Autor Wątek: Pedagogika archiwalna  (Przeczytany 13711 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Ewa Piórkowska

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 8
  • Płeć: Kobieta
Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #15 dnia: Luty 01, 2007, »
Nauczycielom do realizacji ścieżek edukacyjnych (w tym wypadku regionalnej) wystarczy jedna, dwie, góra trzy wizyty w archiwum, a to za mało na mówienie o edukacji. Zresztą ścieżki owe traktowane są jako dopust boży i prawdziwe utrapienie (są oczywiście chlubne wyjątki).

Oczywiście, że ofertę należy dostosować do wieku uczniów i realizowanego przez nich programu (a właściwie programu realizowanego "na" nich), wie o tym każdy, kto ma do czynienia z dziećmi, ale to nadal będą przypadkowe, jednorazowe spotkania. Nie oszukujmy się, w młodzieżowym konkursie "Gdzie najchętniej spędziłbyś czas ze swoją klasą" nie mamy szans na wysokie notowania   :(

PS. Czy ten "brytyjski" link ostatnio działał, bo nie chce się otworzyć...

kocibrzuch

  • Gość
Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #16 dnia: Luty 13, 2007, »
Zamiast wypowiedzi fragment sprawozdania APKr, jako informacja w temacie odnośnym:

Cytuj
AP w Krakowie czynnie włącza się w system oświaty na każdym poziomie kształcenia. Przeprowadzane są liczne lekcje historii w oparciu o posiadany zasób. Również część zajęć w toku studiów na wyższych uczelniach odbywa się w oddziałach Archiwum z wykorzystaniem materiałów archiwalnych. W Centrali w Krakowie oprócz licznych pokazów materiałów archiwalnych, zasób oddziałów wykorzystywany jest przy prowadzeniu wykładów i ćwiczeń z zakresu archiwistyki i nauk pomocniczych historii. Natomiast w oddziale bocheńskim Archiwum realizowany jest międzynarodowy szkolny program SOKRATES COMMENIUS. W ramach tego programu zaprezentowano działalność i zasób Oddziału w Urzędzie Miejskim w Bochni dla przedstawicieli szkół z Hiszpanii, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Ponadto prowadzono konsultacje z nauczycielami i spotkania robocze z uczniami, biorącymi udział w programie, podzielonymi na grupy tematyczne: polityka, gospodarka, kultura etc.
W roku sprawozdawczym w Archiwum przeprowadzono ogółem 133 lekcje historii oraz pokazy materiałów archiwalnych.

Materiały archiwalne z zasobu archiwum wykorzystywane są przy okazji ważnych wydarzeń dla regionu. Z okazji uroczystości 660 rocznicy lokacji miasta zaprezentowano najciekawsze materiały archiwalne przedstawiające dzieje Nowego Targu.

Równocześnie w związku z przypadająca w 2007 roku 750-ta rocznica lokacji miasta Krakowa kontynuowano współprace z Muzeum Historycznym Miasta Krakowa, Towarzystwem Miłośników Historii i Zabytków Krakowa, Biblioteka Jagiellońska oraz władzami miasta w przygotowaniach obchodów rocznicy.

[...]

W 2006 roku kontynuowano rozpoczętą w poprzednim roku współprace z Okręgową
Komisja Egzaminacyjna w Krakowie, której celem było opracowywanie i recenzowanie
arkuszy egzaminacyjnych do zawodu technik-archiwista.

Nawiązano także współpracę z Akademia Szkoleń i Kompetencji w Krakowie. Dzięki temu zorganizowano wiele szkoleń i warsztatów poświeconych takim zagadnieniom, jak: opracowanie przepisów kancelaryjno-archiwalnych, ich nowelizacja, wdrażanie i funkcjonowanie systemu kancelaryjnego bezdziennikowego oraz przechowywanie i zabezpieczanie dokumentacji. Współpracowano również z Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Krakowie w ramach grantu Ubi ius, ibi onus – gdzie prawo tam obowiązek. Praktyka stosowania prawa w oświacie.
W ramach stałej współpracy z Małopolskim Instytutem Samorządu Terytorialnego i Administracji w Krakowie przeprowadzono szkolenia dla urzędników samorządu terytorialnego.

[...]

W roku sprawozdawczym 6 pracowników brało udział w kształceniu archiwistów
na poziomie uniwersyteckim, tj.: Uniwersytet Jagielloński, Papieska Akademia Teologiczna, Akademia Pedagogiczna w Krakowie

Offline Hanna Staszewska

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1744
Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #17 dnia: Luty 13, 2007, »
Pozwolę sobie zadać jeszcze raz pytanie :D
 Czy to już jest pedagogika archiwalna?

Offline Ewa Piórkowska

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 8
  • Płeć: Kobieta
Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #18 dnia: Luty 13, 2007, »
Jakie ładne sprawozdanie   :)   Czy prawa autorskie są zatrzeżone?  :)

Offline Henryk Niestrój

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 196
  • Płeć: Mężczyzna
    • Arcaion
Odp: Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #19 dnia: Luty 25, 2008, »
Niedawno na Archnecie pojawiła się informacja o kwestii swego czasu storpedowanej na forum.
Cytuj
NIEMCY: Pedagogika archiwalna w Hesji, czyli o udziale archiwów niemieckich w procesie kształcenia młodzieży
http://www.archiwa.net/
Na szczęście w Polsce archiwiści to urzędnicy i nie będą się ........... głupotami (cenzura ;)...)zajmować, praktykujący studenci zaś są nieporadni i nie będą się stresować w archiwum. A zresztą... coś takiego, jak pedagogika archiwalna nie istnieje ::)
« Ostatnia zmiana: Luty 26, 2008, wysłana przez Rafał Rufus Magryś »
Quieta non movere
http://arcaion.pl

Offline Rafał Rufus Magryś

  • Administrator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1503
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #20 dnia: Luty 26, 2008, »
Witam,

 W którym miejscu storpedowane?  - Może warto wrócić do tematu?  W nowej "cyfrowej" rzeczywistości? ;)...



pozdrawiam
Rafał "Rufus" Magryś
...patience is a virtue...

Offline Wojciech Woźniak

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1132
Odp: Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #21 dnia: Luty 27, 2008, »
Witam,
Zgadzam się z Rafałem. Coś co Niemcy nazywają pedagogiką archiwalną jest - z grubsza - popularyzacja archiwistyki i historii w środowiskach młodzieży szkolnej. Warto chyba przedyskutować tę kwestię w kontekście możliwości jakie daje internet. Przykłady są na stronach The National Archives
Sometimes you eat the bear
and sometimes the bear eats you

Offline Aleksandra Wojnar

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 16
Odp: Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #22 dnia: Luty 27, 2008, »
Witam
no cóż, ja też nie uważam, że pedagogika archiwalna jest czymś nowym. Znamy ją jedynie pod inną nazwą i cały czas jest prowadzona. Język niemiecki jest bardzo bogaty i posiada wiele określeń nie posiadających dokładnych odpowiedników w języku polskim.

Offline Rafał Rufus Magryś

  • Administrator
  • st. kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 1503
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Pedagogika archiwalna
« Odpowiedź #23 dnia: Luty 29, 2008, »
Witam,

 Wydaje mi się, że właśnie dzięki NAC takie kwestie będą ułatwione - będziemy mieli zdigitalizowany zasób i systemy prezentacji - nic nie będzie stało na przeszkodzie tworzenia wirtualnych lekcji .
Tylko wiecie - "żniwo wielkie...."  :|


pozdrawiam
Rafał "Rufus" Magryś
...patience is a virtue...