IFAR

Internetowe Forum Archiwalne => Na temat iFAR => Wątek zaczęty przez: crash0 w Marzec 23, 2015,

Tytuł: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Marzec 23, 2015,
Wątek czas założyć  :D
a zatem na początek warto zapytać o Wasze sugestie, które miasta miałyby gościć uczestników przed jubileuszowego Zjazdu  ;D
jakie opcje?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Marzec 27, 2015,
Lublin
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: koszmar_obsta w Marzec 27, 2015,
Poznań. Myślałem, że to oczywiste
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Marzec 27, 2015,
w sumie też może być :)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Marzec 28, 2015,
Przemyśl? ;)

Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Marzec 29, 2015,
to może tradycyjnie ankieta?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Marzec 30, 2015,
noto zakładajcie ankiete :)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Marzec 31, 2015,
myślę że warto poczekać jeszcze tydzień, czy pojawią się nowe propozycje
po Świętach założymy ankietę ze zgłoszonymi propozycjami
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Kwiecień 01, 2015,
Ok :)... to czekamy na propozycje do środy 9 marca...

Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Kwiecień 07, 2015,
 ;D
9 marca w tym roku... był w poniedziałek  :D
w środę jest 8 kwietnia  ;)
a 9 dzień tego miesiąca to czwartek  :)
zatem krakowskim targiem zobaczmy co się wyklaruje do niedzieli

ktoś podjąłby się organizacji z innego miasta?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Kwiecień 09, 2015,
czekamy na propozycję z tych miast, gdzie ktoś podjąłby się organizacji Zjazdu...
póki co w puli mamy Lublin, Poznań i Przemyśl

na propozycję czekamy do niedzieli (włącznie) 12 kwietnia, od poniedziałku puścimy ankietę i czekamy na Wasze głosy  ;)
miesiąc wystarczy? do 10 maja?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Kwiecień 09, 2015,
;D
9 marca w tym roku... był w poniedziałek  :D
w środę jest 8 kwietnia  ;)
a 9 dzień tego miesiąca to czwartek  :)
zatem krakowskim targiem zobaczmy co się wyklaruje do niedzieli


Starość nie radość :P...

Natomiast może warto dorzucić Toruń? Ewentualnie warto rozważyć jakieś mniejsze miejsca np. Zwierzyniec :)...

Pozdrawiam
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 09, 2015,
Olsztyn
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Kwiecień 10, 2015,
Olsztyn
sirsilis a proponujesz Olsztyn, bo?
wcześniej pisałeś Lublin i domyślam się, że gdyby zaszła potrzeba to byś pomógł w organizacji... lecz w którym z tych miast?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 10, 2015,
o tak rzuciłem Lublin... Olsztyn  - znam i lubię poza tym niedaleko są moje rodzinne strony. Przy organizacji nie pomogę bo pracuje w Warszawie :)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 10, 2015,
trzeba wybrać miejsce tam gdzie jeszcze zlotu nie było...
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Kwiecień 11, 2015,
to nie do końca tak...
lepiej, aby było zgłoszone takie miejsce, gdzie chociażby 1 osoba mogła choć w jakimś stopniu ogarnąć kwestie organizacji  :)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Kwiecień 13, 2015,
ankieta ruszyła :)
co najmniej miesiąc głosowania?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 13, 2015,
to nie do końca tak...
lepiej, aby było zgłoszone takie miejsce, gdzie chociażby 1 osoba mogła choć w jakimś stopniu ogarnąć kwestie organizacji  :)

więc zjazd ma sie odbywać w tych samych miastach???  to nudne przecież..., w dużych ośrodkach jest Uniwersytet, SAP, koła naukowe - przy organizacji można nawiązać z nimi kontakt
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Kwiecień 13, 2015,
nawiązanie kontaktu to jedno, lecz jak ktoś miałby przygotować taki Zjazd nie będąc forumowiczem, albo miałby ktoś to robić na siłę, to chyba nie o to chodzi ;/
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 13, 2015,
trzeba wybrać osobę z ifaru która jeśli nie mieszka w tym mieście to w pobliżu... ewentualnie przerzucić wszystko na barki naszego ukochanego admina :-D, nikt nie będzie nic robił na siłę, nikogo nie będzie się zmuszać, jeśli dany ośrodek nie chce w co wątpie to trudno, będzie następne...
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Maciej Zdunek w Kwiecień 14, 2015,
A co oznaczają gwiazdki przy miastach w ankiecie?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 14, 2015,
może oznaczają że i tak wygra Poznań :-D
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Kwiecień 14, 2015,
gwiazdki oznaczają miasta, które zostały zgłoszone przez iFarowiczów, ale nie przez osoby bezpośrednio pochodzące z tych miast, a więc jest ryzyko z kwestią organizacji Zjazdu przez koordynatorów na miejscu
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 14, 2015,
crashzero - zauważ że zjazd w Toruniu odbył się...
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 14, 2015,
Kto jest z Przemyśla na ifarze???
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Filip Kwiatek w Kwiecień 14, 2015,
Przemyśl zgłosił admin  ;)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 14, 2015,
tak wiem wiem, pytanie kto z Przemyśla... nie ma gwiazdki... ;)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: muniekdm w Kwiecień 20, 2015,
Tyle osób tu się udziela, a tak mało oddało głosy. Co jest?  ;)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Kwiecień 21, 2015,
już dobra pozakładam parę kont i już będą nowe głosy ;)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Maj 08, 2015,
Toruń ucieka z peletonu?

:)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: koszmar_obsta w Maj 09, 2015,
już nie. Poznaniacy od teraz pełna mobilizacja proszę!
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Maj 13, 2015,
do 21 maja powinny zapaść rozstrzygnięcia ;)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Maj 14, 2015,
Toruń ucieka nadal... :P...
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Maj 18, 2015,
cóż w Toruniu jest centrum archiwistyki polskiej ot tyle :-D
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Maj 27, 2015,
do 21 maja powinny zapaść rozstrzygnięcia ;)

wygrał Toruń :-D
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Maj 29, 2015,
no to organizujemy? :)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Maj 29, 2015,
no tak... ankieta zdecydowała gdzie ma się odbyć zjazd...
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Czerwiec 07, 2015,
Witajcie,


Toruń wstępnie wyraził zgodę - trzeba jeszcze nam tylko ustalić termin - ja zaproponowałem połowę października.

Pozdrawiam,

Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Czerwiec 08, 2015,
Dobrze. Myślę, że tak do końca lipca Toruń powinien już coś "nagrać". W przeciwnym razie scedujmy zjazd na Poznań :D
Termin mógłby być nawet wrześniowy (koniec m-ca).
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: koszmar_obsta w Czerwiec 08, 2015,
Ja optuję za październikiem.
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Czerwiec 25, 2015,
i jak tam?
Toruń coś działa?  ??? :D
Tytuł: 15 - 16 października IX Zjazd IFAR - zachęcamy do przygotowywania referatów
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Czerwiec 29, 2015,
Szanowni,

Z dużą przyjemnością zapraszam Was na IX Zjazd IFAR, który dzięki uprzejmości p. prof. W. Chorążyczewskiego planujemy zorganizować w dniach 15 - 16 października na UMK w Toruniu (uwaga: zmiana ze względu na nakładającą się inną konferencję).
Jednocześnie zachęcam do czynnego udziału - propozycje referatów proszę kierować do 15.09 na mój adres.

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Czerwiec 30, 2015,
super potrzebujecie fotografa??? może skrobnę też referacik :-D
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Czerwiec 30, 2015,
I fotografa i prelegenta :)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Wrzesień 11, 2015,
Ponoć IFAR przełożony na listopad?
Może zapisy warto przesunąć?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: sirsilis w Wrzesień 11, 2015,
ponoć??? czemu nie ma oficjalnej informacji??? jakie powody??? jeśli tak to zapisy trzeba konieczne przesunąć...
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 16, 2015,
Szanowni Ifarowicze,

Niestety chciałem potwierdzić zmianę terminu naszego Zjazdu.
Przyczyny są dwie:
a) pierwsza wynika z faktu, że niestety pierwszy raz od początku Zjazdów,  zgłoszono jedynie małą liczbę referatów  więc może więcej czasu zmotywuje do nas wszystkich do ich zgłaszania.
b) kilka osób - w tym takie jakie chciały referaty wygłosić nie mogłyby w zjeździe IFAR w obecnym terminie uczestniczyć.

Zatem zapraszam do Torunia w dniach 19 - 20 listopada tego roku.

Jednocześnie zachęcam do przesyłania referatów - można to robić do 25 października.
Wkrótce pojawi się porcja informacji organizacyjnych.

pozdrawiam,
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Wrzesień 30, 2015,
to ile mamy zgłoszeń na iFAR póki co?
gdyby zakończyć dziś rejestrację to udział w IX zjeździe wzięłoby... ?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Wrzesień 30, 2015,
To nie tak - nie ma rejestracji jest rejestracja referatów - w tej chwili potwierdzonych mam 3 - ze swoim, oczywiście liczę też na większy wkład ifarowiczów oraz środowiska toruńskiego :)

Pozdrawiam,

Rafał
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Mag w Październik 12, 2015,
Dzień dobry,
na jaki kontakt można zgłaszać referaty?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 13, 2015,
Dzień dobry,

Można zgłaszać tutaj lub na priv.

Pozdrawiam,

Rafał M.,
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Październik 27, 2015,
Szanowni,

Dziękuję za przesłane referaty, a że w tym roku chciałbym umieścić na IFAR też abstrakty - zatem te osoby które jeszcze ich nie podesłały bardzo proszę o ich przesłanie.
Na koniec tygodnia powinien pojawić się program naszego spotkania - z tego co czytam propozycje wystąpień - zapowiada się wyjątkowo "smakowicie" - i tym bardziej zapraszam Was do udziału w IX Zjeździe.

Pozdrawiam serdecznie,
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Listopad 06, 2015,
IX zjazd za niecałe 2 tygodnie, kiedy program?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 06, 2015,
Gdyby wszyscy przysłali w terminie abstrakty i potwierdzenia że będą pewnie byłby w ten poniedziałek - obecnie zakładam, że będzie dziś/jutro.

Pozdrawiam,
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 06, 2015,
Program IX Zjazdu IFAR
wersja skrócona

czwartek 19 listopada

11.00 - 11.05. Otwarcie IX Zjazdu IFAR

11.05 - 11.30. Archiwa i archiwiści oczami użytkowników, Mariusz Krause Sąd Rejonowy w Starogardzie Gdańskim

11.30 - 12.00. Nic z naszych dzieł nie przepadnie. Baza danych pozwalająca zarządzać pracami dyplomowymi powstającymi w związku z zachowaniem cyfrowego dziedzictwa archiwalnego, prof. Waldemar Chorążyczewski, UMK Toruń

12.00 - 12.30. Państwo usługowe i archiwa, czyli kiedy przejdziemy na jasną stronę Mocy? Hanna Staszewska AP w Poznaniu


12.30 - 13.00.
Postęp informatyzacji instytucji publicznych na wybranych przykładach w ramach prowadzenia badań do prac magisterskich, prof. Wiesław Nowosad UMK Toruń

13.00 - 13.30. Studenckie Koła Naukowe w sieci. Przywilej czy wyzwanie? Analiza porównawcza kilku ważniejszych ośrodków akademickich kształcących archiwistów, Anna Południak, Sonia Waleszczuk UMK Toruń

13.30 - 14.30. Przerwa obiadowa

14.30 - 15.00.
Dokument elektroniczny w stowarzyszeniu i fundacji na przykładzie 'Fundacji Amicus Universitatis Nicolai Copernici' w Toruniu, Artur Wójtowicz UMK Toruń

15.30 - 16.00. Brakowanie dokumentacji audiowizualnej na przykładzie doświadczeń NAC z dokumentacją TVP. Teoria i praktyka, Maciej Parzniewski NAC


16.00 - 16.30. Projekty wskazówek metodycznych dotyczących opracowania dokumentów fonicznych i wizyjnych. Reaktywacja. Katarzyna Plewka, Renata Wójcik, NAC

16.30 - 17.00. Promocja archiwum w mediach społecznościowych na przykładzie Archiwum Państwowego w Poznaniu, Michał Serdyński AP Poznań

17.00 - 17.30. Czego jeszcze nie wiemy o Snapchacie? Jak pokonać ulotność jego treści? Marcin Frąś UMK Toruń

17.30 - 18.00. Przegląd polskojęzycznych profili archiwistycznych na portalach społecznościowych, Dawid Żądłowski IPN Warszawa

18.05. Koniec pierwszego dnia obrad

20.30. Spotkanie integracyjne
- Club Latino, ul. Gagarina 152


Piątek 20 listopada

9.30 - 10.00. Architektura zasobów cyfrowych - punkty styczne dla Bibliologów i Informatologów a Archiwistów, dr. inż Mariusz Jarocki UMK Toruń

10.00 - 10.30.
Projekt E-ARK - cele, zadania i obecny stan prac, dr Wojciech Woźniak NAC

10.30 - 11.00.
Doświadczenia NAC we wdrażaniu systemów teleinformatycznych na przykładzie ZoSIA, Maciej Zdunek NAC

11.00 - 11.30. Aplikacja bazodanowa dla archiwum zakładowego, Michał Kaca, NAC

11.30 - 12.00. Quo vadis IFAR? Coroczna dyskusja na temat rozwoju IFAR, Rafał Magryś administrator IFAR

12.00 - 12.30. Podsumowanie i zakończenie Zjazdu.


Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 06, 2015,
Program IX Zjazdu IFAR
wersja pełna - z abstraktami

czwartek 19 listopada

11.00 - 11.05. Otwarcie IX Zjazdu IFAR

11.05 - 11.30. Archiwa i archiwiści oczami użytkowników, Mariusz Krause Sąd Rejonowy w Starogardzie Gdańskim
Chciałbym zaprezentować referat, którego przedmiotem będzie zobrazowanie jak my archiwiści jesteśmy postrzegani przez użytkowników archiwów. Jako archiwista pracujący w archiwum zakładowym sądu w referacie moim przedstawię jak postrzegani są przez współpracowników, którzy są jednocześnie  użytkownikami, archiwiści zatrudnieni w sądach. Przedstawię także kilka informacji na temat funkcjonowania sądów oraz ilości przechowywanej dokumentacji, ponieważ sądy są jednymi z czołowych wytwórców dokumentacji w naszym kraju.  Chciałem zobrazować jak postrzegana jest nasza praca, ponieważ z ogólnych opinii panujących w społeczeństwie praca archiwisty nie zawsze jest doceniania a archiwum w instytucjach nie zawsze jest postrzegane jako ważna komórka organizacyjna, która stanowi miejsce przechowywania dokumentacji, która nie jest już potrzebna do bieżącego urzędowania. Przedstawię także kilka informacji na temat funkcjonowania sądów oraz ilości przechowywanej w archiwach sądów dokumentacji, ponieważ sądy są jednymi z czołowych wytwórców dokumentacji w naszym kraju.
Przygotowując referat stworzyłem ankietę, która zawierała następujące pytania: "Czy zatrudniacie Państwo archiwistę?", "Jeśli nie, czy uważacie Państwo, iż byłaby potrzeba zatrudnienia archiwisty. Jaki byłby główny powód?", "Czym według Państwa zajmuje się archiwista? Jak postrzegacie Państwo codzienną pracę archiwisty?", "Jak scharakteryzowalibyście Państwo archiwum?". Ankietę rozesłałem do ok. 70 sądów w naszym kraju. Odpowiedż nadeszła z zaledwie 11 sądów. W ankiecie wzięli także udział pracownicy mojego sądu. Te kilkanaście ankiet dało jednak pewien obraz pracy archiwisty, który panuje pośród pracowników sądów. Większość sądów zatrudnia na etacie archiwistę. Pośród nadesłanych ankiet przeważała opinia, iż archiwista w sądzie jest potrzebny, ponieważ usprawniło to pracę sądu, dostęp innych pracowników do dokumentacji jest łatwiejszy. Ankiety pokazały także, iż jest spora świadomość wśród innych pracowników sądów na temat tego czym archiwista zajmuje się na co dzień. Nie zawsze było to ujęte w fachowe określenia. Jednakże ogólny wniosek jest taki, iż współpracownicy mają pojęcie o pracy archiwisty. Ankiety pokazały także, iż inni pracownicy sądów orientują się czym jest archiwum, że jest miejscem przechowywania dokumentacji, która jest w odpowiedni sposób uporządkowana. Jest świadomość, iż w archiwum przechowywana jest dokumentacja archiwalna oraz niearchiwalna. Ogólny wniosek z przeprowadzonych ankiet jest pozytywny, pokazuje, iż w sądach archiwista jest doceniany przez współpracowników, jest duża świadomość na temat tego czym archiwista się zajmuje i czym jest archiwum.

11.30 - 12.00. Nic z naszych dzieł nie przepadnie. Baza danych pozwalająca zarządzać pracami dyplomowymi powstającymi w związku z zachowaniem cyfrowego dziedzictwa archiwalnego, prof. Waldemar Chorążyczewski, UMK Toruń
Na wielu seminariach podejmowane są tematy z zakresu zachowania cyfrowego dziedzictwa archiwalnego. Wielokrotnie są one powielane, a odkładane ad archiwum nie przyczyniają się do rozwiązywania istotnych problemów. Istnieje potrzeba monitorowania prac powstających z tego zakresu oraz oceniania ich nowatorstwa. Może NAC winien ogłosić doroczny konkurs na pracę dyplomową z zakresu zachowania cyfrowego dziedzictwa archiwalnego?

12.00 - 12.30. Państwo usługowe i archiwa, czyli kiedy przejdziemy na jasną stronę Mocy? Hanna Staszewska AP w Poznaniu
W odziedziczonym po XX wieku państwie regulacyjnym obywatel jest nadzorowany, kontrolowany, pouczany, a urzędy słabo się z nim komunikują. W epoce cyfrowej takie państwo nie nadąża za potrzebami obywateli ? konieczny jest nowy model działania, a jest nim państwo usługowe: solidarne ze swoimi obywatelami, będące sprawnym usługodawcą, a nie zbiorem procedur i instytucji.
Jak w zderzeniu z tą koncepcją wyglądają archiwa ze swoimi regulacjami, procedurami i zasadami? Czy archiwiści są gotowi zaakceptować fakt, że archiwa są dla obywateli?

12.30 - 13.00. Postęp informatyzacji instytucji publicznych na wybranych przykładach w ramach prowadzenia badań do prac magisterskich, prof. Wiesław Nowosad UMK Toruń
W roku akademickim 2015/2016 w ramach prowadzonego przeze mnie seminarium magisterskiego dwie studentki zajęły się zbadaniem postępu informatyzacji w wybranych placówkach danego województwa. Dwa lata badań, które zaowocują wykonaniem zestawień co kwartał, bądź co pół roku w przypadku braku zmian, dadzą pogląd na sytuację w kraju dotyczącą powyższego zagadnienia. Badania będą oparte o platformę ePUAP (gdzie obie Panie założyły konto), BIP oraz o ankiety.

13.00 - 13.30. Studenckie Koła Naukowe w sieci. Przywilej czy wyzwanie? Analiza porównawcza kilku ważniejszych ośrodków akademickich kształcących archiwistów, Anna Południak, Sonia Waleszczuk UMK Toruń
Strony internetowe odgrywają ogromną rolę we  współczesnym świecie. Są narzędziem komunikacji ze społeczeństwem. Spełniają przede wszystkim funkcje informacyjne, ale także są odpowiedzialne za budowanie wizerunku. Mają za zadanie zainteresować użytkownika danym wydarzeniem, co ma doprowadzić do chęci uczestniczenia w życiu koła. Warto zauważyć, że wśród młodego społeczeństwa popularne stało się zakładanie grup na FB, tak zwanych fanpage-ów, które błyskawicznie informują o bieżących wydarzeniach. Jest to doskonała alternatywa dla stron internetowych, która nie wymaga aż takiego zaangażowania czasowego, a przy tym jest czytelna i prosta, co przekłada się na większe zainteresowanie taką formą.

13.30 - 14.30. Przerwa obiadowa

14.30 - 15.00. Dokument elektroniczny w stowarzyszeniu i fundacji na przykładzie ?Fundacji Amicus Universitatis Nicolai Copernici? w Toruniu, Artur Wójtowicz UMK Toruń
Referat ma na celu przedstawienie problemu dokumentu elektronicznego, na przykładzie fundacji funkcjonującej przy Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu. Prezentacja skupiona będzie przede wszystkim wokół przedstawienia wstępnych wyników badań nad dokumentem elektronicznym w Fundacji ?Amicus? prowadzonych w ramach projektu ?Zachowanie narodowego dziedzictwa cyfrowego? WNH i NAC, przeprowadzonych w tym roku. Przedstawione zostaną również wyniki badań stowarzyszeń i fundacji z lat 2013- 2014, które nie powiodły się i wymusiły zmiany specyfiki przeprowadzania badań (pytań ankietowych).


15.30 - 16.00 Brakowanie dokumentacji audiowizualnej na przykładzie doświadczeń NAC z dokumentacją TVP. Teoria i praktyka, Maciej Parzniewski NAC,

W referacie zostaną omówione problemy związane z brakowaniem dokumentacji audiowizualnej. Spośród jednostek organizacyjnych pod nadzorem NAC największym wytwórcą dokumentacji audiowizualnej jest Telewizja Polska S.A. Specyfika dokumentacji audiowizualnej wpływa na konieczność zachowania szczególnej uwagi podczas brakowania. Jak wygląda spis dokumentacji niearchiwalnej przeznaczonej do zniszczenia? Jakie są kryteria wartościowania dokumentacji audiowizualnej i podstawy jej kwalifikacji? W wystąpieniu zostaną zaprezentowane przepisy regulujące ww. zagadnienia, problemy niedostatecznie uregulowane w normatywach, a także stanowiska Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych związane z brakowaniem dokumentacji audiowizualnej. Jak na tym tle wygląda codzienność realizacji spraw z zakresu brakowania dokumentacji audiowizualnej? Jak często przeprowadzane są ekspertyzy? Czy nie dochodzi do pomyłek? W referacie zostanie również wspomniany problem załamania procesu wydawania zgód na brakowanie trwający od 2009 roku.

16.00 - 16.30. Projekty wskazówek metodycznych dotyczących opracowania dokumentów fonicznych i wizyjnych. Reaktywacja. Katarzyna Plewka, Renata Wójcik, NAC

Celem prezentacji jest wskrzeszenie idei stworzenia wskazówek metodycznych dotyczących zasad opracowania dokumentów fonicznych i wizyjnych. Autorki przeanalizują obowiązujące przepisy oraz przedstawione w latach ubiegłych projekty. W oparciu o dyskusje toczone na forum IFAru w poprzedniej dekadzie oraz własne doświadczenia i obserwacje, podejmą próbę stworzenia nowych, zaktualizowanych wskazówek metodycznych dotyczących opracowania w/w dokumentacji, a także stworzenia słownika podstawowych pojęć z tego zakresu. Wyniki prac przedstawią podczas IX Zjazdu z nadzieją na konstruktywną dyskusję w gronie ifarowiczów.  

16.30 - 17.00. Promocja archiwum w mediach społecznościowych na przykładzie Archiwum Państwowego w Poznaniu - Michał Serdyński AP Poznań,

Media społecznościowe odgrywają ważną rolę w kształtowaniu dzisiejszego świata.
W Polsce jest ok. 26 mln użytkowników Internetu, z czego ponad 33% populacji naszego kraju aktywnie korzysta z mediów społecznościowych. To z sieci wyszło powiedzenie
iż jeżeli nie masz konta na Facebooku (czyt. Fejsbuku), to nie istniejesz? Zatem, czy archiwa w Polsce, za pomocą mediów społecznościowych mogą zaistnieć (na nowo?)? Jakie korzyści i zagrożenia niesie ze sobą publikowanie ?postów? przez takie instytucje jakimi są archiwa? Ile archiwów w Polsce i w jakim zakresie wykorzystuje media społecznościowe jako platformę komunikacji z użytkownikami? Na te pytania i nie tylko, autor udzieli odpowiedzi w oparciu o przykład poznańskiego archiwum.

17.00 - 17.30.Czego jeszcze nie wiemy o Snapchacie? Jak pokonać ulotność jego treści? Marcin Frąś UMK Toruń
Problem krótkotrwałości informacji zawartych w ?snapchatowych konwersacjach? może mieć niebagatelne znaczenie dla poznania i zrozumienia mentalności ludzi żyjących obecnie przez późniejsze pokolenia. Niniejsze opracowanie jest częścią większego zagadnienia, mianowicie efemeryczności, tudzież ulotności informacji. Referat skupia się na pewnym novum, będącym elementem obecnej popkultury, przekładającym się na wspomnianą chwilowość. Celem niniejszej rozprawy jest próba przybliżenie aplikacji ?Snapchat?, jego budowy oraz funkcji. Ponadto w dalszej części zostaną zaprezentowane wyniki ankiety dotyczącej aplikacji.
Jak zachować treści tych rozmów? Czy jest to w ogóle możliwe? Czy znikające treści materializują się gdzieś indziej, jeżeli tak to gdzie? Kto ma do nich dostęp? Pytania te zdają się nie mieć odpowiedzi ale czy na pewno?

17.30 - 18.00. Przegląd polskojęzycznych profili archiwistycznych na portalach społecznościowych ? Dawid Żądłowski IPN Warszawa

Jedną z najbardziej charakterystycznych cech dla mediów społecznościowych jest zdolność docierania do dużej liczby odbiorców, dzięki rozprzestrzenianiu treści przez społeczną interakcję. Łatwość dostępu i obsługi mediów społecznościowych sprawia, że tworzenie i odbiór treści jest w zasadzie nieograniczone i to w każdym miejscu na świecie i o każdej porze dnia i nocy. Kluczową rolę na tych portalach odgrywa odbiorca, bo to właściwie on decyduje, poprzez udostępnianie i polubienie jaką skalę przybierze zasięg naszej informacji, a należy pamiętać że pierwotna informacja może być modyfikowana nieskończenie wiele razy przez innych użytkowników.
Dzięki mediom społecznościowym każda instytucja może szybko, prosto i w zasadzie za darmo uzupełnić informacje o działalności, propagować swoje zbiory, zadania, komunikować się z użytkownikami. Niniejszy referat jest takim przeglądem "profili" o tematyce archiwistycznej w mediach społecznościowych (głównie facebook).

18.05. Koniec pierwszego dnia obrad
20.30. Spotkanie integracyjne


Piątek 20 listopada

9.30 - 10.00. Architektura zasobów cyfrowych - punkty styczne dla Bibliologów i Informatologów a Archiwistów -  dr. inż Mariusz Jarocki UMK Toruń
Proces kształcenia na wielu kierunkach ogólnoakademickich staje się niezaprzeczalnie interdyscyplinarny. Wpływ na to ma wiele czynników, wśród nich np. rozwój technologii informatycznych i idące za tym zmiany w podejściu do podstawowych koncepcji w zakresie świadczenia usług informacyjnych. Kwestia ta dotyka wielu dyscyplin i subdyscyplin naukowych i coraz wyraźniej można ją zauważyć w obrębie bibliologii, informatologii i archiwistyki. Warto zastanowić się w jakim zakresie następuje integracja oczekiwanych kompetencji dla absolwentów studiów związanych z wskazanymi obszarami nauki, zarówno w płaszczyźnie teoretycznej, metodologicznej jak i praktycznej. Zagadnienia znajdujące się na pograniczu zainteresowań wskazanych dziedzin stają się dla nich bowiem zarówno nowym wyzwaniem, jak i możliwym obszarem współpracy.

10.00 - 10.30. Projekt E-ARK - cele, zadania i obecny stan prac, dr Wojciech Woźniak NAC

Projekt pod nazwą ?E-ARK? (European Archival Records and Knowledge Preservation) został uruchomiony w 2014 r. Głównym celem projektu jest zmniejszenie ryzyka utraty cyfrowej informacji spowodowanego stosowaniem niewystarczających metod przechowywania i archiwizacji poprzez opracowanie wspólnego paneuropejskiego podejścia. Opracowane rozwiązanie ma zaspokajać potrzeby zarówno organizacji prywatnych jak publicznych, małych i dużych oraz dostarczać rozwiązania dla tak różnych typów danych jak dane z systemów zarządzania dokumentacją, strony www, czy zbiory ?big data?, w tym bazy danych.
W ramach projektu przeanalizowane zostaną praktyki, regulacje prawne i rozwiązania techniczne stosowane w poszczególnych krajach. Na podstawie tych analiz stworzone zostaną uwspólnione rozwiązania (w formie wytycznych i zalecanych praktyk oraz formie prototypowych rozwiązań programistycznych) możliwe do zastosowania w wymiarze europejskim.
Projekt ma wsparcie Komisji Europejskiej a jego liderem jest Uniwersytet w Portsmouth. Zaangażowane w jego realizację są archiwa narodowe (duńskie, węgierskie, estońskie, norweskie, słoweńskie), uczelnie techniczne (z Austrii i Portugalii), agencje rządowe (Portugalia i Hiszpania) oraz inne organizacje i instytucje (publiczne i prywatne).
Obecnie trwają prace nad specyfikacjami poszczególnych komponentów wspólnego rozwiązania opartymi na modelu OAIS - Open Archival Information System. Dotychczas opracowano m.in. specyfikację paczek archiwalnych (SIP, AIP i DIP), model gromadzenia danych z baz danych (SIARD 2.0 - Software Independent Archival of Relational Databases) oraz rozpoczęto prace nad prototypowymi rozwiązaniami programistycznymi. W wystąpieniu omówiony zostanie aktualny stan prac oraz ich potencjalny wpływ na rozwiązania stosowane w Polsce.

10.30 - 11.00. Doświadczenia NAC we wdrażaniu systemów teleinformatycznych na przykładzie ZoSIA, Maciej Zdunek NAC

Od grudnia 2013 r. na polecenie Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych Narodowe Archiwum Cyfrowe rozpoczęło na duża skalę wdrożenia Zintegrowanego Systemu Informacji Archiwalnej w archiwach państwowych. Wdrożenia są prowadzone przez pracowników Oddziału Informacji i Zasobów Cyfrowych i przez ostatnie dwa lata został wypracowany jednolity model wdrożenia stosowany we wszystkich archiwach państwowych. Narodowe Archiwum Cyfrowe ciągle zbiera nowe doświadczenia, ponieważ każde archiwum jest niepowtarzalne. Proces wdrażania i szkolenia użytkowników jest zarazem procesem obustronnym, w trakcie którego trenerzy NAC przekazują wiedzę teoretyczną i praktyczną dotyczącą systemu ZoSIA, ale jednocześnie uczą się nowych rzeczy od archiwistów. W referacie opowiem o tym procesie


11.00 - 11.30. Aplikacja bazodanowa dla archiwum zakładowego, Michał Kaca, NAC

Podczas swojego wystąpienia chciałbym zaprezentować aplikację nad którą pracuję. Głównym celem aplikacji jest wsparcie w pracy archiwisty zakładowego, zaś projektowane funkcjonalności aplikacji to, przede wszystkim,  ewidencja zasobu archiwum (do poziomu jednostki) połączona z możliwością szybkiego wyszukiwania i niemal dowolnego filtrowania wyników. W przyszłości zamierzam rozbudować aplikację o moduł wypożyczeń (zarówno po stronie archiwum jak i zamówień składanych zdalnie) oraz generacji raportów i statystyk a nawet umożliwić wykorzystanie technologii RFID.
W trakcie wystąpienia chciałbym zaprezentować założenia i stronę techniczną aplikacji oraz samą aplikację. Chciałbym również wywołać dyskusję, która umożliwiłaby odpowiedzi na kilka fundamentalnych pytań:
czy aplikacja jest w ogóle potrzebna?
czy projektowane funkcjonalności odpowiadają rzeczywistym potrzebom?
jakie funkcjonalności aplikacja powinna udostępniać?

11.30 - 12.00. Quo vadis IFAR? Coroczna dyskusja na temat rozwoju IFAR,
Rafał Magryś administrator IFAR
W dobie pojawiających się nowych rozwiązań technologicznych w dobie twittera i snapchata, facebooka, instagramu ?  warto zadać sobie pytanie czy obecny kształt IFAR spełnia oczekiwania forumowiczów? W którą stronę należy podążyć z rozwojem IFAR? Jak należy go propagować?

12.00 - 12.30. Podsumowanie i zakończenie Zjazdu.



Tytuł: IX Zjazd IFAR - plakat konferencji
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 09, 2015,
Szanowni,

I w załączeniu plakat naszej konferencji - do wydruku i rozklejania. Nieśmy IFAR w świat...:)

Pozdrawiam,


P.S. Podziękowania dla autora plakatu Marka Krzykały z AP w Lublinie - dzięki Marku!
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: anna_maria w Listopad 13, 2015,
Plakat klasy najwyższej! :-) Toruń już jest w niego przyozdobiony ;-)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Listopad 18, 2015,
to już jutro  ;)
zachęcamy do śledzenia profilu https://www.facebook.com/APPoznan
będzie relacja  ;D
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Maciej Zdunek w Listopad 18, 2015,
zapraszam też do komentowania i śledzenia IX Zjazdu IFAR na bieżąco na Twitterze, proponuję oficjalny hasztag konferencji:
#9ifar
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Maciej Zdunek w Listopad 19, 2015,
Albo lepiej #ifar9, bo tamten już istnieje :)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: crash0 w Listopad 20, 2015,
Tutaj warto jeszcze zakomunikować, że #ifar9 został zablokowany i stąd brak twittów podczas czwartkowej, popołudniowej sesji i z piątku.

A teraz pomysł, tak na świeżo. Proponowałbym aby X (jubieluszowy?) Zjazd zorganizować w miejscu, w którym iFAR gościł wcześniej. Może warto wziąć pod uwagę pierwszych 5-6 lokacji?
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 21, 2015,
Szanowni,

Za nami IX Zjazd. Przez 2 dni dyskutowaliśmy o sprawach dla archiwistyki, archiwów i naszego środowiska ważnych, dochodząc do wniosku - że to jest moment w którym powinniśmy podejmować różnorakie zmiany aby archiwa i archiwistyka nie znalazła się zupełnie na marginesie.

Bardzo dziękuję Wam wszystkim za przyjazd  - szczególnie prelegentom, którzy wygłosili b. interesujące referaty - będziemy się starali się je zebrać i wydać - realizując jeden z szerszych niż tylko środowiska ifarowego postulat :)?

Bardzo dziękuję środowisku Toruńskiemu - profesorowi Waldemarowi Chorążyczewskiemu za jak zwykle niezawodne i dobre przyjęcie, Ani Południak za kontakt operacyjny i dogrywanie szczegółów, Soni Waleszczuk, Justynie Gurczyk, Karolinie Strześniewskiej, Marcinowi Frasowi za wsparcie bezpośrednie podczas zjazdu.


Pozdrawiam,

Admin
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Rafał Rufus Magryś w Listopad 21, 2015,

A teraz pomysł, tak na świeżo. Proponowałbym aby X (jubieluszowy?) Zjazd zorganizować w miejscu, w którym iFAR gościł wcześniej. Może warto wziąć pod uwagę pierwszych 5-6 lokacji?
Proponuję, żeby w tej kwestii dyskutować w nowym wątku  (http://www.ifar.pl/index.php/topic,2922.msg18613/topicseen.html#msg18613)
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Robert2000 w Listopad 22, 2015,
Prezydent Duda zapowiada prowadzenie aktywnej polityki historycznej. We wtorek zorganizował pierwsze spotkanie na ten temat. Widać, że ewidentnie przejmuje się tego typu problemami. Może byście rozważyli przesłanie mu wniosków z Waszych konferencji ifar-owych.
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Hanna Staszewska w Listopad 25, 2015,
A oto sprawozdanie.

Toruń, 19-20 listopada 2015 r
      
W czwartek obrady moderowali Hanna Staszewska (APP) i Wojciech Woźniak (NAC).

Pierwszy prelegent, Mariusz Krause  (Sąd Rejonowy w Starogardzie Gdańskim) przedstawił temat "Archiwa i archiwiści oczami użytkowników". Referujący omówił ? na przykładzie swojego sądu ?  jak archiwista zakładowy jest postrzegany przez współpracowników, którzy są jednocześnie użytkownikami archiwum zakładowego. Z potocznych opinii społeczeństwa wynika, iż praca archiwisty nie jest doceniana, a archiwum nie jest ważną komórką organizacyjną danej firmy. Na potrzeby prezentacji przygotowano ankietę, którą przesłano do 70 sądów w Polsce. Zawierała ona następujące pytania: 1) Czy zatrudniacie Państwo archiwistę, 2) Jeśli nie, czy uważacie Państwo, iż byłaby potrzeba zatrudnienia archiwisty, 3) Jaki byłby główny powód, 4) Czym według Państwa zajmuje się archiwista, 5) Jak postrzegacie Państwo codzienną pracę archiwisty, 6) Jak scharakteryzowalibyście Państwo archiwum. Odpowiedź zwrotną otrzymano z 11 sądów: większość tych instytucji zatrudnia archiwistę na etacie, przeważała opinia, iż archiwista jest potrzebny: usprawnia pracę sądu i ułatwia dostęp pracowników do dokumentacji. Ku zdziwieniu referującego, pracownicy sądów mają świadomość tego, czym zajmuje się archiwista na co dzień.
   
Prof. Waldemar Chorążyczewski (UMK) wystąpił z referatem "Nic z naszych dzieł nie przepadnie. Baza danych pozwalająca zarządzać pracami dyplomowymi powstającymi w związku z zachowaniem cyfrowego dziedzictwa archiwalnego". Na wielu seminariach podejmowane są tematy z zakresu zachowania cyfrowego dziedzictwa archiwalnego. Wielokrotnie są one powielane, a odkładane do archiwum nie przyczyniają się do rozwiązywania istotnych problemów. Istnieje potrzeba monitorowania prac powstających z tego zakresu oraz oceniania ich nowatorstwa. Mimo ogromnej masowości akt, nadal powszechnym wymogiem przy pracach dyplomowych jest papier, choć już indeksy studentów przyjmują formę elektroniczną. Inną kluczową kwestią tychże prac jest poszanowanie praw autorskich i niebezpieczeństwo plagiatów, które to przypadki będą z całą surowością karane i piętnowane, co bardzo mocno prof. W. Chorążyczewski podkreślił. Jako pewnego rodzaju odpowiedź na te problemy prelegent wskazał stworzenie informatorium on-line (prace koncepcyjne na UMK już trwają), czyli bazy danych o pracach studentów z podstawowymi danymi: autor, tytuł, treść, rodzaj (licencjacka, magisterska, doktorska), data obrony, promotor, uczelnia/wydział, publikacja, zasady dostępności, słowa kluczowe. W dyskusji podniesiono też propozycję konkursu na pracę studencką o tematyce zachowania cyfrowego dziedzictwa, którego współorganizatorem miałby być NAC.
   
Następnie Hanna Staszewska (APP) podjęła temat "Państwo usługowe i archiwa, czyli kiedy przejdziemy na jasną stronę Mocy?" Punktem wyjścia rozważań prelegentki była koncepcja państwa usługowego, przedstawiona na konferencji COI MSW w październiku 2015 r., przez dyrektora Ośrodka N. Bończę Tomaszewskiewgo: w opozycji do wywodzącego się z XIX w. państwa regulacyjnego, przekonanego o własnej nieomylności i sprawującego nadzór nad obywatelem, w epoce cyfrowej powstaje państwo usługowe, przyjazne obywatelom i będące sprawnym dostarczycielem usług. Jak w tę idę wpisują się archiwa ze swymi przepisami i procedurami? Prelegentka podała przykłady świadczące o tym, że nie wszyscy archiwiści zaakceptowali fakt, że archiwa są dla obywateli i na utrzymaniu obywateli. Jedncześnie, zważywszy na tempo digitalizacji i obserwację trendów wizyt użytkowników w pracowniach naukowych stwierdziła, że może wyobrazić sobie opustoszałe archiwalne czytelnie, a więc ci, którzy przyjdą, mogą zostać obsłużeni w sposób szczególny. W ożywionej dyskusji podnoszono kwestię jakości i dostępności danych o zasobie w  Internecie: ich rozproszenie w różnych miejscach (portal www.szukajwarchiwach.pl, www.genealogiawarchiwach.pl , strony własne archiwów, biblioteki cyfrowe) nie sprzyja użytkownikom, chociaż jednocześnie podkreślano duże tempo i rozmach digitalizacji. Stwierdzono, że w pracy archiwów należy uwzględniać różne grupy interesariuszy, badać ich potrzeby, a nawet je wywoływać (M. Jabłońska), co jest możliwe badając rozmaitymi metodami trendy  (R. Magryś). Przedstawiciele UMK (W. Chorążyczewski, W. Nowosad, K. Syta) podkreślali, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z fachowym archiwistą.   

Prof. Wiesław Nowosad (UMK) wygłosił referat dotyczący "Postępu informatyzacji instytucji publicznych na wybranych przykładach w ramach prowadzenia badań do prac magisterskich". W roku akademickim 2015/2016 w ramach prowadzonego przez autora seminarium magisterskiego trzy studentki zajęły się zbadaniem postępu informatyzacji w powiecie toruńskim. Dwa lata badań, które zaowocują wykonaniem zestawień co kwartał, bądź co pół roku w przypadku braku zmian, dadzą pogląd na sytuację w kraju dotyczącą powyższego zagadnienia. Badania te będą oparte o platformę ePUAP, BIP oraz o ankiety.
   
Studentki UMK Anna Południak i Sonia Waleszczuk przygotowały wystąpienie dotyczące "Studenckich Kół Naukowych w sieci. Przywilej czy wyzwanie? Analiza porównawcza kilku ważniejszych ośrodków akademickich kształcących archiwistów". Prelegentki  zaprezentowały ośrodki akademickie (UMCS, UAM, UWM, UP, UMK), w których studenci założyli Koła Naukowe, stworzyli ich strony www bądź profile na portalu społecznościowym Fb. Spełniają one przede wszystkim funkcje informacyjne, ale także są odpowiedzialne za budowanie wizerunku.
   
Drugą część pierwszego dnia obrad otworzył referat Artura Wójtowicza (UMK) "Dokument elektroniczny w stowarzyszeniu i fundacji na przykładzie Fundacji Amicus Universitatis Nicolai Copernici w Toruniu", będący efektem badań prowadzonych w ramach współpracy z NAC. W Toruniu ogółem istnieje 166 fundacji, 756 stowarzyszeń, 85 klubów sportowych. Rzeczona Fundacja powstała w marcu 1989 r. i prowadzi działalność naukową, naukowo-techniczną, kulturalną i oświatową, artystyczną oraz sportową. W tego typu instytucjach, gdzie nie wprowadzono do stosowania wykazu akt, często problemem jest postępowanie z dokumentacją w ogóle, a więc  tym bardziej trudno jest badać dokumentację elektroniczną. Dokumentacja omawianej Fundacji nie jest wyjątkiem, być może jej przebadanie będzie prostsze, gdy trafi ona (prawdopodobnie) do Archiwum UMK.

Maciej Parzniewski (NAC) omówił "Brakowanie dokumentacji audiowizualnej na przykładzie doświadczeń NAC z dokumentacją TVP. Teoria i praktyka." Spośród jednostek organizacyjnych pod nadzorem NAC największym wytwórcą dokumentacji audiowizualnej jest Telewizja Polska S.A. Specyfika dokumentacji audiowizualnej wpływa na konieczność zachowania szczególnej uwagi podczas brakowania: 1) zapis, a nie nośnik jest dokumentem (materiałem archiwalnym), 2) mniejsze niż dokumentacji aktowej znaczenie prawne, 3) przeważnie stanowi utwór w znaczeniu ustawy o prawach autorskich, 4), często powstaje i jest gromadzona w oderwaniu od kancelarii aktotwórcy i wykazu akt, 5) nietrwałość nośnika. Nadzór nad Archiwum Telewizji Polskiej w ostatnich latach  zmieniał się: do 2011  - ADM/NAC, 2011-2014 AAN, 2012 do teraz NAC. Do 2008 r. zgody na brakowanie wydawano bez wyłączeń, w latach 2009-2010 TV wystąpiła z 29 wnioskami, ale nie wydano żadnej zgody,  w latach 2011-2014 AAN wydał 5 zgód. Zgoda na brakowanie wymaga analizy ogromnej ilości spisów, jest to niezwykle trudne dla 1 osoby w NAC, zajmującej się nadzorem w niepełnym wymiarze etatu. Dodatkową trudność stanowi fakt, że decyzje o brakowaniu opiniuje wspólna Komisja Archiwalnej Oceny Dokumentacji AAN i NAC, często w ten proces włącza się też NDAP, co w rezultacie prowadzi do tego, że sprawy ciągną się latami.

"Projekty wskazówek metodycznych dotyczących opracowania dokumentów fonicznych i wizyjnych. Reaktywacja" to temat wystąpienia Katarzyny Plewki (NAC).  Autorka przeanalizowała obowiązujące przepisy z 1972 r. (dot. nagrań) oraz przedstawione przez NDAP w 2008 r. projekty. Były one opiniowane i dyskutowane także na forum IFAR, spotykając się z miażdżącą krytyką. Dziś istnieje potrzeba stworzenia nowych, wspólnych dla dokumentacji fonicznej i wizyjnej wskazówek metodycznych dotyczących opracowania ww. dokumentacji, jak również stworzenia słownika podstawowych terminów z tego zakresu. Takie prace podjęto w NAC, powstał projekt, który przesłano do NDAP i który będzie przedmiotem obrad najbliższej Komisji Metodycznej, następnie zostanie on zamieszczony w Internecie, co ma zachęcić środowisko archiwistów do dyskusji. M. Jabłońska poparła tę inicjatywę i stwierdziła, że poprzedni projekt był bardzo słaby i słusznie go odrzucono. 

Michał Serdyński (APP) zaprezentował temat: "Promocja archiwum w mediach społecznościowych na przykładzie Archiwum Państwowego w Poznaniu". Na 33 archiwa państwowe w Polsce 24 posiadają profil społecznościowy na portalu Facebook. Wśród nich są również takie archiwa, które mimo iż posiadają konto, rzadko z niego korzystają, co widoczne jest w zamieszczanych treściach (ostatni wpis jednego z archiwów przypada na rok 2014). W ciągu ostatniego pół roku, profil poznańskiego archiwum ?polubiło? 600 nowych osób, a swoim zasięgiem objęło ponad 450 tys. unikalnych użytkowników. Średnio w ciągu jednego dnia, fejsbookowicze pozostawiają na poznańskim profilu 4 komentarze do postów, które udostępnia w dalszym obiegu co najmniej 8 osób. Wśród osób lubiących nasz profil 45% stanowią kobiety, z czego 24% to osoby w wieku od 25 do 44 lat. Nasz profil śledzą osoby nie tylko z Polski, ale także z takich krajów jak: Niemcy, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania czy Francja, oraz nieco egzotycznych: Wenezuela, Japonia, Wietnam. Ostatni wzrost popularności poznańskiego archiwum na portalu Facebook może świadczyć nie tylko o interesującej odbiorców, prezentowanej tam tematyce (skany wybranych archiwaliów wg kalendarium ważnych rocznic), ale również przez wydarzenia i konkursy organizowane od początku roku.
   
"Czego jeszcze nie wiemy o Snapchacie? Jak pokonać ulotność jego treści?" Z takim  tematem wystąpił Marcin Frąś (UMK). Snapchat to multimedialny komunikator obsługujący telefony typu smartfon wyposażone w system Android lub iOS. Służy przede wszystkim do przesyłania między użytkownikami zdjęć lub filmów, trwających do 10 sekund, które od razu są kasowane. W ten sposób użytkownicy wymieniają się ulotnymi wrażeniami i uwagami. W kontekście wszechogarniającej nas archiwizacji (także Internetu) ta ulotność staje się wartością, a zapominanie przywilejem.

Dawid Żądłowski (IPN Warszawa) dokonał przeglądu polskojęzycznych profili archiwistycznych na portalach społecznościowych. Wśród rozesłanych przez autora zapytań do różnego rodzaju archiwów (m.in. państwowych, kościelnych), portali naukowych czy serwisów specjalistycznych poświęconych tematyce archiwalnej, odpowiedzi udzieliło tylko 9 instytucji (na przeszło 20 zapytań). Jest to co najmniej zaskakujące, zważywszy na fakt, iż dzięki mediom społecznościowym każda instytucja może szybko, prosto i w zasadzie za darmo uzupełnić informacje o działalności, propagować swoje zbiory, zadania, komunikować się z użytkownikami.
Na tym zakończył się pierwszy, oficjalny dzień obrad.

Wieczorem zaś odbyło się spotkanie towarzyskie w klubie studenckim, połączone z zabawą integracyjną studentów I roku archiwistyki. :)
   
Drugi dzień Zjazdu - jako moderator - poprowadził Maciej Zdunek (NAC).
Piątkową sesję rozpoczął Mariusz Jarocki (UMK Toruń) tematem "Architektura zasobów cyfrowych - punkty styczne dla Bibliologów i Informatologów a Archiwistów". Proces kształcenia na wielu kierunkach ogólnoakademickich staje się niezaprzeczalnie interdyscyplinarny. Wpływ na to ma wiele czynników, wśród nich także rozwój technologii informatycznych i idące za tym zmiany w podejściu do podstawowych koncepcji w zakresie świadczenia usług informacyjnych. Kwestia ta dotyka wielu dyscyplin i subdyscyplin naukowych i coraz wyraźniej można ją zauważyć w obrębie bibliologii, informatologii i archiwistyki. W związku z powyższym prelegent przedstawił koncepcję nowego kierunku na Wydziale Nauk Historycznych UMK, którego program zatwierdziła już Rada Wydziału. Dwustopniowe studia Architektura zasobów cyfrowych (drugi stopień ma obejmować archiwistów) mają kształcić specjalistów od projektowania, tworzenia, organizowania, przechowywania i udostępniania zasobów cyfrowych instytucji dziedzictwa kulturowego (GLAM), w tym także archiwów. Koncepcja ta spotkała się z dużym zainteresowaniem, głównie pracowników NAC, jako placówki zajmującej się tworzeniem systemów informatycznych: stwierdzono, że wykształceni w zakresie architektury zasobów cyfrowych specjaliści są bardzo poszukiwani na rynku pracy. Dyrektor Wojciech Woźniak podkreślał, że na Zachodzie zaczęły się już zmiany organizacyjne, które prowadzą docelowo do łączenia instytucji przechiwujących dziedzictwo kulturowe (np. biblioteki i archiwa).
   
Następnie dyr. Wojciech Woźniak (NAC) zaprezentował "Projekt E-ARK - cele, zadania i obecny stan prac". Jest to inicjatywa powstała w ramach Unii Europejskiej (koszt: 6 mln funtów unijnych funduszy), w której uczestniczą m.in. instytucje i uniwersytety z Wielkiej Brytanii, Austrii, Niemiec oraz archiwa węgierskie, słoweńskie i estońskie. Archiwa polskie reprezentuje NAC w osobie dyr. W. Woźniaka. Projekt, którego prace mają zakończyć się w 2017 r., zakłada stworzenie warunków do przechowywania dziedzictwa elektronicznego (we współpracy z komercyjnymi dostawcami) poprzez opracowanie europejskiej metodologii archiwizacji dokumentacji elektronicznej oraz specyfikacji technologii, standardów i norm. Częścią tych prac  są też analizy prawne, a docelowo powstaną narzędzia informatyczne do archiwizowania e-dokumentacji. Podstawą prac są międzynarodowe standardy i formaty, m.in. OASIS i SIARD.
   
Maciej Zdunek (NAC) omówił "Doświadczenia NAC we wdrażaniu systemów teleinformatycznych na przykładzie ZoSIA". Zaczął od przedstawienia wyników zewnętrznego audytu systemu ZoSIA (2013 r.), zleconego przez NDAP, a zakończonego pozytywnym raportem i rekomendacją co do wdrożenia systemu w archiwach. Pierwsze wdrożenie z tej puli nastąpiło w AP w Lesznie, za nim poszły następne (do końca listopada system w pełni wdrożono w dziewięciu archiwach ? łącznie z oddziałami, a do końca roku jest szansa, że ta liczba wzrośnie do dwunastu). Procedura wdrożenia jest regulowane Zarządzeniem nr 12 NDAP z 3 lipca 2014 r., a archiwa do wdrożeń są typowane przez NDAP.

W kolejnym wystąpieniu Michał Kaca (NAC) zaprezentował przygotowywaną przez siebie "Aplikację bazodanową dla archiwum zakładowego", narzędzie skonstruowane pod kątem potrzeb archiwistów w sądach, które może także się sprawdzić w każdym innym archiwum zakładowym. Autor, poprzednio pracownik archiwum zakładowego w sądzie zetknął się tam z sytuacją braku jakiegokolwiek  narzędzia informatycznego, braki takie sygnalizują także archiwiści sądowi na forach internetowych, stąd pomysł opracowania aplikacji. W obecnej formie posiada ona możliwość dodawania spisów zdawczo-odbiorczych oraz poszczególnych jednostek kategorii A i B. Aplikacja umożliwia wyszukiwanie tychże danych, korzystając przy tym z kilku wbudowanych filtrów. Obecnie narzędzie to nie ma funkcji związanych z brakowaniem akt, a funkcjonalności te mają zostać wdrożone w dalszej fazie projektu.

Jako ostatni wystąpił Rafał Magryś (administrator iFAR) z prezentacją "Quo vadis IFAR? Coroczna dyskusja na temat rozwoju IFAR", który podsumował, także statystycznie, dotychczasową, 12-letnią działalność forum (najpopularniejsze wątki: 1) Ile zarabiają archiwiści, 2) Słownik archiwalny, 3) Archiwista zakładowy w sądzie; najaktywniejsi użytkownicy pod względem liczby postów: H. Staszewska, Jarek, Wojciech Woźniak, Rafał Magryś, Maciej Zdunek). Zaproponował także pewne zmiany (m.in. upgrade mechanizmu forum, nowa szata graficzna), które mają zostać wdrożone w najbliższym czasie. Do słuchaczy i uczestników skierował zapytanie o dalszy kierunek rozwoju forum ? dyskusja ta będzie kontynuowana na forum.

Na koniec zebrani podjęli decyzję o założeniu Fundacji.

Kolejny Zjazd IFAR jak zwykle był okazją do wielu dyskusji, rozmów, a także spotkania towarzyskiego (dziękujemy studentom i profesorom za zaproszenie na imprezę integracyjną :)). Poruszane tematy były bardzo różnorakie, tak jak różnorodne są wątki omawiane na forum: roztrząsaliśmy kwestie metodyczne, potrzebę nowelizacji przepisów, PR w archiwach, uczestnictwo w mediach społecznościowych, wdrożenia systemów informatycznych i kształcenie specjalistów od architektury zasobów cyfrowych, a także uczestnictwo w inicjatywach europejskich dot. zachowania dziedzictwa elektronicznego. Wysłuchaliśmy sporo ciekawych referatów, niektóre tezy były być może kontrowersyjne lub dyskusyjne, ale tym bardziej możemy kontynuować ich roztrząsanie na forum. I jak zwykle przy takich okazjach, sporo się nauczyliśmy.
Toruniakom pięknie dziękujemy za organizację i gościnę :)
Do zobaczenia za rok. :)

PS. Zdjęcia można obejrzeć m.in. na profilu Fb Archiwum Państwowego w Poznaniu.


Hanna Staszewska, Michał Serdyński
Tytuł: Odp: IX Zjazd IFAR
Wiadomość wysłana przez: Jarek w Listopad 25, 2015,
Przedstawiciele UMK (W. Chorążyczewski, W. Nowosad, K. Syta) podkreślali, że nic nie zastąpi bezpośredniego kontaktu z fachowym archiwistą.   

Ja też jestem za tym, żeby przedstawiciele uniwersytetów, parający się archiwistyką, jak najczęściej kontaktowali się z fachowymi archiwistami.  :D