakt, iż przekraczają one zakres prac archiwisty. W prezentacji przedstawiono przykłady opisów dokumentów z portali europejskich bibliotek i archiwów, często traktujące opis dość skrótowo i lakonicznie. Autor zaproponował  4-częściowy moduł do ich opisu w ZoSIA: "Identyfikacja", "Opis merytoryczny", "Opis fizyczny", "Dostępność i autor opisu" oraz dodatkowo indeksy (których brakuje np. w użytkowanej w archiwach bazie SCRINIUM). Konieczna wydaje się też nowelizacja obowiązujących przepisów i ich dostosowanie do posiadanych narzędzi.
   Roman Kusyk (AP Lublin) omówił Problemy prawne udostępniania materiałów archiwalnych w postaci elektronicznej. Archiwa nie posiadają wewnętrznych regulacji w tej materii, więc ich praktyka jest  często niejednolita.  Prelegent omówił podstawowe regulacje prawne, odnoszące się do udostępniania danych online, skupiając się na takich pojęciach jak: dane osobowe, dobra osobiste, prawa autorskie, prawa majątkowe, domena publiczna, informacje niejawne.
   Grzegorz Gałęzowski (AP Lublin), który nie mógł przyjechać do Torunia, za pomocą teletransmisji przedstawił prezentację pt. Wejrzeć w głębię. Nowe rozwiązania umożliwiające naturalne prezentowanie danych historycznych i wykrywanie nowych niewidocznych wzorców w dużych zbiorach danych. Omówił w niej możliwości technologii deep zoom na przykładzie specjalnie opracowanego  pocztu królów polskich (http://www.lublin.ap.gov.pl/poczet_krolow/PoczetKrolow.html)  i adaptive streaming, dopasowującej  jakość transmisji wideo do przepustowości łącza użytkownika.  
   Filip Kłębczyk (Politechnika Śląska) w wystąpieniu Archiwizacja zasobów Internetu - kierunki i wyzwania przedstawił specyfikę procesu archiwizacji Internetu, na którą składa się duża dynamika i nieprzewidywalność jego rozwoju oraz ogromna liczbę zasobów, określana w 2011 r. na 3 tryliony unikalnych adresów indeksowanych przez Google. Doświadczenia światowe to przede wszystkim  Internet Archive  (http://www.archive.org/), instytucja istniejąca od 1996 r. w USA i gromadząca i udostępniająca archiwalne zasoby multimedialne. W Polsce archiwizacją Internetu zajmuje się NAC, który od  2009 r. zgromadził w Archiwum Internetu 0,5 TB danych, archiwizując strony najważniejszych urzędów państwowych, m.in. Prezydenta RP i Kancelarii Premiera. Archiwizacja Internetu wiąże się  jednak z nierozstrzygniętymi na razie kwestiami prawnymi (m.in. prawa autorskie) oraz z pytaniami: jak często archiwizować strony, wg jakich kryteriów je selekcjonować i jaki ma mieć zasięg ta archiwizacja.  
   Artur Łysik (NAC) zaprezentował Wykorzystanie Linuksa w przetwarzaniu skanów, pokazując standardowe programy wchodzące w skład różnych dystrybucji Linuksa oraz możliwości ich wykorzystania w pracy archiwisty i wspomagające automatyzację prostych czynności (nadawanie znaku wodnego, zmiana formatów skanów itp.). Prelegent polecił też odpowiednie podręczniki i poradniki, pomocne w pisaniu prostych skryptów.
   Dawid Żądłowski (IPN Warszawa) omówił temat: "Blogi archiwistyczne, przegląd". Definicja określa blog jako odrębną stronę internetową, zawierającą systematyczne wpisy jego właściciela, z możliwością ich komentowania i tagowania. Mając na uwadze tę definicję autor wystąpienia omówił popularne blogi anglojęzyczne, np techMetro  (http://metroblogs.typepad.com/techmetro/), prowadzony przez Jasona Kucsme, menadżera Metropolitarnej Rady Bibliotecznej w Nowym Jorku, poświęcony digitalizacji i ochronie zasobów cyfrowych. Kolejny to ArchivesBlogs  (http://archivesblogs.com/about), agregujący ok. 200 rozmaitych stron poświęconych archiwom, bibliotekom i technologiom informatycznym. Wśród polskiej blogosfery na uwagę zasługuje multimedialny blog Archiwum Państwowego w Lublinie Galeria Jezuicka 13  (http://www.jezuicka13.pl/), oraz CATL  (http://blog.archiwa.org/13), blog projektu Cyfrowych Archiwów Tradycji Lokalnych.  
   Bolesław Rassalski (AP Bydgoszcz) przedstawił "Nowe trendy w zakresie technicznych standardów digitalizacji", za punkt wyjścia biorąc digitalizacje masową, czyli "przemysłową" konwersję w skali powyżej miliona stron w jak najkrótszym czasie. Jej głównymi cechami są: brak selekcji materiałów i problem z prawami autorskimi, słaby poziom indeksacji zasobów, ciągła optymalizacja procesów konwersji i wyrywkowa kontrola jakości. Digitalizacja sprzed tej epoki, określana nieraz jako "butikowa" (Sic!) charakteryzowała się dokładnie odmiennymi cechami. Prelegent omówił ostatnie międzynarodowe zalecenia w zakresie digitalizacji, czyli wytyczne grupy FADGI  (http://www.digitizationguidelines.gov/) z 2010 r. Autor wspomniał też o nowych trendach: digitalizacji multispektralnej, hiperspektralnej i termowizyjnej.
   Dyskusja w drugim dniu obrad koncentrowała się na problemach archiwizacji internetu (czy strony internetowe to materiały archiwalne?), administrowaniu systemami informatycznymi w archiwach lokalnych czy możliwościach wykorzystania rozwiązań open source w archiwach. Wykładowcy UMK (dr Krzysztof Kopiński, dr Wiesław Nowosad) pytali o dostęp uczelni do "nitki" dydaktycznej systemu ZoSIA. Przy okazji dyskusji o module w ZoSIA do opisu dokumentów poruszono kwestię potrzeby modułu do opisu materiałów sfragistycznych (dr Marcin Hlebionek). W tym kontekście zebrani odnieśli się do  procedury opiniowania wskazówek metodycznych przez NDAP i Centralną Komisję Metodyczną, na przykładzie opiniowania wskazówek sfragistycznych, które trwają od początku 2010 r.
   V Zjazd Członków i Sympatyków IFAR potwierdził rolę i znaczenie tego środowiska w dyskursie archiwalnym w Polsce, a wymiana doświadczeń, która ma miejsce zarówno na forum jak i na spotkaniach w "realu" są wartościami samymi w sobie. A co najważniejsze, "ludzie IFAR-u" nie tylko dyskutują, rozmawiają, "roztrząsają", ale przede wszystkim uczestniczą w realizacji istotnych dla polskich archiwów projektów.

No i jeszcze kontakty towarzyskie, znajomości i przyjaźnie, które zawarliśmy na IFAR... Bezcenne :)

Pozdrawiam i do zobaczenia za rok :)

PS. Gdzie?

Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Gałęzowski w Październik 12, 2011,
Warto byłoby wydać jakąś publikację zawierającą poszczególne wystąpienia. Może w przyszłości o czymś takim pomyślicie?
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Robert w Październik 12, 2011,
To już nie są plany.  :) W zasadzie postanowiono już, że taka publikacja się ukaże.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 12, 2011,
Jako admin potwierdzam :)... Jest parę opcji - badamy możliwości :)

RM
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Gałęzowski w Październik 14, 2011,
To dobrze, bo chętnie bym się zapoznał z takim materiałem, jeżeli to oczywiście będzie możliwe.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Wojciech Woźniak w Październik 15, 2011,
Witam,
Przypomnę, że zgodnie z zapowiedzią Rafała oczekujemy tekstów wystąpień ze zjazdu do 5 listopada. Archiwiści do klawiatur! :)

Pozdrawiam
W
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz Gałęzowski w Październik 15, 2011,
Szkoda, że tylko archiwiści zostali zaproszeni :)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Wojciech Woźniak w Październik 16, 2011,
Poprawka: wszyscy referenci ze zjazdu do klawiatur, Grzegorz również!

Pzdr
W
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 17, 2011,
Witajcie :)


Bardzo proszę przesyłać prezentacje do 7 listopada (pdf) a gotowy tekst (w .odt) do dnia 14 listopada. Jeśli ktoś ma problem z prezentacją proszę przysłanie gotowego tekstu na 14 listopada.

Pozdrawiam,

Rafał M.,
Tytuł: V IFAR zdjęcia :)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Witajcie,

Choć jeszcze pewne sprawy się nie zakończyły - dawno obiecane zdjęcia z IFAR :)


Obrady odbyły się nowiutki i imponującym budynku Collegium Humanisticum UMK.


P.S. Dziękuję za udostępnienie zdjęć przez Dawida Żądłowskiego ps. Sirsilis
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Admin zapewniał obsługę :) a mikrofony na IFAR stały się legendarne
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Wszystkie wystąpienia były w duchu archiwistki cyfrowej niektóre z wykorzystaniem technologii telekomunikacyjnych (G.Gałęzowski online na żywo z Lublina)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Dzięki niemu Zjazd IFAR mógł odbyć się w Toruniu - prof. dr hab. Waldemar Chorążyczewski - dziękujemy!
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
I urocza część wykładowców UMK :)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Siostra Wojny - Hania Staszewska :)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Trójca "zosiowa" dzięki nim udawało się pracować nad ZoSIA tak szybko od strony archiwalnej :) - Wojciech Woźniak, Maciej Zdunek, Hania Staszewska - jednocześnie zasłużeni ifarowicze :)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
I nowatorskie tematy na IFAR - reprezentowane przez Filipa Kłębczyka z Politechniki Śląskiej.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Maciej wskazujący zalety ZoSIA nad IZA i SEZAM z perspektywy lat pracy z ZoSIA w Poznaniu
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Jarek Orszulak mówi o udanym projekcie w swojej instytucji. Jak zwykle  jego wykład zrobił wrażenie! Poniżej zasłuchani uczestnicy obrad...
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Monika Jędralska próbująca przenieść automatyzację z bibliotek do archiwów :)... (Ifarowicze zgodzili się, że to słuszna koncepcja :)...)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Łukasz - najlepszy w Polsce specjalista od digitalizacji archiwaliów - prezentuje, dyskutuje i zaraz potem potem wraca do pracy... jeszcze tyle do zdigitalizowania!
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Kolejny ważki temat - Anna Sobczak z U. Szczecińskiego
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Zamyślony na przyszłością - ekspert w kwestii digitalizacji - Bolesław Rassalski z AP w Bydgoszczy
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Problemy prawne - Kolejny ekspert - Roman Kusyk AP w Lublinie
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Nowe twarze na IFAR :)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
i rzut okiem z innej perspektywy :)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
a po obradach :)....
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Ewa33 w Listopad 30, 2011,
Cytat: Rafał Rufus Magryś w Listopad 28, 2011,
Maciej wskazujący zalety ZoSIA nad IZA i SEZAM z perspektywy lat pracy z ZoSIA w Poznaniu

Zastanawiam się, co byśmy pomyśleli o osobie, która by "na poważnie" analizowała zalety np. Skody octavia nad Syrenka i na przykład dziwili się, że ta ostatnia nie ma klimatyzacji, nie rozwija prędkości 200 km/h, itp. itd.
Zastanawiam się więc czemu ma służyć porównywanie baz danych, stworzonych w Accessie (które projektowano w pod koniec lat 90-tych na miarę możliwości infrastrukturalnych i informatycznych archiwów) z tak "zaawansowanym" systemem? Przecież to śmieszne. A może by tak porównać ZoSIA z systemami informatycznymi do obsługi zasobów archiwalnych w innych krajach, takich jak USA, Kanada, Australia, Francja, itp. itd. Przecież nawet samochody porównuje się w ramach ich klasy.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Maciej Zdunek w Listopad 30, 2011,
W moim wystąpieniu nie porównywałem funkcjonalności baz IZA i SEZAM z ZoSIA, ale starałem się spojrzeć na te bazy z punktu widzenia administratora lokalnego. Skupiłem się na ZoSIA, ale ponieważ lepiej analizować temat i wyciągać wnioski w ujęciu porównawczym, dlatego - mając doświadczenie jako administrator baz danych MS Access i administrator lokalny ZoSIA - na takie porównanie się zdecydowałem.

A poza tym nie widzę nic niestosownego w porównywaniu IZY i SEZAM-u z ZoSIA. Są osoby, które do dziś są przekonane o wyższości tych pierwszych nad tą drugą. A więc wcale nie jest dla nich oczywiste co jest Skodą Octavią, a co Syrenką. Jest też grupa osób, która pewnie chętnie dowiedziałaby się o ZoSIA. I dlatego warto o tym rozmawiać.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Grzegorz w Listopad 30, 2011,
CytatSą osoby, które do dziś są przekonane o wyższości tych pierwszych nad tą drugą.

Jakoś nie wierzę, że są takie osoby. Wierzę za to że są osoby, które nie mogą sobie wyrobić opinii o ZoSIA bo twórcy zrezygnowali z jakże przydatnego dema bazy i utajnili wszystko poza prezentacjami mówiącymi jakiż to wspaniały system... Podobno nawet instrukcja obsługi zamknięta jest w kancelarii tajnej... Dlatego zgadzam się z Maćkiem warto rozmawiać ale warto by jednak też pokazać ;)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 30, 2011,
CytatWierzę za to że są osoby, które nie mogą sobie wyrobić opinii o ZoSIA bo twórcy zrezygnowali z jakże przydatnego dema bazy i utajnili wszystko poza prezentacjami mówiącymi jakiż to wspaniały system...
Hmmm... co jakoś nie przeszkadza wielu instytucjom takim jak: Muzeum na Majdanku, Archiwum UJ, Archiwum Muzeum N. w Krakowie, Muzeum Zamoyskich w Kozłowce, Archiwum Muzeum Zabawy i Zabawek w Kielcach zgłosić się do Naczelnego Dyrektora o możliwość wdrożenia ZoSIA u siebie, uzyskać tę zgodę i wdrożyć system ;)... Jak pisałem chętnie pokazujemy, prezentujemy ZoSIA wszędzie gdzie dostaniemy zaproszenie :)...

P.S. Z tym utajnianiem - to jakieś tworzenie legend i mitów - prawie jak ze smokiem wawelskim ;)...
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 30, 2011,
CytatZastanawiam się, co byśmy pomyśleli o osobie, która by "na poważnie" analizowała zalety np. Skody octavia nad Syrenka i na przykład dziwili się, że ta ostatnia nie ma klimatyzacji, nie rozwija prędkości 200 km/h, itp. itd.
Załóżmy sytuację, że ktoś bardzo kocha rzeczoną syrenkę ale wreszcie się powinien przesiąść - bo po prostu przyszła pora zmienić auto. Jak można go do tego przekonać, skoro on syrenkę kocha i nie wyobraża sobie życia bez niej? Właśnie porównując zalety vs wady obu samochodów. Kiedyś oglądając w USA przygotowania do budowy systemu ERA poinformowano nas, iż przekonywanie do nowego rozwiązania, mówienie że będzie lepsze od dotychczasowego - całość  - nazwijmy to PR wewnętrznego - kosztowała 10mln dolarów, jeszcze przed powszechnymi wdrożeniami! My takich pieniędzy nie mamy na ten cel i IMHO Maciej spisał się dzielenie bo na swoim przykładzie wskazał jak ZoSIA ułatwiła mu pracę w porównaniu z tym co miał przy Accessie i z czym niestety wciąż boryka się wielu archiwistów w Polsce.
Myślę, też, że publikacja jaką planujemy i tekst Macieja rozwieje obawy co do jego użyteczności i zasadności.

Cytat(...)"zaawansowanym" systemem? Przecież to śmieszne. A może by tak porównać ZoSIA z systemami informatycznymi do obsługi zasobów archiwalnych w innych krajach, takich jak USA, Kanada, Australia, Francja, itp. itd. Przecież nawet samochody porównuje się w ramach ich klasy.
Chętnie poddam ZoSIA porównaniom z "zaawansowanymi" systemami wspomnianych krajów - w mojej ocenie nie mamy się czego wstydzić a wręcz przeciwnie nareszcie oni mogą się sporo nauczyć od nas :)... ale o tym też będzie trochę w publikacji :)...

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Ewa33 w Grudzień 01, 2011,
Cytat: Rafał Rufus Magryś w Listopad 30, 2011,
Hmmm... co jakoś nie przeszkadza wielu instytucjom takim jak: Muzeum na Majdanku, Archiwum UJ, Archiwum Muzeum N. w Krakowie, Muzeum Zamoyskich w Kozłowce, Archiwum Muzeum Zabawy i Zabawek w Kielcach zgłosić się do Naczelnego Dyrektora o możliwość wdrożenia ZoSIA u siebie, uzyskać tę zgodę i wdrożyć system


Czy to oznacza, że NAC do obsługi swego zasobu takiej zgody nie otrzymał? A może o nią nie wystąpił?
A jaki jest zakres wdrożenia? Na przykład inwentarze Archiwum UJ na ich stronie są nadal w pdf. a na szukajwarchiwach też nie ma informacji o ich zasobie. Takie same spostrzeżenia dotyczą innych ww. jednostek. Pytanie więc czy tak długo trwa wdrożenie, czy też są może inne przyczyny?
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Ewa33 w Grudzień 01, 2011,
Cytat: Rafał Rufus Magryś w Listopad 30, 2011,
Załóżmy sytuację, że ktoś bardzo kocha rzeczoną syrenkę ale wreszcie się powinien przesiąść - bo po prostu przyszła pora zmienić auto. Jak można go do tego przekonać, skoro on syrenkę kocha i nie wyobraża sobie życia bez niej? Właśnie porównując zalety vs wady obu samochodów.

Nie jest przekonująca powyższa argumentacja. Nie mylmy pojęć. Nawet człowiek bardzo zakochany w syrence, nie wsadziłby do niej pięcioosobowej rodziny i nie ruszył na miesięczny rajd wakacyjny po autostradach europejskich. Sentyment nie powoduje że ludzie nie korzystają z udogodnień współczesności.
Ludzie tylko wtedy są niechętni nowościom, gdy te nowości zamiast znacząco usprawniać pracę ją utrudniają, albo gdy nowości nie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania, albo gdy te nowości nie są dobrze znane, zaprezentowane, poddane pod dyskusję...
Z analizy wszystkich wcześniej publikowanych postów z ostatnich lat na IFAR, wynika, że o te potrzeby nie pytano, że wielu było zainteresowanych, że prosili o dostęp do demo, itp itd. (por. choćby ostatni post Grzegorza).
Teraz trudno się dziwić że traktują to jako "na siłę" wmawianie że jest lepiej, zwłaszcza jeżeli twórcy systemu cieszą się jak się  porównuje nowy system ze zgrzebnymi bazami w Access. Wszyscy archiwiści w Polsce czekali na nowy system zarządzania zasobami archiwalnymi i dotychczasowe bazy traktowali jako etap przejściowy. Okazuje się jednak że do zarządzania zasobami archiwalnymi (bo wyszukiwanie to tylko jeden element takiego zarządzania), czasami nadal lepsza jest baza w Access...
I to jest wielka szkoda.
Zastanawiam się, czy gdybyśmy postanowili na pudłach i teczkach naklejać kody kreskowe i zamawiać elektronicznie akta do czytelni lub też zarządzać ruchem tych akt w ramach archiwum, czy to łatwo i przyjemnie obsłużyłaby ZoSIA, czy też trzeba by było zatrudnić nowych ludzi, zapewnić nowe środki finansowe, przebudowywać system, itp. itd.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Robert w Grudzień 01, 2011,
Cytat: Ewa33 w Grudzień 01, 2011,
Ludzie tylko wtedy są niechętni nowościom, gdy te nowości zamiast znacząco usprawniać pracę ją utrudniają, albo gdy nowości nie odpowiadają na potrzeby i oczekiwania, albo gdy te nowości nie są dobrze znane, zaprezentowane, poddane pod dyskusję...
Z analizy wszystkich wcześniej publikowanych postów z ostatnich lat na IFAR, wynika, że o te potrzeby nie pytano, że wielu było zainteresowanych, że prosili o dostęp do demo, itp itd. (por. choćby ostatni post Grzegorza).

Można na to spojrzeć też z drugiej strony - o potrzeby pytano, niekoniecznie na iFAR, bo - trochę szkoda - ale stosunkowo niewielka część rzeczywiście zainteresowanych uczestniczy czynnie w dyskusjach na forum. Jakie są oczekiwania - no cóż, to nie będzie jeden głos, raczej wiele. Problem w tym, że toczymy dość burzliwe niekiedy dyskusje we własnym gronie (mówię o AP) i nie wszystko niestety wychodzi na zewnątrz. Miałem ogromną przyjemność być na V zjeździe, miałem równie ogromną przyjemność bliżej poznać część "zosiowej" ekipy i jakoś nie dało się odczuć braku woli współpracy czy niechęci do dyskusji. Wręcz przeciwnie.
Nie chcąc być stronniczym, sam mam kilka uwag i spostrzeżeń, a generalnie przychylam się też do pełnej (w pewnych punktach) implementacji ISADu. Ale to już dyskusja do innego dzialu.

Brakuje tu zdecydowania - wdrażamy, albo nie wdrażamy. Kilka przykładów podał wyżej Rafał.
Mamy alternatywy? Pewnie by się znalazły, ale dałbym sobie głowę uciąć, że byłoby równie dużo uwag, niechęci, podchodów... i znów braku zdecydowania.

Problem dołączania inwentarzy w pdf, czy ich przepisywania poruszony był m.in. na niedawnych Toruńskich Konfrontacjach Archiwalnych. Jeśli nie będzie "wspólnego" stanowiska w tej, jakże drobnej (z pozoru... ech  ::) ) kwestii, to jaki jest sens dyskusji o zintegrowanym systemie? Poza tym, przepisywanie inwentarzy wymaga czasu (albo ludzi - stan kadrowy jaki jest, wiadomo... ).
I tak na marginesie, przykład Książnicy Kopernikańskiej w Toruniu - http://www.ksiaznica.torun.pl/web/WBP-KK/katalogi/www Zintegrowany Katalog Elektroniczny wdrożony, a równolegle udostępniono skany katalogów kartkowych, które sukcesywnie przenoszone są do systemu ZKE. Rzeczą oczywistą jest to, że wszystkiego od razu zrobić się nie da, ale mamy już narzędzie. 


Cytat: Ewa33 w Grudzień 01, 2011,
Zastanawiam się, czy gdybyśmy postanowili na pudłach i teczkach naklejać kody kreskowe i zamawiać elektronicznie akta do czytelni lub też zarządzać ruchem tych akt w ramach archiwum, czy to łatwo i przyjemnie obsłużyłaby ZoSIA, czy też trzeba by było zatrudnić nowych ludzi, zapewnić nowe środki finansowe, przebudowywać system, itp. itd.

Jestem prawie pewien, że ZoSIA dałaby radę.  :) W przeciwieństwie do accessowych baz (mówimy o kodach kreskowych, zamawianiu akt i innych obszarach obsługi pracowni/magazynu łącznie) i tradycyjnych pomocy ewidencyjnych, które niestety przy liberalizacji dostępu do archiwów i rosnącej liczby użytkowników jedynie utrudniają sprawne wykonywanie pracy i odpowiadanie na potrzeby korzystających z zasobu czy oczekujących jedynie informacji. Nie oszukujmy się, ale Access rozwojowy przestał być już dawno temu.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Ewa33 w Grudzień 01, 2011,
A kto chce rozwijać bazy w Access`ie?! I dlaczego z nim porównywanie? Przecież to jest "oczywista oczywistość" że na Accessie nikt nie zbuduje zintegrowanego systemu zarządzania zasobami! Ale gdzieś trzeba pracować, skoro nie ma innego narzędzia.
Właśnie to podnoszę jako płaszczyznę dyskusji. I uważam, że udowadnianie tej oczywistości jest bez sensu i jest czystym PR.
To tak jakby Facebook reklamował się że jest lepszy niż notes z ręcznie wypełnionymi adresami i doklejonymi zdjęciami.

A propos .pdf to pisałam o tym że z informacji Rufusa wynika że ZoSIA wdrożona jest w wymienionych przez niego jednostkach, ale efektów nie widać on-line. Proszę więc o uważną lekturę postów.

Zawsze daje się użytkownikowi różne możliwości i jak najbardziej udostępniania się on-line to co się ma i co oczywiście można nawet w pdf albo w innym dowolnym formacie, zanim nie uda się wszystkiego wpisać, przepisać, zweryfikować, itp. itd.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Ewa33 w Grudzień 01, 2011,
A i jeszcze jedno... Moje pytanie o kody było małą prowokacją. To jest standard wszędzie gdzie korzystałam z zasobu z zagranicą ale fakt nie wszędzie byłam ;) Co oznacza więc "poradziła", przecież podstawową funkcją systemu zarządczego jest wiedzieć gdzie są nasze zasoby, u kogo były i by usprawnić obłsugę użytkownika, by nie musiał ręcznie pisać rewersów :) Więc projektując myślano rzeczywiście o zintegrowanym systemie, czy raczej o systemie wyszukiwawczym ?
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Anna Laszuk w Grudzień 01, 2011,
Pełna nazwa ZoSIA nie wskazuje, że miał to być system zarządczy. Bardziej chyba wyszukiwawczy, bo skoro ma gromadzić informacje, to raczej nie tylko w celu ich ochrony.
Access nie jest rozwojowy i archiwalne bazy w Accessie nie są projektowane i rozwijane od 2007 roku, kiedy zaczął powstawać system zintegrowany. Internetowa wersja tych baz, umożliwiająca również tylko wyszukiwanie informacji (od 2001 roku), też przygotowana została w innym systemie, opensourcowym. A wstępy do inwentarzy, właśnie w .pdf, zaczęto dodawać kilka lat później. Opensourcową podstawę ma też pierwszy archiwalny system on-line - DOKUMENTACJA, chyba najczęściej przeszukiwany zbiór informacji.
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Robert w Grudzień 01, 2011,
Faktycznie nazwa wskazuje na przeznaczenie, niemniej (tu niech mnie koledzy/koleżanki znający system "od kuchni" poprawią, jeśli się mylę) mamy do czynienia z systemem modułowym, a zatem realne jest "stworzenie" zeń systemu w pełni zintegrowanego. Ufam, iż w niedalekiej przyszłości z uwzględnieniem kodów. (nie odebrałem tego jako prowokacji) :) Na razie nie chcę nic mówić (nie wiem czy mogę  ;) )

Cytat: Ewa33 w Grudzień 01, 2011,
A propos .pdf to pisałam o tym że z informacji Rufusa wynika że ZoSIA wdrożona jest w wymienionych przez niego jednostkach, ale efektów nie widać on-line. Proszę więc o uważną lekturę postów.
Pytanie, czy implementacja jest jednoznaczna z automatycznym udostępnianiem (informacji) online? Informację o wdrożeniu mamy z września tego roku. Na stronie Muzeum Zamoyskich czytamy:

"Zasoby archiwalne Muzeum obejmują: korespondencję rodziny Zamoyskich, notatki, rachunki, itp. Dokumenty te dostępne będą na portalu szukajwarchiwach.pl w ciągu najbliższych 6 miesięcy. Pracownicy Muzeum odbyli już szkolenie z zakresu obsługi programu. Obecnie trwa testowanie systemu a wkrótce rozpoczną się prace przy wprowadzaniu informacji."
http://www.muzeumzamoyskich.pl/zosia

Mogę się domyślać, że dziś prace przy wprowadzaniu informacji trwają i z podobną sytuacją mamy do czynienia w pozostałych wymienionych wyżej instytucjach. W przypadku archiwów państwowych sprawa wygląda, jak mniemam, inaczej - migracja danych SEZAM/IZA -> ZoSIA. Resztę wprowadzamy już bezpośrednio do systemu. Ale jak pisałem wyżej, jeśli się mylę, niech poprawią mnie bardziej kompetentni  :)
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Grudzień 02, 2011,
Cieszę, się, że nareszcie dyskutujemy w tym temacie :)... szkoda, że nie mogłem być na konfrontacjach :/....
jednak:

CytatAccessie nikt nie zbuduje zintegrowanego systemu zarządzania zasobami! Ale gdzieś trzeba pracować, skoro nie ma innego narzędzia

no właśnie jest narzędzie tylko nikt nie chce wysiąść z syrenki, nawet jeśli ma wieźć krewnych czyli w naszym przypadku bardzo cenne dane o archiwaliach, i nikt mu nie chce nakazać się zmianę pojazdu na lepszy - ze względów bezpieczeństwa właśnie :)...

CytatA propos .pdf to pisałam o tym że z informacji Rufusa wynika że ZoSIA wdrożona jest w wymienionych przez niego jednostkach, ale efektów nie widać on-line. Proszę więc o uważną lekturę postów.

Również proszę o uważną lekturę - to że wdrażamy nie oznacza, że coś ma się pojawić online  - to już jest wola danej jednostki - "obowiązku" publikacji nie ma - to tak jakby nakazać, komuś kto kupił pakiet do składania publikacji aby robił z nich książki a nie potrzebne dla niego ulotki - Robert podał dobry link akurat ta instytucja chce wprowadzić dane do szukajwarchiwach.pl w tym roku/na początku przyszłego + skany!!! Swoją drogą -widziałem je - bardzo ciekawy materiał!... Co do zakresu wdrożenia w danej jednostce to jest tak samo jak z archiwum państwowym to ono decyduje co i kiedy pojawia się online. Zamiast więc zastanawiać się czy to nie wina systemu ;)... warto podpytać daną jednostkę - i jak tak parzę na to co te instytucje wprowadzają to widzę, że praca wre :)...

A jeśli system nie byłby sprawny - AP w Lublinie nie wprowadziłoby w samym tym roku ponad 50 tys. jednostek do niego (w zeszłym jeszcze większe liczby), nie możliwe byłoby też opublikowanie ponad 2,79 miliona skanów online.

Jeśli chodzi o tę modułowość - ZoSIA jest napisana modułowo i możemy dołączać nowe moduły i tak też robimy. Czy są na to potrzebne pieniądze - oczywiście,  czy są potrzebni nowi ludzie i oczywiście - skoro mamy porównywać do takich samych: system ERA USA - dwa lata po rozpoczęciu prac 500 mln dolarów - system wyglądał wtedy jak ZoSIA 0,5, system PARES (Hiszpania) - pierwszy rok 5 mln euro,  kolejne 3 lata 3 mln euro - baza operuje na jednej wielkiej tabeli bez podziału - każdy rekord ma wszystkie dane (wtajemniczeni będą wiedzieli o co chodzi) koszt przeznaczany na samo wpisywanie danych rocznie 1 mln euro.  Czeskie Narodowe Archiwum Cyfrowe -  budżet 60 million koron (ok. 2,4 million euro) - roczne utrzymanie i rozwój. My rozwijamy ZoSIA dużo taniej...

Summa summarum (bo pora do pracy) - znów podkreślę, że chętnie pokażę i omówię ZoSIA szczególnie dla tych co ją widzieli parę razy no i mają dostęp do całej dokumentacji :)... Robert ma rację - "zosiowcy" są bardzo otwarci do współpracy - nie wiem czemu nikt tego nie dostrzega... I jeszcze raz ma rację -
CytatBrakuje tu zdecydowania - wdrażamy, albo nie wdrażamy. Kilka przykładów podał wyżej Rafał.
Mamy alternatywy? Pewnie by się znalazły, ale dałbym sobie głowę uciąć, że byłoby równie dużo uwag, niechęci, podchodów... i znów braku zdecydowania.

pozdrawiam,
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Grudzień 02, 2011,
swoboda w myśleniu, karność w działaniu
Tytuł: Odp: V Zjazd IFAR - podsumowanie:)
Wiadomość wysłana przez: nikodem.b w Grudzień 02, 2011,
CytatRównież proszę o uważną lekturę - to że wdrażamy nie oznacza, że coś ma się pojawić online  - to już jest wola danej jednostki - "obowiązku" publikacji nie ma - to tak jakby nakazać, komuś kto kupił pakiet do składania publikacji aby robił z nich książki a nie potrzebne dla niego ulotki
A szkoda, wielka szkoda!
Mógły być taki piękny "deal": my wam Zosię, pod warunkiem że wy "pro publico bono" wrzucacie to-to do internetu...i tak ślicznie realizujecie art. 22 ust. 2 pkt 2 i art. 23 unza!
CytatMy rozwijamy ZoSIA dużo taniej...
Może nie do końca a propos, a może jednak:  ::)
http://genealodzy.pl/PNphpBB2-viewtopic-t-15307-highlight-ndap.phtml
Najbardziej podoba mi się fragmencik:
"mimo, iż wszyscy widzą nasze zaangażowanie i efekty naszej pracy, również Minister Kultury pozytywnie się o nich wyraził, nie otrzymaliśmy od administracji państwowej ani złotówki wsparcia dla naszych projektów";
tudzież:
"nie dziwię się, że są siły, które chciałyby nasze działania wyhamować, bo to co robimy i to jak małym kosztem udaje nam się to realizować nie da się porównać z milionowymi budżetami i niewspółmiernymi efektami innych podmiotów"

Ach, ta mamona ;D