IFAR

Internetowe Forum Archiwalne => Metodyka Archiwalna => Wątek zaczęty przez: archi w Wrzesień 14, 2020,

Tytuł: dokumenty z klauzulą poufne
Wiadomość wysłana przez: archi w Wrzesień 14, 2020,
Witam,
w wyniku ekspertyzy archiwalnej przeprowadzonej przez pracownika AP w związku z moim wnioskiem na brakowanie część dokumentów uznano za materiały archiwalne, które należy przekazać do AP. Wśród tych nich są  dokumenty dotyczące spraw obrony cywilnej z lat 1976-1990 opatrzone klauzulą tajności "poufne". Są to głównie pisma z lub do  Urzędu Miejskiego czy Inspektoratu obrony Cywilnej. Pracownik AP poinformował mnie, że przed przekazaniem dokumentacji klauzula musi zostać zniesiona. Do kogo powinnam się w tym celu zwrócić ? Czy są jakieś przepisy regulujące kwestie znoszenia klauzuli?

Znalazłam ustawę z 5.08.2010 r. W art. 6 ust 3. że zniesienie lub zmiana klauzuli tajności są możliwe po wyrażeniu pisemnej zgody przez osobę, która ją nadała. Jednak w moim przypadku nie jest to możliwe, ponieważ te osoby już nie pracują w wyżej wymienionych urzędach.

Dziękuje za pomoc, pozdrawiam 
Tytuł: Odp: dokumenty z klauzulą poufne
Wiadomość wysłana przez: to/die/for w Wrzesień 15, 2020,
nie chodzi personalnie o osobę, która nadała lecz o tą, która pełni obowiązki obecnie na danym stanowisku czyli pracownika ds. obrony cywilnej. Najlepiej do niego się zwrócić, on powinien stwierdzić czy można znieść klauzulę (a jak nie wie to powinien się z urzędem wojewódzkim skonsultować). I wtedy za zgodą burmistrza znosi się klauzulę.
Tytuł: Odp: dokumenty z klauzulą poufne
Wiadomość wysłana przez: archi w Wrzesień 15, 2020,
Dziękuję. Czyli na odpowiedziach na pisma z Urzędu Miejskiego podpisanych przez ówczesną Dyrektor mojej instytucji klauzulę "poufne" może analogicznie znieść obecna dyrektor placówki?
Czy może pracownik ds. obrony cywilnej znosi klauzule ze wszystkich pism?
Tytuł: Odp: dokumenty z klauzulą poufne
Wiadomość wysłana przez: to/die/for w Wrzesień 16, 2020,
wydaje mi się, że pracownik ds. obrony cywilnej powinien zrobić zestawienie dokumentów, na które kiedyś naniesiono klauzulę i przedstawić dyrekcji do wyrażenia zgody na jej zdjęcie. Następnie powinien przekreślić klauzulę i napisać datę z jaką została zniesiona. Kiedyś były takie pieczątki w kształcie dużego czerwonego X które stawiało się na takich dokumentach. Sam byłem pracownikiem ds. OC i jednocześnie archiwistą zakładowym, z tym, że ja nigdy nie miałem okazji, żeby znosić klauzulę ale z dokumentów po poprzednikach kojarzę, że tak to było robione.
Tutaj jest sytuacja, że dokumentacja znajduje się już w archiwum więc być może fizyczne przekreślenie klauzuli i wpisanie daty mógłby zrobić archiwista ale to chyba trzeba byłoby skonsultować z AP.