Autor Wątek: data ostatecznego załatwienia sprawy a sprawy ostatacznie zakończone  (Przeczytany 3717 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline łucja

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 221
Dziękuję Rovan.

Offline Początkujący archiwista

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 22
Dobry wieczór. Odświeżam wątek, ponieważ chciałbym się dowiedzieć co zrobić w sytuacji, gdy klient ma przyznany zasiłek rodzinny na rok i po kilku miesiącach od wydania decyzji przyznającej zmienia mu się sytuacja życiowa i trzeba mu wydać decyzję zmieniającą wcześniej wydaną decyzję. Czy trzeba przerejestrować sprawę i nadać jej nowy znak, czy tak jak robią pracownicy w naszym OPSie potraktować decyzję zmieniającą jak kolejną decyzje w sprawie nadając jej ten sam znak co decyzji przyznającej? Natomiast w spisie spraw uzupełnić rubrykę "data ostatecznego załatwienia" dopiero w momencie gdy klient zakończy pobieranie przyznanego zasiłku

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Wydanie pierwszej decyzji kończy sprawę.
Decyzja zmieniająca wznawia sprawę - powodując konieczność jej przerejestrowania.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Dobry wieczór. Odświeżam wątek, ponieważ chciałbym się dowiedzieć co zrobić w sytuacji, gdy klient ma przyznany zasiłek rodzinny na rok i po kilku miesiącach od wydania decyzji przyznającej zmienia mu się sytuacja życiowa i trzeba mu wydać decyzję zmieniającą wcześniej wydaną decyzję. Czy trzeba przerejestrować sprawę i nadać jej nowy znak, czy tak jak robią pracownicy w naszym OPSie potraktować decyzję zmieniającą jak kolejną decyzje w sprawie nadając jej ten sam znak co decyzji przyznającej? Natomiast w spisie spraw uzupełnić rubrykę "data ostatecznego załatwienia" dopiero w momencie gdy klient zakończy pobieranie przyznanego zasiłku

Zaproponuję takie niekonwencjonalne i kontrowersyjne działanie - a mianowicie zajrzyj do swojej instrukcji kancelaryjnej i zobacz co przewiduje w takich sytuacjach.
Jarek Orszulak

Offline Początkujący archiwista

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 22
Dobry wieczór. Odświeżam wątek, ponieważ chciałbym się dowiedzieć co zrobić w sytuacji, gdy klient ma przyznany zasiłek rodzinny na rok i po kilku miesiącach od wydania decyzji przyznającej zmienia mu się sytuacja życiowa i trzeba mu wydać decyzję zmieniającą wcześniej wydaną decyzję. Czy trzeba przerejestrować sprawę i nadać jej nowy znak, czy tak jak robią pracownicy w naszym OPSie potraktować decyzję zmieniającą jak kolejną decyzje w sprawie nadając jej ten sam znak co decyzji przyznającej? Natomiast w spisie spraw uzupełnić rubrykę "data ostatecznego załatwienia" dopiero w momencie gdy klient zakończy pobieranie przyznanego zasiłku

Zaproponuję takie niekonwencjonalne i kontrowersyjne działanie - a mianowicie zajrzyj do swojej instrukcji kancelaryjnej i zobacz co przewiduje w takich sytuacjach.

Nic nie przewiduje, bo nie ma w niej żadnego paragrafu mówiącego o zmianie znaku sprawy

Offline Marta88

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 13
"(...) potraktować decyzję zmieniającą jak kolejną decyzje w sprawie nadając jej ten sam znak co decyzji przyznającej? Natomiast w spisie spraw uzupełnić rubrykę "data ostatecznego załatwienia" dopiero w momencie gdy klient zakończy pobieranie przyznanego zasiłku"
- dokładni tak. Tego typu zasiłki (decyzja zmieniająca, bo zmieniła się ustawa, uchylająca, żądanie zwrotu, itp.) nie zmieniamy znaku, dopiero koniec sprawy, jak "klient" przestaje być "klientem" ...

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Problem w tym, ze wydając pierwotna decyzję prowadzący sprawę od razu po jej uprawomocnieniu odnotowuje na spisie datę zakończenia sprawy. Nie może z góry zakładać, że po jakimś czasie wydana zostanie decyzja zmieniająca.
Sprawę kończy wydanie prawomocnej decyzji (art. 104 par. 1-2 KPA) i  jej zakończenie należy odnotować na spisie spraw. Nie możemy z tym czekać "na wszelki wypadek". Jeśli po jakimś czasie okaże się, ze konieczne jest wydanie decyzji zmieniającej, wówczas sprawę należy wznowić, co oczywiście spowoduje jej przerejestrowanie i zmianę znaku.

Cytuj
dopiero koniec sprawy, jak "klient" przestaje być "klientem"
Błąd. Klient nie równa się sprawie.
Jeden klient może wnioskować o wiele różnych świadczeń. Każdy z tych wniosków wszczyna sprawę kończącą się w chwili wydana prawomocnej decyzji.
« Ostatnia zmiana: Styczeń 08, 2024, wysłana przez Rovan »

Offline łucja

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 221
Sprawą jest świadczenie?

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Tak, sprawą jest świadczenie.
Wszczyna ją standardowo wniosek o przyznanie świadczenia, zaś kończy prawomocna decyzja.
Jeśli w sprawie zostanie wydana decyzja zmieniająca, wówczas dochodzi do wznowienia sprawy i wszelkimi tego konsekwencjami (ponowna rejestracja, zmiana znaku).

Offline Marta88

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 13
Moja odp. dotyczyła zasiłków stałych, typu zasiłek pielęgnacyjny, świadczenie rodzinne... które nie wymagają nowego wniosku.
Decyzja kończąca mogła być wydana nawet w 2017 r, ale co roku są wydawane decyzje zmieniające/uchylające (bo zmiana wysokości zasiłku), żądanie zwrot, itp, i są to decyzje dotyczące tej decyzji kończącej z 2017r. Wtedy te teczki leżą w dziale, nie są przekazywane do AZ, dopiero jak klient przestaje być klientem sprawa jest zamknięta.
I tym decyzjom zmieniającym  NIE nadaje się nowego znaku - ustalono z "moim" AP. 

Offline Leksandra

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 92
Nie mam dużego doświadczenia z pomocą społeczną, ale podzielę się z Wami tym, co mi się nasuwa do głowy:  Ośrodki pomocy społecznej prowadzą teczki klientów, i wpina się w nie sprawy z różnych haseł klasyfikacyjnych, są to teczki zbiorce, które też powinno się przekazywać do archiwum zakładowego przynajmniej raz na 2-3 lata.

stosowanie wznowienia sprawy/postępowania należy przeanalizować najlepiej ze swoimi prawnikami, ponieważ KPA numeratywnie wymienia w jakich okolicznościach i terminach decyzję można zmienić lub uchylić.Jednak najczęściej stosuje się wygaśnięcie decyzji i wtedy jest okazja do zamknięcia sprawy czyli załatwienia. Rozsądnym by było traktowanie  każdego postępowanie administracyjnego jako oddzielnej sprawy.

W przypadku teczek klienta w MOPS-ach, to rewolucja, ale w dobie RODO, trzeba skupić uwagę na tym, żeby za długo nie trzymać dokumentów i je brakować.
Jeszcze neleży pamiętać, że nr decyzji nie jest tożsamy z numerem sprawy i w jednej sprawie może być kilka decyzji - należy wypracować sobie najbardziej odpowiadający schemat.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Dobry wieczór. Odświeżam wątek, ponieważ chciałbym się dowiedzieć co zrobić w sytuacji, gdy klient ma przyznany zasiłek rodzinny na rok i po kilku miesiącach od wydania decyzji przyznającej zmienia mu się sytuacja życiowa i trzeba mu wydać decyzję zmieniającą wcześniej wydaną decyzję. Czy trzeba przerejestrować sprawę i nadać jej nowy znak, czy tak jak robią pracownicy w naszym OPSie potraktować decyzję zmieniającą jak kolejną decyzje w sprawie nadając jej ten sam znak co decyzji przyznającej? Natomiast w spisie spraw uzupełnić rubrykę "data ostatecznego załatwienia" dopiero w momencie gdy klient zakończy pobieranie przyznanego zasiłku

Zaproponuję takie niekonwencjonalne i kontrowersyjne działanie - a mianowicie zajrzyj do swojej instrukcji kancelaryjnej i zobacz co przewiduje w takich sytuacjach.

Nic nie przewiduje, bo nie ma w niej żadnego paragrafu mówiącego o zmianie znaku sprawy

Dziwne. We wszystkich chyba nowszych instrukcjach jest taki zapis:
"Zmiana znaku sprawy z równoczesnym ponownym założeniem nowej sprawy może nastąpić dopiero wtedy, gdy sprawa ostatecznie zakończona zaczyna się od nowa lub w przypadku, gdy w wyniku reorganizacji, akta spraw niezakończonych przejmuje nowa komórka organizacyjna."
To oznacza możliwość przerejestrowania, nie konieczność (w przeciwieństwie do starszych instrukcji).

Popatrz sobie jeszcze co masz w jrwa
Tutaj przykładowa klasyfikacja dla ops, z takimi oto uwagami przy zasiłkach: "Akta spraw można przechowywać w teczkach zbiorczych" i "dla każdego wnioskodawcy (rodziny lub osoby fizycznej) można prowadzić teczkę zbiorczą na akta spraw" - tu też istotne jest słówko "można".
https://archiwa.gov.pl/wp-content/uploads/2022/05/Przykladowa-klasyfikacja-i-kwalifikacja-dokumentacji-z-OPS-2013.pdf

stosowanie wznowienia sprawy/postępowania należy przeanalizować najlepiej ze swoimi prawnikami, ponieważ KPA numeratywnie wymienia w jakich okolicznościach i terminach decyzję można zmienić lub uchylić.Jednak najczęściej stosuje się wygaśnięcie decyzji i wtedy jest okazja do zamknięcia sprawy czyli załatwienia. Rozsądnym by było traktowanie  każdego postępowanie administracyjnego jako oddzielnej sprawy.

W przypadku teczek klienta w MOPS-ach, to rewolucja, ale w dobie RODO, trzeba skupić uwagę na tym, żeby za długo nie trzymać dokumentów i je brakować.
Jeszcze neleży pamiętać, że nr decyzji nie jest tożsamy z numerem sprawy i w jednej sprawie może być kilka decyzji - należy wypracować sobie najbardziej odpowiadający schemat.

Nie mieszajmy do tego prawników ani rodo.
Jarek Orszulak