Oczywiście, że kierownik jednostki decyduje czy wdraża EZD czy nie, jednak nie sądzę, że kwestia tego typu jak ekspertyza archiwalna powinna mieć wpływ na decyzję.
A przeprowadzenie ekspertyzy archiwalnej dokumentacji w EZD nie jest problematyczne, a nawet pewnie będzie łatwiejsze i prostsze dla obu stron zarówno archiwisty zakładowego jak i państwowego. Jaka jest definicja:
Ekspertyza archiwalna ? szczegółowe sprawdzenie zawartości jednostek archiwalnych przez przedstawiciela archiwum państwowego pod kątem ich prawidłowej kwalifikacji.
Czyli muszę dostarczyć archiwiście państwowemu odpowiednią informację o zawartości (1) lub umożliwić przegląd (2).
W przypadku 1 - informacji elektronicznych mam mnóstwo w porównaniu do papieru: spis spraw, który zwykle zawiera o wiele bardziej rozbudowane tytuły spraw niż spisy w wersji papierowej, metadane dokumentów- czyli mogę np. przedstawić zestawienie tytułów i rodzajów dokumentów dla każdej sprawy, pokazać z jakimi jednostkami czy osobami korespondowano itp
w przypadku 2 - bez problemu mogę udostępnić większość akt czy to na nośniku, czy online na wydzielonym serwerze, przesyłajac paczkę archiwalną czy w ostateczności w systemie EZD. Archiwista państwowy nie będzie się musiał przyjeżdżać do jednostki a na podstawie metadanych wyszuka sobie tylko te sprawy czy dokumenty, które uzna za niezbędne do przeprowadzenia ekspertyzy.