Widać albo wątek nie budzi póki co tematów do rozmów, albo... archiwiści w AP się z nim nie utożsamiają, a przecież to tam trafi ich zdigitalizowany zasób.
Widać albo wątek nie budzi póki co tematów do rozmów, albo... archiwiści w AP się z nim nie utożsamiają, a przecież to tam trafi ich zdigitalizowany zasób.
W kontekście kolejnego wpisu, że wszystko zależy od NAC, to po co zgłaszać uwagi, skoro i tak nikt ich nie bierze pod uwagę a o wszystkim decyduje NAC?
W ramach aktualizacji wycieto tez wiekszosc ASC parafii krakowskich (http://szukajwarchiwach.pl/search?q=rzymskokatolickiej%20w%20krakowie%20XTYPEro%3Azesp%20XSKANro%3At&order=) (wlacznie z jednostkami np. tu (http://szukajwarchiwach.pl/29/332/0/2/#tabJednostki)), zmieniono sznurki w Akta Komisji Porządkowej Cywilno-Wojskowej Województwa Krakowskiego (http://www.szukajwarchiwach.pl/29/30/0/3#tabSerie)...
Jest to związane z aktualizacją ewidencji w ZoSI i koniecznością podpięcia skanów na nowo
http://www.ank.gov.pl/zasob-i-udostepnianie/informacje-o-archiwaliach/zbiory-online
W NAC rozpoczynamy wkrótce badanie użytkowników serwisu Szukaj w Archiwach! Właśnie rekrutujemy badanych. Jeśli chcecie wziąć udział w badaniu i podzielić się z nami Waszymi spostrzeżeniami na temat serwisu - wypełnijcie ankietę, która pojawiła się w serwisie. Wystarczy kliknąć "Wypełnij ankietę" w prawy górnym rogu strony. Zapraszamy do udziału!
Ankieta jest dostępna na: http://szukajwarchiwach.pl/
:)
La Wonderlab to agencja badawcza, która realizuje badanie.
udostępnianie danych o zbiorach za pomocą interfejsów programistycznych (API) i/lub w plikach w standardowych formatach (jak na przykład MetMuseum, które publikuje swoje dane w repozytorium GitHub).
Gratulacje dla NAC, imponująca ilość skanów przybyła na SzwA. :-*
było - 23 312 043
jest - 25 828 446
Przy okazji mogę polecić bardzo fajny i prosty mechanizmy filtrujący taką listę: http://www.ank.gov.pl/zasob-i-udostepnianie/informacje-o-archiwaliach/zbiory-onlineProste rozwiązania często okazują się najlepszymi. W przypadku strony ANK zwracam uwagę też na to, że w prosty (intuicyjny) sposób docieramy ze strony głównej serwisu do informacji o zasobie.
Projekt graficzny jest bardzo ważny, na pewno. Ale nie na obecny wygląd uskarżają się niektórzy innternauci. W wątku o czczeniu 100-lecia niepodległości piszą o trudnościach z wyszukiwaniem. A może wyniki wyszukiwania podzielić na dotyczące różnych części opisu - osobno zespoły, osobno jednostki, itp. podobnie do tego prostego wyszukiwania, jakie jest tutaj http://baza.archiwa.gov.pl/sezam/index.php?l=pl&mode=search&word=Radom&operator=and&word2=
Bardzo zainteresowało mnie wystąpienie PP Otmianowskiej i Zajkowskiej dotyczące modernizacji "szukaja" na zjeździe Ifar, zwłaszcza informacja o udostępnianiu użytkownikom możliwości korzystania z kont oraz wykorzystywaniu "chmur tagów". Mam dwie uwagi związane z tymi pomysłami - zastanawiam się jak nap będzie wyglądała chmura tagów powstałych z haseł indeksowych, jeśli tych haseł będzie np. 500 dla danej jednostki? Ale zapewne będzie osobna możliwość wyświetlenia c\y przeszukania tych haseł. Druga rzecz to śmiałe założenie, że użytkownicy sami będą tworzyć tagi - przyznam że nie bardzo w to wierzę, ale szczerze mówiąc to liczę na to że nie będę mieć racji :) To ciekawy eksperyment. Można go wzbogacić pozwalając zalogowanym użytkownikom dodawać opisy do jednostek które nie mają żadnych opisów, zwłaszcza zdjęć.
Przykład takiej jednostki:Ja mam nawet lepszą http://www.szukajwarchiwach.pl/53/918/0/13.12/2663#tabIndeksy
http://www.szukajwarchiwach.pl/45/338/0/10.1002/79#tabJednostka
Tak zastanawiam się jeszcze nad Waszym projektem i nasuwają mi się kolejne pytania:
1. co będzie potrzebne do założenia konta w systemie - adres mailowy? dane osoby lub podmiotu? czy wszystkie konta będą mieć taki sam status? (podanie zweryfikowanych danych umożliwi więcej?)
2. na co stawiacie - na ilość kont czy raczej na aktywność użytkowników? (wiem, banalne pytanie)
3. czy aktywność użytkownika będzie premiowana? (np. jakieś bonusy, gadżety lub honory za określoną ilość dodanych tagów)
4. czy myślicie o słowniku tagów (jakiś zestaw na wejście?)
5. jak chcecie się zabezpieczyć przed trollowaniem, wulgaryzmami itp?
6. Moim zdaniem powinniście - zwłaszcza na początku - postawić na dwie rzeczy - fotografie i akta metrykalne. Tu się powtórzę - w przypadku fotografii: umożliwcie użytkownikom dodawanie elementów opisu zdjęć, zabawę w identyfikację obiektów i osób. W tym drugim przypadku - nie wiem czy jest sens liczyć na to że genealodzy będą ponownie mozolnie wklepywać indeksy, które już raz tworzyli w swoich bazach. Chyba lepiej porozmawiać z nimi o możliwościach importu gotowych danych, problem to czy się zgodzą i różnice w standardach opisu.
Ze swej strony wolałbym, ab najpierw porządnie, dokładnie i konsekwentnie rozwiązano, moim zdaniem, podstawowy problem rozproszenia skanów. Ostatnio przyglądałem się nieco temu zagadnieniu i skwituję to krótko: dramat!Nie bardzo rozumiem w czym leży problem ze skanami? Jeżeli są dane na szukaju i są gdzieś skany to przynajmniej powinien być link prowadzący do tych skanów bezpośrednio lub przynajmniej info na jakim portalu można je znaleźć. Czy tak nie jest? Jakieś przykłady.
Jeśli będzie indeks geograficzny, to czy wizualizacje na mapie będą również możliwe?Padł taki pomysł i był rozważany. Nie zaprojektowaliśmy takiej mapy jednak w ramach prac projektowych, które prowadziliśmy w 2017 roku. Mamy to jednak na liście do rozważenia na przyszłość :)
Dziś przy próbie wyszukiwania dostaję komunikat:"Brak połączenia z wyszukiwarką"
I kolejny kwiatek:
Przy próbie wyboru archiwum z listy:"Nie odnaleziono strony"
Dziś przy próbie wyszukiwania dostaję komunikat:"Brak połączenia z wyszukiwarką"
I kolejny kwiatek:
Przy próbie wyboru archiwum z listy:"Nie odnaleziono strony"
Dziękuję za zgłoszenie. Pracujemy nad rozwiązaniem tej usterki.
Tak zastanawiam się jeszcze nad Waszym projektem i nasuwają mi się kolejne pytania:
1. co będzie potrzebne do założenia konta w systemie - adres mailowy? dane osoby lub podmiotu? czy wszystkie konta będą mieć taki sam status? (podanie zweryfikowanych danych umożliwi więcej?)
2. na co stawiacie - na ilość kont czy raczej na aktywność użytkowników? (wiem, banalne pytanie)
3. czy aktywność użytkownika będzie premiowana? (np. jakieś bonusy, gadżety lub honory za określoną ilość dodanych tagów)
4. czy myślicie o słowniku tagów (jakiś zestaw na wejście?)
5. jak chcecie się zabezpieczyć przed trollowaniem, wulgaryzmami itp?
6. Moim zdaniem powinniście - zwłaszcza na początku - postawić na dwie rzeczy - fotografie i akta metrykalne. Tu się powtórzę - w przypadku fotografii: umożliwcie użytkownikom dodawanie elementów opisu zdjęć, zabawę w identyfikację obiektów i osób. W tym drugim przypadku - nie wiem czy jest sens liczyć na to że genealodzy będą ponownie mozolnie wklepywać indeksy, które już raz tworzyli w swoich bazach. Chyba lepiej porozmawiać z nimi o możliwościach importu gotowych danych, problem to czy się zgodzą i różnice w standardach opisu.
1. adres e-mail, imię i nazwisko - następnie użytkownik musi potwierdzić założenie konta. Jeśli użytkownik chce może podać więcej danych, które będą potrzebne do realizacji niektórych usług w serwisie.
2. Celem stworzenia kont w serwisie jest stworzenie wokół SwA i sieci archiwów społeczności internautów, którzy aktywnie będą tagować, tworzyć swoje własne kolekcje tematyczne, szerować na facebooku - promując tym samym zbiory archiwów i upowszechniając wiedzę na ich temat:)
3. były takie pomysły, ale póki co nic takiego nie planujemy.
4. planujemy słowniki, podpowiadanie tagów jednak sprawa jest trochę skomplikowana technicznie. Pracujemy nad tym. Uważam, że bez słowników tagi bardzo trudno będzie kontrolować.
5. tworząc słownik "brzydkich słów" :)
6. Bardzo się cieszę, że Pan to pisze, bo widzę, że nasze pomysły znajdują poparcie wśród archiwistów:)
- będzie strefa identyfikacji zdjęć
- co do indeksów, również mamy takie spostrzeżenia.
Niestety, mam wrażenie, że chaos informacyjny narasta :( :( :(
Na stronie NDAP pojawiła się triumfalna informacja, że (cyt.): UWAGA!
Począwszy od 15 stycznia 2018 roku, pełne i aktualne dane dotyczące archiwów państwowych są prezentowane tylko i wyłącznie na stronie szukajwarchiwach.pl https://www.archiwa.gov.pl/pl/dla-uzytkownikow/bazy-danych
I bardzo dobrze, brawo!
Ale...
Zaglądam na SWA i chcę przejrzeć zespoły z Kalisza i Białegostoku i bum, komunikat: Lista nie zawiera wszystkich zespołów z zasobu Archiwum. Pełna lista dostępna na stronach internetowych Naczelnej Dyrekcji Archiwów Państwowych.
http://szukajwarchiwach.pl/4#tabZasoby
http://szukajwarchiwach.pl/11#tabZasoby
To w końcu jak to jest, cały zasób apów jst na SWA czy nie????
W powiązaniu z wątkiem o rozproszeniu skanów http://www.ifar.pl/index.php/topic,2376.msg24050.html#new wrażenie chaosu pogłębia sie :( :( :(
Tak zastanawiam się jeszcze nad Waszym projektem i nasuwają mi się kolejne pytania:
1. co będzie potrzebne do założenia konta w systemie - adres mailowy? dane osoby lub podmiotu? czy wszystkie konta będą mieć taki sam status? (podanie zweryfikowanych danych umożliwi więcej?)
2. na co stawiacie - na ilość kont czy raczej na aktywność użytkowników? (wiem, banalne pytanie)
3. czy aktywność użytkownika będzie premiowana? (np. jakieś bonusy, gadżety lub honory za określoną ilość dodanych tagów)
4. czy myślicie o słowniku tagów (jakiś zestaw na wejście?)
5. jak chcecie się zabezpieczyć przed trollowaniem, wulgaryzmami itp?
6. Moim zdaniem powinniście - zwłaszcza na początku - postawić na dwie rzeczy - fotografie i akta metrykalne. Tu się powtórzę - w przypadku fotografii: umożliwcie użytkownikom dodawanie elementów opisu zdjęć, zabawę w identyfikację obiektów i osób. W tym drugim przypadku - nie wiem czy jest sens liczyć na to że genealodzy będą ponownie mozolnie wklepywać indeksy, które już raz tworzyli w swoich bazach. Chyba lepiej porozmawiać z nimi o możliwościach importu gotowych danych, problem to czy się zgodzą i różnice w standardach opisu.
1. adres e-mail, imię i nazwisko - następnie użytkownik musi potwierdzić założenie konta. Jeśli użytkownik chce może podać więcej danych, które będą potrzebne do realizacji niektórych usług w serwisie.
2. Celem stworzenia kont w serwisie jest stworzenie wokół SwA i sieci archiwów społeczności internautów, którzy aktywnie będą tagować, tworzyć swoje własne kolekcje tematyczne, szerować na facebooku - promując tym samym zbiory archiwów i upowszechniając wiedzę na ich temat:)
3. były takie pomysły, ale póki co nic takiego nie planujemy.
4. planujemy słowniki, podpowiadanie tagów jednak sprawa jest trochę skomplikowana technicznie. Pracujemy nad tym. Uważam, że bez słowników tagi bardzo trudno będzie kontrolować.
5. tworząc słownik "brzydkich słów" :)
6. Bardzo się cieszę, że Pan to pisze, bo widzę, że nasze pomysły znajdują poparcie wśród archiwistów:)
- będzie strefa identyfikacji zdjęć
- co do indeksów, również mamy takie spostrzeżenia.
Nie ma żadnych podstaw do żądania imienia i nazwiska, wręcz przeciwne - są silne podstawy, by twierdzić, że takie żądanie jest nieuzasadnione i sprzeczne z prawem. Biblioteka Narodowa już się z tego wymogu przy Polonie wycofała (m.in. na skutek mojej interwencji).
Może łatwiej od razu, na etapie "pomysłu" to skorygować?
Tak zastanawiam się jeszcze nad Waszym projektem i nasuwają mi się kolejne pytania:
1. co będzie potrzebne do założenia konta w systemie - adres mailowy? dane osoby lub podmiotu? czy wszystkie konta będą mieć taki sam status? (podanie zweryfikowanych danych umożliwi więcej?)
2. na co stawiacie - na ilość kont czy raczej na aktywność użytkowników? (wiem, banalne pytanie)
3. czy aktywność użytkownika będzie premiowana? (np. jakieś bonusy, gadżety lub honory za określoną ilość dodanych tagów)
4. czy myślicie o słowniku tagów (jakiś zestaw na wejście?)
5. jak chcecie się zabezpieczyć przed trollowaniem, wulgaryzmami itp?
6. Moim zdaniem powinniście - zwłaszcza na początku - postawić na dwie rzeczy - fotografie i akta metrykalne. Tu się powtórzę - w przypadku fotografii: umożliwcie użytkownikom dodawanie elementów opisu zdjęć, zabawę w identyfikację obiektów i osób. W tym drugim przypadku - nie wiem czy jest sens liczyć na to że genealodzy będą ponownie mozolnie wklepywać indeksy, które już raz tworzyli w swoich bazach. Chyba lepiej porozmawiać z nimi o możliwościach importu gotowych danych, problem to czy się zgodzą i różnice w standardach opisu.
1. adres e-mail, imię i nazwisko - następnie użytkownik musi potwierdzić założenie konta. Jeśli użytkownik chce może podać więcej danych, które będą potrzebne do realizacji niektórych usług w serwisie.
2. Celem stworzenia kont w serwisie jest stworzenie wokół SwA i sieci archiwów społeczności internautów, którzy aktywnie będą tagować, tworzyć swoje własne kolekcje tematyczne, szerować na facebooku - promując tym samym zbiory archiwów i upowszechniając wiedzę na ich temat:)
3. były takie pomysły, ale póki co nic takiego nie planujemy.
4. planujemy słowniki, podpowiadanie tagów jednak sprawa jest trochę skomplikowana technicznie. Pracujemy nad tym. Uważam, że bez słowników tagi bardzo trudno będzie kontrolować.
5. tworząc słownik "brzydkich słów" :)
6. Bardzo się cieszę, że Pan to pisze, bo widzę, że nasze pomysły znajdują poparcie wśród archiwistów:)
- będzie strefa identyfikacji zdjęć
- co do indeksów, również mamy takie spostrzeżenia.
Nie ma żadnych podstaw do żądania imienia i nazwiska, wręcz przeciwne - są silne podstawy, by twierdzić, że takie żądanie jest nieuzasadnione i sprzeczne z prawem. Biblioteka Narodowa już się z tego wymogu przy Polonie wycofała (m.in. na skutek mojej interwencji).
Może łatwiej od razu, na etapie "pomysłu" to skorygować?
Nie możemy wymagać podania imienia i nazwiska przy rejestracji użytkownika - zgadzam się. Użytkownik wpisze wtedy np. swój nick. Ale mogą pojawić się sytuacje, gdy dane będą nam potrzebne np. do wystawienia faktury - gdy użytkownik zamawia skany w wysokiej rozdzielczości - co jest usługą płatną. Wtedy użytkownik będzie musiał dodatkowo podać swoje dane. Ale przy rejestracji samego konta nie będziemy tego wymagać.
mam nadzieje ze w szukaju będzie możliwość sciagniecia jpg i tiff skanów... przykładowo jak tu https://www.digitalcommonwealth.org/search/commonwealth:70796m33h
Czy to chwilowy, czy poważniejszy problem ze sczytywaniem przez szukaj danych z jednostek dok. perg. i pap.? Na liście zespołu je widać, po kliknięciu na dokument - jak na załączonym obrazku.
Czy to chwilowy, czy poważniejszy problem ze sczytywaniem przez szukaj danych z jednostek dok. perg. i pap.? Na liście zespołu je widać, po kliknięciu na dokument - jak na załączonym obrazku.
Problem nadal jest, także w przypadku jednostek "film": http://szukajwarchiwach.pl/29/3047/0/#tabJednostki
Pergaminy, dla naocznego przykładu, są np. tu: http://szukajwarchiwach.pl/29/114/0/#tabJednostki
...Nie do końca. na SwA jest mechanizm generujący link do konkretnego skanu (zał.).
Opcja druga to dawanie w przypisie tylko linku - może mogłoby to wystarczyć, adres strony zawiera sygnaturę archiwalną do poziomu jednostki archiwalnej, dalej jest gorzej, tj. nie da się zlinkować ani informacji o dokumencie ani o stronie w obrębie jednostki.
...
...
Jak podpowiada mi kolega z pracy, można podawać w przypisie i tradycyjny opis i link, chyba nie będzie wielkim odkryciem, że to optymalne rozwiązanie. Może warto pomyśleć o takim mechaniźmie na szukaju, który tworzyłby dla użytkownika łatwy do skopiowania ustandaryzowany opis, zawierający np adres strony, datę dostępu i elementy tradycyjnego opisu (nazwa zespołu, tytuł jednostki)?
...
Większej filozofii jakiejś tu nie ma opis tradycyjny taki jak byś korzystał z materiałów w oryginale ponieważ całość prezentowanego zasobu na SwA to skany z oryginałów lub mikrofilmów wykonanych z oryginałów, a informacje o tym że są prezentowane w postaci skanów na SwA można pomocniczo zawrzeć w opisie pracy lub samych przypisach. Inaczej jeśli na portalu SwA zamieszczono by skan materiałów które nie maja nośnika tradycyjnego wtedy to już inna bajka, cytując powinniśmy wtedy zamieszczać opis cytowania publikacji z internetu, tak widzę ten problem.No tak, są jeszcze mikrofilmy. Mają swoje oznaczenia wynikające z ewidencji mikrofilmów, ale chyba rzadko pojawiają się one w przypisach. A jeszcze trochę i pojawią się przypisy odnoszące się do dokumentacji elektronicznej z ADE.
...Nie do końca. na SwA jest mechanizm generujący link do konkretnego skanu (zał.).
Opcja druga to dawanie w przypisie tylko linku - może mogłoby to wystarczyć, adres strony zawiera sygnaturę archiwalną do poziomu jednostki archiwalnej, dalej jest gorzej, tj. nie da się zlinkować ani informacji o dokumencie ani o stronie w obrębie jednostki.
...