Autor Wątek: Opracowanie teczki  (Przeczytany 7071 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline KatarzynaK

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 2
Opracowanie teczki
« dnia: Styczeń 22, 2014, »
Witam. Jestem świeżo upieczoną absolwentką archiwistyki bez doświadczenia. Czysta teoria. Dostałam się na staż do szkoły. W tej szkole znajduje się takie małe archiwum i muzeum. Obie te "instytucje" działają nie formalnie. Jest to inicjatywa spontaniczna grona pedagogicznego. Gromadzą po prostu wszystkie "starocie" i dokumenty na temat historii szkoły. Tym "archiwum" i "muzeum" opiekuje się przesympatyczna zgoła Pani bibliotekarka bez wykształcenia archiwistycznego. Uporządkowanie i opracowanie teczek i eksponatów to czysta inicjatywa twórcza Pani bibliotekarki :)  Nie ma żadnych pomocy archiwalnych ani inwentarza, ani jednolitego wykazu akt, ani nic. Jest ale księga inwentarzowa biblioteczna  :-\ do której są wprowadzane to co gromadzi Pani bibliotekarka. Bibliotekarstwa nie studiowałam ... nie wiem czy to można zastosować w archiwum ... Moją pracę z tym archiwum zaczynam praktycznie od zera ... Pani chciała abym jej opracowała dwie teczki jako wzór do pracy z resztą dokumentacji. Ja przyznam bez bicia  :( całkiem oblałam zajęcia z metodyki ... I nic z tych zajęć nie zrozumiałam. Pan wykładowca był tak miły że mi zaliczył  ;D ale teraz jak przychodzi co do czego ... No to nic nie wiem :(  Nie wiem od czego zacząć tak, aby było zgodne z sztuką archiwalną.

Mam teczkę, ściągnęłam sobie z internetu "Wskazówki metodyczne do sporządzania inwentarzy archiwalnych ....", ściągnęłam sobie z strony NDAP "Przykładową klasyfikację i kwalifikację dokumentacji szkoły w formie jednolitego rzeczowego wykazu akt". I teraz nie wiem jak się do tego zabrać :( 

Offline Tomciaz

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 52
Odp: Opracowanie teczki
« Odpowiedź #1 dnia: Styczeń 22, 2014, »
W rozporządzeniu Ministra Kultury w sprawie postępowania z dokumentacją w sprawie postępowania z dokumentacją [...] znajduje się przykładowy wykaz akt, do którego wymieniona "Przykładowa klasyfikacja i kwalifikacja..." jest uzupełnieniem. Stąd opierałbym się na obydwu materiałach.
A na metodyce musieli mówić o nowej Instrukcji Kancelaryjnej, gwoli przypomnienia zacytuję Instrukcję Archiwalną z rozporządzenia z 18.01.2011:

§ 15. 1. Dokumentacja spraw zakończonych przejmowana do archiwum zakładowego powinna być uporządkowana
przez prowadzących sprawy lub wyznaczonego w danej komórce organizacyjnej pracownika.
2. Uporządkowanie dokumentacji w postaci elektronicznej w systemie EZD polega na:
1) sprawdzeniu kompletności akt spraw;
2) uzupełnieniu akt spraw o brakujące przesyłki lub pisma;
3) przyporządkowaniu do klasy z wykazu akt dokumentacji nietworzącej akt spraw, jeżeli wcześniej tego nie
dopełniono;
4) uzupełnieniu metadanych przesyłek i spraw, jeżeli wcześniej tego nie dopełniono;
5) sprawdzeniu, czy odnotowano zakończenie sprawy przy każdej sprawie zakończonej.
3. Uporządkowanie dokumentacji przekazywanej ze składu chronologicznego do archiwum zakładowego
polega na:
1) pozostawieniu jej w układzie niezmienionym;
2) umieszczeniu jej w pudłach lub w paczkach;
3) opisaniu pudeł lub paczek:
a) pełną nazwą podmiotu oraz pełną nazwą komórki organizacyjnej, w której utworzono skład chronologiczny
? na środku u góry,
b) oznaczeniem roku rejestracji w systemie EZD przesyłek znajdujących się w pudle lub paczce ? pod nazwą
podmiotu,
c) informacją, czy jest to dokumentacja, dla której dokonano pełnego odwzorowania cyfrowego, lub też czy
jest to dokumentacja, dla której takiego odwzorowania nie wykonano lub wykonano je częściowo ? pod
oznaczeniem roku,
d) informacją, czy jest to dokumentacja ze składu chronologicznego pism wpływających czy wychodzących
? pod informacją, o której mowa w lit. c,
e) skrajnymi identyfikatorami, o których mowa w § 13 ust. 6 instrukcji kancelaryjnej ? pod informacją,
o której mowa w lit. d;
4) w przypadku dokumentacji, dla której nie wykonano pełnego odwzorowania cyfrowego, usunięciu części
metalowych i plastikowych (na przykład spinaczy, zszywek, wąsów, koszulek).
4. Uporządkowanie dokumentacji w systemie tradycyjnym polega na:
1) w odniesieniu do materiałów archiwalnych i dokumentacji niearchiwalnej, o okresie przechowywania dłuższym
niż 10 lat:
a) ułożeniu dokumentacji wewnątrz teczek w porządku przewidzianym w § 63 ust. 3 instrukcji kancelaryjnej,
przy czym poszczególne sprawy można rozdzielić papierowymi okładkami,
b) wyłączeniu zbędnych identycznych kopii tych samych przesyłek lub pism,
c) odłożeniu do teczek aktowych spisów spraw,
d) usunięciu z dokumentacji części metalowych i plastikowych (na przykład spinaczy, zszywek, wąsów, koszulek),
e) umieszczeniu dokumentacji w wiązanych teczkach aktowych z tektury bezkwasowej (w przypadku akt
osobowych dopuszcza się koperty) o grubości nieprzekraczającej 5 cm, a tych w razie potrzeby ? w pudłach,
przy czym jeżeli grubość teczki przekracza 5 cm, należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to
niemożliwe z przyczyn fizycznych,
f) ponumerowaniu stron materiałów archiwalnych zwykłym miękkim ołówkiem, przez naniesienie numeru
strony w prawym górnym rogu; liczbę stron w danej teczce podaje się na wewnętrznej części tylnej
okładki w formie zapisu: ?Niniejsza teczka zawiera ... stron kolejno ponumerowanych. [miejscowość, data,
podpis osoby porządkującej i paginującej akta]?,
g) opisaniu teczek aktowych zgodnie z § 62 ust. 2 i 3 instrukcji kancelaryjnej,
h) ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z wykazu akt;
2) w odniesieniu do pozostałej dokumentacji niearchiwalnej:
a) odłożeniu do teczek aktowych spisów spraw,
b) umieszczeniu dokumentacji w teczkach aktowych wiązanych o grubości nieprzekraczającej 5 cm, a tych
w razie potrzeby ? w pudłach, lub umieszczeniu dokumentacji bezpośrednio w paczkach lub w pudłach,
przy czym gdy grubość teczki przekracza 5 cm, należy teczkę podzielić na tomy, chyba że jest to niemożliwe
z przyczyn fizycznych,
c) opisaniu teczek aktowych zgodnie z § 62 ust. 2 i 3 instrukcji kancelaryjnej,
d) ułożeniu teczek aktowych w kolejności wynikającej z wykazu akt.


Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: Opracowanie teczki
« Odpowiedź #2 dnia: Styczeń 22, 2014, »
.
W tej szkole znajduje się takie małe archiwum i muzeum. Obie te "instytucje" działają nie formalnie. Jest to inicjatywa spontaniczna grona pedagogicznego. Gromadzą po prostu wszystkie "starocie" i dokumenty na temat historii szkoły. 
Czyli jest to coś w rodzaju izby pamięci, która gromadzi pamiątki z przeszłości? Czy też jest to coś w rodzaju archiwum zakładowego?
Jeśli jesteś całkowicie "zielona" :), proponuję poprosić o pomoc metodyczną najbliższe archiwum państwowe... A może jakiś kurs archiwalny?

Pozdrawiam

PS. Wskazówki o inwentarzu raczej nie pomogą  ;).

Offline KatarzynaK

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 2
Odp: Opracowanie teczki
« Odpowiedź #3 dnia: Styczeń 23, 2014, »
.
W tej szkole znajduje się takie małe archiwum i muzeum. Obie te "instytucje" działają nie formalnie. Jest to inicjatywa spontaniczna grona pedagogicznego. Gromadzą po prostu wszystkie "starocie" i dokumenty na temat historii szkoły. 
Czyli jest to coś w rodzaju izby pamięci, która gromadzi pamiątki z przeszłości? Czy też jest to coś w rodzaju archiwum zakładowego?
Jeśli jesteś całkowicie "zielona" :), proponuję poprosić o pomoc metodyczną najbliższe archiwum państwowe... A może jakiś kurs archiwalny?

Pozdrawiam

PS. Wskazówki o inwentarzu raczej nie pomogą  ;).
[/quote

Raczej coś w rodzaju izby pamięci. Gromadzą stare dokumenty, stare przedmioty. Powiem że jeżeli chodzi o mnie to ja bym od razu bez zastanowienia kierowała swoje kroki i pytania do archiwum państwowego, ale ... dlatego w tym archiwum nie ma nic ponieważ z szacunkiem do mojej Pani bibliotekarki, gdyż jest to bardzo życzliwa kobieta i wieloletni pracownik szkoły, ale Pani L. strasznie boi się kontaktu z archiwami państwowymi :( Boi się że jej te dokumenty zabiorą ...

Offline Hanna Staszewska

  • Moderator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1744
Odp: Opracowanie teczki
« Odpowiedź #4 dnia: Styczeń 23, 2014, »
Proszę powiedzieć pani z biblioteki, że nikt jej nie zabierze tych dokumentów :), nie ma ku temu podstaw.
I naprawdę najrozsądniej jest zwrócić się do kolegów-archiwistów z archiwum państwowego, na pewno pomogą.
Pozdrawiam