Internetowe Forum Archiwalne

Internetowe Forum Archiwalne => Archiwa Zakładowe => Wątek zaczęty przez: madzia-n w Marzec 11, 2010,

Tytuł: Rzeczowy wykaz akt dla organów gmin z lat 1990-1998
Wiadomość wysłana przez: madzia-n w Marzec 11, 2010,
Przyniesiono mi dziś 10 teczek z lat 1990-1994 zatutułowane Komunalizacja mienia gminnego.
Na pismach tych widnieje symbol 726. Niestety nie wiem gdzie mozna znalezc poprzednia wersje instrukcji kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych obowiązującą w tamtych latach. Czy wiedzie gdzie można ją zdobyć?
Tytuł: Odp: Rezczowy wykaz akt - przyjmowanie akt klasyfikowanych z poprzedniej instrukcji
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Marzec 11, 2010,
No i tu mamy kłopot, bo zdaje się, że gminy w tym czasie nie miały obowiązującego wykazu akt ...
Tytuł: Odp: Rzeczowy wykaz akt dla organów gmin z lat 1990-1994
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Marzec 12, 2010,
Był w tych latach wykaz dla terenowych organów administracji państwowej, ale w nim nie ma klasy 726, wątpię zresztą czy którykolwiek urząd gminy stosował ten wykaz. O samorządzie wtedy po prostu zapomniano.
Tytuł: Odp: Rzeczowy wykaz akt dla organów gmin z lat 1990-1994
Wiadomość wysłana przez: Ewa33 w Marzec 12, 2010,
Witam, nie zapomniano! Nie mam wprawdzie przed oczami tego wykazu akt dla toap, ale z tego co pamiętam to gminy zostały zarządzeniem wprowadzającym zobowiązane do jego stosowania i go w większości stosowały. Niestety bardzo częsta była praktyka samodzielnego dodawania własnych klas rzeczowych przez urzędy gminy.
Co do samego wykazu akt, to najlepiej zgłosić się do właściwego Archiwum Państwowego, z prośbą o udostępnienie wykazu akt z 1990 r. Myślę jednak, że na terenie urzędu powinien jednak być, tylko nie należy szukać wykazu akt dla gmin tylko wykazu akt dla terenowych organów administracji państwowej.
Po drugie i tak na tym etapie nie dokona się już zmian w klasyfikacji i nadanym znaku teczki. Trzeba jedynie ustalić prawidłową kwalifikację archiwalną. To też można ustalić z AP po sprawdzeniu co w tych teczkach jest zawarte. Sądząc z samego tytułu jest to istotna dokumentacja związana z przekazywaniem mienia samorządowi terytorialnemu.
Pozdrawiam
Tytuł: Odp: Rzeczowy wykaz akt dla organów gmin z lat 1990-1994
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Marzec 13, 2010,
Hm, rzecz w tym, że z tego co ja pamiętam, to tego zobowiązania do stosowania przez gminy w tym zarządzeniu nie było. Znajdę i sprawdzę.
Ważne jednak, że stosowano ten wykaz.

Myślę, że Ewa się zgodzi ze mną, że w ustalaniu kategorii archiwalnej pomocny będzie obecnie obowiązujący wykaz akt dla organów gmin, jest tam zdaje się klasa dotycząca komunalizacji.
pozdrawiam
Tytuł: Odp: Rzeczowy wykaz akt dla organów gmin z lat 1990-1994
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Marzec 16, 2010,
Sprawdziłem, w zarządzeniu wprowadzającym (zarządzenie Nr 32 Ministra-Szefa URM z 22.12.1990 w sprawie ustalenia jrwa dla urzędów terenowych rządowej administracji ogólnej) nie ma zobowiązania stosowania tego wykazu przez gminy.
Tytuł: Odp: Rzeczowy wykaz akt dla organów gmin z lat 1990-1998
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Marzec 16, 2010,
Może tylko instrukcja kancelaryjna bez wykazu akt (Zarządzenie nr 40 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 VII 1990 r.) obowiązywała samorządy? Jak pisze Tomasz Foltyn (http://20090209.archiwa.gov.pl/repository/wydarzenia/Tomasz_Foltyn.pdf): Wykaz ten mogły przystosowywać do swoich potrzeb urzędy gmin, ale o tym informował tylko Komentarz opracowany w dniu 24 V 1991 r. przez Biuro ds. Samorządu Terytorialnego Urzędu Rady Ministrów.
Tytuł: Odp: Rzeczowy wykaz akt dla organów gmin z lat 1990-1998
Wiadomość wysłana przez: nikodem.b w Marzec 16, 2010,
CytatWykaz ten mogły przystosowywać do swoich potrzeb urzędy gmin, ale o tym informował tylko Komentarz opracowany w dniu 24 V 1991 r. przez Biuro ds. Samorządu Terytorialnego Urzędu Rady Ministrów.
Pewnie, że mogły przystosować, a nawet musiały, by mieć podstawę do klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, która nie była tworzona w takich np. urzędach rejonowych (kto dziś o nich pamięta?)
Wykaz akt dla urzędów terenowych rządowej administracji ogólnej obowiązywał w gminach zgodnie z przepisami paragrafu 9 ust. 3 instrukcji kancelaryjnej dla urzędów gmin, wprowadzonego zarządzeniem nr 40 Prezesa Rady Ministrów z dnia 19 lipca 1990 r. w sprawie wykonywania czynności kancelaryjnych w urzędach gmin, związków komunalnych i sejmików samorządowych :)