Dzień dobry,
czy ktoś , kto ma wykształcenie prawnicze (albo wiedzę) może to mądrze skomentować? Wiem że temat był kilkukrotnie poruszany, ale spać mi przez to siostra nerwica nie daje.
Pytanie dotyczy:
Ewidencja czasu pracy dla pracowników zatrudnionych przed 1 stycznia 2019, która to powstała po 2019r. Okres przechowywania
Kodeks pracy:
przechowywać dokumentację pracowniczą w (...) a także przez okres 10 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym stosunek pracy uległ rozwiązaniu lub wygasł,
chyba że odrębne przepisy przewidują dłuższy okres przechowywania dokumentacji pracowniczej;
--> Właśnie, dłuższy, nie krótszy.
Ustawa dnia 10 stycznia 2018r.o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją
2.Okres przechowywania dokumentacji sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika i byłego pracownika dotyczących stosunków pracy
nawiązanych przed dniem wejścia wżycie niniejszej ustawy ustala się na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia wżycie niniejszej ustawy.
( Odpowiedź MRPiPS z 08-02-2019 r. ? DPR.I. 4102.4.2019.KJ ? dotycząca kwestii prowadzenia i przechowywania dokumentacji pracowniczej
https://interpretacje-orzeczenia.pl/odpowiedz-mrpips-z-08-02-2019-r-dpr-i-4102-4-2019-kj-dotyczaca-kwestii-prowadzenia-i-przechowywania-dokumentacji-pracowniczej/ )
W doktrynie prawa pracy dominował natomiast pogląd, że wskazane jest przechowywanie wspomnianej dokumentacji przez okres 3 lat od dnia rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy, z uwagi na fakt, iż ewentualne roszczenia ze stosunku pracy, w tym dotyczące wynagrodzenia oraz innych świadczeń/uprawnień pracowniczych, także np. urlopowych, ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym dane roszczenie stało się wymagalne (art. 291 k.p.).
Z trzeciej strony, mamy uszczegółowienie hasła klasyfikacyjnego na stronie NDAP w przykładowej klasyfikacji akt typowych:
(klasa 120)
dla każdego pracownika prowadzi się odrębną teczkę.(...)
dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika dotyczących stosunków pracy nawiązanych przed dniem 1 stycznia 1999 r. oraz w okresie po 31 grudnia 1998 r. a przed dniem 1 stycznia 2019 r., w którym pracodawca nie złożył raportu informacyjnego
kwalifikuje się do kategorii BE50/B50----
Kodeks pracy mówi
o 10 latach lub dłużej, ustawa o zmianie
ustaw o " przepisach obowiązujących przed wejściem w życie" - chociaż przed wejściem w życie ustawy mieliśmy "dominujący pogląd". Co więcej, w JRWA zrównało dla omawianej grupy całą dokumentację w sprawach związanych ze stosunkiem
pracy do B50, czyli do ewidencji wynagrodzeń.
Więc: ile i czemu tak. Dziękuję za wszelkie komentarze!