Witam! Ukończyłem kurs dla archiwistów i chciałbym założyć firmę w której działalność opierałaby się, na usługach - przechowywanie akt kat B , usługi związane z porządkowaniem, niszczeniem itp. sprawami związanymi z archiwizacją. Od czego zacząć? Mieszkam w dużym budynku jednorodzinnym i składnicę chciałbym ulokować w pomieszczeniach piwnicznych.
Czy to ma być żart? Jeśli nie wiesz od czego zacząć to lepiej nie bierz się za taką działalność. W piwnicy owszem, możesz coś porządkować, nawet bimber pędzić, ale nie urządzać składnicę dokumentów. Poczytaj ustawę archiwalną i rozporządzenia wykonawcze do niej, mam nadzieję że to Cię wyleczy z takich pomysłów.
Żeby nie zaczynać nowego wątku - przy pomocy "Media o nas" na stronie NDAP natrafiłem na takie dwa teksty:
http://hej.rzeszow.pl/trwa_postepowanie_w_sprawie_rozwiazania_spolki_temida_cessio.,artykul3667.html
http://hej.rzeszow.pl/akta_temidy_czesciowo_juz_w_milanowku,artykul3701.html
Rzecz dotyczy Temida Cessio z Rzeszowa
Po czterech latach przechowawca po prostu zaprzestał działalności. A to nie w kij dmuchał, bo miał ponad 100 tys. akt osobowych. Wykreślono ich z rejestru przechowawców, zajęła się nimi prokuratura. Po prawie roku akta trafiają wreszcie do archiwum w Milanówku, wymagają jednak odgrzybienia itd. Ale to i tak szybko w sumie poszło (choć pewnie głównie dzięki interwencji dwójki posłów z Podkarpacia).
Dla porównania na krakowskim podwórku zakwitł był kiedyś kwiatek pod nazwą Pro Archivo sp. z o.o. Ten przechowawca nie istnieje od 2007 r., też zainteresowała się nimi prokuratura, a akta ponoć nadal leżą w jakiejś piwnicy. :-\
Kolejne głupie pytanie-
ustawa archiwalna mówi jednoznacznie o przechowawcach dokumentacji osobowo-płacowej, określając wymogi które należy spełniać podejmując taką działalność - jestem ciekawa jak obecnie wyglada sytuacja, teoretycznie możliwa przecież, w przypadku przedsiębiorców którzy ograniczaliby się do przechowywania dokumentacji innych rodzajów. jakie unormowania obowiązują w tej sferze?
Pozdrawiam
Wymogi dot. dokumentacji osobowej i płacowej wedle mojej wiedzy nie mają tu zastosowania. Ciekaw jestem czy funkcjonują tacy przechowawcy, myślę że tylko w jakichś rozbudowanych strukturach, gdzie tworzy się różne wyspecjalizowane spółki-córki - czyli de facto komórki zajmujące się archiwizacją ale o statusie samodzielnej jednostki.
Witam.
Odpowiadając na pytanie Codi, jeśli nie jesteś pewna od czego zacząć widać, że kurs nie był wystarczający do samodzielnej pracy w składnicy akt. Musisz zapoznać się z kilkoma ustawami takimi jak:
1) Ustawa z dnia 14 lipca 1983r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach zwróć szczególną uwagę na rozdział 4a (działalność gospodarcza w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców o czasowym okresie przechowywania) 4b (Postępowanie z dokumentacją osobową i płacową w przypadku likwidacji lub upadłości pracodawcy). To będzie Ci bardzo przydatne bo jeśli faktycznie chcesz coś robić w tym kierunku to bez znajomości tej ustawy nie ruszysz.
2) Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 15 lutego 2005 w sprawie warunków przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej pracodawców.
3) Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 w sprawie postępowania z dokumentacją, zasady jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych.
4) Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 10 lutego 2005 w sprawie określenia maksymalnej opłaty za sporządzenie odpisu lub kopii dokumentacji o czasowym okresie przechowywania.
5) Rozporządzenie Ministra Kultury z dnia 13 grudnia 2000 w sprawie określenia szczegółowych wypadków i trybu wcześniejszego udostępniania materiałów archiwalnych.
Wydaje mi się, że Twój pomysł na prowadzenie takiej składnicy akt wziął się z braku specjalistycznej wiedzy i doświadczenia w zawodzie najpierw proponuję zdobyć doświadczenie jako archiwista bo teoria i praktyka to dwie odrębne sfery a praca obciążona jest dużą odpowiedzialnością, chodzi o finanse setek ludzi.
Życzę powodzenia i pozdrawiam
Pytanie homo novus:
Cytatjestem ciekawa jak obecnie wyglada sytuacja, teoretycznie możliwa przecież, w przypadku przedsiębiorców którzy ograniczaliby się do przechowywania dokumentacji innych rodzajów. jakie unormowania obowiązują w tej sferze?
W odpowiedzi "fetka" mataczy bo pisze o wszystkim tylko nie o tym.
Jak "homo novus" trzyma np. tartakowi faktury to robi to samo co jedno z tysięcy biur podatkowych w tym kraju czyli działa na podstawie Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.
Gorzej, że ten tartak z czasem może oczekiwać usług wchodzący w zakres UNZA i tu może być tzw. zdrada, ale o to się akurat "homo novus" nie pytała.
Wesołych Świąt wszystkim życzę !
Stary fartuchu, myślę że ifar nie jest miejscem na zarzucanie sobie nawzajem "mataczenia"i dobrze byśmy o tym pamiętali. Fetka pisze na temat którego dotyczy wątek i odnosi się do pytania codiego, a nie homo novusa (inna rzecz, że codiego to co tu piszemy już pewnie nie obchodzi bo usunął konto). Połóżmy to na karb halnego i pełni :-\
Jeżeli tak - to sorry - jak coś schrzanię to przeproszę :)
Faktycznie "mataczenie" podlega pod paragraf kk a lepiej by było napisać "miesza".
Ale też proszę nie insynuować, jakobym mieszkał na Podhalu, bo nie mieszkam, ani że jestem wilkołakiem - bo nie jestem :'(.
Świąt Wesołych Nieustająco Wszystkim !
Ja prosty człowiek ze wsi jestem i rzeczy/zachowania których nie rozumiem tłumaczę sobie zjawiskami przyrodniczymi ;)
Cytata lepiej by było napisać "miesza".
Tylko Tobie stary fartuchu udało się tutaj trochę namieszać ... Mam nadziję że to "powitanie" nie zniechęci fetki do pisania na forum - jak to mówią (na wsi): pierwsze koty za płoty :)
Od 10 kwietnia obowiązuje nowelizacja ustawy archiwalnej dotycząca przechowalnictwa dokumentacji osobowej i płacowej. Dotąd taką działalność można było można prowadzić wyłącznie w formie spółki kapitałowej i to o określonym kapitale zakładowym, teraz wystarczy gdy przedsiębiorca jest "osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej". Wedle mojej wiedzy oznacza to znaczące poszerzenie grupy podmiotów mogących prowadzić taką działalność gospodarczą.
W drukach sejmowych znalazłem uzasadnienie jeszcze do projektu ustawy:
CytatDotychczasowe ograniczenie działalności gospodarczej w tym zakresie wyłącznie do podmiotów prowadzących działalność w formie spółki kapitałowej okazało się bezzasadne z powodu obniżenia z dniem 8 stycznia 2009 r. minimalnego kapitału zakładowego w spółkach kapitałowych. Obecna wysokość kapitału nie zapobiega nieuczciwym praktykom, co powoduje częste ?porzucanie? dokumentacji przed upływem pięćdziesięcioletniego okresu przechowywania albo jej niszczeniem.
To trochę jak zrobienie dziury we wiadrze z obawy przed rozchlapaniem wody ... :-\
Mam do was pytanie w kwestii prowadzenia działalności gospodarczej przechowywania i udostępniania dokumentacji.
Z ustawy o narodowym zasobie archiwalnym oraz Rozporządzenia Ministra Kultury wiem, że do przechowywania dokumentacji osobowo płacowej wymagane jest spełnienie określonych norm technicznych. Posiadanie statusu spółki Jawnej i wpis do odpowiedniego rejestru.
Nie mogę jednak znaleźć nigdzie zapisu odnośnie prowadzenia działalności gospodarczej i przechowywania innych typów dokumentacji. NP Faktur, rozporządzeń zarządu spółek. Ogólnie dokumentacji B5 B10 powstałej w toku działalności firm. Czy do przechowywania tego typu dokumentacji również trzeba mieć zgodę. Spełniac określone warunki techniczne?
Moje pytanie rodzi się w związku z tym, że pracowałem swego czasu w firmie archiwalnej, która zajmowała się gromadzeniem i przechowywaniem dokumentacji. dokumenty były trzymane w zwykłej hali wolnostojącej oraz w nieprzystosowanych pomieszczeniach z wstawionymi tylko regałami bez klimatyzacji. Firma nie przechowywała dokumentacji osobowo płacowej
W związku z tym czy posiadając uprawnienia archiwalne/pracownika takie uprawnienia posiadajacego można otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą i przechowywać dokumentację taką jak faktury paragony itp w zwykłym pomieszczeniu zabezpieczając je jedynie przed włamaniem oraz pożarem? Naprowadźcie mnie na jakieś rozporządzenia prawne i specyfikacje techniczne.
Gdyby nie trzeba było spełniać warunków technicznych takich jak przy dokumentacji osobowej to rozpoczęcie takiej działalności nie powinno być trudne.
Z góry wam dziękuję.