Ostatnie wiadomości

Strony: [1] 2 3 ... 10
1
Na temat iFAR / Odp: XIII Zjazd IFAR
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Jarek dnia Dzisiaj o 10:20 pm »
Żeby nie zakładać nowego wątku (bo chyba nie warto) - jaki sens miało organizowanie tego hackathonu, skoro nie wiadomo ZA CO właściwie nagrodzono zwycięzców i pozostałe wyróżnione zespoły?
2
Archiwa Zakładowe / Odp: Skontrum w archiwum zakładowym Urzędu
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Czarny1986 dnia Dzisiaj o 07:06 pm »
Witam,
ja bym powołał komisję trzy osobową. Nie opieram się tutaj na żadnych wytycznych, jednak biorąc pod uwagę sporą ilość pracy oraz temat działalności komisji wydaje się to wskazane.

pozdrawiam
3
Archiwa Zakładowe / Skontrum w archiwum zakładowym Urzędu
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Karolina dnia Dzisiaj o 01:18 pm »
Dzień dobry,
mam przeprowadzić skontrum dokumentacji w archiwum zakładowym urzędu miasta, w którym pracuję. Jestem na etapie sporządzania zarządzenia odnośnie powołania komisji skontrowej, wiem że zgodnie z instrukcją archiwalną komisja ta ma składać się z co najmniej 2 członków. Nasuwa mi się tu teraz pytanie czy powinnam powołać przewodniczącego i 2 członków, czy wystarczy tylko przewodniczący i członek?

Pozdrawiam  :)
4
ZoSIA / Odp: ZoSIA - błędy
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Bolek dnia Dzisiaj o 12:04 pm »
Witam.
Jest problem z importem spisów csv dla dokumentacji fotograficznej zarówno za pomocą tabelki wypełnionej ręcznie jaki i tabelki wygenerowanej Generatorem. Wyrzuca hasło Błędny schemat pliku CSV.
5
1. Pudła archiwizacyjne - proszę zmierz sobie konkretne akta. Przez lata wzory okładek do akt spraw, jak również ich rozmiary, zmieniały się. Generalnie jednak pudła archiwizacyjne o wymiarach 350x260x110 mm powinny wystarczyć.

Uwaga - Archiwa Państwowe czasami wymagają zapakowania dodatkowo każdej teczki z osobna w teczkę z materiałów bezkwasowych. Jest to zalecane zwłaszcza wtedy, gdy akta są mechanicznie uszkodzone, typu właśnie podarte okładki.

Zresztą całkiem słusznie, iż zadanie wybrania materiałów do archiwizacji zostało "zrzucone" na archiwistę - to archiwista wie, jakich materiałów potrzebuje - archiwista składa zapotrzebowanie... a następnie modli się aby to było dostępne w centralnych zakupach ^^

2. Względem dołączonych akt - sprawdź czy jest w nich zarządzenie o połączeniu spraw do wspólnego prowadzenia lub o dołączeniu akt i prowadzenia pod nową sygnaturą etc. - mogło się zdarzyć, iż ktoś kiedyś wypożyczył teczkę, a potem zamiast ją odłożyć na miejsce to zdał do archiwum bez jej wyłączania. Jeśli jednak teczka ma pozostać włączona do danej sprawy to numerujesz ją osobno.
W przypadku dołączonych akt wykonawczych - również numeracji idzie osobno.
Numerujesz oczywiście karty - jeśli AP proponuje poprzekreślanie numeracji kart i naniesienie numeracji stron to są po prostu niepoważni.
W przypadku braku kart - w opisie danej jednostki zamieść uwagę typu "brak kart 5, 16, 19".

3. Odpisy postanowień - sprawdź proszę czy nie ma nich elementów, które na wyroku nie występują - np. informacja o nadaniu klauzuli wykonalności. Nadto jeśli oryginał wyroku jest sporządzony pismem odręcznym, a odpis maszynowym/komputerowym to zalecałbym zachowanie takowego odpisu, bo niektórzy protokolanci pisali jaki kura pazurem i czasami ciężko rozczytać kto, kogo i o co pozywał.

4. Jak w punkcie 2 - zalecałbym zapakowanie takowych teczek w teczki bezkwasowe.

5. Elementy opisu określa rozporządzenie w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej (Dz.U. 2015, poz. 1743), a konkretniej załącznik nr 4 do rzeczonego Standardy porządkowania, ewidencjonowania i technicznego zabezpieczania materiałów archiwalnych przed ich przekazaniem do archiwów państwowych, punkt 4.5
Cytuj
4.5. umieszczenie jednostek archiwalnych w opakowaniach zbiorczych (np.: pudło, teka);
opakowania zbiorcze opisuje się przez umieszczenie na grzbiecie: nazwy zespołu (zbioru)
archiwalnego i sygnatur jednostek archiwalnych umieszczonych wewnątrz;
przy czym ja jeszcze dodaje zawsze numer zespołu archiwalnego. Radziłbym nanosić opis ręcznie - albowiem wydrukowana kartkę trzeba jakoś przymocować do pudła i tutaj powstaje problem - elementy metalowe odpadają, klej może zawierać jakieś szkodliwe związki chemiczne.
nadto z zacytowanego przepisu wynika, iż opis składa się z sygnatur archiwalnych, nie zaś ze znaków spraw.

Oczywiście wskazane jest zadzwonienie do swojego AP i wypytanie o szczegóły techniczne typu co zrobić jak okładka akt jest uszkodzona, czy pakować w teczki bezkwasowe etc. Również to AP udziela informacji od jakiego numeru masz zacząć spis.

W przypadku brakowania akt koniecznie pamiętaj o znacznych ograniczeniach w tym zakresie wynikających z art. 115 Ustawy o Sądzie Najwyższym (Dz.U. 2018, poz.5), o czym już wielokrotnie było wspominane w tym temacie.
6
Archiwa Zakładowe / Odp: Archiwum zakładowe w sądzie - przyjmowanie, udostępnianie, brakowanie
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Cichma dnia Wczoraj o 09:33 pm »
3 miesiącu temu objęłam archiwum sądowe Sądu Rejonowego. Zastałam totalny bałagan, brak jakiejkolwiek ewidencji i wiele problemów do rozwiązania. Dodam, iż ukończyłam tylko kurs, także proszę o wyrozumiałość, ale i o pomoc bo bez niej się nie obejdzie.
przede mną pierwsze brakowanie i przekazanie do AP. brakowania były wcześniej robione, ale nigdy nie przekazywano w sądzie akt do AP, dlatego mam kilka pytań żeby zrobić to dobrze. znam oczywiście rozporządzenie, o zgody starano się zanim zaczęłam pracować, także teraz jestem już na etapie technicznego przygotowania dokumentów.
zatem:
- jakie wymiary pudełek archiwizacyjnych będą potrzebne i gdzie najlepiej je zamówić? (niestety administracja zwaliła to na mnie),
- paginacja (trochę już o tym poczytałam). generalnie dyrektor AP wymaga ode mnie paginacji stron, ale to nie wchodzi w rachubę, skoro jest w rozporządzeniu wzmianka że jest dopuszczalna paginacja kart. niestety sporo kart z akt wypadło, gdyż leżały po prostu w stosach na podłodze, nie jestem w stanie wszystkich dopasować dlatego mam luki w numeracji. co z tym zrobić? w wielu aktach są dołączone inne akta, które mają swoją numerację, tutaj też nie wiem czy zmienić numerację w tych dołączonych, czy zostawić od 1.
- co zrobić z odpisami postanowień, które są dołączone na końcu akt? generalnie są to kopie więc mogę je usunąć?
- wiele akt ma uszkodzone okładki, są rozdarcia. jak mam postępować z takimi przypadkami?
- opis pudełek, musi być drukowany, czy mogę je opisać ręcznie? i teraz co w tym opisie musi się znaleźć, nazwa sądu i wydziału z którego akta pochodzą? plus oczywiście sygnatury, ale teraz też wystarczy np. I Ns 1966 i zakres od 1-10? czy muszę wpisać każdą sygnaturę osobno?

Zdaję sobie sprawę, że dla doświadczonych archiwistów to już jest bułka z masłem. zależy mi żeby przygotować to dobrze, dlatego zwracam się do Was o pomoc. w sądzie nikt tego nie robił, właściwie nigdy nie było archiwisty w sądzie, panowała totalna samowolka i powstał spory bałagan.
Z góry dziękuję za pomoc i raz jeszcze proszę o wyrozumiałość.
najgorzej chyba przejść przez pierwsze brakowanie i pierwsze przekazanie do AP
7
IH PAN zaprasza na seminarium "Teorie i praktyki archiwalne a perspektywa płci"

https://ihpan.edu.pl/zaproszenie-na-seminarium-teorie-i-praktyki-archiwalne-a-perspektywa-plci/?fbclid=IwAR1Tb8KpslwWzjesEq5IjGeatipCl1TSWBYlLarSitFNrkTdIlg3kv9HLjg

 ;D ;D ;D

Program:
godz. 10.30?13.00

Iwona Dadej (IH PAN)
"Patriotki jutra" - założenia i cele projektu

Anna Nowakowska-Wierzchoś (IH PAN)
Zwrot archiwalny w ruchu kobiecym w XX w.

Agnieszka Rosa (IHiA, UMK)
Perspektywa antropologiczna w archiwistyce. Praktyka

Magdalena Bielińska, Danuta Życzyńska-Ciołek (Archiwum Danych Jakościowych IFiS PAN)
Archiwum Danych Jakościowych IFiS PAN jako miejsce gromadzenia, udostępniania i ponownego wykorzystywania danych z badań społecznych

Dyskusja

13.00 Przerwa obiadowa

14.00?16.30

Emilia Kolinko, Katarzyna Nadana-Sokołowska, Monika Rudaś-Grodzka (IBL PAN)
Archiwum Kobiet Piszących

Katarzyna Ziętal (Ośrodek Karta)
Archiwum społeczne jako przestrzeń działań obywatelskich

Karolina Ufa, Agnieszka Wiciak (Fundacja Q)
Społeczne archiwum LGBTQ

Dyskusja i podsumowanie obrad

Zgłoszenia do 15 listopada na e-mail: anowakowska@ihpan.edu.pl
8
Archiwa Zakładowe / Okres przechowywania wniosków o udostępnienie dokumentacji medycznej
« Ostatnia wiadomość wysłana przez Aleks dnia Listopad 11, 2019, »
Kochani archiwiści, jak długo byście przechowywali wnioski o udostępnienie dokumentacji medycznej? Wnioski są składane przez pacjentów, rodziny, nadchodzą z sądu lub prokuratury. Czy B2 tak jak jest przy "udostępnianiu dokumentacji"? Czy może macie na to w swoich rzeczowych jakieś inne hasło?

9
Archiwa Zakładowe / Odp: stara dokumentacja - brakowanie, przyjęcie na stan AZ?
« Ostatnia wiadomość wysłana przez nowy_uzytkownik dnia Listopad 08, 2019, »
Cześć :) Chciałam nawiązać do tej wypowiedzi, gdzie jedna z Pań wspominała, że dokumenty leżały w komórce org i występowała o zgodę na brakowanie.
Ostatnio kontrolerka z AP właśnie wspomniała mi (kilka razy), że można brakować prosto z komórki i że komórka nie musi tego przekazywać do Archiwum.
Chciałabym tak zrobić, bo u mnie brak miejsca, a akurat będę występować o brakowanie.
Czyli jak mam wypełnić spis? Tam jest rubryka (pierwsza kolumna) o nazwie "nr i liczba spisu zd-odb" - to rozumiem, że tu stawiam kreskę.
Ale czy muszę w piśmie przewodnim napisać, że te dokumenty znajdują się w tej i tej komórce org? Czy to będzie się rozumieć samo przez się?
Dzwoniłam tam teraz, ale chyba już wyszła do domu ;)
10
Archiwa Zakładowe / Odp: informatyczne nośniki danych - w systemie tradycyjnym
« Ostatnia wiadomość wysłana przez archiwumUM dnia Listopad 07, 2019, »
Niestety wiele jednostek zdaje się tego nie zauważać :)
Z racji kontaktów zawodowych stykam się z wieloma archiwistami zakładowymi i mogę na palcach jednej ręki policzyć przypadki gdy jednostka działająca w systemie tradycyjnym zorganizowała skład IND.

Natomiast co do pytania:
Składy IND najczęściej "podpina" się organizacyjnie pod komórkę prowadząca punkt kancelaryjny. Oczywiście nie jest to wymóg, ale jakoś tak się przyjęło :)
Nośniki do zakończenia sprawy, której są częścią przechowuje się w aktach tejże sprawy w k.o. a po jej zakończeniu przekazuje do składu IND.
Przy czym przepisy nie precyzują, jakie środki ewidencyjne należy stosować przy przekazaniu nośników z komórki do składu IND (spis zdawczo-odbiorczy IND pojawia się dopiero na etapie przekazywania nośników ze składu do archiwum zakładowego).

Brakujemy równolegle z aktami spraw, których nośniki dotyczą, przy czym osobiści preferuję sporządzanie dla nośników odrębnego spisu na brakowanie wraz z odrębnym wnioskiem (tak samo jak np. dla dokumentacji technicznej).
Dziękuję bardzo. Czyli temat był rzadko ruszany, jak widzę.
Strony: [1] 2 3 ... 10