IFAR

Internetowe Forum Archiwalne => Na temat iFAR => Wątek zaczęty przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 15, 2017,

Tytuł: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 15, 2017,
Szanowni,

Przygotowania do XI Zjazdu czas zacząć.
Proszę na razie w kolejnych postach o informację gdzie chcemy aby on się odbył. Na tej podstawie przygotuję głosowanie.

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Kajka w Marzec 15, 2017,
Ja jestem za Warszawą. Ostatnio organizacyjnie wypadło świetnie więc myślę że można by było to powtórzyć ;-)
Z nieoficjalnych rozmów w trakcie ostatniego zjazdu padła propozycja, żeby ograniczyć liczbę referatów, a skupić się bardziej na panelach dyskusyjnych na różne tematy (opracowanie, nadzór + przedpole, EZD, udostępnianie, edukacja i promocja)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Marzec 21, 2017,
Proponuję Lublin :) Na UMCSie mamy osobny kierunek "Archiwistyka i NZZI".
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Marzec 24, 2017,
Bardzo popieram Lublin!

PS. A co to jest NZZI?
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Marzec 24, 2017,
Bardzo popieram Lublin!

PS. A co to jest NZZI?

Lublin już był... może Poznań lub Olsztyn ???
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Marzec 24, 2017,
Poznań też był ;)
Warszawa też była 2 razy ;)

Popieram Lublin 8)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Marzec 24, 2017,
hmm fakt Warszawa była dwa razy Chyba Toruń też... Poznań mi umknął...

Popieram Olsztyn :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Marzec 24, 2017,
A może spróbujemy Trójmiasto?
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Marzec 24, 2017,
Lublin już był :) Ale obrady były tylko w Archiwum Państwowym. Proponuję, aby tym razem organizacją zajął się Zakład Archiwistyki i NPH UMCS. Tym bardziej, że mamy osobny kierunek, który jest kierunkiem praktycznym. W czasie studiów I stopnia studenci odbywają trzy miesiące praktyk, a na II stopniu miesiąc. Moim zdaniem czas na lepsze zbliżenie się świata archiwistów państwowych ze światem "uczelnianym".  W czasie studiów studenci naszego kierunku mają możliwość wyboru specjalności "Informatyka biurowa". Prowadzimy ją we współpracy z Instytutem Informatyki UMCS.

P.S. Skrót NZZI - Nowoczesne Zarządzanie Zapisami Informacyjnymi.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Marcin Buczek w Marzec 24, 2017,
Lublin zaprasza do siebie, jak trzeba to pomożemy z organizacją.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 25, 2017,
Lublin już był :) Ale obrady były tylko w Archiwum Państwowym. Proponuję, aby tym razem organizacją zajął się Zakład Archiwistyki i NPH UMCS. Tym bardziej, że mamy osobny kierunek, który jest kierunkiem praktycznym. W czasie studiów I stopnia studenci odbywają trzy miesiące praktyk, a na II stopniu miesiąc. Moim zdaniem czas na lepsze zbliżenie się świata archiwistów państwowych ze światem "uczelnianym".  W czasie studiów studenci naszego kierunku mają możliwość wyboru specjalności "Informatyka biurowa". Prowadzimy ją we współpracy z Instytutem Informatyki UMCS.

P.S. Skrót NZZI - Nowoczesne Zarządzanie Zapisami Informacyjnymi.

Dobry pomysł - trzeba wziąć pod uwagę!

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 27, 2017,
Czyli zamykam listę miast - i robię ankietę do głosowania...

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 28, 2017,
Szanowni - głosujmy!

Może w tym roku uda się nam zrobić Zjazd np. w październiku?
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Marzec 28, 2017,
Październik jak najbardziej :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Marzec 28, 2017,
Pamiętajmy, że 20 ? 22 września 2017 roku jest Zjazd Archiwistów w Kielcach.

Niezmiennie popieram Lublin 8)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 28, 2017,
o Lublin 4:0!
(póki co)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 28, 2017,
6 dla Lublina - czyżby Wawa znów szykowała "podstępny atak na podium" w ostatniej chwili? :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 30, 2017,
Pamiętajmy, że 20 ? 22 września 2017 roku jest Zjazd Archiwistów w Kielcach.

Niezmiennie popieram Lublin 8)

Pamiętamy! - dlatego ma być w październiku - też studenci wtedy już będą.

A Lublin... niezły wynik!
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Marzec 30, 2017,
W październiku najlepszy byłby drugi tydzień :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Kajka w Marzec 30, 2017,
W Październiku jest jeszcze jedna konferencja ?Metodyka i standardy opracowania zasobu archiwalnego. Rzeczywistość i potrzeby.? Poznań, 19-20 X 2017 r.
http://poznan.ap.gov.pl/zaproszenie-na-konferencje-archiwalna-metodyka-i-standardy-opracowania-zasobu-archiwalnego-rzeczywistosc-i-potrzeby-poznan-19-20-x-2017-r/
I znów końcówka roku będzie bardzo intensywna ;)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Anna Sobczak w Kwiecień 11, 2017,
A czy nie możemy zostać przy grudniu? Ostatnio był bardzo dogodny termin w okolicach świat...
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Kwiecień 13, 2017,
To może listopad :) W grudniu są Konfrontacje Archiwalne w Toruniu, a w październiku konferencja w Poznaniu.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Kwiecień 19, 2017,
Dla mnie listopad ok - tylko się zimno już robi... :)... choć pewnie dyskusja nas rozgrzeje... ;)...

Pozdrawiam,

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Kwiecień 29, 2017,
Szanowni,

Zatem następny Zjazd w Lublinie!

Wydaje mi się patrząc w kalendarz, że 17-18 listopada (jeśli kontynuujemy "wątek listopadowy") będzie dobrym terminem.
Ifarowiczów proszę natomiast o szykowanie pomysłów na referaty na Zjazd.

Pozdrawiam,

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Kwiecień 29, 2017,
Lublin zaprasza wszystkich ifarowiczów :) Termin jak najbardziej odpowiedni, tylko czy nie lepszy będzie 16 - 17 listopada?
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Maj 01, 2017,
Lublin zaprasza wszystkich ifarowiczów :) Termin jak najbardziej odpowiedni, tylko czy nie lepszy będzie 16 - 17 listopada?

Tak - czwartek - piątek lepszy :)

Pozdrawiam,
(http://)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Maj 09, 2017,
Szanowni,

Po konsultacjach z Lublinem mamy nowy termin Zjazdu tj. 5-6 października.
Sądzę, że w tym terminie nie będzie nam nic kolidowało a musimy dobrze dopasować bo jesień w tym roku obfituje w konferencje.
Jakbyście mieli jakieś uwagi co do terminu proszę o szybkie uwagi (w ciągu 1-2 dni)  bo będziemy rezerwować sale.

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Maj 10, 2017,
w Lublinie mnie nie będzie ale będę na pewno na następnym  :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Anna Sobczak w Maj 10, 2017,
Hejka wszystkim!

Dla mnie im bliżej Zjazdu SAP tym lepiej, nawet 2-3 października, ale pewnie niektórzy będą planowali zostać na weekend w uroczym Lublinie.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: marianna o w Maj 11, 2017,
Lublin piękne miasto! Podoba mi się pomysł paneli dyskusyjnych. Możemy nawet zrobić część warsztatową, a dopiero po nich panel jako podsumowanie prac i koncepcji poszczególnych grup warsztatowych.....

Ja jestem za Warszawą. Ostatnio organizacyjnie wypadło świetnie więc myślę że można by było to powtórzyć ;-)
Z nieoficjalnych rozmów w trakcie ostatniego zjazdu padła propozycja, żeby ograniczyć liczbę referatów, a skupić się bardziej na panelach dyskusyjnych na różne tematy (opracowanie, nadzór + przedpole, EZD, udostępnianie, edukacja i promocja)
Tytuł: XI Zjazd IFAR - termin Zjazdu, termin zgłaszania referatów
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Maj 13, 2017,
Szanowni,

I druga zmiana - po ustaleniach z UMCS mamy 9-10 listopada.
Sporo konferencjia archiwalnych mamy żeby się wpasowac we wszystko...

Nie mniej jednak pora zacząć zbierać wystąpienia :)...

Proszę  o przesyłanie tytułu, autora oraz streszczenia (do 300 znaków) do 1 września . do 20 września


Pozdrawiam,

Rafał


Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Maj 13, 2017,
Podoba mi się pomysł paneli dyskusyjnych. Możemy nawet zrobić część warsztatową, a dopiero po nich panel jako podsumowanie prac i koncepcji poszczególnych grup warsztatowych.....

Absolutnie się zgadzam - nie mniej jednak poczekajmy na referaty - zobaczmy tematykę - może będzie na tyle dyskusyjna aby po wystąpieniu skupić się na panelach.

Pozdrawiam,

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Sierpień 29, 2017,
Szanowni,

Uprzejmie ponawiam prośbę o nadsyłanie referatów na Zjazd.
Pierwszy lat "od zawsze" mamy wyjątkową posuchę - i na razie nawet na panele dyskusyjne tych tematów nie wystarczy... :'(

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Sierpień 29, 2017,
ile jest referatów jeśli można zapytać???
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Sierpień 29, 2017,
trzy... :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

w takim momencie naboru zazwyczaj miałem 6-7...
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Sierpień 29, 2017,
oj słabiutko
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Anna Sobczak w Sierpień 30, 2017,
Witam,

z chęcią zgłosiłabym się z referatem. Czy przewiduje się możliwość uczestnictwa online za pośrednictwem Skype lub jakiegoś innego programu?
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Sierpień 30, 2017,
O, swietny pomysł :)
Tu przypomnę jako weteranka ifarowych zjazdów, że pierwszy ifarowy referat online wygłosił dr Nikodem Bończa-Tomaszewski na I Zjeździe IFAR w 2007 r.  8) 8) 8)
 
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Sierpień 31, 2017,
dobry pomysł ze skype !!!
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 01, 2017,
Cytuj
Witam,

z chęcią zgłosiłabym się z referatem. Czy przewiduje się możliwość uczestnictwa online za pośrednictwem Skype lub jakiegoś innego programu?

Sprawdzę możliwości techniczne... Prośba o ew. temat wystąpienia...

Pozdrawiam,

Rafał
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 01, 2017,
Szanowni,

Liczba referatów się zwiększyła... lecz zachęcam niezmiennie jednak do zgłaszania się - z tego co mam niepotwierdzone info Zjazd mają zamiar zaszczycić władze NDAP więc będzie można skorzystać z możliwości rozmowy czy zapoznania się z ich opiniami.

Pozdrawiam,

Rafał
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Adrian w Wrzesień 01, 2017,
Mam takie pytanko - czy jest jakiś temat przewodni wystąpień, czy ukształtuje się on dopiero po nadesłaniu referatów??
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 02, 2017,
Tak - co roku się kształtuje po nadesłaniu - ze względu na fakt, że ifarowicze piszą w tych tematach które ich najbardziej interesuję czy "dotykają"

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Wrzesień 04, 2017,
kiedyś pamiętam że była transmisja online...
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 04, 2017,
Staramy się wspólnie z UMCS żeby było podobnie.

Pozdrawiam,

Rafał M.,
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Adrian w Wrzesień 05, 2017,
Ok, dzięki. Może zatem "coś urodzę" :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 25, 2017,
Szanowni,

Zebrałem 11 propozycji wystąpień. Mamy jeszcze kilka osób niezdecydowanych - uprzejmie je zatem proszę o to aby dały jasny komunikat tak/nie.
Osoby które nie uzupełniły jeszcze abstraktu proszę o uczynienie tego do końca tygodnia.
Gdyby pojawiały się jeszcze osoby chętne do wygłoszenia referatów - program będzie powstawał na początku przyszłego tygodnia - jest to zatem "ostatecznie - ostateczny" termin aby przekazać swoją propozycję wystąpienia.

Pozdrawiam,

Rafał
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 27, 2017,
Szanowni,

Pojawił się pomysł bankietu po I dniu Zjazdu organizowanego przez UMCS i piszącego te słowa admina. NIestety mechanizm forum nie pozwala na 2 ankiety w jednym wątku zatem proszę o głosowanie tutaj: http://www.ifar.pl/index.php/topic,3457.msg23457.html#msg23457

Tytuł: XI Zjazd IFAR - program
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 08, 2017,
Program XI Zjazdu IFAR

(Sala Posiedzeń Rady Wydziału Humanistycznego, pl. M. Curie-Skłodowskiej 4a, Lublin)

Wersja pełna


Czwartek, 9 listopada

10.00 - 10.10. Otwarcie Zjazdu XI Zjazdu IFAR

10.10 - 10.40. Na ile technologia informacyjna rozwiązuje problemy archiwistyki i zarządzania dokumentacją?  prof. dr hab. Krzysztof Skupieński, UMCS Lublin
Rozwój information & communication technology stanowi potężny czynnik zmieniający dyscypliny, które w sposób praktyczny, a także naukowy zajmują się dokumentami i archiwami. Z grubsza chodzi tu o nauki o dokumencie i archiwach, innymi słowy ? dyplomatykę sensu largo oraz archiwistykę, a także o  records management w swej postaci naukowej, jak również o archiwistykę i zarządzanie dokumentacją jako dziedziny praktyki profesjonalnej.
W wystąpieniu chcę dokonać przeglądu niektórych węzłowych problemów tych dziedzin, ze skupieniem się na tych, na które w sposób zasadniczy wpływają postępy ICT. Będzie też mowa o problemach innego rodzaju. Takich gdzie technologia informatyczna nie będzie w stanie całkowicie zastąpić refleksji nad dokumentem, rozumianym nie tylko jako zapis informacji, ale też jako dowód ?faktu o charakterze prawnym, sporządzonym zgodnie z ustalonymi formami, które mają na celu zapewnić mu pełną wiarę i zaufanie? (Cesare Paoli). To stanowi zaś samo sedno kręgu refleksji naukowych uprawianych przez dyplomatyków, archiwistów i records managerów.  Warto więc chyba m.in. zapytać o to w jakim stopniu informatycy są zdolni samodzielnie rozstrzygać kwestie oryginalności, autentyczności i wiarygodności informacji o charakterze prawnym, administracyjnym, zarządczym itp.

10.40  - 11.10. Kierunek Archiwistyka i Nowoczesne Zarządzania Zapisami Informacyjnymi na UMCS - połączenie teorii z praktyką, dr Małgorzata Szabaciuk, UMCS Lublin
Celem referatu będzie przedstawienie doświadczeń prowadzenia zajęć na kierunku Archiwistyka i Nowoczesne Zarządzania Zapisami Informacyjnymi. W roku akademickim 2012/2013 został uruchomiony samodzielny kierunek, na początku na studiach licencjackich, który jest kierunkiem praktycznym. Natomiast od roku akademickiego 2015/2016 kształcimy na studiach II stopnia. W czerwcu 2017 bieżącego  roku pierwsi absolwenci ukończyli II stopień. Czas zatem na pierwsze podsumowania pięcioletniego kształcenia na tym kierunku na UMCS.
Od samego początku Zakład Archiwistyki, a później po połączeniu z Zakładem NPH (obecnie Zakład Archiwistyki i NPH) przykładał dużą rolę do praktyk. Nasi studenci wysyłani są na praktyki do różnych instytucji, które zajmują się szeroko pojętą pracą z dokumentacją, zarówno tradycyjną, jak i elektroniczną. Na kierunku Archiwistyka i Nowoczesne Zarządzania Zapisami Informacyjnymi w dużej części prowadzą zajęcia praktycy, którzy na co dzień pracują w archiwach lub prowadzą działalność gospodarczą związaną z przechowalnictwem dokumentacji, jak też sprzedają programy do Elektronicznego Obiegu Dokumentów, czy też prowadzenia archiwum zakładowego. Praktyki studenckie odbywają się po I, II i w trakcie III roku studiów na I stopniu po 160 godzin na każdym roku. Natomiast na II stopniu studenci zobligowani są do odbycia ich po II semestrze w wymiarze 160 godzin.
Referentka w trakcie prelekcji przybliży, w jaki sposób prowadzone są zajęcia, jak również opowie o specjalnościach na omawianym kierunku. Warto w tym miejscu wspomnieć, że specjalność Informatyka biurowa prowadzona jest we współpracy z Instytutem Informatyki UMCS.

11.10 - 11.40. Archiwistyka na uczelniach publicznych w Polsce,  Michał Serdyński, NDAP Warszawa
Tytuł technika czy magistra? Szkoły zawodowe czy uczelnie wyższe już od kilku, kilkunastu lat prowadzą edukację na kierunkach/specjalnościach związanych z szeroko pojętą archiwistyką. Rok w rok, m.in. wśród wielu licealistów jest spora grupa osób, która decyduje się na kontynuowanie nauki. Ilu z nich decyduje się na studia związane z archiwistyką? Jaki jest odsetek osób, które zaliczyły egzamin państwowy i uzyskały tytuł technika archiwistyki? W końcu - ile uczelni i szkół kształci przyszłych archiwistów? Temat niewątpliwie interesujący, który stawia kolejne pytania.

11.40 - 12.10. Podpis i pieczęć elektroniczna w systemach klasy EZD - implementacja i zagrożenia, Marcin Buczek AP Lublin,
Podpis elektroniczny w dzisiejszych czasach stał się standardowym i pełnoprawnym środkiem potwierdzania autentyczności dokumentu elektronicznego. Powszechnie jest on używany przez środowiska biznesowe oraz administrację państwową. Podpis elektroniczny to zapisany strumień bajtów utworzony za pomocą algorytmów symetrycznych. Algorytmy SHA-1, SHA-2, które przez wielu specjalistów określane są jako ?odporne? na złamanie, uważane są także za najwłaściwsze narzędzie  do tworzenia podpisu elektronicznego oraz pieczęci elektronicznej. Jednak najlepsze, nie znaczy ? idealne. W obecnie trwającej erze szybkiego rozwoju kryptografii okazało się, że nadzieje na stworzenie całkowicie bezpiecznego narzędzia do potwierdzenia autentyczności dokumentu elektronicznego są w dużej mierze złudne. W powyższym kontekście nasuwa się pytanie o sposób postępowania, zabezpieczania i weryfikowania autentyczności tysięcy dokumentów elektronicznych, które będą w przyszłości przechowywane przez archiwa. Okazuje się bowiem, że podpis elektroniczny, który posiadają, w najbliższym czasie będzie możliwy do podrobienia przy wykorzystaniu sprzętu komputerowego dostępnego na rynku zwykłemu użytkownikowi.

12.10 - 12.40. Archiwizacja dokumentacji elektronicznej w sądach, Mariusz Krause, Sąd Rejonowy w Starogardzie Gdańskim
W polskich sądach dominuje dokumentacja papierowa. Od kilku lat postępuje jednakże informatyzacja wymiaru sprawiedliwości. Wprowadzono elektroniczne księgi wieczyste, elektroniczne postępowanie upominawcze. W każdym sądzie funkcjonuje kilkanaście systemów informatycznych, które gromadzą różnorodne dane, od danych księgowych po informacje dotyczące przebiegu toczących się postępowań. W sądach wprowadzono system umożliwiający nagrywanie rozpraw. Wprowadzono także możliwość składania dokumentów drogą elektroniczną, głównie w postępowaniu cywilnym oraz wieczystoksięgowym. We wszystkich funkcjonujących w sądach systemach informatycznych przechowywane są ogromne ilości danych. Do dnia dzisiejszego nie powstały przepisy dotyczące archiwizacji tych danych. Można kontaktować się z sądami drogą elektroniczną, jednakże wiadomości e-mail są drukowane i włączane do papierowych akt sprawy. także nagrania rozpraw nagrywa się na płyta i włącza do papierowych akt sprawy. Sądy także oferują możliwość kontaktu poprzez epuap, chociaż nie ma spraw sądowych, które możnaby załatwić za pośrednictwem platformy epuap. W swoim wystąpieniu chciałbym skupić się na problemie archiwizacji dokumentacji elektronicznej w sądach. Mimo, iż od kilku lat postępuje wyraźna informatyzacja wymiaru sprawiedliwości do dnia dzisiejszego nie wypracowano zasad i przepisów dotyczących archiwizacji danych zawartych w systemach teleinformatycznych, archiwizacji poczty wewnętrznej, stron intranetowych czy stron internetowych sądów.

12.40 - 13.00. Dokumentacja w elektronicznym postępowaniu upominawczym? Aspekty kancelaryjne i archiwalne, dr Marek Konstankiewicz, UMCS Lublin

Procedura rozpatrywania spraw cywilnych w trybie elektronicznego postępowania upominawczego zakłada posługiwanie się w jego toku wyłącznie dokumentacją elektroniczną, choć w pewnych sytuacjach dopuszczalne jest również używanie jej tradycyjnej postaci. We właściwym do ich rozstrzygania Sądzie Rejonowym Lublin-Zachód w Lublinie zastosowano specyficzne rozwiązania techniczne i organizacyjne, determinujące narastanie w nim dokumentacji i jej archiwizację. Przyjrzenie się nim oraz poznanie problemów, które pojawiły w ciągu niemal 8 lat działalności tego sądu może dać asumpt do dyskusji nad wdrażaniem i stosowaniem systemów klasy EZD oraz poszerzaniem zakresu stosowania technologii informatycznych.

13.00 - 13.40. Przerwa obiadowa

13.40 - 16.00. Wizyta w e-sadzie
VI Wydział Cywilny Sąd Rejonowego Lublin - Zachód w Lublinie
Wydział ten, zwany sądem elektronicznym jako jedyny w kraju prowadzi sprawy cywilne w trybie elektronicznego postępowania upominawczego. Procedura ta zakłada posługiwanie się wyłącznie dokumentacją elektroniczną, choć w pewnych sytuacjach dopuszczalne jest również używanie jej tradycyjnej postaci. Niniejsza wizyta studyjna pozwoli na zapoznanie się z rozwiązaniami zastosowanymi w sądzie elektronicznym mającymi wpływ na narastanie w nim dokumentacji i jej archiwizację.

16.00 - 16.30. Skład chronologiczny - archaiczna koncepcja czy prawna konieczność? Marcin Kapała, AP Leszno
Skład chronologiczny jest nowym rozwiązaniem kancelaryjnym. Jego koncepcja stanowi dzisiaj integralną część elektronicznego zarządzania dokumentacją. Jest zbiorem dokumentacji w postaci nieelektronicznej, który narasta równolegle do dokumentacji gromadzonej w systemach EZD. Zgromadzona w składach chronologicznych dokumentacja aktowa wydaje się być zaprzeczeniem idei zarządzania dokumentem elektronicznym. Czy skład chronologiczny jest archaiczną koncepcją, produktem ubocznym EZD? Czy może jest prawnie uzasadnionym rozwiązaniem kancelaryjnym?

16.30 - 17.00. Działalność stowarzyszeń archiwalnych na rzecz doskonalenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych archiwistów i zarządców dokumentacji. Przykład brytyjski,  dr Robert Stępień, UMCS Lublin
Referat omawia działalność brytyjskich stowarzyszeń archiwalnych w zakresie doskonalenia kompetencji i kwalifikacji zawodowych archiwistów i zarządców dokumentacji. Stowarzyszenia brytyjskie posiadają bogatą ofertę certyfikowanych szkoleń, kursów i warsztatów oraz programów stażowych i stypendialnych. Oferują programy ciągłego rozwoju zawodowego służące aktualizacji wiedzy i umiejętności m.in. w zakresie zastosowania nowych technologii w działalności archiwalnej i dokumentacyjnej. Przyznają akredytację dla kierunków studiów w dziedzinie archiwistyki i zarządzania dokumentacją. Wiodącą rolę na tym polu odgrywa Archives and Records Association, stowarzyszenie zawodowe archiwistów, konserwatorów archiwalnych i records managerów. Doświadczenia brytyjskie posłużą jako asumpt do refleksji nad rolą stowarzyszeń archiwalnych w procesie profesjonalizacji zawodowej archiwistów i zarządców dokumentacji.

17.00 - 17.30.  Jak to się robi w Ameryce, czyli casus działalności United States National Archives na Youtube, Piotr Goździak, Uniwersytet Szczeciński
W ostatnich 11 latach serwis Youtube stał się wiodącą platformą umożliwiającą publikację wideo w Internecie. Z platformy tej korzystają również archiwa, z amerykańskimi National Archives na czele. W wystąpieniu przyjrzę się kilku aspektom działalności USNA na Youtube ?m.in. genezie, tematyce filmów, statystkom wyświetleń. Dodatkowo zastanowię się, czy przykład USNA może być inspiracją dla polskich archiwów państwowych.

17.30 - 18.00.  Tajemniczy klient w archiwach? Michał Serdyński NDAP Warszawa,
W Polsce jak i na całym świecie, wiele korporacji i firm w celu zweryfikowania pewnych procesów m.in. przy procesach sprzedaży weryfikuje swoich pracowników poprzez Tajemniczego Klienta. Specjalnie przygotowany agent "wyruszył" do archiwów! Czy archiwa wykryły ukrytego "007"? Czy tajny klient wykonał swoją misję? Wyniki mogą być zaskakujące.

18.00 - 18.10. Podsumowanie pierwszego dnia obrad

18.30 - 21.00. Bankiet dla uczestników Zjazdu

Piątek, 10 listopada

10.00 - 10.10. Rozpoczęcie obrad

10.10 - 10.40. Praktyczne problemy EZD, Kamila Jastrzębska?
Praca w systemach EZD i  prowadzenie spraw w postaci elektronicznej staje się coraz bardziej popularna. Należy jednak pamiętać ze każdy system jest wyłącznie narzędziem i to do pracowników należy przestrzeganie zasad. W swoim wystąpieniu skupię się na najczęściej pojawiających się błędach i odstępstwach od procedur z którymi się dotychczas spotkałam, postaram się też przedstawić przykładowe metody postępowania i sposoby rozwiązania niektórych problemów z którymi borykam się na co dzień.

10.40 - 11.10. Podstawowe problemy archiwistyki kościelnej i propozycje ich rozwiązania, Adrian Cieślik, Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie, UPJPII
Archiwistyka kościelna, rozumiana przez pryzmat archiwów zakonnych, diecezjalnych i parafialnych, od lat boryka się z wieloma problemami. Głównym z nich jest brak centralnych, ogólnych przepisów i metodyki, tak jak ma to miejsce w przypadku archiwów państwowych. Problem stanowią również braki lokalowe, a także brak odpowiednio przeszkolonego personelu. Księża diecezjalni, mimo zadanej przez Kodeks Prawa Kanonicznego, troski o archiwa parafialne, często spychają to zadanie na ostatnie miejsce lub, co gorsza, pomijają zupełnie, udając, że ich to nie dotyczy. Autor w swoim wystąpieniu będzie chciał przedstawić owe problemy i zaproponować rozwiązania do nich. Nie wystarczy bowiem powiedzieć, że archiwa kościelne mogą korzystać z przepisów państwowych ? często jest to o wiele za mało. Być może referat ten stanie się przyczynkiem do dyskusji na temat archiwów kościelnych oraz wyciągnięcia ich na światło dzienne. Autor, jako pracownik Archiwum Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie będzie starał się ukazać również problemy, z jakimi boryka się to archiwum zakonne i jak te problemy mają się do problematyki ogólnopolskiej.

11.10 - 11.40. Prace Centralnej Komisji Metodycznej kadencji 2016-2018: zamach na metodykę archiwalną czy krok ku normalności? Hanna Staszewska, MKiDN Warszawa
Prace Centralnej Komisji Metodycznej kadencji 2016-2018 cieszą się dość dużym zainteresowaniem, o czym świadczą także dyskusje na IFAR. CKM działa bardzo intensywnie, w ciągu roku odbyła 9 posiedzeń i przygotowała 4 projekty aktów normatywnych. Pośrednią przyczyną tego zainteresowania jest zapewne jawność prac komisji: protokoły posiedzeń oraz projekty normatywów są dostępne na stronie internetowej www.archiwa.gov.pl Wyniki prac CKM są rozmaicie oceniane, pojawiają się głosy, że jest to nieuzasadniona ingerencja w dotychczasowe metody pracy archiwistów i archiwów. W nawiązaniu do tych opinii niniejsze wystąpienie stanowić będzie odpowiedź na postawione w tytule pytanie: czy idziemy ku normalności?

11.40 - 12.10. Modernizacja serwisu Szukaj w Archiwach, Marianna Otmianowska i Katarzyna Zajkowska, NAC Warszawa,
Narodowe Archiwum Cyfrowe dzięki wsparciu NDAP oraz MKiDN rozpoczęło w tym roku projekt modernizacji serwisu Szukaj w Archiwach. Planujemy otworzyć się na nowych użytkowników nie-archiwistów oraz wprowadzić rozwiązania, które ułatwią codzienną pracę obecnym użytkownikom. W ramach pierwszego etapu projektu przeprowadziliśmy badania z obecnymi i potencjalnymi użytkownikami serwisu, a obecnie pracujemy nad nową architekturą informacji i szatą graficzną serwisu. Pragniemy zaprezentować Państwu efekty naszych działań oraz pokazać sposób pracy nad projektami IT, który wykorzystujemy w NAC. 

12.10 - 12.40. Kalibracja, kompresja bezstratna, głębia bitowa? Czyli jak prawidłowo przygotować proces digitalizacyjny w archiwum, Kamila Biernat,  AAN/UMK Toruń 
W  niniejszym wystąpieniu postanowiono skupić się na kwestiach technicznych związanych z procesem digitalizacji w polskich archiwach państwowych. Wyjściem do niniejszych rozważeń będzie wyjaśnienie pojęć zawartych w tytule wystąpienia i przełożenie ich na znaczenie jakie odgrywają w całym procesie. W dalszej części wystąpienia wskazane zostaną etapy digitalizacji. Chodzi tutaj przede wszystkim o planowanie procesu digitalizacyjnego, dostarczenie materiałów archiwalnych, skanowanie, kontrolę jakości, zwrot do magazynu, archiwizację skanów, udostępnianie oraz promocję projektu digitalizacyjnego. Jako zobrazowanie całego procesu przywołane zostaną działania digitalizacyjne mające miejsce w Archiwum Akt Nowych w Warszawie w latach 2011 ? 2015. W podsumowaniu wystąpienia uwaga zostanie zwrócona na wszelkie aspekty czasowe, techniczne i kadrowe dotyczące procesu digitalizacyjnego w archiwum państwowym. 

12.40 - 13.10. Program retrokonwersji pomocy archiwalnych, Maciej Zdunek, NDAP

Priorytetowym zadaniem archiwów państwowych, ogłoszonym przez Naczelnego Dyrektora Archiwów Panstwowych w 2016 r. jest intensyfikacja działań polegających na cyfryzacji wszelkich pomocy informacyjnych i ich szerokim udostępnianiu w internecie. W związku z tym zainicjowano Program retrokonwersji pomocy archiwalnych, który jest realizowany przez archiwa państwowe od stycznia 2017 r. W wystąpieniu podsumuję pierwsze 3 kwartały realizacji programu i podzielę się swoimi spostrzeżeniam

13.10 - 13.30. Podsumowanie i zakończenie i zakończenie Zjazdu.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 08, 2017,
Szanowni,

Powyżej program. W razie ewentualnych uwag proszę o kontakt.

Niedługo powinny pojawić się materiały promocyjne...

Pozdrawiam,

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Październik 09, 2017,
ezd rządzi :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 09, 2017,
Dodane jeszcze jedno wystąpienie - w jak sądzę bardzo interesującym dla archiwistów z AP temacie...
Tytuł: XI Zjazd IFAR - wycieczka do e-sądu
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 10, 2017,
Szanowni,

Okazuje się, że mamy ograniczoną do 20 liczbę miejsc na wycieczkę do e-sądu.
Zaintersowanych proszę o maila na priva.
Tytuł: Materiały promocyjne - XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 14, 2017,
Szanowni,


W załączeniu plakat, ulotka składana oraz banerek na różne strony.

Uprzejmie proszę o dystrybucję :)...

I mega podziękowania dla Marka Krzykały - dzięki niemu znów mamy piękne materiały graficzne! Dzięki Marku! :)

Pozdrawiam,

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Marek Krzykała w Październik 14, 2017,
Dziękuję, polecam się :)
ENJOY!
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Październik 15, 2017,
super robota :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Listopad 08, 2017,
11. Zjazd IFAR będziecie Państwo mogli obserwować na żywo na profilu Instytutu Historii Facebook albo po zakończeniu konferencji na naszym kanale Youtube. Serdecznie zapraszamy również do udziału osobistego.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Listopad 08, 2017,
SUPER!
Brawo UMCS i organizatorka Małgosia Szabaciuk :)

To swietna wiadomosc, bo niestety obowiązki w pracy zatrzymają mnie jutro w Warszawie i dotrę dopiero na bankiet wieczorem, więc na pewno obejrzę sobie jutrzejsze obrady później.
Do zobaczenia 8)

PS. Proponuję hasztag zjazdowy na Fb i TT: #IFAR2017. Kto ma konto tłituje 8)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Maciej Zdunek w Listopad 09, 2017,
Poprawka: hashtag konferencyjny to #2017IFAR, tamten już jest zajęty :)
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 10, 2017,
Szanowni,

XI Zjazd za nami. Dziękujemy referentom i uczestnikom - i tym będącym "fizycznie" w Lublinie i tym którzy byli z nami online.
Szczególne podziękowania dla IH UMCS za gościnę i p. dr Małgorzacie Wnuk za organizację! Gosiu - wielkie dzięki! (i najlepszego z okazji urodzin dzisiejszych!)
Podziękowania również dla p. dra Marka Konstankiewicz za zorganizowanie i bycie przewodnikiem podczas wizyty w e-sądzie (Marku - wielkie dzięki!).

Pozdrawiam,

Rafał
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Listopad 14, 2017,
Grzecznie odczekałem, czy ktoś z szanownych uczestników nie zechce podzielić się wrażeniami, ale skoro nie ma chętnych, więc może parę moich uwag po obejrzeniu zapisu wystąpień i dyskusji na fejsbukowym koncie IH UMCS.

Rzecz pierwsza - transmisja i zapis online konferencji i podobnych wydarzeń ważnych dla archiwistyki powinny być bezwzględnym i rygorystycznie przestrzeganym standardem. Można tylko ewentualnie popracować nad jakością transmisji, szkoda że nie widać prezentacji, uczestnikom dyskusji koniecznie trzeba wręczać mikrofon i przypominać o konieczności przedstawienia się.

Dalej - prośba do Michała Serdyńskiego ("osoby publicznej" :) ) by opublikował np. na IFAr szczegółowe wyniki swoich ustaleń jako "tajemniczego klienta" archiwów. To interesujące przedsięwzięcie.
Natomiast jeśli chodzi o kształcenie archiwistów w Polsce to warto przypomnieć wystąpienie prof. Narojczyka na zjeździe archiwistów w Kielcach - o ile dobrze zrozumiałem i pamiętam, to mamy podobną ilość ośrodków kształcenia archiwistów na poziomie akademickim jak Stany Zjednoczone. Moim zdaniem wystarczyłyby nam powiedzmy trzy takie ośrodki (Toruń?, Lublin? i ...?), cała reszta, jeśli chodzi o dydaktykę, mogłaby poprzestać na przygotowywaniu historyków do pracy z archiwaliami, w ramach kanonu studiów historycznych, a nie pseudospecjalizacji archiwalnych. Techników archiwistów nikt nie zatrudnia, bo przecież można zatrudnić za psie pieniądze historyka-archiwistę, który wydaje się być lepiej przygotowanym i bardziej uniwersalnym. Ino że to pozór, i wszyscy na tym cierpią.

Bardzo interesujące było wystąpienie prof. Skupieńskiego. Bardzo chętnie natomiast usłyszałbym w jaki to szczegółowy sposób records management miałby zastąpić klasyfikację dokumentacji.

W nawiązaniu do wystąpienia dr Szabaciuk - czy wiadomo gdzie pracują i co robią pierwsi absolwenci "Nowoczesnego zarządzania zapisami informacyjnymi"?.

W wystąpieniu Marcina Buczka zabrakło mi informacji o tzw. konserwacji podpisu elektronicznego, ale kładę to na karb krótkości wystąpienia.

No i wreszcie jeśli chodzi o wystąpienie Marcina Kapały i dyskusję po z udziałem dr Szabaciuk - powtórzę, co już parę razy pisałem - przestańcie głosić dyrdymały nt. EZD jeśli go nie używacie. Pełne odwzorowania cyfrowe tylko dla kat. A? A czy wiecie na jakim etapie powstają te odwzorowania? Przejmowanie całych składów przez ap? Proszę bardzo je sobie wziąć, choćby jutro. Przepisy źle przemyślane? To tak na poważnie?! Brak słów ...  :-[
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kapała w Listopad 14, 2017,
No i wreszcie jeśli chodzi o wystąpienie Marcina Kapały i dyskusję po z udziałem dr Szabaciuk - powtórzę, co już parę razy pisałem - przestańcie głosić dyrdymały nt. EZD jeśli go nie używacie. Pełne odwzorowania cyfrowe tylko dla kat. A? A czy wiecie na jakim etapie powstają te odwzorowania? Przejmowanie całych składów przez ap? Proszę bardzo je sobie wziąć, choćby jutro. Przepisy źle przemyślane? To tak na poważnie?! Brak słów ...  :-[

Drogi Jarku, albo jesteś uprzedzony albo nie wysłuchałeś dokładnie tego, o czym była mowa. Referat był analizą prawną rozwiązania kancelaryjnego, jakim jest skład chronologiczny oraz dotyczył podobieństwa tego rozwiązania do metod stosowanych w kancelarii austriackiej (ad vocem dyskusji, którą kiedyś toczyliśmy). Podsumowaniem wystąpienia była konkluzja, że konieczne są zmiany legislacyjne zrównujące odwzorowania cyfrowe z kopiami uwierzytelnionymi. Dzięki temu będzie można pomyśleć o likwidacji składów chronologicznych w dzisiejszej postaci.

Tak, dzisiaj zgodnie z instrukcją archiwalną zawartą w RPM z 18 stycznia 2011 r., jeżeli nie zostanie zmieniona, elektroniczne materiały archiwalne z EZD powinny być przejmowane wraz z ich odpowiednikami ze składów chronologicznych do archiwów państwowych (być może pani dr Małgorzata Szabaciuk użyła skróty myślowego, co nie jest chyba takie rzadkie w tego typu panelach, mówiąc o przekazywaniu całych składów chronologicznych do ap). Jeżeli stan prawny jest inny, to proszę mnie oświecić.

Jeżeli chodzi o odwzorowania cyfrowe. W ramach dyskusji zostało powiedziane, że pełne odwzorowania cyfrowe na pewno powinny być wykonane dla kategorii A, dla pozostałej dokumentacji kwestia jest do zastanowienia (skąd Twoje twierdzenie, że była mowa o pełnych odwzorowaniach cyfrowych tylko dla kategorii A?). Wiem, że ludzie, którzy wykonują odwzorowania cyfrowe nie klasyfikują dokumentacji, więc nie wiedzą jaką kategorię archiwalną będą miały skanowane akta ("A czy wiecie na jakim etapie powstają te odwzorowania?"). Czy model scentralizowany wykonywania odwzorowań cyfrowych jest jedynym możliwym? Pewnie łatwiej byłoby skanować wszystko, jak leci, jeżeli format dokumentacji na to pozwala. Referat tych kwestii jednak nie rozstrzygał, wątek pojawił się w dyskusji. Szkoda, że Cie nie było, wówczas wątek pełnych odwzorowań cyfrowych można byłoby rozwinąć.

Reasumując myślę, że jednak nie wysłuchałeś dokładnie referatu (nie chciałbym podejrzewać Cię o złe intencję), ponieważ dyskusja po referacie była prowadzona nie z panią dr Małgorzatą Szabaciuk, a z panem dr Tomaszem Czarnotą i Marcinem Buczkiem.

Ja jestem bardzo zadowolony ze zjazdu, chociaż nie mogłem być na piątkowym panelu. Referaty ciekawe, wiele wątków archiwalnych do rozważenia. Dla mnie interesujące były kwestie kształcenia studentów oraz zagadnienie funkcjonowania brytyjskich stowarzyszeń archiwalnych. Bardzo pouczająca wycieczka do e-sądu. Zbiory pomocnicze vide składy chronologiczne tylko potwierdzają moją tezę.

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Małgorzata Szabaciuk w Listopad 15, 2017,
Drodzy Ifarowicze,

na początek chciałam podziękować tym wszystkim, którzy uczestniczyli w Zjeździe osobiście :) Mamy nadzieję, że Lublin i UMCS będzie miło wspominany. Cieszymy się również, że dzięki transmisji online, osoby których nie było z nami, również mogły posłuchać referatów oraz dyskusji :) Osobne podziękowania należą się Rafałowi za to, że Administruje IFARem i to dzięki niemu był to już 11. Zjazd.

W kwestii mniejszych, czy większych zarzutów w stosunku co do jakości transmisji na Facebooku chciałam tylko napisać, że takimi możliwościami jak na razie dysponujemy...:) I tak myślę, że jest to duży krok ...:) Tak jak już pisałam w poście 8 listopada cały Zjazd będzie można obejrzeć na naszym Instytutowym kanale na Youtubie, oczywiście po wcześniejszej obróbce m.in. poprzez dogranie prezentacji, aby wystąpienie referenta było "całościowe" :) Jeśli chodzi o wręczeniu mikrofonu uczestnikom dyskusji, to takiego problemu nie mieliśmy, bo w Sali  Posiedzeń  Rady Wydziału mikrofon jest przy każdej osobie ... wystarczyło go włączyć, co uczestnicy dyskusji czynili...:) Mogło się zdarzyć, że ktoś się nie przedstawił, bo po dwóch dniach obrad....  :) dyskutant stwierdził, że już tyle razy się przedstawiał i teraz nie będzie, bo jego głos jest rozpoznawalny.... :) Oczywiście chcielibyśmy mieć sprzęt jak profesjonalna telewizja, trzy kamery, jedna skierowana na referenta, druga na prowadzącego obrady, a trzecia jeszcze na dyskutantów. Może kiedyś....:)

Dziękuję Panu Marcinowi, że sprostował wypowiedź Pana Orszulaka. Tak jak Pan napisał o składach chronologicznych dyskutował Pan Marcin z Tomkiem i Marcinem:) Ja prowadziłam obrady ...:) Z tego co sobie przypominam, to na koniec Zjazdu powiedziałam tylko tyle, że "mam nadzieję, że nikomu nie przyjdzie!!! do głowy składy chronologiczne zakwalifikować jako materiały archiwalne i całe przekazać do APów" (tak więc chyba co innego Pan Jarosław miał na myśli), jak będziemy montować film na Youtuba, to spokojnie wszystko przesłucham, przeanalizuję etc.:) Odpowiadając na pytanie, czy wiem, na jakim etapie powstają odwzorowania cyfrowe, to z przekonaniem odpowiadam wiem i Pan Marcin Kapała też na pewno wie :) Dziwi mnie tylko, dlaczego akurat ja dostałam po nosie, jak dyskutował dr Czarnota i mgr Buczek... Cóż chyba jakaś zbiorowa odpowiedzialność Lublina...

Jeśli chodzi o pytanie, "czy wiadomo gdzie pracują i co robią pierwsi absolwenci Archiwistyki i NZZI", to po części wspominałam o tym podczas Zjazdu. Pierwszy rocznik całego cyklu 3+2 ukończyło 24 osoby. Na razie jest za wcześnie, abyśmy mogli zrobić jakieś konkretne zestawienie, chociażby z tego powodu, że to nie będzie miarodajne, gdyż część z nich jest na stażach i niekoniecznie pozostaną w tych instytucjach. Jednak duży odsetek pracuje już na etatach i to w zawodzie: 2 osoby w APLu, 6 osób w archiwach w "resortach siłowych", 3 osoby w kancelarii, 2 osoby jako "sekretarki", 1 osoba w Archiwum w Instytucji Unijnej, 1 osoba w Archiwum Urzędu Miasta. Na pewno kiedyś zrobię takie zestawienie :)

Pozdrawiam

Małgorzata Szabaciuk
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Listopad 16, 2017,
Marcin, użyłeś w dyskusji takiego sformułowania: "Uważam że pełne odwzorowania cyfrowe powinny być w przypadku materiałów archiwalnych, tylko i wyłącznie. Natomiast w przypadku dokumentacji niearchiwalnej jest to kwestia do zastanowienia".  Potem padło jeszcze "Nie wiem czemu miało służyć powstanie składów chronologicznych, bo chyba nie miało zabezpieczać zasobu, zgromadzonej dokumentacji", potem przytaczasz wizję teleinformatycznej katastrofy po której ostają się jeno szczątki akt spraw w składach. Otóż wyjaśnię Ci to krótko - powstanie składów chronologicznych ma służyć organom i jednostkom państwowym i samorządowym do realizacji obowiązków o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy archiwalnej, przy założeniu że będą one realizowane w sposób określony w art. 6 ust. 1a tej samej ustawy oraz w związku z tym, że obowiązujące przepisy ani nie pozwalają niszczyć dokumentów papierowych po odwzorowaniu, ani też nie pozwalają na traktowanie odwzorowań, tworzonych przez wyżej wspomniane organy i jednostki, jako równoważnych i zastępujących papierowe pierwowzory. Kategoria archiwalna nie ma tu nic do rzeczy, więc i zastanawiać się nie ma co jak to jest w przypadku materiałów archiwalnych, a jak w przypadku dokumentacji niearchiwalnej.
Ta dyskusja ma nieoczekiwaną kontynuację tutaj:
https://www.facebook.com/archiwizjoner/posts/1304656849644959
Jak sądzę, dr Ewa Perłakowska wyjaśniła rzeczowo i wyczerpująco większość wątpliwości związanych z tym tematem, w tym bezprzedmiotowość wiązania koncepcji składów z kancelarią austriacką.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Listopad 16, 2017,
Dziękuję Panu Marcinowi, że sprostował wypowiedź Pana Orszulaka. Tak jak Pan napisał o składach chronologicznych dyskutował Pan Marcin z Tomkiem i Marcinem:) Ja prowadziłam obrady ...:) Z tego co sobie przypominam, to na koniec Zjazdu powiedziałam tylko tyle, że "mam nadzieję, że nikomu nie przyjdzie!!! do głowy składy chronologiczne zakwalifikować jako materiały archiwalne i całe przekazać do APów" (tak więc chyba co innego Pan Jarosław miał na myśli), jak będziemy montować film na Youtuba, to spokojnie wszystko przesłucham, przeanalizuję etc.:) Odpowiadając na pytanie, czy wiem, na jakim etapie powstają odwzorowania cyfrowe, to z przekonaniem odpowiadam wiem i Pan Marcin Kapała też na pewno wie :) Dziwi mnie tylko, dlaczego akurat ja dostałam po nosie, jak dyskutował dr Czarnota i mgr Buczek... Cóż chyba jakaś zbiorowa odpowiedzialność Lublina...

Szanowna Pani Doktor, oberwało się Pani nie za dyskutantów, tylko za Marcina. Tyle było w jego wystąpieniu stwierdzeń dyskusyjnych i kontrowersyjnych, że w Pani wypowiedzi: "Ja mam nadzieję że ustawodawcy kiedyś nie dojdą do wniosku żeby jednak te składy chronologiczne w całości zachowywać i żeby to była kategoria A" umknęło mi to najistotniejsze słowo czyli "nie". Za swoją pomyłkę przepraszam i przyznam szczerze, kamień spadł mi z serca. Bo z zainteresowaniem obserwuję działania jakie Państwo prowadzą na UMCS - podejmujecie nowe wyzwania, zadajecie pytania, jest z kim dyskutować (niezależnie od tego nadal uważam, że records management nie istnieje, ale to temat na osobną dyskusję :) ). A na dokładkę baardzo lubię Lublin :)

Jarek Orszulak

ps. Żeby oddać sprawiedliwość - mam wrażenie że jakość transmisji z tegorocznego zjazdu była wyraźnie lepsza od tej ze zjazdu ubiegłorocznego  :) Jeśli uda się dograć prezentacje to byłoby naprawdę super.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kapała w Listopad 16, 2017,
Marcin, użyłeś w dyskusji takiego sformułowania: "Uważam że pełne odwzorowania cyfrowe powinny być w przypadku materiałów archiwalnych, tylko i wyłącznie. Natomiast w przypadku dokumentacji niearchiwalnej jest to kwestia do zastanowienia". 


Jarku, niestety wypaczasz sens moich słów. Nie wiem, czy jest to zamierzona manipulacja. Dyskusja na żywo kieruje się pewnymi prawami, między innymi tym, że mogą pojawiać się pewne skróty myślowe. Tak też jest w tym przypadku. Cytujesz moje słowa - "Uważam że pełne odwzorowania cyfrowe powinny być w przypadku materiałów archiwalnych, tylko i wyłącznie. Natomiast w przypadku dokumentacji niearchiwalnej jest to kwestia do zastanowienia". Wyrywasz te słowa z kontekstu, który dotyczy obowiązującej obecnie uznaniowości wykonywania pełnych odwzorowań cyfrowych. Jeżeli ten kontekst chwytasz, wiesz dobrze, że chodzi o postulowany obowiązek wykonywania pełnych odwzorowań cyfrowych w przypadku materiałów archiwalnych (jeżeli jest to technicznie możliwe). Nie rozstrzygam kwestii, kiedy powstanie pełne odwzorowanie cyfrowe, na początku procesu kancelaryjnego, czy też na jego końcu, a może przed samym przekazaniem dokumentów elektronicznych do ap-ów.

Potem padło jeszcze "Nie wiem czemu miało służyć powstanie składów chronologicznych, bo chyba nie miało zabezpieczać zasobu, zgromadzonej dokumentacji", potem przytaczasz wizję teleinformatycznej katastrofy po której ostają się jeno szczątki akt spraw w składach. Otóż wyjaśnię Ci to krótko - powstanie składów chronologicznych ma służyć organom i jednostkom państwowym i samorządowym do realizacji obowiązków o których mowa w art. 6 ust. 1 ustawy archiwalnej, przy założeniu że będą one realizowane w sposób określony w art. 6 ust. 1a tej samej ustawy oraz w związku z tym, że obowiązujące przepisy ani nie pozwalają niszczyć dokumentów papierowych po odwzorowaniu, ani też nie pozwalają na traktowanie odwzorowań, tworzonych przez wyżej wspomniane organy i jednostki, jako równoważnych i zastępujących papierowe pierwowzory. Kategoria archiwalna nie ma tu nic do rzeczy, więc i zastanawiać się nie ma co jak to jest w przypadku materiałów archiwalnych, a jak w przypadku dokumentacji niearchiwalnej.

Kolejne zdanie wyrwane z kontekstu. Wcześniej mówię, że oczywiście rozumiem kwestie prawne wynikające z uwarunkowań dotyczących kopii i pierwowzorów. Pozostawiam to bez komentarza, niech inni to ocenią. Konieczność stosowania składów chronologicznych w obecnym stanie prawnym udowodniłem na podstawie analizy prawnej pierwozworu postaci papierowej i braku statusu uwierzytelnionego odwzorowania cyfrowego. To ma oczywiście wprost przełożenie na zapisy wynikające z art. 6 ust. 1 UNZA. Widzę, że macie z Ewą problem, żeby to zrozumieć.

https://www.facebook.com/archiwizjoner/posts/1304656849644959
Jak sądzę, dr Ewa Perłakowska wyjaśniła rzeczowo i wyczerpująco większość wątpliwości związanych z tym tematem, w tym bezprzedmiotowość wiązania koncepcji składów z kancelarią austriacką.


Kontynuacja na fb ciekawa, polemika również.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Kajka w Listopad 16, 2017,
Postuluje przeniesienie fragmentu dyskusji dotyczącego ACH do dedykowanego wątku.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Listopad 16, 2017,
Jarku, niestety wypaczasz sens moich słów. Nie wiem, czy jest to zamierzona manipulacja. Dyskusja na żywo kieruje się pewnymi prawami, między innymi tym, że mogą pojawiać się pewne skróty myślowe. Tak też jest w tym przypadku. Cytujesz moje słowa - "Uważam że pełne odwzorowania cyfrowe powinny być w przypadku materiałów archiwalnych, tylko i wyłącznie. Natomiast w przypadku dokumentacji niearchiwalnej jest to kwestia do zastanowienia". Wyrywasz te słowa z kontekstu, który dotyczy obowiązującej obecnie uznaniowości wykonywania pełnych odwzorowań cyfrowych. Jeżeli ten kontekst chwytasz, wiesz dobrze, że chodzi o postulowany obowiązek wykonywania pełnych odwzorowań cyfrowych w przypadku materiałów archiwalnych (jeżeli jest to technicznie możliwe). Nie rozstrzygam kwestii, kiedy powstanie pełne odwzorowanie cyfrowe, na początku procesu kancelaryjnego, czy też na jego końcu, a może przed samym przekazaniem dokumentów elektronicznych do ap-ów.
(...)
Kolejne zdanie wyrwane z kontekstu. Wcześniej mówię, że oczywiście rozumiem kwestie prawne wynikające z uwarunkowań dotyczących kopii i pierwowzorów. Pozostawiam to bez komentarza, niech inni to ocenią. Konieczność stosowania składów chronologicznych w obecnym stanie prawnym udowodniłem na podstawie analizy prawnej pierwozworu postaci papierowej i braku statusu uwierzytelnionego odwzorowania cyfrowego. To ma oczywiście wprost przełożenie na zapisy wynikające z art. 6 ust. 1 UNZA. Widzę, że macie z Ewą problem, żeby to zrozumieć.

Marcin, z pewnością łatwiej byłoby wyjaśnić nieporozumienia na żywo, ale skoro mamy transmisję i jej internetowy zapis, to należy również w takim kontekście pamiętać o odpowiedzialności za słowo i jego zrozumienie, która zawsze spoczywa na wykładowcy a nie na odbiorcy. Tym większe znaczenie ma to, że możesz tutaj na forum uzupełniać, prostować swoje wypowiedzi i odpowiadać na komentarze. Jako starszy i bardziej doświadczony kolega podpowiem Ci jeszcze jedną rzecz - nie warto tracić czasu i energii na obronę własnych błędów i nieroztropnych słów (co było do okazania choćby przy moim złym zrozumieniu słów dr Szabaciuk). Przeczytaj jeszcze raz to co napisała E. Perłakowska - odwzorowanie cyfrowe w ramach EZD powstaje tuż po wpływie, jeśli go nie zrobiono to można to później uzupełnić, kategoria archiwalna nie ma z tym bezpośredniego związku. Nie ma też związku między ideą składu a kancelarią austriacką. Nie ma też obecnie potrzeby udowadniania konieczności prowadzenia składów, bo to się de facto mieściło w procesie legislacyjnym prowadzącym do powstania rozporządzenia z 18.01.2011 r. Analiza tego procesu wyklucza też twierdzenie, że rozwiązania ujęte ostatecznie w rozporządzeniu nie były dobrze przemyślane. Jeśli myślałeś o analizie przepisów to powinieneś był wyjść od art. 6 ustawy archiwalnej, szerzej opisać to co nt składów jest w rozporządzeniu z 18.01.2011, wskazać przy tym na jego ograniczony zakres podmiotowy. Dalej powinno pójść odniesienie do rozporządzeń Dz. U. 2006 Nr 206 poz. 1518 i Dz. U. 2015 poz. 1743. Dopiero potem cała reszta przepisów.
Skłamałbym twierdząc, że Twoje wystąpienie nie było pożyteczne (gdyby było inaczej pewnie w ogóle bym się do niego nie odnosił), ta dyskusja i to co przeczytałem na fejsbuku, uświadomiła mi klika rzeczy istotnych dla opisywania właściwości EZD.
Rzeczowa dyskusja kończy się tam gdzie pojawiają się oskarżenia o manipulację, ale rozumiem że to Twoja obawa, a nie oskarżenie.
Idźmy naprzód, zajmujmy się realnymi problemami i je rozwiązujmy.

pozdrawiam
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Marcin Kapała w Listopad 17, 2017,
Jarku rozumiem, że odpowiedzialność za słowo i jego zrozumienie zawsze spoczywa na wykładowcy a nie na odbiorcy, co nie oznacza, że odbiorca zwolniony jest ze zrozumienia kontekstu wypowiedzi, tym bardziej, jeżeli jest osobą tak doświadczoną jak Ewa Perłakowska i Ty. Przeczytałem raz jeszcze wywód Pani Ewy i się do niego odniosłem. Piszecie o tym, że odwzorowanie cyfrowe w ramach EZD powstaje tuż po wpływie, jeśli go nie zrobiono to można to później uzupełnić, kategoria archiwalna nie ma z tym bezpośredniego związku. Zgadzam się, nie ma związku, ponieważ okres przechowywania dokumentacji w postaci papierowej w składach chronologicznych zależy od długości przechowywania odpowiadających im odwzorowań cyfrowych, nieażalenie od tego czy są one pełnie, czy niepełne. Natomiast dokumentacja elektroniczna w składach informatycznych nośników danych, która w całości została wprowadzona do systemu, ma kategorię Bc. W tym przypadku istnieje związek pomiędzy pełnym wprowadzeniem danych do systemu a kategorią archiwalną dokumentacji elektronicznej na nośnikach. Pytanie, czy możemy wprowadzić podobną zasadę, w przypadku składów chronologicznych, skoro dokument w postaci papierowej jest ściśle związany z nośnikiem (w przeciwieństwie do dokumentacji elektronicznej)? Jakie wymogi prawne się z tym wiążą? Potrzeba udowadniania konieczności prowadzenia składów jest konieczna, jeżeli chcemy zmienić zasady ich funkcjonowania. Kolejność przytaczania przepisów trochę przypomina spór, co było pierwsze ? jajko czy kura? Co jest istotniejsze, zasady postępowania z dokumentacją wynikające z art. 6 UNZA, które muszą zabezpieczyć moc dowodową dokumentacji? Czy przepisy proceduralne określające moc dowodową dokumentów, które muszą mieć przełożenie na zasady postępowania z dokumentacją?

Na koniec kancelaria austriacka ;). To, co łączy pomysł gromadzenia akt w składzie chronologicznym z mechanizmami stosowanymi w kancelarii austriackiej, to układ chronologiczno-numeryczny. Analogia wydaje się dla mnie oczywista, co nie oznacza, że oba narzędzia kancelaryjne można połączyć znakiem równości. To tylko podobieństwo. Ja jedynie konstatuję, że porządek dokumentacji w układzie chronologiczno-numerycznym nie jest niczym nowym. Rozumiem, że nie musicie się ze mną zgadzać.

Myślę jednak, że różnica zdań, która wynikła może być jedynie pozorna. Trudno się z Tobą nie zgodzić:
Idźmy naprzód, zajmujmy się realnymi problemami i je rozwiązujmy.

Podpisuje się pod tym obiema rękami.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Anna Sobczak w Listopad 19, 2017,
Posty dot. składów chronologicznych ze względu na związek z konferencją zostawiam tutaj. W wątku Skład chronologiczny - z czym to się je? http://www.ifar.pl/index.php/topic,3194.0.html (http://www.ifar.pl/index.php/topic,3194.0.html) dodałam post z informacją, że również tutaj warto zajrzeć: http://www.ifar.pl/index.php?action=post;topic=3194.0;last_msg=20838.
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Listopad 27, 2017,
Cytat: Jarek
Rzecz pierwsza - transmisja i zapis online konferencji i podobnych wydarzeń ważnych dla archiwistyki powinny być bezwzględnym i rygorystycznie przestrzeganym standardem. Można tylko ewentualnie popracować nad jakością transmisji, szkoda że nie widać prezentacji, uczestnikom dyskusji koniecznie trzeba wręczać mikrofon i przypominać o konieczności przedstawienia się.
AMEN.
A w kwestii prezentacji, ja swoją przesłałam organizatorom, mają być udostępnione.

A teraz parę refleksji.

To był pierwszy mój Zjazd IFAR, na którym nie byłam w całości (dotarłam na końcówkę 1 dnia, czyli na wystąpienie tajemniczego Ryszarda i na bankiet), ale i tak było bardzo warto (na pewno odsłucham wystąpienia z 1 dnia obrad).

1. Tajemniczy klient w archiwach: to co przedstawił Michał świadczy o dość słabych i niejednolitych standardach udostępniania w archiwach państwowych. Myślę, że czas na profesjonalne badania tego tematu w archiwach, już o tym dyskutowaliśmy na ifar http://www.ifar.pl/index.php/topic,2988.msg23473.html#msg23473
Oczywiście popieram apel Jarka do Michała, aby udostępnił raport ze swojego badania.

2. Świetne wystąpienie Adriana Cieślika o archiwach kościelnych: sytuacja tam panująca jest b. zła i prelegent przedstawił to b. uczciwie: brak przepisów metodycznych, braki lokalowe, brak właściwego podejścia władz kościelnych itd.
Zgroza?
Moim zdaniem (i dałam temu wyraz) bardzo ułatwiłoby pracę naszym kolegom archiwistom kościelnym wdrożenie systemu ZoSIA, który w znakomity i b. skuteczny sposób wymusza pewne zachowania metodyczne (np. przed opisaniem j.a. należy założyć zespół archiwalny). Kończą się wdrożenia w archiwach państwowych (do końca 2017 r.), tak więc archiwa kościelne mają szansę wskoczyć w niszę.
Przy okazji dowiedzieliśmy się, że Naczelny Dyrektor AP powołał grupę roboczą do spraw archiwów kościelnych jako organ opiniodawczo-doradczy. O tym w osobnym wątku: http://www.ifar.pl/index.php/topic,3495.0.html

3. Maciej mówił o retrokonwersji: mnóstwo zestawień, tabelek, procentów, wszystko dokładnie policzone i pokazane pod różnymi kątami. Robiło wrażenie. W roku 2017 zaplanowano poddanie retrokonwersji ponad 6 mln 300 tys. opisów j.a. ( w czasie całej akcji ponad 13 mln opisów) plan w 2017 r. wykonają prawie wszystkie archiwa.
Brawo archiwiści!!!
Oczywiście przy okazji ponawiam swój apel do NDAP o przeprowadzenie szerokiej akcji promocyjnej i informacyjnej o retrokonwersji, naprawdę mamy się czym pochwalić.

Niestety, planu nie wykona AAN, a podobna groźba wisi nad AP Olsztyn i AP Wrocław.

4. Marianna Otmianowska i Kasia Zajkowska z NAC przedstawiły projekt modernizacji serwisu Szukaj w Archiwach: mieliśmy okazję jako pierwsi publicznie zobaczyć nową oprawę graficzną. Jest ok 8) 8)
Na marginesie nazwy serwisu: spotkałam się z uwagami osób korzystających, że nie podoba im się nazwa Szukaj w Archiwach: nie chcą szukać, chcą znaleźć (Kasia Zajkowska mówiła, że w czasie badań użytkowników systemu ktoś zwrócił uwagę na przymus szukania).
Nowy SWA zakłada otwarcie na nowych użytkowników, chcemy ich znaleźć, przyciągnąć i zatrzymać.
Bardzo słuszny kierunek. :)

5. Chwile o moim wystąpieniu Prace Centralnej Komisji Metodycznej kadencji 2016-2018: zamach na metodykę archiwalną czy krok ku normalności?
Obecna CKM wprowadza zmiany w przepisach, co nie jest niczym nowym w kilkudziesięcioletniej historii powojennych apów, co wykazałam przypominając rozmaite rozwiązania, które archiwa stosowały przez lata a już nie stosują (ja jeszcze pamiętam zbiory zespołów szczątkowych, grupy zespołów, karty AN itd?., jest tego całe mnóstwo). Metodyka, która jest zbiorem praktycznych zasad postępowania z dokumentacją zmieniła się, bo zmieniły się narzędzia ? inaczej inwentaryzuje się w systemie ZoSIA a inaczej na kartach inwentaryzacyjnych, nie trzeba ciągle przesygnowywać w związku z dopływami itd. Sposób naszej pracy, czyli właśnie metodyka się zmieniła. I, jak sądzę, zmieni się jeszcze bardziej, zważywszy na to, co się dookoła dzieje i czego ludzie od nas oczekują (pomyślmy, czego my oczekujemy od urzędów i przełóżmy to na archiwa).

Środowisko naukowe nie było wzburzone, T. Czarnota zapytał tylko, czy w przypadku generowanego z systemu inwentarza archiwalnego oraz wstępu nie ma zagrożenia utraty ważnych danych, które były w tradycyjnie tworzonych wstępach - uspokoiłam i powtarzam: nie ma takiego zagrożenia, do systemu ZoSIA zostaną dołożone nowe pola, które wraz z istniejącymi złożą się na wstęp.

Likwidacja nawiasów kwadratowych nie wzbudziła dyskusji, ponownie T. Czarnota zapytał o nawiasy, tym razem przy datacji j.a. i zespołów: wyjaśniłam i powtarzam: datacja jednostek ma być ciągła, bez żadnych nawiasów, natomiast daty zespołu pozostają z priorami i posteriorami w nawiasach kwadratowych.

Wyraźnie zaakcentowałam na Zjeździe i powtarzam: ostateczne decyzje, jak mają wyglądać rozwiązania metodyczne stosowane w archiwach, czyli ostateczne decyzje co do kształtu naszych przepisów podejmuje Naczelny Dyrektor Archiwów Państwowych, a CKM działa w ścisłej współpracy z Naczelnym Dyrektorem.

Przy okazji wyrażam nadzieję, że w zakresie metodyki idziemy ku większej przejrzystości opisu archiwalnego i wskazania odpowiedzialności za to, co robimy. I to jest słuszny kierunek. 8)

I reasumując: 11 Zjazd IFAR był świetnie zorganizowany, naprawdę ogromne brawa dla organizatorów, szczególnie Małgosi Szabaciuk. :) I oczywiście podziękowania dla naszego Admina Rafała, który na co dzień "ogarnia" forum i znalazł czas, żeby przyjechać do Lublina i z nami obradować. Rafale, wielkie dzięki :)

Jak zwykle zjazd IFAR to wspaniała okazja do dyskusji, rozmów, "reformowania" archiwistyki i archiwów, naprawiania archiwalnego świata itd?
No i możliwość spotkania się w realu.  :)
Bezcenne. :) :) :)
Do zobaczenia za rok. 8) 8)
PS. I jeszcze zareklamuję wątek, który założyłam po Zjeździe, bo rozmawialiśmy o tym w Lublinie:  Czy układ archiwaliów w zespole jest jeszcze potrzebny?
 http://www.ifar.pl/index.php/topic,3494.0.html

Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Anna Sobczak w Marzec 11, 2018,
Czy ktoś ma link do nagrań ze zjazdu?
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: koszmar_obsta w Marzec 14, 2018,
Linki do transmisji, w trzech częściach, są tutaj:
czesc 1: https://www.facebook.com/IHUMCS/videos/1477808038933110/
czesc 2: https://www.facebook.com/IHUMCS/videos/1478096692237578/
czesc 3: https://www.facebook.com/IHUMCS/videos/1478722692174978/
Tytuł: Odp: XI Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Anna Sobczak w Marzec 14, 2018,
Super, dziękuję!