IFAR

Internetowe Forum Archiwalne => Metodyka Archiwalna => Wątek zaczęty przez: estridka w Lipiec 31, 2022,

Tytuł: Akta osobowe z lat 1940-1971
Wiadomość wysłana przez: estridka w Lipiec 31, 2022,
Proszę o pomoc, jak postąpić z aktami osobowymi z lat 1940-1971.

Jestem na stażu i przygotowuję jedną dokumentację oddziału administracyjnego do przejęcia do archiwum zakładowego, a drugą już do brakowania.
Domyślam się, że akt z pewnego okresu czasu nie można wybrakować. Jaki dokument zawiera tę informację?
Druga sprawa, mam 3 teczki osobowe, w których są dokumenty powiedzmy z lat 1962-1968, ale w tych teczkach znajdują się też zaświadczenia o zatrudnienia a w jednej świadectwo pracy z 2000 i 2005r. Czy w tej sytuacji 50 lat przechowywania liczymy od nowa od 2001 i 2006r.? Jeśli tak, jaka jest podstawa prawna?
Tytuł: Odp: Akta osobowe z lat 1940-1971
Wiadomość wysłana przez: Barsa w Wrzesień 20, 2022,
Wiele zależy od tego pod jakie archiwum państwowe podlega Twoja organizacja. W mojej ocenie nie ma jednoznacznej odpowiedzi do którego roku z automatu traktujemy dokumentację jako kat. A... Raczej 99% archiwistów przyjmuje, że każda dokumentacja do roku 1945 to jest kat. A. Chyba większość archiwistów robi podobnie do 1953 (do tego roku ja oddawałem akta osobowe do AP jako kat A). Ale też AP mają tendencję żeby i z lat późniejszych wybrane akta osobowe zrobić na kat. A.

Ogólnie to też Ty to powinieneś oddać wszytko do swojego AZ i stamtąd powinny iść wnioski o brakowanie itd.

Jeśli te świadectwa i zaświadczenia są w części C to liczymy tak jak napisałeś.
Tytuł: Odp: Akta osobowe z lat 1940-1971
Wiadomość wysłana przez: homo novus w Wrzesień 20, 2022,
Tak jak pisze Barsa trzeba skontaktować się z właściwym AP . O ile dobrze pamiętam ukazały się  jakieś wytyczne aby wszystkie akta osobowe do l. 50.XX w. zaliczać do kat. A.   
Tytuł: Odp: Akta osobowe z lat 1940-1971
Wiadomość wysłana przez: Czarny1986 w Wrzesień 22, 2022,
Witam,
te kwestie reguluje Zarządzenie Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych nr 16 z 10 XI 2014 r. w sprawie wprowadzania wskazówek metodycznych dotyczących zasad wartościowania, gromadzenia i porządkowania akt osobowych. Jednak kontakt z AP wydaje się konieczny, bo wtedy oni określą które akta będą chcieli dla siebie, które nie, a które będą podlegać ekspertyzie i z tego względu będzie od razu wiadomo jak je przygotować do przekazania do archiwum zakładowego.
pozdrawiam