Aktualności:

Widzę, że część osób może mieć problemy z zalogowaniem/hasłami/zatwierdzeniem konta szczególnie z domen WP, Onet, Interia  - czytamy watek: http://www.ifar.pl/index.php/topic,5043.0.html i potem proszę tej sprawie o kontakt na priv rafal.magrys(na)gmail.com

Menu główne

Pedagogika archiwalna

Zaczęty przez Wilknis, Styczeń 12, 2007,

Poprzedni wątek - Następny wątek

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Ewa Piórkowska

Nauczycielom do realizacji ścieżek edukacyjnych (w tym wypadku regionalnej) wystarczy jedna, dwie, góra trzy wizyty w archiwum, a to za mało na mówienie o edukacji. Zresztą ścieżki owe traktowane są jako dopust boży i prawdziwe utrapienie (są oczywiście chlubne wyjątki).

Oczywiście, że ofertę należy dostosować do wieku uczniów i realizowanego przez nich programu (a właściwie programu realizowanego "na" nich), wie o tym każdy, kto ma do czynienia z dziećmi, ale to nadal będą przypadkowe, jednorazowe spotkania. Nie oszukujmy się, w młodzieżowym konkursie "Gdzie najchętniej spędziłbyś czas ze swoją klasą" nie mamy szans na wysokie notowania   :(

PS. Czy ten "brytyjski" link ostatnio działał, bo nie chce się otworzyć...

kocibrzuch

Zamiast wypowiedzi fragment sprawozdania APKr, jako informacja w temacie odnośnym:

CytatAP w Krakowie czynnie włącza się w system oświaty na każdym poziomie kształcenia. Przeprowadzane są liczne lekcje historii w oparciu o posiadany zasób. Również część zajęć w toku studiów na wyższych uczelniach odbywa się w oddziałach Archiwum z wykorzystaniem materiałów archiwalnych. W Centrali w Krakowie oprócz licznych pokazów materiałów archiwalnych, zasób oddziałów wykorzystywany jest przy prowadzeniu wykładów i ćwiczeń z zakresu archiwistyki i nauk pomocniczych historii. Natomiast w oddziale bocheńskim Archiwum realizowany jest międzynarodowy szkolny program SOKRATES COMMENIUS. W ramach tego programu zaprezentowano działalność i zasób Oddziału w Urzędzie Miejskim w Bochni dla przedstawicieli szkół z Hiszpanii, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Ponadto prowadzono konsultacje z nauczycielami i spotkania robocze z uczniami, biorącymi udział w programie, podzielonymi na grupy tematyczne: polityka, gospodarka, kultura etc.
W roku sprawozdawczym w Archiwum przeprowadzono ogółem 133 lekcje historii oraz pokazy materiałów archiwalnych.

Materiały archiwalne z zasobu archiwum wykorzystywane są przy okazji ważnych wydarzeń dla regionu. Z okazji uroczystości 660 rocznicy lokacji miasta zaprezentowano najciekawsze materiały archiwalne przedstawiające dzieje Nowego Targu.

Równocześnie w związku z przypadająca w 2007 roku 750-ta rocznica lokacji miasta Krakowa kontynuowano współprace z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, Towarzystwem Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, Biblioteka Jagiellońska oraz władzami miasta w przygotowaniach obchodów rocznicy.

[...]

W 2006 roku kontynuowano rozpoczętą w poprzednim roku współprace z Okręgową
Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, której celem było opracowywanie i recenzowanie
arkuszy egzaminacyjnych do zawodu technik-archiwista.

Nawiązano także współpracę z Akademia Szkoleń i Kompetencji w Krakowie. Dzięki temu zorganizowano wiele szkoleń i warsztatów poświeconych takim zagadnieniom, jak: opracowanie przepisów kancelaryjno-archiwalnych, ich nowelizacja, wdrażanie i funkcjonowanie systemu kancelaryjnego bezdziennikowego oraz przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji. Współpracowano również z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie w ramach grantu Ubi ius, ibi onus – gdzie prawo tam obowiązek. Praktyka stosowania prawa w oświacie.
W ramach stałej współpracy z Małopolskim Instytutem Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie przeprowadzono szkolenia dla urzędników samorządu terytorialnego.

[...]

W roku sprawozdawczym 6 pracowników brało udział w kształceniu archiwistów
na poziomie uniwersyteckim, tj.: Uniwersytet Jagielloński, Papieska Akademia Teologiczna, Akademia Pedagogiczna w Krakowie

Hanna Staszewska

Pozwolę sobie zadać jeszcze raz pytanie :D
Czy to już jest pedagogika archiwalna?

Ewa Piórkowska

Jakie ładne sprawozdanie   :)   Czy prawa autorskie są zatrzeżone?  :)

Henryk Niestrój

#19
Niedawno na Archnecie pojawiła się informacja o kwestii swego czasu storpedowanej na forum.
CytatNIEMCY: Pedagogika archiwalna w Hesji, czyli o udziale archiwów niemieckich w procesie kształcenia młodzieży
http://www.archiwa.net/
Na szczęście w Polsce archiwiści to urzędnicy i nie będą się ........... głupotami (cenzura ;)...)zajmować, praktykujący studenci zaś są nieporadni i nie będą się stresować w archiwum. A zresztą... coś takiego, jak pedagogika archiwalna nie istnieje ::)
Quieta non movere
http://arcaion.pl

Rafał Rufus Magryś

Witam,

W którym miejscu storpedowane?  - Może warto wrócić do tematu?  W nowej "cyfrowej" rzeczywistości? ;)...



pozdrawiam
Rafał "Rufus" Magryś
...patience is a virtue...

Wojciech Woźniak

Witam,
Zgadzam się z Rafałem. Coś co Niemcy nazywają pedagogiką archiwalną jest - z grubsza - popularyzacja archiwistyki i historii w środowiskach młodzieży szkolnej. Warto chyba przedyskutować tę kwestię w kontekście możliwości jakie daje internet. Przykłady są na stronach The National Archives
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Aleksandra Wojnar

Witam
no cóż, ja też nie uważam, że pedagogika archiwalna jest czymś nowym. Znamy ją jedynie pod inną nazwą i cały czas jest prowadzona. Język niemiecki jest bardzo bogaty i posiada wiele określeń nie posiadających dokładnych odpowiedników w języku polskim.

Rafał Rufus Magryś

Witam,

Wydaje mi się, że właśnie dzięki NAC takie kwestie będą ułatwione - będziemy mieli zdigitalizowany zasób i systemy prezentacji - nic nie będzie stało na przeszkodzie tworzenia wirtualnych lekcji .
Tylko wiecie - "żniwo wielkie...."  :|


pozdrawiam
Rafał "Rufus" Magryś
...patience is a virtue...