IFAR
Internetowe Forum Archiwalne => Na temat iFAR => Wątek zaczęty przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 21, 2015,
-
Szanowni,
Jak wspominałem na Zjeździe - do X przygotowania czas już zacząć.
I cieszę się, że już jest pierwszy głos w dyskusji. :)
Pozdrawiam,
-
Zaczynamy od wybrania miejsca (padły już pierwsze głosy za Poznaniem) i termin (minimum pora roku, najlepiej miesiąc)?
Myślę, że od X trzeba byłoby podjąć próbę nagrania wystąpień, gdyż nie publikujemy oficjalnych materiałów pokonferencyjnych i za dużo wartościowych informacji ginie.
-
To kolejna propozycja do dyskusji - Warszawa (NInA). Dysponujemy profesjonalnym sprzętem konferencyjnym, w tym możliwością rejestracji obrad.
-
I jeszcze jeden pomysł...
W Poznaniu przypada w roku 2016 Ogólnopolski Zjazd Studentów Archiwistyki. Może ktoś spróbowałby wystąpić tam i wypromować ifar? Zresztą uważam, że od tej pory, wszyscy aktywni uczestnicy forum powinni o tym pamiętać :)
-
Filipie, a czy ten sprzęt jest mobilny?
Crashzero, może Ty się wybierzesz na Zjazd? Jesteś na miejscu, więc będzie Ci łatwiej niż np. mi.
-
ja sie wybieram i chetnie podejmę się tego zadania. pytanie czy będzie odzew....
-
Super, że już mamy promotora Zjazdu!
Dziękujemy!
-
Niestety, Aniu, sprzęt jest integralną częścią wyposażenia instytutu, możemy go jedynie używać na miejscu.
-
I ja dziękuję :)
-
Też się wybieram, aczkolwiek nie wiem czy się uda załatwić delegację.
-
Chyb po woli warto zgłaszać pomysł na jubileuszowy Zjazd.
Po "transferze" Hani do stolicy Poznań to teraz kwestia dyskusyjna ;)
Moja propozycja jest taka, aby zgłosić te miejsca, które wcześniej gościły forumowiczów.
Chyba że ktoś ma pomysł na nowe miejsce. 8)
-
Czy coś w sprawie Zjazdu się ruszyło?
-
Przejrzałem poprzednie wątki i zgłaszam pomysł na miejsce X jubileuszowego Zjazdu wg schematu albo (I wariant) miejsca, które były wcześniej zgłaszane, a nie zostały wybrane, albo (II wariant) te które już gościły iFARowiczów :)
(wg kolejności alfabetycznej)
wariant I: Gdańsk, Olsztyn, Przemyśl, Rybnik, Wrocław, Zwierzyniec
wariant II: Kudowa Zdrój, Lublin, Opole, Poznań, Stary Sącz, Szczecin, Toruń, Warszawa
Rafale, czas na ankietę?
-
Witaj,
Ankieta pojawi się 5 czerwca.
Pozdrawiam,
Rafał
-
A gdzie się odbył pierwszy zjazd?
-
Stary Sącz
-
Proponuję Zieloną Górę lub Bielsko-Białą, bo mają nowe budynki ;)
-
Nim ankieta (która miała pojawić się 5 czerwca), ustali miejsce zjazdu, poddaję pod rozwagę taki pomysł na jeden z tematów. Otóż zgodnie z zapowiedzią Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych, archiwa te czeka "ezetdyzacja", natomiast według deklaracji Ministra Cyfryzacji wkrótce będziemy mieli EZD RP, mający być twórczą syntezą EZD PUW i edoka. Może warto pokazać ifarowiczom obydwa te programy, by mogli je porównać?
-
Nie będziemy mieli żadnego EZD RP. Utopijny pomysł, który z oczywistych względów upadnie.
-
Przyjacielu, piszesz nie na temat, uwagi odnośnie EZD RP zamieszczaj tutaj:
http://www.ifar.pl/index.php/topic,3081.msg19827.html#msg19827
-
Więc zapraszamy do Lublina w naszym AP EZD PUW śmiga od października 2013. Jak do tej pory wszystkie archiwa, które wdrażają EZD czerpią z naszych rozwiązań zarówno merytorycznych jak i technicznych, więc z miłą chęcią podzielimy się wiedzą i doświadczeniem z forumowiczami.
-
Aktualnie prowadzę szkolenia obsługi EZD PUW i archiwizacji dokumentacji elektronicznej w dużym urzędzie administracji rządowej więc z chęcią mogę służyć wiedzą i doświadczeniem ;)
-
Więc zapraszamy do Lublina w naszym AP EZD PUW śmiga od października 2013. Jak do tej pory wszystkie archiwa, które wdrażają EZD czerpią z naszych rozwiązań zarówno merytorycznych jak i technicznych, więc z miłą chęcią podzielimy się wiedzą i doświadczeniem z forumowiczami.
Myślę że to świetny pomysł. A czy jest w Lublinie instytucja korzystająca z edoka?
-
Jeśli się nie mylę Urząd Miasta
-
A czy jest szansa porozumieć się z kimś od nich, żeby zjazdowicze mieli możliwość oglądnięcia systemu "w naturze"? Alternatywa to prezentacja systemu przez ludzi z COI, ale to już ewentualne zadanie dla Rafała.
-
za mało miast do głosowania...
-
za mało miast do głosowania...
Dodałem Lublin...
-
ahh nie wiem na kogo zagłosować :-D
-
Na mnie ;)
-
Jak dotąd zjazd najczęściej, bo 2 razy, był w Toruniu.
Pozostałe miejsca po jednym razie.
I zjazd - 2007 - Zwierzyniec
II zjazd - 2008 - Poznań
III zjazd - 2009 - Kudowa Zdrój
IV zjazd - 2010 - Lublin
V zjazd - 2011 - Toruń
VI zjazd - 2012 - Opole
VII zjazd - 2013 - Szczecin
VIII zjazd - 2014 - Warszawa
IX zjazd - 2015 - Toruń
X zjazd - 2016 -
-
Poznań wygrał gratulacje !!! zrobię wszystko żeby być :)
-
Poznań wygrał gratulacje !!! zrobię wszystko żeby być :)
jeszcze jest parę dni :)...
-
3 tygodnie,
kto się zajmie organizacją? hehe 8)
znam kilka osób na UAM, bo w Archwium (bez Hani) nikt tego nie pociągnie
-
spokojnie, uam da rade. zjazd bedzie w pieknych okolicznosciach przyrody
-
Szanowni,
Dostałem prośbę na aby przedłużyć głosowanie bo część osób na urlopach a chce głosować zatem przedłużam do 24 sierpnia.
-
nie wiem czy to ma sens... Wątpie aby Poznań przegrał... :-P
-
co tutaj się stało? wczoraj pio puludniu Warszawa miala 10 glosów mniej....
-
Szanowni,
Czyli Wawa...
P.S. Hmmm widziałem zmianę lidera, jakiś atak jak na allegro w ostatnich chwilach licytacji... ;)...
-
Myślę, że w Warszawie ten Zjazd będzie miał największy sens :)
Może w NDAP?
-
wow wow wow
-
To teraz trzeba jakiś termin wybrać. Tylko proszę go nie ustalać na ostatnią chwilę...
-
Może w NDAP?
Zatem Jak tylko wrócę z wyjazdu - zwrócę się o z pytaniem możliwość organizacji w NDAP...
Również sądzę że to dobry pomysł...
Pozdrawiam,
-
Czy już jakieś bliższe informacje są dostępne? Termin? Miejsce?
-
Miejsce - Warszawa, dokładnie co i jak będę informował.
Pozdrawiam,
-
tak, ważne aby data nie kolidowała z innymi wydarzeniami archiwalno-kulturalnymi ;)
-
Wydaje mi się, że to już jest ostatni gwizdek, na to aby albo:
- naszkicować jakiś plan spotkania,
- dogadać termin i miejsce.
Z racji rozpoczętej niedawno pracy w NDAP, optowałbym za tym miejscem ;) tak na X Zjazd w sam raz. Myślę jednak, że większe przełożenie na te sprawy może mieć Maciej lub Hania (możę w Ministerstwie? ;p).
-
Witaj,
Skierowałem pismo do NDAP w tej sprawie.
A jaki jest kalendarz innych wydarzeń archiwalnych?
Pozdrawiam,
-
W Poznaniu jest konferencja 13-14 X.
Z tego co wiem, to Macieja nie będzie jakoś przez większą część listopada.
A skoro iFAR miałby się odbyć w NDAP to i zapewne nie może to kolidować z terminami tejże instytucji. Choć w weekendy nie powinno być z tym problemu, ale kto wie..
To co, wstępne referaty czas zacząć zbierać? Czy też X Zjazd przyjmie inną formę? ;)
-
No i X Zjazd będzie chyba w Warszawie w NDAP ;)
W dodatku w jakiś sposób będę koordynatorem w tej sprawie. Zapewne Zjazd nie szybciej niż na początku grudnia.
-
Szanowni,
Z wielką przyjemnością potwierdzam, że X jubileuszowy Zjazd odbędzie się w Warszawie w dniach 15-16 grudnia 2016. Dzięki uprzejmości i zgodzie pana dra Wojciecha Woźniaka Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych, odbędzie się w siedzibie NDAP.
Niniejszym zwracam się również z prośbą o przesyłanie propozycji wystąpień podczas Zjazdu na adres admin(małpiszon)ifar.pl do dnia 15 listopada 2016.
Propozycja referatu powinna zawierać tytuł wystąpienia oraz ok 500 znakowy abstrakt. Wystąpienia planujemy na 15-20 minut.
Pozdrawiam,
-
szkoda ze mnie nie będzie... nie mam już urlopu
-
Czy będzie live streaming?
-
A jakie są kryteria dla referatów?
-
kto nie może, to niech próbuje przez delegacje ;)
-
Czy będzie live streaming?
Będę informował gdyby był...
-
A jakie są kryteria dla referatów?
Słuszne pytanie - uzupełniłem post wyżej...
-
Będę informował gdyby był...
Byłoby super, bo na razie się nie zapowiada, żebym przyjechała...
-
chyba bede i chyba bede mial dwa referaty
-
https://www.archiwa.gov.pl/pl/aktualnosci/4422-zjazd-uczestnik%C3%B3w-i-sympatyk%C3%B3w-internetowego-forum-archiwalnego-ifar-w-ndap
poszło ;)
-
Szanowni,
Ze względu na prośby - termin zgłaszania wystąpień przedłużam do 21.11.
Pozdrawiam,
Rafał M.,
-
to dobry krok
-
Czy można jeszcze wziąć udział jako słuchacz, czy już za późno?
-
Też podobnie zapytuję. Np wpaść w 2 dzień zjazdu?
-
Można wpaść, zapraszamy wszystkich chętnych :)
-
Można wpaść, zapraszamy wszystkich chętnych :)
Czyli można zjawić się bez zapisów? A czy ktoś mógłby zamieścić, o ile już jest określony, program obrad?
-
Można wpaść, zapraszamy wszystkich chętnych :)
Czyli można zjawić się bez zapisów? A czy ktoś mógłby zamieścić, o ile już jest określony, program obrad?
pewnie będzie program po 21.11
-
Bardzo ważny komunikat!
https://www.archiwa.gov.pl/pl/aktualnosci/4434-zjazd-uczestnik%C3%B3w-i-sympatyk%C3%B3w-internetowego-forum-archiwalnego-ifar-w-ndap-2 (https://www.archiwa.gov.pl/pl/aktualnosci/4434-zjazd-uczestnik%C3%B3w-i-sympatyk%C3%B3w-internetowego-forum-archiwalnego-ifar-w-ndap-2)
-
Szanowni,
Bardzo dziękuję wszystkim za zgłoszone referaty i cieszę się, że jest ich tak dużo. W następnym poście, wyczekiwany program IFAR.
Wkrótce zostanie też podane miejsce spotkania integracyjnego.
Bardzo dziękuję Markowi Krzykale - który przygotował wspaniały plakat i materiały promocyjne.
P.S. Który częściowo wypłynął już w innych mediach społecznościowych ;)...
-
Program X Zjazdu IFAR
wersja pełna
czwartek 15 grudnia
10.30 - 10.40. Otwarcie X Zjazdu IFAR
10.40 - 11.00. Gdzie jesteśmy i dokąd zmierzamy dr Wojciech Woźniak, Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych
- o realizacji koncepcji Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych. Przystępując do konkursu na stanowisko Naczelnego Dyrektora przygotowałem koncepcję, która następnie stała się dokumentem kierunkowym działalności archiwów państwowych w Polsce. Minęło kilka miesięcy, odkąd sprawuję ten urząd. Sądzę, że to dobra okazja do przeglądu działań już podjętych i tych, które czekają na realizację, oraz do wpisania ich w całościową koncepcję ze wskazaniem, w jaki sposób poszczególne kierunki zostaną zaadresowane przez konkretne działania. W referacie przedstawione zostaną główne kierunki działań oraz zadania stanowiące ich realizację.
11.00 - 11.20. Program retrokonwersji pomocy archiwalnych - Maciej Zdunek, NDAP
Priorytetowym zadaniem archiwów państwowych w najbliższym czasie jest intensyfikacja działań polegających na cyfryzacji wszelkich pomocy informacyjnych i ich szerokim udostępnianiu w Internecie. W związku z tym Naczelny Dyrektor zainicjował w tym roku Program retrokonwersji pomocy archiwalnych. W wystąpieniu opowiem o założeniach programu, jego bieżącej realizacji i zamierzeniach na kolejny rok.
11.20 - 11.40. Roztrząsania metodyczne na IFARze - bilans zamknięcia i nowe otwarcie Hanna Staszewska, MKiDN
Metodyka archiwalna, będąca zbiorem przepisów, procedur i sposobów postępowania z dokumentacją stanowi podstawę pracy archiwisty. Doświadczenie IFAR pokazuje, że dla znaczącej części środowiska pojawiające się w trakcie pracy problemy metodyczne mogą być omawiane i rozwiązywane w ramach otwartej dyskusji na forum internetowym. Wystąpienie ma na celu przedstawienie przeglądu najważniejszych wątków metodycznych dyskutowanych na forum, a także omówiony zostanie ich wpływ na realne rozwiązania, planowane w pracach prowadzonych w ramach Centralnej Komisji Metodycznej kadencji 2016-2018.
11.40 - 12.00. ZoSIA w obliczu wyzwań i oczekiwań archiwów - Marianna Otmianowska, NAC, Damian Kusnik, NAC
W wystąpieniu zostanie przedstawiony obecny stan projektu oraz nowości, które ukażą się w wersji 1.5 ZoSIA. Prezentacja zostanie podzielona na dwie części, pierwsza poświęcona zostanie aktualnym wyzwaniom przed którymi stoi zarówno NAC jak i polska archiwistyka, poruszone zostaną także efekty wprowadzonych uprzednio zmian. Podczas drugiej części omówione zostaną aspekty techniczne oraz problemy z nimi związane. Omówione zostaną również wykorzystywane techniki informatyczne oraz rozwiązania infrastruktury informatycznej.
12.00 - 12.20. Główne Archiwum Policji jako przykład 'resortowego' archiwum wyodrębnionego - Robert Buliński
Referat dotyczy funkcjonowania Głównego Archiwum Policji KGP w charakterze 'resortowego' archiwum wyodrębnionego. Na początku omówię w nim status archiwum wyodrębnionego, utworzony na mocy ustawy archiwalnej z 1983 r. z podziałem na archiwa wyodrębnione konstytucyjnych organów władzy państwowej i tzw. 'resortowe' archiwa wyodrębnione. W dalszej części dokonam analizy faktycznego nadzoru archiwalnego Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji nad GAP w porównaniu do zapisów prawnych. Główną część referatu zajmie analiza poszczególnych form działalności tego archiwum, jak gromadzenie, przechowywanie, udostępnianie i brakowanie akt oraz przekazywanie do archiwum państwowego. Referat zakończę próbą bilansu działalności GAP jako przykładu patologii istnienia statusu archiwum wyodrębnionego w ramach państwowej sieci archiwalnej w Polsce.
12.20 - 12.40. Po drugiej stronie lustra. Garść refleksji użytkowania na temat udostępniania dokumentacji i obsługi klienta w archiwach państwowej sieci archiwalnej - Damian Sitkiewicz
W swoim wystąpieniu poruszę kwestię udostępniania archiwaliów użytkownikom w pracowni archiwalnej. Refleksje na ten temat powstały na bazie moich własnych doświadczeń. Problematyka, którą tu poruszę będzie dotyczyć wielu kwestii, między innymi takich jak: postawa archiwistów wobec użytkowników, kultura udostępnienia akt, trudności w korzystaniu z akt lub pracowni, potencjalnie oczekiwania klientów. Być może opowiem jeszcze o innych aspektach, ale będą one dotyczyć podobnych kwestii.
12.40 - 13.40. Dyskusja i przerwa obiadowa
13.40 - 14.00. - Archiwa i co DalEj? ? Sebastian Czerniak, MKiDN
Referat podejmie próbę zdiagnozowania stanu, w jakim znajdują się w chwili obecnej archiwa państwowe w kontekście dokumentu elektronicznego. W moim wystąpieniu chciałabym przedstawić najważniejsze problemy, z którymi w borykają się archiwa państwowe oraz wyzwania przed nimi stojące. Tezy przedstawione w wystąpieniu mają za zadanie zachęcić do dyskusji o archiwach i archiwistach, ich miejscu a także roli w współczesnym świecie.
14.00 - 14.20. Czy jestem stróżem brata swego? Archiwa wobec aktotwórców i ich kancelarii - prof. Waldemar Chorążyczewski, UMK w Toruniu
Będzie to refleksja nad przeszłością, teraźniejszością nadzoru archiwalnego, w tym w odniesieniu do dokumentacji elektronicznej
14.20 - 14.40. Kształtowanie postaw proarchiwalnych w społeczeństwie - Marcin Kapała, AP w Lesznie
Wiedza obywateli o roli archiwów we współczesnym świecie jest szczątkowa. Przekłada się to na brak zrozumienia dla procesów narastania, gromadzenia i przechowywania dokumentacji. Formowanie archiwalnej świadomości społecznej rozumianej, jako społeczna wiedza o roli archiwów we współczesnym świecie, może okazać się skutecznym narzędziem usprawniającym kształtowanie narodowego zasobu archiwalnego. Powszechna wiedza o prawach rządzących narastaniem dokumentacji może wymiernie ułatwić pracę archiwistom zarówno zakładowym, jak i państwowym.
14.40 - 15.00. Archiwum wyższej uczelni muzycznej - dr Małgorzata Śliż-Marciniec, Akademia Pomorska w Słupsku/Archiwum Akademii Muzycznej w Krakowie
Miejsce w strukturach organizacyjnych i zadania. Obecnie w Polsce działa osiem publicznych wyższych szkół muzycznych, niektóre z nich szczycą się ponad stuletnią historia. Wiedza na temat ich archiwów pozostaje jednak znikoma, w dodatku wbrew istniejące tradycji dokumentację niektórych ze wspomnianych szkół znaleźć można w zasobach Archiwów Państwowych. Rodzi to pytanie o funkcjonowanie uczelnianych archiwów - niniejsze wystąpienie stanowi próbę udzielenia odpowiedzi na pytanie dotyczące spełnianych przez nie zadań i miejsca w strukturach organizacyjnych.
15.00 - 15.20. Koncepcje rekonstrukcji zasobu archiwalnego - dr Anna Sobczak, Międzynarodowy Trybunał Prawa Morza, Hamburg
'Zamiast próbować odzyskać materiały fizycznie, co może pociągnąć za sobą długotrwałe negocjacje dyplomatyczne, technologia oferuje możliwość stworzenia wirtualnej pamięci narodu?' - G. MacKenzie. Wystąpienie będzie dotyczyło rekonstrukcji zasobu archiwalnego, który uległ rozproszeniu lub zniszczeniu. Na wybranych przykładach z Polski i Niemiec omówione zostaną koncepcje: tradycyjna obejmująca fizyczne odzyskanie materiałów, jak i wirtualna wspierana technologią informatyczną.
15.20 - 15.40. Działalność edukacyjna archiwów? Czy i komu jest to potrzebne? - Hubert Mazur, AP w Kielcach/UMK w Toruniu
Aktywność edukacyjna archiwów państwowych nie posiada należytych umocowań w ustawodawstwie archiwalnym, co nierzadko daje asumpt do podważania i negowania zasadności czy potrzeby prowadzenia tego typu działań. Przeciwnicy działalności edukacyjnej są zdania, że archiwa państwowe nie mogą wchodzić w rolę szkół i innych instytucji oświaty, a powinny ograniczyć się jedynie do inicjatyw popularyzatorskich. Czy rzeczywiście archiwa muszą zrezygnować z aktywności na polu edukacji? Czy zadania realizowane w tym obszarze potrzebne są archiwum, archiwistom, czy społeczeństwu?
15.40. - 16.00. Założenia systemu e-learningowego dla kształcenia archiwistów - Dawid Żądłowski, IPN Warszawa
Celem wystąpienia jest omówienie zagadnienia wykorzystania e-learningu w kształceniu archiwistów. Uczelnie kształcące archiwistów nie mogą pomijać e-learningu jako jednej z popularniejszych dziś form kształcenia na odległość. Przyszli jak obecni archiwiści coraz sprawniej wykorzystują dostęp do zasobów sieci tj. tworzą, wyszukują, analizują i uczą się. Zatem trzeba opracować założenia platformy edukacyjnej nie tylko dla przyszłych archiwistów, ale też dla obecnych pracowników archiwów. Jest to zadanie na już, na teraz, zwłaszcza, że coraz większa grupa osób, podnosi swoje kwalifikacje tą drogą. W tej kwestii uczelnie, archiwa mają wieloletnie zaległości, które jednak można na szybko nadrobić. Już teraz szkolenia on-line w takich obszarach np. informatyka, programowanie stały się alternatywną i efektywną metodą kształcenia. Bierzmy przykład od najlepszych i stwórzmy system, który stanie się z jednym głównych elementów edukacji a także promocji we wszystkich instytucjach archiwalnych.
16.00 - 17.00. Dyskusja
17.00. Zakończenie pierwszego dnia obrad
19.00 - ... Spotkanie integracyjne
piątek 16 grudnia
9.10 - 9.30. Biurowość w sądach - od pieczątki wpływu do archiwum zakładowego - Mariusz Krausse, Sąd Rejonowy w Stargardzie Szczecińskim.
Tematem mojego referatu będzie biurowość w sądach. Chciałbym omówić postępowanie z dokumentacją od momentu wpływu korespondencji do sądu, poprzez obieg dokumentacji pomiędzy komórkami organizacyjnymi, aż do przekazywania dokumentacji do archiwum zakładowego. Jako archiwista pracujący w sądzie wiem, jak to wygląda, jakie są problemy ze stosowaniem instrukcji kancelaryjnej i rzeczowego wykazu akt. Przygotowując referat zwróciłem się do kilku sądów z zapytaniem jak postępuje się z korespondencją, która nie dotyczy spraw rozpoznawanych w sądzie, czy funkcjonuje system EZD, jakie są systemy teleinformatyczne. Referat ma na celu zobrazowanie problemów wymiaru sprawiedliwości w obszarze postępowania z dokumentacją inną, aniżeli akta spraw toczących się w poszczególnych wydziałach. W ostatnim czasie w sądach dokonuje się informatyzacja, jednak nadal największym problemem pozostaje postępowanie z dokumentacją papierową. Mimo wprowadzania systemów nie określono także norm dotyczących postępowania z dokumentacją elektroniczną.
Chciałbym wskazać także różnice występujące w sądach, a dotyczące kancelaryjnej postaci pisma, pieczątki wpływu, rejestracji spraw. W moim referacie chciałbym wykazać jak wiele dzieli sądy od innych instytucji adminitracji państwowej i jak wiele jeszcze pozostaje do zrobienia w kwestii właściwego postępowania z dokumentacją wytwarzaną przez sądy.
9.30 - 9.50. Raporty w systemie EZD jako narzędzie koordynatora czynności kancelaryjnych i archiwisty - Paweł Wlezień
Przedmiotem wystąpienia będzie wykorzystanie raportów generowanych w systemach EZD do weryfikacji czynności kancelaryjnych i prawidłowości powstawiania dokumentów w jednostce. Poruszając się w trzech głównych obszarach zainteresowania koordynatora czynności kancelaryjnych i archiwisty tj.: klasyfikacji dokumentów, metadanych spraw i dokumentów oraz kompletności akt, Przedstawię sposoby i przykłady możliwych do prowadzenia w sposób masowy weryfikacji w systemie EZD. Zarysuję też możliwości podejmowania takich działań nie tylko na gruncie jednej jednostki, ale również wielu podmiotów
9.50 - 10.10. Archiwizacja dokumentów elektronicznych w systemie EZD PUW teoria i praktyka, refleksje archiwisty cyfrowego - Kamila Jastrzębska, Ministerstwo Finansów
Archiwizacja elektroniczna w systemie EZD Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego, teoria i praktyka ? refleksje archiwisty cyfrowego.
W Ministerstwie Finansów System EZD PUW działa od 2015 r. w marcu tego roku w związku z reorganizacją rozpoczęto pierwszą archiwizację spraw elektronicznych.
Celem mojego wystąpienia będzie próba konfrontacji przepisów kancelaryjno ? archiwalnych z rzeczywistością archiwum cyfrowego.
W prezentacji postaram się przedstawić najistotniejsze swoim zdaniem zagadnienia związane z archiwizacją elektroniczną oraz przybliżyć realia pracy w systemie EZD
w centralnym urzędzie administracji rządowej posiadającym bardzo rozbudowaną strukturę.
10.10 - 10.30. Techniczne aspekty wdrażania jednolitego systemu EZD PUW w archiwach państwowych - Marcin Buczek, AP w Lublinie
EZD PUW to jeden z najczęściej wykorzystywanych systemów elektronicznych do zarządzania dokumentacją w administracji państwowej. Po podpisaniu w lipcu 2012 roku porozumienia pomiędzy Naczelną Dyrekcją Archiwów Państwowych a Podlaskim Urzędem Wojewódzkim rozpoczęto wdrażanie systemu w kolejnych archiwach państwowych. Obecnie system EZD PUW jest wykorzystywany w 11 archiwach państwowych z czego połowie z nich jako
system podstawowy. Przejście archiwum na system EZD to miesiące żmudnej pracy związanej z dostosowywaniem placówki pod kontem rozwiązań prawnych, organizacyjnych i technicznych, które pozwalają na skuteczne funkcjonowanie systemu. Właściwy dobór sprzętu i oprogramowania pozwala na funkcjonowanie systemu zgodnie z założeniami twórców. Wszelkie niedoszacowania parametrów zakupionego sprzętu lub oprogramowania
powodują niewłaściwe funkcjonowanie systemu które w efekcie prowadzi do spowolnienia lub paraliżu prac urzędu. Dotychczasowa praktyka pozwala zauważyć, że archiwa, które zdecydowały się na wdrożenie EZD PUW często borykają się z problemami technicznymi zarówno na etapie jego wdrażania w placówce jak i późniejszego podczas użytkowania.
10.30 - 10.50. Cyfryzacja Aktów Stanu Cywilnego - Łukasz Skowron, Ministerstwo Cyfryzacji
Celem wystąpienia jest zaprezentowanie koncepcji masowej migracji aktów stanu cywilnego do postaci elektronicznej oraz przedstawienie relacji tych działań do nowelizowanego zarządzenia ws. zasad postępowania z asc w archiwach państwowych.
Akta stanu cywilnego sporządzone w księgach, po upływie okresów przechowywania ksiąg w USC nie są przenoszone do rejestru s.c., lecz przekazywane do archiwum państwowego. Prawo o aktach stanu cywilnego nie wymaga migracji wszystkich aktów z przekazywanych ksiąg do rejestru. Tym niemniej, ich cyfryzacja w USC spowoduje, że archiwa poza księgami mogłyby przejmować akty już w postaci elektronicznej zgromadzone w rejestrze centralnym.
10.50 - 11.10. Udostępnianie akt metrykalnych on-line - podsumowanie doświadczeń Archiwum Państwowego w Toruniu z portalem www.genealogiawarchiwach.pl - Hadrian Ciechanowski, AP w Toruniu
Celem referatu będzie przedstawienie innowacyjnego w naszym kraju sposobu udostępniania cyfrowych kopii materiałów metrykalnych za pomocą portalu www.genealogiawarchiwach.pl oraz implikacji wynikających z jego prowadzenia dla funkcjonowania AP w Toruniu. W referacie podsumowane zostaną 1,5 roczne doświadczenia Archiwum w prowadzeniu i wykorzystaniu portalu. Celem referatu będzie przedstawienie innowacyjnego w naszym kraju sposobu udostępniania cyfrowych kopii materiałów metrykalnych za pomocą portalu www.genealogiawarchiwach.pl oraz implikacji wynikających z jego prowadzenia dla funkcjonowania AP w Toruniu. W referacie podsumowane zostaną 1,5 roczne doświadczenia Archiwum w prowadzeniu i wykorzystaniu portalu.
11.10 - 11.40. Dyskusja i przerwa
11.40 - 12.00. Archiwa holenderskie w mediach społecznościowych - zarys problematyki
Piotr Goździak, Uniwersytet Szczeciński
Media społecznościowe, w ciągu kilku ostatnich lat stały się wiodącą formą komunikacji w Internecie. W dobie ich dynamicznego rozwoju chętnie korzystają z nich różnego rodzaju instytucje państwowe, w tym również archiwa.
Celem niniejszego referatu będzie analiza wspomnianego wyżej zjawiska na przykładzie kilku archiwów holenderskich, takich jak np. Archief Naational, Stadsarchief Amsterdam czy Het Utrechts Archief, ze szczególnym uwzględnieniem portali Facebook i Twitter.
12.00 - 12.20. Jak nie oszaleć w czasie katalogowania? Precyzja opisu fotografii Narcyza Witczaka-Witaczyńskiego - Magdalena Hartwig, NAC
Referat będzie przedstawieniem metody opisu zdjęć, stosowanej przez wojskowego fotografa z lat międzywojennych, którego spuścizna znajduje się w zasobie NAC. Zwięzłość i celność jego sformułowań, których używał podczas inwentaryzacji własnej twórczości mogą być inspiracją dla współczesnego archiwisty, zmagającego się ze znalezieniem sposobu na ?opis doskonały? a także głosem w dyskusji nad uproszczeniem zasad opracowania fotografii?.
12.20 - 12.40. Machine Learning i big data w pracy archiwisty - Grzegorz Gałęzowski, IPN Lublin
Machine Learning i big data odnosi się do nowo nabytych przez ludzkość umiejętności przetwarzania ogromnych ilości informacji, ich błyskawicznej analizy i wyciągania odkrywczych wniosków.
Podczas mojego wystąpienia będę starał się wyjaśnić termin uczenia maszynowego i big data jako nowej ścieżki sztucznej inteligencji, która zmieni wszystkie aspekty ludzkiego życia.
Postaram się zaprezentować historyczny rodowód tych terminów i sposoby ich praktycznego wykorzystania.
Na zakończenie wystąpienia zaprezentuję w jaki sposób można zaprząc uczenie maszynowe do rozpoznawania fotografii i tworzenia na tej podstawie automatycznych opisów zdjęć.
12.40 - 13.00. Kancelarie Urzędów Stanu Cywilnego w Księstwie Warszawskim na przykładzie instytucji działających w Łowiczu - Grzegorz Trafalski, Uniwersytet Łódzki
Wraz z armią Napoleona na ziemie polskie dotarły przeróżne zdobycze Rewolucji Francuskiej. Wśród nich pomysł na zorganizowanie świeckich urzędów stanu cywilnego. Miejsc w których dokonywałoby rejestracji podstawowych wydarzeń w życiu mieszkańców kraju, jak urodzenia małżeństwa i zgony. Miały one rozpocząć pracę w momencie wejścia w życie przetłumaczonego na polski Kodeksu Cywilnego Napoleona, a więc z dniem 1 maja 1808 r. Podstawowym problemem było nieprzystawanie warunków francuskich do polskich realiów. Wprowadzaniu i funkcjonowaniu urzędów stanu cywilnego przyjrzę się na przykładzie instytucji działających w Łowiczu. Opiszę czas pracy urzędników. Przedstawię również sposób prowadzenia przez nich kancelarii.
13.00 - 13.20. Dyskusja
13.20 - 13.30. Podsumowanie i zakończenie Zjazdu.
-
Szanowni,
Zachęcam wszystkich do dystrybucji plakatu i informacji i Zjeździe. Drukujmy i rozwieszajmy, rozsyłajmy, linkujmy - ewangelizujmy :)
Pozdrawiam,
-
X Zjazd iFAR już w połowie grudnia w siedzibie NDAP. Poniżej kilka praktycznych informacji.
Dojazd
Osoby spoza Warszawy zapewne jako środek transportu do stolicy wybiorą pociąg lub autobus. Planując wyjazd zachęcam do skorzystania ze strony www.e-podroznik.pl, która najlepiej odzwierciedla istniejące połączenia komunikacyjne. Tam też istnieje możliwość zakupu biletów dla niektórych przewoźników (głównie PKS). Decydując się na wybór PKP Intercity czy PolskiBus.com przypominam, że dokonując wcześniejszego zakupu na wybrane relacje, bilety te są tańsze m.in. niż w dniu wyjazdu (często o kilkadziesiąt złotych).
Mapy
Dla uczestników Zjazdu przygotowano dwie interaktywne mapy. Pierwsza z nich przedstawia miejsce obrad wraz z lokalizacją przystanków komunikacji miejskiej (warstwa Transport), proponowanymi miejscami noclegowymi (w pobliżu miejsca obrad), sprawdzonymi (przez koordynatora) restauracjami, gdzie będzie można "wrzucić coś na ząb", a także z punktem czwartkowej integracji*. W tym miejscu dodam, że dla warstwy Transport dodano zarówno przystanek początkowy jak i końcowy z dworców Warszawa Zachodnia (PKS) i Warszawa Centralna (PKP), oznaczając je odpowiednio kolorami, co umożliwia ich lokalizację. Kliknięcie w nazwę przystanku wyświetli jego opis z linią, dzięki której dojedziemy DO (kierunek) miejsca obrad.
goo.gl/Nj4NZQ (http://goo.gl/Nj4NZQ)
Druga mapa zawiera wybraną ofertę muzealną Warszawy. Zaznaczono na niej (z podziałem na dni tygodnia) te muzea, do których dostęp w dane dni jest bezpłatny. Klikając w nazwę muzeum, w jego opisie znajdą Państwo godziny otwarcia placówki. Dodatkowo wskazano placówki czynne w środę czy sobotę, co ma stanowić zachętę dla osób dojeżdżających ;)
goo.gl/B6kWKe (http://goo.gl/B6kWKe)
Komunikacja miejska
Usługi ww. zakresie świadczy ZTM. Poniżej wybrane ceny biletów normalnych (ulgowe to koszt 50%):
- bilet do 20 minut (3,40 zł),
- bilet jednorazowy przesiadkowy (do 75 minut) (4,40 zł),
-bilet dobowy (nieograniczone przejazdy) (15,00 zł).
Dla osób podróżujących metrem, bilet podlega skasowaniu przed wejściem na peron.
Bilety można kupić w automatach biletowych (przystanki), automatach w pojazdach (wybrane), czy też u kierowcy/motorniczego (tutaj chyba tylko jednorazowy przesiadkowy). Istnieje także możliwość zakupów biletów przez aplikacje na telefony komórkowe. Bilety w tej wersji można zakupić poprzez jedną z aplikacji: moBiLET, skycash czy mPAY.
Dodatkowe informacje m.in. o innych biletach czy ulgach na stronie ZTM http://www.ztm.waw.pl.
W przypadku pytań proszę o prywatną wiadomość.
* w przygotowaniu
-
Szanowni,
Drugiego dnia Zjazdu tj. w piątek 16 grudnia o godzinie 14.00 istnieje możliwość zwiedzenia Pałacu Prezydenckiego.
Zapisy przyjmuje Michał Serdyński (na priv).
Należy podesłać imię/nazwisko/imię ojca/PESEL. Zgłoszenia przyjmowane są do 7 grudnia.
O miejscu na liście decyduje:
- najpierw aktywność na Forum (liczba postów)
- potem kolejność zgłoszenia
- :)...
Pozdrawiam,
Rafał
-
POTWIERDZONE!
Czwartkowa, wieczorna integracja podczas zjazdu będzie miała miejsce w LOCALu :)
https://pl-pl.facebook.com/LocalNaMokotowie/
Sala jest już zarezerwowana. Ceny jak na Warszawę dość przystępne. Powinno być cicho do rozmów, a jak ktoś chciałby się poruszać to będzie przestrzeń obok ;) zatem mamy nadzieję, że miejscówka i wam się spodoba.
PS. Na FB jest chyba info że czynne do 1:00 ale my wiemy, że do ostatniego klienta ;) więc może być dłużej
PS2. Miejscówka bardzo blisko NDAP i hoteli, które wskazałem na mapie 8)
-
Planowana jest jakaś relacja online albo później dostępne nagrania z obrad? Niestety nawał pracy w archiwum po dłuższej nieobecności przykuł mnie do biurka ;( i z wyjazdu nici.
-
na pewno będzie twitter i fejs online... później będą foto
-
Przypominam, że do jutra można zgłosić chęć udziału w wycieczce - zwiedzaniu Pałacu Prezydenckiego.
Dojazd dla uczestników
Szanowni, z racji że obrady powinny zakończyć się ok 13:30. Większość zapewne wybierze jako środek transportu komunikację miejską i tak podpowiadam - najlepiej na Krakowskie Przedmieście będzie dostać się:
a) (OPCJA "NA STYK") tramwaj linia nr 4 o godz. 13:31 z przystanku Rakowiecka w kierunku Żerań Wschodni (jakby do centrum); przejazd 10 przystanków do przyst. Stare Miasto + trzeb będzie przejść pieszo jakieś 400 m
b) autobusem linii nr 222 z przystanku Rakowiecka w kierunku Bielańska (jakby do centrum)l przejazd 8 przystanków do przyst. Hotel Bristol + do przejścia jakieś 180-200 m.
-
Z racji, że w tym roku nie załapałem się do programu wystąpień - zresztą temat nie jest "powalający" - prezentację przygotowaną zamieszczam tutaj 8)
"iFAR i Archeion"
-
Tiiia a jak przyszło co do czego to przedstawiciele NDAP zabierali głos na forum bardzo rzadko, ale za to bardzo intensywnie monitorowali przebieg dyskusji, a archiwiści którzy odważyli się na bardziej osobiste opinie to nieraz dostali po głowie od swoich dyrektorów. Mam nadzieję, że te czasy już mamy za sobą. Z chęcią widziałabym na Forum obecność archiwistyków parających się archiwistyką naukowo, bo wiadomo że takie osoby mają zupełnie inny punkt widzenia niż praktycy i z takich wspólnych dyskusji mogły by wyniknąć interesujące wnioski.
-
Zgadzam się.
-
Relacja LIVE
Komunikat :)
Z 10. Zjazdu iFAR będzie prowadzona transmisja "on-line" w formie obrazu (prezentacji prelegentów - Ci, którzy takową przygotowują) i dźwięku. Transmisja powinna rozpocząć się w czwartek o godz. 10:30, a w piątek o godz. 9:10. Link: https://goo.gl/i9FfEg
Osoby, które nie będą mogły wziąć udziału w wydarzeniu zachęcamy do jej śledzenia "na żywo".
-
W programie zjazdu moją szczególną uwagę zwrócił referat p. Damiana Sitkiewicza Po drugiej stronie lustra. Garść refleksji użytkowanika na temat udostępniania dokumentacji i obsługi klienta w archiwach państwowej sieci archiwalnej Tak złożoną i konsekwentnie ignorowaną w literaturze archiwalnej problematykę, także mimo nieśmiałych i tłumionych w zarodku prób na IFARZE (przez kogoż ach przez kogoż), autor zamierza przedstawić na bazie własnych doświadczeń. Przy braku szerszego materiału badawczego dobre, a nawet b. dobre, i to. Ale szczególnie w tym przypadku należy pamiętać o sentencji: nieważne są fakty, ważne są tendencje. Innymi słowy posługując się pojedynczymi przykładami można udowodnić każdą tezę na dowolnym obszarze poznawczej penetracji. A o tendencjach na obszarach relacji archiwa-użytkownicy trudno orzekać bez szerokich badań głównie o charakterze socjologicznym. Na marginesie ciekaw jestem na jakiej podstawie p. H. Staszewska wyraziła swego czasu na tym Forum opinię jakoby użytkownicy bali się prokurować na piśmie skargi w związku z ich kontaktami z z archiwami państwowymi. Boć chyba nie AP w Poznaniu którego to funkcjonowanie z racji swej pracy zawodowej p. Hanka poznała na wylot, dało asumpt do tego by się na cokolwiek skarżyć. O ujawnienie zaplecza warsztatowego konstatacji p. Hanki byliby na pewno wdzięczni badacze wielorakich aspektów relacji archiwa państwowe-użytkownicy.
-
Portale społecznościowe
Zachęcamy do dyskusji na portalach społecznościowych, m.in. na Facebook i Twitter. Na tym ostatnim pod #ifar10
-
Na marginesie ciekaw jestem na jakiej podstawie p. H. Staszewska wyraziła swego czasu na tym Forum opinię jakoby użytkownicy bali się prokurować na piśmie skargi w związku z ich kontaktami z z archiwami państwowymi.
Z takiego samego powodu, z jakiego nie piszemy nieustannie skarg na lekarzy, pocztę, PKP, urząd skarbowy, ZUS itd.:
1) nie chce nam się,
2) uważamy, że to nic nie da,
3) boimy się, że nie dadzą nam akt (w archiwum), że nas źle bedą leczyć (lekarze), że nam specjalnie będą przeciągać sprawy w ZUS itd.
A podstawą takich twierdzeń jest obserwacja i doswiadczenie życiowe 8)
Pozdrawiam
-
W programie zjazdu moją szczególną uwagę zwrócił referat p. Damiana Sitkiewicza Po drugiej stronie lustra. Garść refleksji użytkowanika na temat udostępniania dokumentacji i obsługi klienta w archiwach państwowej sieci archiwalnej Tak złożoną i konsekwentnie ignorowaną w literaturze archiwalnej problematykę, także mimo nieśmiałych i tłumionych w zarodku prób na IFARZE (przez kogoż ach przez kogoż), autor zamierza przedstawić na bazie własnych doświadczeń. Przy braku szerszego materiału badawczego dobre, a nawet b. dobre, i to. Ale szczególnie w tym przypadku należy pamiętać o sentencji: nieważne są fakty, ważne są tendencje. Innymi słowy posługując się pojedynczymi przykładami można udowodnić każdą tezę na dowolnym obszarze poznawczej penetracji. A o tendencjach na obszarach relacji archiwa-użytkownicy trudno orzekać bez szerokich badań głównie o charakterze socjologicznym.
Wystąpienie będzie raczej głosem w dyskusji i zasygnalizowaniem problemu a nie syntezą zagadnienia socjologicznego. Wystąpienia będą relacjonowane online, więc będzie się można do nich odnieść i przygotować polemikę. Z niecierpliwością czekam na komentarze.
-
Czwartkowa integracja
Jeżeli ktoś nie miał okazji być na obradach 1 dnia Zjazdu, a jest w Warszawie (z Warszawy) to zapraszamy na integrację do LOCALu od godz. 19:00 (ul.Rejtana 14)
Transmisja on-line
Drugi dzień Zjazdu także będzie transmitowany na żywo. Jeżeli ktoś ma problemy z linkiem zamieszczonym powyżej, polecam wykonać proste czynności:
1. Wpisać w przeglądarce adres youtube.com (http://youtube.com),
2. W polu "Szukaj" wpisać "ifar na żywo",
3. Pierwszy na liście wyników (rezultatów) prowadzi do transmisji (w piątek od godz. 9:10).
Twitter: https://twitter.com/hashtag/ifar10?f=tweets
-
Taka szybka refleksja po pierwszym dniu - poziom wystąpień i dyskusji lepszy niż na niejednej naukowo-archiwalnej konferencji. Przy okazji postulat, żeby transmisje na żywo, lub przynajmniej późniejsza rychła internetowa publikacja treści wystąpień (np. w postaci nagrań) z wszelkich tego typu przedsięwzięć firmowanych przez NDAP i archiwa państwowe, stały się standardem.
Podziękowania dla pana Damiana Sitkiewicza, że chciało mu się wygłosić to co wygłosił. I duży "szacun" że zachował spokój w dyskusji. Spotkanie w NDAP z użytkownikami niezbędne. Przy okazji postulat do osób które mają ambicje by naukowo parać się archiwistyką - przestańcie zajmować się archiwozoficznymi bzdurami, zbadajcie oczekiwania, opinie i potrzeby użytkowników archiwów. Już, teraz. I nie czekajcie na publikację w Archeionie tylko piszcie o tym też już, teraz - choćby na Ifar.
Taka mała złośliwość (ale proszę żeby edukatorzy archiwalni nie brali jej do siebie, bo to nie do nich adresowane) - mam pomysł na kolejne hasło w antysłowniku archiwalnym (http://www.ifar.pl/index.php/topic,1144.msg14078.html#msg14078) : "Edukacja archiwalna - upowszechnianie wiedzy (np. przy użyciu 9 kamer) na temat tego, jak ważne dokumenty gromadzą archiwa, jak ważną pracę przy tym gromadzeniu wykonują archiwiści, i dlaczego nie należy im przeszkadzać w tej pracy przez przychodzenie do archiwum."
pozdrawiam
-
Jarek uprzedził mnie ze swoją szybką refleksją ;D Niemniej mogę jedynie potwierdzić to, co napisał. Ze wszystkich konferencji, zebrań czy narad, nie wyłączając narad dyrektorów, w jakich w ostatnim czasie brałem udział, X zjazd iFAR jest najbardziej wartościowy. Wystąpienia podczas pierwszego (a mam nadzieję, także i drugiego dnia) stojąc na wysokim poziomie - przede wszystkim - dotykały konkretnych, istotnych problemów archiwów państwowych.
-
Podziękowania
Wszystkim którzy włączyli się w przygotowania :) i pomogli w organizacji Zjazdu, DZIĘKUJĘ!
A teraz uprzedzając nieco kolejność, zgodnie z obietnicą ;) pamiątkowe zdjęcia z wycieczki do Pałacu Prezydenckiego
Mam nadzieję, - a życzę tego sobie i Wam, drodzy uczestnicy - że spotkamy się w nim ponownie, tym razem wg ustaleń protokołu ;) i może być nawet ten dyplomatyczny :D do zobaczenia za rok!
PS. Nie mogę dodać zdjęć tu, więc link do folderu -> https://drive.google.com/open?id=0B38zeaKF_MlkYTZJZENzUzhUb3c
-
Podziękowania dla pana Damiana Sitkiewicza, że chciało mu się wygłosić to co wygłosił. I duży "szacun" że zachował spokój w dyskusji. Spotkanie w NDAP z użytkownikami niezbędne. Przy okazji postulat do osób które mają ambicje by naukowo parać się archiwistyką - przestańcie zajmować się archiwozoficznymi bzdurami, zbadajcie oczekiwania, opinie i potrzeby użytkowników archiwów. Już, teraz. I nie czekajcie na publikację w Archeionie tylko piszcie o tym też już, teraz - choćby na Ifar.
To ja też tak na szybko i w gorącym sensie, w pierwszej reakcji... Że tego typu słowa, zarzuty które padły wobec konkretnych osób czy instytucji wymienionych w referacie to chyba normalne, że będzie na nie odpowiedź. Wobec AP Lublin padły też zarzuty - obecna na Zjeździe "pani z czytelni" wyjaśniła pretensje, mam nadzieję, że wystarczająco... ale tylko ten przypadek, jako osoby nie bezpośrednio dotkniętej wystarczył, żeby stwierdzić, że jest to jednak głos typu "pieniacz", proszę wybaczyć bezpośredniość... ale to było charakterystyczne podejście dla osoby, która wyciąga ze spektrum sytuacji to, co jej potrzebne, żeby sformułować ciężkie oskarżenie, a pomija celowo inne widoczne aspekty, przez które wypada na daną sytuację spojrzeć z innej, bardziej realnej perspektywy.
-
Pani z pracowni naukowej z Lublina moim zdaniem wybroniła się rewelacyjnie :) . Bardzo obrazowo wytłumaczyła problem z ograniczeniami ilości akt, bo to jest element którego nie jesteśmy w stanie przeskoczyć. Inna jest sytuacja w oddziałach zamiejscowych gdzie przychodzi jedna osoba na tydzień i wtedy można ją dopieścić, a inna w dużych archiwach gdzie jest kilkanaście osób na sali jednocześnie. Jest różnica w czasie potrzebnym na przygotowanie cieniutkiego 5 str. spaginowanego poszytu a teczki 500 str. akt luźnych które trzeba spaginować (w niektórych archiwach jest wymagane znakowanie każdej strony nawet w przypadku akt PZPR) a po zwróceniu sprawdzić czy akta wróciły kompletne i nieprzemieszane, czy nakład pracy przy ogromnych XIX w hipotekach czy notariatach (gdzie ograniczenie jest konieczne chociażby ze względu na kręgosłupy archiwistów). Inaczej jest jeśli do obsługi magazynów są magazynierzy na etacie a inaczej jeśli akta przynoszą i przygotowują osoby które równocześnie obsługują PN, odbierają telefony, robią kwerendy i rejestrują korespondencję. Nie można jednak zapominać że istnieją w sieci archiwalnej przypadki gdzie nie są przestrzegane procedury udostępniania a odmowa dostępu załatwiana jest ustnie, więc może był potrzebny głos takiego "pieniacza" aby na ten problem zwrócić uwagę. Ja osobiście uważam, że procedury i standardy udostępniania powinny być ujednolicone. Z pewnością potrzebna jest grupa robocza (analogicznie do CKM i CKAOD) aby ustalić tryb postępowania, tak aby wyszło to od archiwistów bezpośrednio zaangażowanych w udostępnianie a nie narzucone z NDAP.
Spotkanie w NDAP z użytkownikami niezbędne. Przy okazji postulat do osób które mają ambicje by naukowo parać się archiwistyką - przestańcie zajmować się archiwozoficznymi bzdurami, zbadajcie oczekiwania, opinie i potrzeby użytkowników archiwów. Już, teraz. I nie czekajcie na publikację w Archeionie tylko piszcie o tym też już, teraz - choćby na Ifar.
Zgadzam się z Jarkiem, że spotkania i dyskusje z użytkownikami są potrzebne. Należy zacząć słuchać ludzi, zamiast trwać na stanowisku, że my (archiwiści) wiemy lepiej. Obserwując liczne dyskusje akademickie naukowców historyków wiele razy słyszałam jak podkreślali oni rangę opracowania i szczegółowości opisów. Natomiast w moich bezpośrednich kontaktach z użytkownikami w pracowni naukowej spotykałam się z opinią, że najważniejsza jest podstawowa ewidencja na poziomie jednostki archiwalnej udostępniona w internecie i możliwość zamawiania akt online. Także Maciej Zdunek w swoim wystąpieniu uwagę na to, że każda ewidencja udostępniona internecie (nawet ta nieprecyzyjna i z literówkani) jest lepsza niż jej brak. Jeśli damy badaczom wybór: ogólna ewidencja milionów teczek dostępna w internecie, czy też papierowe pożółknięte, poklejone spisy dostępne stacjonarnie w PN i oczekiwanie latami na opracowanie akt, to myślę że odpowiedź może być tylko jedna. Chociaż mogę się mylić ;)
-
Szanowni,
Dziękowałem już podczas obrad lecz chciałem też napisać podziękowania na Forum:
- w pierwszej kolejności dr. Wojciechowi Woźniakowi Naczelnemu Dyrektorowi - za możliwość organizacji IFAR w NDAP, dr. Henrykowi Niestrojowi z-cy Naczelnego Dyrektora za udział w obradach i wspaniałe podsumowanie,
- Michałowi Serdyńskiemu za organizację - wszystko było naprawdę perfekcyjnie przygotowane!
- Markowi Krzykale za przygotowane materiały graficzne nie tylko plakaty ale też materiały graficzne wykorzystywane w innych mediach społecznościowych,
- Dawidowi vel Sirsilisowi za zdjęcia :)
- Prelegentom, że poświęcili swój czas aby przygotować wystąpienia i potem je wygłosić. Tym bardziej co wszyscy podkreślą były one na bardzo wysokim poziomie. Mam nadzieję, że uda nam się przygotować z tego materiał który opublikujemy czy wersji tradycyjnej czy elektronicznej.
I wszystkim ifarowiczom - i tym którzy mają setki a nawet tysiące postów (Haniu, Jarku, Macieju, Sirilisie!) i tym którzy przelotem przeglądają nasze forum - dzięki Wam Forum istnieje i się rozwija!
Pozdrawiam,
-
dziękuje za wyróżnienie na ifarze... :) szok totalny :)
super atmosfera, świetne referaty czemu ??? bo ludziom się chce, bo ludzie chcą zmian i chcą zmieniać :)
zdjęcia już poszły, niedługo będą zapewne dostępne... :)
-
Taka mała złośliwość (ale proszę żeby edukatorzy archiwalni nie brali jej do siebie, bo to nie do nich adresowane) - mam pomysł na kolejne hasło w antysłowniku archiwalnym (http://www.ifar.pl/index.php/topic,1144.msg14078.html#msg14078) : "Edukacja archiwalna - upowszechnianie wiedzy (np. przy użyciu 9 kamer) na temat tego, jak ważne dokumenty gromadzą archiwa, jak ważną pracę przy tym gromadzeniu wykonują archiwiści, i dlaczego nie należy im przeszkadzać w tej pracy przez przychodzenie do archiwum."
Bardzo mi się podoba :) To zdanie świetnie pokazuje, jak mylona jest kwestia edukacji czy popularyzacji z promocją.
-
X zjazd iFAR za nami. Dwa bardzo intensywne i satysfakcjonujące dni. Cieszę się, że mogłem poznać w realu ludzi, z którymi dotychczas mogłem rozmawiać tylko za pomocą FORUM. Spotkanie archiwistów bez kompleksów i bez zbędnego nadęcia, które bywa charakterystyczne dla naszej grupy zawodowej. Okazuje się, że można inaczej. Chciałem podziękować za atmosferę organizatorom i wszystkim uczestnikom. Zjazd, podobnie jak FORUM, pokazał, że w środowisku jest duży potencjał. Trzeba tylko umieć go wykorzystać.
-
Podziękowania dla pana Damiana Sitkiewicza, że chciało mu się wygłosić to co wygłosił. I duży "szacun" że zachował spokój w dyskusji. Spotkanie w NDAP z użytkownikami niezbędne. Przy okazji postulat do osób które mają ambicje by naukowo parać się archiwistyką - przestańcie zajmować się archiwozoficznymi bzdurami, zbadajcie oczekiwania, opinie i potrzeby użytkowników archiwów. Już, teraz. I nie czekajcie na publikację w Archeionie tylko piszcie o tym też już, teraz - choćby na Ifar.
To ja też tak na szybko i w gorącym sensie, w pierwszej reakcji... Że tego typu słowa, zarzuty które padły wobec konkretnych osób czy instytucji wymienionych w referacie to chyba normalne, że będzie na nie odpowiedź. Wobec AP Lublin padły też zarzuty - obecna na Zjeździe "pani z czytelni" wyjaśniła pretensje, mam nadzieję, że wystarczająco... ale tylko ten przypadek, jako osoby nie bezpośrednio dotkniętej wystarczył, żeby stwierdzić, że jest to jednak głos typu "pieniacz", proszę wybaczyć bezpośredniość... ale to było charakterystyczne podejście dla osoby, która wyciąga ze spektrum sytuacji to, co jej potrzebne, żeby sformułować ciężkie oskarżenie, a pomija celowo inne widoczne aspekty, przez które wypada na daną sytuację spojrzeć z innej, bardziej realnej perspektywy.
To troszkę nieporozumienie. Szczerze mówiąc w ogóle nie miałem na myśli AP Lublin i "pani z czytelni" :)
Przede wszystkim nie odniosłem wrażenia, żeby to był atak na archiwa, ani nie były to moim zdaniem "ciężkie oskarżenia". Punkt widzenia zależy od miejsca siedzenia, mogę ocenić tylko to co widziałem i słyszałem na zjeździe. Podawanie przez urzędnika prywatnego maila, zwracanie rewersów zamiast przewidzianej przepisami odmowy udostępnienia to nieporozumienie, podobnie jak tłumaczenie że "my przecież gromadzimy i niektórym udostępniamy", natomiast uwagi typu "uważajcie na niego" to, łagodnie ujmując, żenada (do tej pory nie jestem w stanie ogarnąć faktu że takie słowa tam w ogóle padły). Potrafię sobie wyobrazić, że pan Damian zalazł za skórę niejednemu archiwiście, ale na pewno nie nazwałbym go pieniaczem. Pieniacz skarży się dla sportu, ile skarg napisał pan Damian? Spróbuj spojrzeć z innej perspektywy - on nam robi właściwie przysługę, na podstawie własnego, subiektywnego doświadczenia (bo nasi kochani naukowcy nie zniżają się do szerszych badań potrzeb i doświadczeń użytkowników), wskazuje słabsze punkty, przypadki braku czy nieprzestrzegania procedur (nie Waszemu archiwum, ale archiwom w ogóle). To daje szansę na zmianę podejścia i zmianę nawyków. Dla pojedynczego archiwisty, użytkownik który zna swoje prawa i nie traktuje tegoż archiwisty jako źródła prawd objawionych, może być źródłem stresu i reakcji obronnej, ale dla archiwów obrona nawyków archiwistów to droga donikąd. Mam wrażenie że po to spotykamy się na zjazdach i dyskutujemy na Ifar żeby coś zmienić. Mam też wrażenie że wielu archiwistów nie dostrzega, że zmiany to dla nas kwestia zawodowego życia i śmierci
Jeśli dyskusja na ten temat ma być kontynuowana to proponuję wydzielenie jej do osobnego wątku.
-
Niestety wycieczki osobiste przedstawiciela AANu były nie na miejscu i raczej nie obroniły Archiwum i jego procedur, wręcz przeciwnie, myślę, że większość z nas odebrała je bardzo negatywnie. Miejmy nadzieję, że uwagi Damiana Sitkiewicza zostaną uwzględnione nie tylko przez "panie i panów z czytelni" obecnych na sali, ale przede wszystkim przez NDAP i obecnego na sali (po interwencji Hanny) dyrektora Departamentu Udostępniania.
A sam Zjazd był interesujący, inspirujący i rozwijający. Byle do następnego!
-
Odnośnie publikacji, to przydałyby się jakieś wytyczne...
Do kiedy należy przygotować artykuł? I jak go przygotować?
Czy będzie to publikacja z artykułami tylko z tego Zjazdu, czy może będzie obejmowała i więcej spotkań?
Kto zajmuje się redakcją?
Planowany termin wydania?
-
Podziękowania dla pana Damiana Sitkiewicza, że chciało mu się wygłosić to co wygłosił. I duży "szacun" że zachował spokój w dyskusji. Spotkanie w NDAP z użytkownikami niezbędne. Przy okazji postulat do osób które mają ambicje by naukowo parać się archiwistyką - przestańcie zajmować się archiwozoficznymi bzdurami, zbadajcie oczekiwania, opinie i potrzeby użytkowników archiwów. Już, teraz. I nie czekajcie na publikację w Archeionie tylko piszcie o tym też już, teraz - choćby na Ifar.
To ja też tak na szybko i w gorącym sensie, w pierwszej reakcji... Że tego typu słowa, zarzuty które padły wobec konkretnych osób czy instytucji wymienionych w referacie to chyba normalne, że będzie na nie odpowiedź. Wobec AP Lublin padły też zarzuty - obecna na Zjeździe "pani z czytelni" wyjaśniła pretensje, mam nadzieję, że wystarczająco... ale tylko ten przypadek, jako osoby nie bezpośrednio dotkniętej wystarczył, żeby stwierdzić, że jest to jednak głos typu "pieniacz", proszę wybaczyć bezpośredniość... ale to było charakterystyczne podejście dla osoby, która wyciąga ze spektrum sytuacji to, co jej potrzebne, żeby sformułować ciężkie oskarżenie, a pomija celowo inne widoczne aspekty, przez które wypada na daną sytuację spojrzeć z innej, bardziej realnej perspektywy.
To troszkę nieporozumienie. Szczerze mówiąc w ogóle nie miałem na myśli AP Lublin i "pani z czytelni" :)
Przede wszystkim nie odniosłem wrażenia, żeby to był atak na archiwa, ani nie były to moim zdaniem "ciężkie oskarżenia"...
Nie nie, ja też nie chciałem, żeby tak ostro zabrzmiało, spokojnie :) Lublinowi w wywodzie p. Sitkiewicza dostało się imiennie i bezpośrednio do osoby, która była na sali, dlatego zajęła głos i wytłumaczyła sytuację. A chodzi o to, że naprawdę trudno nam tutaj zarzucić złą wolę, nieodpowiednie zachowania czy praktyki, które pan Damian wytknął i zestawił w jednym rzędzie z innymi, bo akurat w stronę klienta to jesteśmy zwróceni w całości i traktujemy go tak, jakbyśmy sami chcieli być traktowani. Ale jeśli obserwuje się sytuację, wyciąga z niej mylne wnioski i przedstawia na forum jako przykład haniebnego chamstwa... No trzeba było zareagować. A jakiego typu to sytuacja? Mniej więcej - jesteśmy znajomymi, przychodzisz do pracowni i ja ci mówię "sznurówka ci się rozwiązała". A po dwóch latach słyszysz na konferencji, że w Lublinie są same chamy, bo ktoś był świadkiem, jak pracownik zwrócił się do klienta na "ty" w dodatku wykazując niebywałe chamstwo, ale już nie powie jak to wyglądało...
Ciekawostką jest reakcja, o której słyszymy z różnych relacji, na temat wprowadzenia "tajemniczego klienta" do archiwów... Reakcja bardzo negatywna i pełna złości, strachu. Do Lublina zapraszamy i czterdziestu tajemniczych klientów - nie mamy obaw, że ktoś zostanie potraktowany niepoprawnie :)
Ten spin-off aż prosi się o odrębny wątek. Adminie?
-
Szanowni,
- co do X Zjazdu warto kontynuować w miejscu rozpoczęcia,
- co do obsługi w klientów w APach:
to proponuję kontynuację tutaj:
http://www.ifar.pl/index.php/topic,560.0.html
lub (oczywiście piszę to z duuuuuuużym ;)... tutaj:
http://www.ifar.pl/index.php/topic,591.0.html
Pozdrawiam,
-
Odnośnie publikacji, to przydałyby się jakieś wytyczne...
Do kiedy należy przygotować artykuł? I jak go przygotować?
Czy będzie to publikacja z artykułami tylko z tego Zjazdu, czy może będzie obejmowała i więcej spotkań?
Kto zajmuje się redakcją?
Planowany termin wydania?
Witam,
Podejdziemy do tematu po Nowym Roku.
Pozdrawiam
-
Moje refleksje po Zjeździe:
1. PN i użytkownicy: tu jest bardzo dużo do zrobienia: potrzeba ujednolicenia procedur i ich stosowania, szkolenia dla obsługi. Padła propozycja, aby zorganizować wspólne spotkanie w NDAP użytkowników i archiwistów: to świetny pomysł, zróbmy to!
2. Potrzeba szkoleń pojawiała się b. często w wypowiedziach, można odnieść wrażenie, że archiwa i archiwiści są pozostawieni sami sobie, wsparcie NDAP było/jest w wielu kwestiach mizerne.
3. EZD: tu ewidentnie przegapiliśmy moment, aby stać się partnerami dla instytucji i urzędów, a także tamtejszych archiwistów, którzy mają EZD wdrożone. Nie jesteśmy dla nich partnerami, bo to oni wiedzą więcej od nas! I jak tu nadzorować taką Kamilę Jastrzębską z MF, która, mam takie podejrzenie, w małym palcu ma więcej wiedzy o EZD niż wszyscy państwowi nadzorcy razem wzięci?
4. Retrokonwersja: dyskusja o normach jest tak naprawdę nudna, zawsze będziemy mnożyć trudności, a kiedyś trzeba to zrobić. Bardzo budujące były przykłady dobrych praktyk z AP Zielona Góra (brawo Szymon): OCR oraz z AP Leszno (brawo Marcin Kapała): przepisywanie do tabeli csv, potem zaciągnięcie tego do ZoSIA. To są przykłady rozwiązywania problemów, a nie mnożenia trudności.
5. Materiały w archiwach bez ewidencji: Maciej Zdunek słusznie podkreślał, że potrzebna jest ewidencja na podstawowym poziomie, potem możemy bawić się w szczegółowe opisy. Przypominam też, że archiwa powinny jak najszybciej sporządzić ewidencję dla celów także skarbowych: archiwa powinny wiedzieć, co mają, bo jak zarządzać częścią zasobu, jeśli nie mamy ewidencji?
6. Niemcy budują wspólny portal dla swoich archiwów (Aniu, dzięki za ciekawy referat), Niemcy ze swoją federacyjną strukturą, my mimo scentralizowanej władzy archiwalnej tkwimy w chaosie: mamy szukajwarchiwach, archiwa.gov.pl, genealogiawarchiwach itd?
Końca szaleństwa nie widać...
7. Pod względem organizacyjnym perfekcyjny Zjazd IFAR. Byłam na wielu konferencjach/spotkaniach w NDAP, ale tak świetnej organizacji jeszcze nie widziałam. Brawo Michał!
Wiele, wiele interesujących dyskusji, rozmów w kuluarach, nowe znajomości, możliwość spotkania "starych" ifarowiczów.
Aspekt towarzysko-integracyjny nie do przecenienia.
Zjazd bardzo merytoryczny, trochę wspominkowo-nostalgiczny, super atmosfera, świetni ludzie.
Gdzie spotykamy się za rok? 8)
-
Może ponownie w Warszawie, w NDAP :P
Jeszcze się okaże, że w ciągu roku będą dwa zjazdy :-\
PS. Mam pomysł na zmianę formy Zjazdów, ale z tym podzielę się z Rafałem po Nowym Roku ;D
-
No, no :) jeśli tylko będzie zainteresowanie... i czekam niecierpliwie...
pozdrawiam,
-
Podsumowanie
http://www.archiwa.net/index.php?option=com_content&view=article&id=848:polska-x-zjazd-ifar&catid=72:wydarzenia-w-kraju&Itemid=33
Dziękujemy autorkom ;)
-
a o to i zdjęcia :)
https://drive.google.com/open?id=0ByV9VvFo5eVceTMyUDQ3cVlqLW8
-
Czy będzie można zobaczyć zapis wystąpień?
-
Nagrana transmisja live jest już w obróbce. Zapewne po Nowym Roku, może po 6 stycznia, pojawią się na YT.
-
Świetnie. Dziękuję.
-
Trochę czasu minęło od Zjazdu. Pozwolę sobie jeszcze na kilka zdań refleksji :)
Cały czas poruszamy się w tematach ważnych i ważniejszych, EZD, retrokonwersja, udostępnianie, dokumentacja elektroniczna. Nad tymi tematami należy się pochylić. Jednakże ważne jest także zmiana pewnych nawyków i kultury postępowania z dokumentacją w administracji państwowej. Wróciłem do swojego sądu i na początku nowego roku znowu ciśnienie mi podskoczyło, gdy widzę, że pracownicy nie stosują się do IK i JRWA. Przeprowadziłem szkolenie, zgodnie z zaleceniami AP, a tu nastał nowy rok i stare problemy. Uważam, że powinny nastąpić zmiany w sposobie naboru pracowników. Moim zdaniem powinno być kryterium znajomości przepisów o biurowości a nowi pracownicy powinni być zaznajamiani z instrukcją kancelaryjną, archiwalną i jednolitym rzeczowym wykazem akt. Trzeba edukować, tworzyć kulturę postępowania z dokumentacją w urzędach (zwłaszcza w sądach). Nadzór archiwalny powinien mieć rozszerzone uprawnienia, powinny być częstsze i bardziej rygorystyczne kontrole. Może warto pomyśleć o karach administracyjnych dla instytucji, które notorycznie nie wykonują zaleceń pokontrolnych.
-
Powtarzaj szkolenia co roku, nawet jeśli maja być dla tych samych osób.
-
Szanowni Państwo,
na kanale YouTube Archiwa Państwowe pojawiły się pliki z 10. Zjazdu iFAR, który miał miejsce w NDAP 15 i 16 grudnia ur.
Każdy plik to jeden dzień, a całość zapisu to blisko 10 godzin nagrań (nie licząc przerw). W opisie każdego z plików dodano odnośniki czasowe do każdego z wystąpień prelegentów oraz dyskusji.
Zachęcam do odsłuchania wystąpień i obejrzenia przygotowanych, przez niektórych uczestników, prezentacji.
dzień 1 -> https://www.youtube.com/watch?v=hcFRUAR2Akw
dzień 2 -> https://www.youtube.com/watch?v=5zbAipDan_E
-
Super! Brawa dla Michała, bez którego determinacji nie byłoby to możliwe.
-
Trochę czasu minęło od Zjazdu. Pozwolę sobie jeszcze na kilka zdań refleksji :)
Cały czas poruszamy się w tematach ważnych i ważniejszych, EZD, retrokonwersja, udostępnianie, dokumentacja elektroniczna. Nad tymi tematami należy się pochylić. Jednakże ważne jest także zmiana pewnych nawyków i kultury postępowania z dokumentacją w administracji państwowej. Wróciłem do swojego sądu i na początku nowego roku znowu ciśnienie mi podskoczyło, gdy widzę, że pracownicy nie stosują się do IK i JRWA. Przeprowadziłem szkolenie, zgodnie z zaleceniami AP, a tu nastał nowy rok i stare problemy. Uważam, że powinny nastąpić zmiany w sposobie naboru pracowników. Moim zdaniem powinno być kryterium znajomości przepisów o biurowości a nowi pracownicy powinni być zaznajamiani z instrukcją kancelaryjną, archiwalną i jednolitym rzeczowym wykazem akt. Trzeba edukować, tworzyć kulturę postępowania z dokumentacją w urzędach (zwłaszcza w sądach). Nadzór archiwalny powinien mieć rozszerzone uprawnienia, powinny być częstsze i bardziej rygorystyczne kontrole. Może warto pomyśleć o karach administracyjnych dla instytucji, które notorycznie nie wykonują zaleceń pokontrolnych.
Podpisuję się obiema rękami - edukować niestety również / a może przede wszystkim kadry kierownicze :(
-
Zachęcam do odsłuchania wystąpień i obejrzenia przygotowanych, przez niektórych uczestników, prezentacji.
Oczywiście poza godzinami pracy! No chyba, że w odcinkach, w czasie przerw śniadaniowych w trakcie retro...ale tu pojawia się niebezpieczeństwo - qualitas morbus: kajzerką z chudym serkiem uduszon. RIP "Tu leży archiwista ubogi, wykonał normę, wyciągnął nogi" :D
-
Ponieważ parę osób pytało się o możliwość otrzymania mojej prezentacji "Raporty w systemie EZD jako narzędzie koordynatora czynności kancelaryjnych i archiwisty", to przygotowałem wersję do ściągnięcia i kilka słów komentarza http://o-archiwum.pl/raporty-w-systemie-ezd-jako-narzedzie-koordynatora-czynnosci-kancelaryjnych-i-archiwisty/ (http://o-archiwum.pl/raporty-w-systemie-ezd-jako-narzedzie-koordynatora-czynnosci-kancelaryjnych-i-archiwisty/)
-
Rewelacyjny artykuł! Lektura obowiązkowa każdego państwowego nadzorcy archiwalnego!
-
A co z publikacją?
-
Czyżby sprawa publikacji umarła?
-
nikt jej nie reanimuje...