Autor Wątek: Dokumentacja z projektów unijnych-zakończonych  (Przeczytany 3472 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline archug

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 82
Dokumentacja z projektów unijnych-zakończonych
« dnia: Październik 02, 2020, »
Wiem, wiem to już było
Wracam jak bumerang, poproszę o ponowna podpowiedź bo nie mogę odnaleźć się w tym.
Całe szafy zawalone taką dokumentacją i "Zrób coś z tym!"
Od czego zacząć i jak przypisać w jrzwa
Pozdrawiam
Dziękuję za cierpliwość :)
Zaznaczę, że jestem w js gmina

Offline archiwumUM

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 164
Odp: Dokumentacja z projektów unijnych-zakończonych
« Odpowiedź #1 dnia: Październik 02, 2020, »
No właśnie, wątek dotyczący archiwizacji takiej dokumentacji ciągle się przewija. Ja też mam pytanie. Miałem ostatnio szkolenie z tego tematu, ale jakoś dopiero później mi się nasunęło taki. W jaki sposób liczyć terminy przechowywania i przekazywania takiej dokumentacji. W "zwykłej" dokumentacji mamy 2 lata przechowywane w komórce, a potem przekazywane do AZ. Te 2 lata wiemy, że wliczane są do okresu przechowywania wynikającego z JRWA. A jak liczyć terminy przy dokumentacji UE? Na szkoleniu było powiedziane coś o 3 latach od zamknięcia ostatniego roku obrachunkowego (zamknięcia programu), np. perspektywa 2007-2013, liczone od 2017 (okres rozliczenia) + 3 lata, to wychodziło do końca 2020. I teraz jak te okresy liczyć, gdy jeszcze mamy przepis z IK o 2-letnim okresie. Bo już zwątpiłem. A ponadto było jeszcze powiedziane, że poszczególne części projektów mają różne okresy przechowywania, np. przetargowa B5, umowy B10, dokumentacja techniczna BE10 albo też jako całość projektu pod klasą 042 "Realizacja programów..." z kat. A.
I bądź tu człowieku mądry z taką dokumentacją :-)

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Dokumentacja z projektów unijnych-zakończonych
« Odpowiedź #2 dnia: Październik 04, 2020, »
Cytuj
Od czego zacząć i jak przypisać w jrzwa
Chcesz klasyfikować dokumentację spraw zakończonych?
Przyporządkowania do właściwej klasy jrwa dokonuje się na etapie wszczęcia sprawy i jej rejestracji.

Ech... ok:
Przede wszystkim wydzielamy dokumentację ogólną projektu, dokumentację finansową, zamówienia publiczne i dokumentację merytoryczna projektu.
W jrwa obowiązującym w urzędzie gminy mamy trzy podstawowe klasy dla dokumentacji projektowej:
041 - Wnioskowanie w programach i projektach finansowanych ze środków zewnętrznych - tu trafia dokumentacja ogólna projektu powstająca na etapie wnioskowania o dofinansowanie (wniosek o dofinansowanie wraz z korespondencją, umowa o dofinansowanie wraz z korespondencja i aneksami)
042 - Realizacja programów i projektów finansowanych ze środków zewnętrznych - tu trafia pozostała część dokumentacji ogólnej projektu (wnioski o płatności częściowe wraz z ocenami, wniosek o płatność końcową, akta kontroli i audytu w projekcie)
3053 - Obsługa finansowa funduszy ze środków zagranicznych, w tym Unii Europejskiej - tu trafia dokumentacja finansowa projektu

Dokumentacja zamówień publicznych  w ramach projektu jest oczywiście klasyfikowana w klasach 271, 272.
Dokumentacja merytoryczna projektu powinna zostać zarejestrowana w klasach właściwych tematycznie, w zależności od tego, czego dotyczy projekt, np:
- jeśli ze środków unijnych finansujemy szkolenia dla własnych pracowników - dokumentacja tych szkoleń trafi do klasy 2402
- jesli w ramach projektu finansujemy remont własnych budynków - klasy 2510, 2511 itp, itd.

Ustalając kat. archiwalną tej dokumentacji musimy wziąć pod uwagę nie tylko kategorię widniejąca w jrwa, ale również
- przepisy wspólnotowe nakazujące przechowywać dokumentacje projektową przez 3 lata od zamknięcia programu operacyjnego, z którego finansowany był projekt
- ewentualne zapisy zawarte w umowie o dofinansowanie (najczęściej wymagają 10-letniego przechowywania dokumentacji od zakończenia projektu)
Kategorię archiwalną nadajemy wg tego przepisu/zapisu, który w danym przypadku nakazuje dłuższe przechowywanie.

Cytuj
I bądź tu człowieku mądry z taką dokumentacją
To naprawdę nic skomplikowanego:
- tak, okresy przechowywania będą różne dla różnych części dokumentacji projektowej - projekt nie jest jedną sprawą, składają się na niego akta różnych spraw, zarejestrowanych w różnych klasach rzeczowych i o różnych kat. archiwalnych
- okres 3 lat liczonych od zamknięcia programu operacyjnego wynika z zapisów art 90 rozporządzenia Rady WE 1083/2006, jeśli przepis krajowy lub zapis w umowie o dofinansowanie nakazują dłuższe przechowywanie dokumentacji, będą miały pierwszeństwo. Zakończenie programów operacyjnych dla perspektywy 2007-2013 przewidziano na rok 2017, stąd też wspomniany okres upłynie z końcem 2020 r.
- 2 letni okres przechowywania dokumentacji w komórce wlicza się do ogólnego okresu przechowywania, więc nie rozumiem w czym problem?

Okres przechowywania dokumentacji liczymy od końca roku, w którym projekt został zakończony, przy czym nie może on byc krótszy niż 3 lata od momentu zamknięcia programu operacyjnego.
Przykładowo:
Projekt był realizowany w latach 2008-2009, w umowie o dofinansowanie zawarto wymóg 10-letniego przechowywania dokumentacji:
- materiały archiwalne będą przechowywane wieczyście
- dokumentacja niearchiwalna będzie przechowywana przez okres co najmniej 10 lat od zakończenia projektu (chyba, że w jrwa ma kat. wyższą niż B10) - ale nie krócej niż przez 3 lata od zamknięcia programu operacyjnego, czyli może zostać wybrakowana najwcześniej w 2021 r. - zakładając, że program operacyjny został zamknięty w 2017 r.

Offline agapoli89

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 17
Odp: Dokumentacja z projektów unijnych-zakończonych
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 17, 2021, »
Mam pytanie czysto praktyczne do tego wątku. Powiedzmy, że mam sprawę jaką opisał Rovan: projekt realizowany w latach 2008-2009, którego dokumentację po przeliczeniach można zniszczyć w 2021. Czy w takim wypadku komórka organizacyjna powinna opisać teczkę:
daty skrajne: 2008-2009,
kategoria archiwalna: B11?
Czy jak inaczej zaznaczyć dłuższy czas przechowywania niż wynika z JRWA?

Offline archug

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 82
A co z płytkami CD, które są nieodłącznym elementem dokumentacji kat.A
Jak ją archiwizujemy?

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: Dokumentacja z projektów unijnych-zakończonych
« Odpowiedź #5 dnia: Styczeń 19, 2023, »
Generalnie:
- płytki (i wszelkie inne informatyczne nośniki danych) po zakończeniu sprawy należy przekazać do składu informatycznych nośników danych,
- po upływie 2 lat kalendarzowych cały rocznik składu na odrębnym spisie z/o przekazać do AZ, a tam przechowywać odrębnie od papierowej dokumentacji
- w trakcie przechowywania co najmniej raz na 5 lat sporządzać kopie bezpieczeństwa nośników
Szczegóły powinny być ujęte w normatywach kancelaryjno-archiwalnych danej jednostki.