Czy można stosować wzór tzw. blankietu korespondencyjnego (wprowadzony normą PN-60/F-92802) dla wszystkich pism wychodzących z urzędu? Z tego, co widzę, to kancelaryjna postać pisma wprowadzona tym wzorem nie jest stosowana w administracji (np. data pisma nadal pisana jest nad nazwą adresata w prawym górnym rogu karty, a nie pod. W przypadku, gdy pismo wychodzące z urzedu stanowi odpowiedź na inne pismo zewnętrzne, również znak tamtego pisma nie jest pisany...). Jaka jest praktyka u Was?
Pozdrawiam 8)
To ciekawa sprawa. Wiem że Archiwum Państwowe w Krakowie stosuje blankiet zgodny ze schematem z tej normy ... Urzędy i urzędnicy są chyba jednak generalnie przyzwyczajeni do innego układu elementów pisma. Spróbuję się temu problemowi poprzyglądać dokładniej ale też jestem ciekaw jak to jest u innych.
Normę, o której napisał MarcinP zastąpiła norma PN-P-55315/1976. Zdaje się jednak, że obecnie stosowanie polskich norm jest dobrowolne (no chyba, że na konkretną normę powołuje się przepis prawa).
Polski Komitet Normalizacyjny - http://www.pkn.pl/polskie-normy
Tylko która norma jest uznawana za obecnie obowiązującą? W słynnym podręczniku Pustuły pt. "Archiwum zakładowe" za kancelaryjną postać pisma uważa się blankiet zgodny z normą PN-60/F-92802.
Sprawdziłem na www.pkn.pl, że faktycznie norma PN-60/F-92802 została wycofana i zastąpiona przez tę, o której pisał nikodem.b. Jednakże i ta norma została wycofana. Bez zastąpienia. Czyli żadna już nie obowiązuje. A szkoda, bo przy porządkowaniu dokumentacji w archiwum przydają się informacje, że dane pismo o znaku np. BF.3011-2/2001 jest odpowiedzią na pismo z Ministerstwa Finansów o znaku sprawy nr FB.123-56/2001. Blankiet korespondencyjny zgodny z normą PN-60/F-92802 wymagał, aby zamieszczać znak pisma, na które sporządzano odpowiedź. Taka banalna informacja właśnie w porządkowaniu akt bardzo się przydaje...
CytatBlankiet korespondencyjny zgodny z normą PN-60/F-92802 wymagał, aby zamieszczać znak pisma, na które sporządzano odpowiedź.
Wydaje mi się Marcinie, że instrukcje kancelaryjne nakładają zwykle na prowadzących akta spraw obowiązek umieszczania w odpowiedziach na pisma znaków tych pism.
Cytatinstrukcje kancelaryjne nakładają zwykle na prowadzących akta spraw obowiązek umieszczania w odpowiedziach na pisma znaków tych pism.
Jest to tak oczywiste, że akurat tego obowiązku, zdaje się, wyraźnie nie wyartykułowano w instrukcji kancelaryjnej wprowadzonej rozporządzeniem Premiera z 18.01 br. (są tam tylko ogólniki, typu: "prowadzący sprawę załatwia ją w odpowiednim dla niej trybie, w tym przygotowuje projekty pism", "przy sporządzaniu projektu pisma należy wykorzystywać wzory i formularze przewidziane odrębnymi przepisami"). Nowa instrukcja z założenia nie określa też wzorów żadnych druków i formularzy. Z tego co się orientuję, kierownicy niektórych podmiotów na własną rękę (tj. wewnętrznymi przepisami) wprowadzili do stosowania wzory pism, określając ich układ graficzny i rozmieszczenie poszczególnych elementów - często kierując się dotychczasową praktyką i wspomnianymi wyżej normami.
Dziękuję za pomoc. Będę zabiegać o to, aby w/w wzór blankietu korespondencyjnego w moim urzędzie wprowadzono i powszechnie stosowano. :)