Archiwum zakładowe w sądzie - przyjmowanie, udostępnianie, brakowanie

Zaczęty przez muniekdm, Maj 31, 2007,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

paniarchiwistka91

Dzień dobry, chciałabym żeby ktoś mi wytłumaczył raz na zawsze jak prowadzić ewidencję w archiwum zakładowym sądu. Ile jakich spisów dla kat. A i B, ile przekazujemy do AP, ile do brakowania, ile egzemplarzy wymagać od oddziału i wydziału, czy wykaz spisów oddzielnie dla A i B, czy oddzielnie dla wydziałów itd. itd. Jeśli ktoś by miał chwilę czasu bardzo proszę o pomoc, pozdrawiam

metricisRegninotarii

Prowadzi się wykaz spisów zdawczo-odbiorczych, stosujemy w nim numeracją ciągłą bez podziału na kat.A i B i na lata kalendarzowe - czyli wykaz jest tylko jeden. Chyba, że jest to archiwum zakładowe prowadzone wspólnie dla kilku sądów, wtedy każdy sąd ma własny wykaz spisów.

Kat. A - 4 egzemplarze - 1 do teczki, gdzie gromadzisz spisy akt dla danej komórki organizacyjnej, 1 do teczki gdzie gromadzisz wszystkie spisy, 1 egzemplarz zwracasz komórce organizacyjnej, która akt przekazywała, 1 wysyłasz do AP
kat. B - 3 egzemplarze - tak jak powyżej poza ostatnim punktem - spisów kat. B nie wysyła się do AP

Niezależnie od tego czy akta przekazuje wydział, oddział, sekcja czy samodzielne stanowisko pracy - zasada zawsze ta sama.

Przy brakowania sporządzasz:
- spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania, spis akt przykładowych (w przypadku brakowania akt spraw sądowych), wniosek o brakowanie, protokół z prac komisji do spraw oceny dokumentacji - to zostaje w sądzie
- spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania, spis akt przykładowych (w przypadku brakowania akt spraw sądowych), wniosek o brakowanie - to wysyłasz do AP

trąbka

Witajcie, czy przed przedłożeniem nowego JRWA do akceptacji przez AP mogę, jako archiwista, wprowadzić w nim jeszcze jakieś poprawki czy musi on do sądu zostać wprowadzony tak jak stworzyło go Ministerstwo?

metricisRegninotarii

Nie ma, póki co, jednego wspólnego wykazu akt dla wszystkich Sądów wprowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości więc nie bardzo rozumiem czego dotyczy pytanie? Co prawda planują w MS wprowadzić jeden wspólny wykaz akt dla wszystkich Sadów (tylko wykaz - bez instrukcji) i było nawet pismo z proponowanym wykazem do konsultacji ale jeszcze tego nie wprowadzili, chyba że jakoś na dniach?

Obecnie ustalanie wykazu akt oraz instrukcji kancelaryjnej leży w gestii każdego Sądu, konkretnie Prezesa który może takowe wprowadzić zarządzeniem, po konsultacji z AP.

paniarchiwistka91

#289
Cytat: metricisRegninotarii w Październik 22, 2018,
Przy brakowania sporządzasz:
- spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania, spis akt przykładowych (w przypadku brakowania akt spraw sądowych), wniosek o brakowanie, protokół z prac komisji do spraw oceny dokumentacji - to zostaje w sądzie
- spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania, spis akt przykładowych (w przypadku brakowania akt spraw sądowych), wniosek o brakowanie - to wysyłasz do AP
w ile egzemplarzach spisy wysyłamy do AP i ile zostawiamy w archiwum zakładowym ?

trąbka

Cytat: metricisRegninotarii w Październik 24, 2018,
Nie ma, póki co, jednego wspólnego wykazu akt dla wszystkich Sądów wprowadzonego przez Ministerstwo Sprawiedliwości więc nie bardzo rozumiem czego dotyczy pytanie? Co prawda planują w MS wprowadzić jeden wspólny wykaz akt dla wszystkich Sadów (tylko wykaz - bez instrukcji) i było nawet pismo z proponowanym wykazem do konsultacji ale jeszcze tego nie wprowadzili, chyba że jakoś na dniach?

Obecnie ustalanie wykazu akt oraz instrukcji kancelaryjnej leży w gestii każdego Sądu, konkretnie Prezesa który może takowe wprowadzić zarządzeniem, po konsultacji z AP.
Pytanie dotyczy właśnie tego tego wykazu z MS. O ile się nie mylę to wchodzi on w styczniu i jest dla SA, SR i SO.

muniekdm

To jest ciekawe zagadnienie, czy będzie można go rozbudowywać według własnych potrzeb. Trzeba poczekać na przepisy wprowadzające. Jestem ciekawy jak ostatecznie będzie wyglądał.

trąbka

Cytat: muniekdm w Październik 25, 2018,
To jest ciekawe zagadnienie, czy będzie można go rozbudowywać według własnych potrzeb. Trzeba poczekać na przepisy wprowadzające. Jestem ciekawy jak ostatecznie będzie wyglądał.
Musi się dać, w wersji roboczej były braki. Sam zauważyłem przynajmniej dwa.

paniarchiwistka91

Jak wytłumaczyć nadzorowi, że w sądzie numeruje się kary, a nie strony? Mam do przekazania stare akta i nakazują je przenumerować (tj. rozporządzenie z 2015r.),ale przecież czasami się nie da, gdyż w protokołach czasami cytowane lub okazywane są dane karty...

Rovan

Wspomniane rozporządzenie MKiDN z 2015 r. w uzasadnionych przypadkach dopuszcza zastąpienie paginacji foliacją (numeracją kart).
Cytat
ponumerowanie zapisanych stron materiałów archiwalnych aktowych przez naniesienie kolejnego numeru w górnym, prawym rogu strony (w uzasadnionych przypadkach zamiast numeracji stron stosuje się numerację kart); ostateczną liczbę stron/kart podaje się na wewnętrznej części tylnej okładki opakowania

metricisRegninotarii

Cytat: paniarchiwistka91 w Październik 24, 2018,
Cytat: metricisRegninotarii w Październik 22, 2018,
Przy brakowania sporządzasz:
- spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania, spis akt przykładowych (w przypadku brakowania akt spraw sądowych), wniosek o brakowanie, protokół z prac komisji do spraw oceny dokumentacji - to zostaje w sądzie
- spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do brakowania, spis akt przykładowych (w przypadku brakowania akt spraw sądowych), wniosek o brakowanie - to wysyłasz do AP
w ile egzemplarzach spisy wysyłamy do AP i ile zostawiamy w archiwum zakładowym ?

wszystkiego po jednej sztuce

co do numeracji kart - ktoś tutaj jest niepoważny - raz że dokumentacja w registraturze miała tylko numerację kart, więc dodajemy w tym momencie coś czego nie ma w pierwotnym układzie dokumentacji, dwa, iż po naniesieniu numerów stron i przekreśleniu numerów kart będzie to wyglądało mało estetycznie i po trzecie, najważniejsze moim zdaniem - w protokołach rozpraw często znajdują się informacje typu "ujawniono dowody jak na kartach 2-5, 13-18" i w momencie kiedy wprowadzamy numerację stron, którą będzie się przecież różnić od numeracji kart, powodujemy zamieszanie utrudniające korzystanie z akt użytkownikom

metricisRegninotarii

Uwaga, uwaga
stała się rzecz niebywała.

Wszystkim sądowym archiwistom dobrze znane rozporządzenie z 1985 roku zostało zniesione. Obecnie obowiązuje Zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 14 grudnia 2018 r. w sprawie instrukcji w sprawie organizacji i zakresu działania archiwów zakładowych w jednostkach organizacyjnych podległych Ministrowi Sprawiedliwości lub przez niego nadzorowanych dostępne w Dz.U. MS pod adresem https://bip.ms.gov.pl/pl/ministerstwo/dziennik-urzedowy-ministra-sprawiedliwosci/2018/ - pozycja 348.

Mogło to ujść uwadze wielu osób zważając na to, iż rozporządzenie zostało opublikowane z datą 28.12.2018, a obowiązuje od 01.01.2019.

arch*

Pojawił się też nowy projekt dotyczący przekazywania dokumentacji do az, który ma być uzupełnieniem powyższego zarządzenia. Nowością jest rozbudowanie spisów zd-od o 2 dodatkowe pozycje. Zaleca się stosowanie zapisów w projekcie jako dobrej praktyki.

metricisRegninotarii

ehe, z obowiązkową pozycją "dokumentacja w innej postaci niż papierowa", która w przypadku akt spraw sądowych spisywanych w SAWA (powszechna nazwa "currenda") wymaga modyfikacji na poziomie programu, której zapewne nikt nie zrobi dopóki nie ukaże się odpowiednie zarządzenie.

arch*

No właśnie. Zaleca się stasować nowe przepisy, które nie mają nic wspólnego z rzeczywistością. Program już ma rozbieżności obecnie na spisach cywilnych jest 10 pozycji. Po co więc wprowadzać ogólne wytyczne skoro nikt nie będzie ich stosował z przyczyn właśnie technicznych.