Autor Wątek: Likwidacja szkoły prowadzonej przez stowarzyszenie - co z dokumentacją?  (Przeczytany 2787 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline archiwistka90

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 153
Dzień dobry wszystkim. W naszej gminie jedna ze szkół prowadzona jest przez Stowarzyszenie. Jednostka jest w likwidacji i od 1 września nie zacznie funkcjonować. Trwają obecnie dyskusje nad tym kto powinien zająć się dokumentacją. Niektórzy mówią, że część dot. wyników ocen, świadectwa itp. przejmuje organ, który przejmuje uczniów z obrębu - w tym przypadku szkoła podstawowa z obrębu, a część organizacyjno-kadrową (statuty, akta osobowe, listy płac) organ, czyli wójt. Podpowiedzcie proszę jak widzicie tę sytuację. Już raz nam wciśnięto ukradkiem akta zlikwidowanej spółdzielni i się z tym bujamy od 20 lat...
« Ostatnia zmiana: Czerwiec 19, 2019, wysłana przez archiwistka90 »

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Jak rozumiem szkoła trwale zaprzestaje działalności (nie ulega przekształceniu, ani w jej miejsce nie zostaje utworzona nowa placówka)?

Dokumentację dot. nauczania przejmuje Kuratorium Oświaty.
Pozostałą dokumentację niearchiwalną - organ nadrzędny (jest nim z reguły Gmina)
Materiały archiwalne (jeśli były wytwarzane) - właściwe terenowo Archiwum Państwowe.

Podstawa prawna:
- UNZA art 5, ust 1a - 1g
- Ustawa Prawo Oświatowe art 89, ust 6

Offline Bolek

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 628
  • Płeć: Mężczyzna
Dokumentację przebiegu nauczania powinno przejąć Kuratorium Oświaty.
Co do reszty to w stosunku do Stowarzyszenia gmina nie jest organem nadrzędnym. O dokumentację powinny zadbać osoby z tego stowarzyszenia i przekazać niestety odpłatnie na przechowywanie jakiemuś wiarygodnemu przechowawcy.
Do archiwum państwowego taka dokumentacja też może trafić, ale tu stowarzyszenie musi mieć decyzję naczelnego dyrektora.
prawy obrońca lewego słupka

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Najwyraźniej niezbyt dokładnie czytałem pierwszy post :-[ Bolek ma oczywiście rację - W tym przypadku organem nadrzędnym nad szkołą jest Stowarzyszenie i to ono musi zapewnić przechowywanie dokumentacji (za wyjątkiem tej, która powinna trafić do KO).

Offline Bolek

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 628
  • Płeć: Mężczyzna
Ze spółdzielniami, stowarzyszeniami itp jest jeden problem. Gdy kończą działalność pojawia się problem co z dokumentacją. I szuka się "frajera", który za darmo ją weźmie lub się mu wciśnie z całym dobrodziejstwem inwentarza. Oczywiście nie wszyscy tak robią, ale nie są to odosobnione przypadki.
prawy obrońca lewego słupka

Offline archiwistka90

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 153
Znalazłam pewien artykuł a w nim zapis:
Do szkół publicznych prowadzonych przez inne niż samorząd podmioty stosuje się natomiast art. 89 ust. 7 u.P.o. Zgodnie z tą regulacją dokumentację zlikwidowanej szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną przekazuje się właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego, o którym mowa w art. 88 ust. 4 u.P.o., czyli organowi, który wydał zezwolenie na założenie danej szkoły. W tym wypadku cała dokumentacja niesamorządowej szkoły, zarówno kadrowa, księgowa jak i przebiegu nauczania jest przekazywana do jednostki samorządu terytorialnego, która wydała zezwolenie na prowadzenie danej szkoły.

Nasze AP twierdzi, że całość dokumentacji musimy wziąć do siebie. Da się jakoś od tego uchronić?

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Jaki charakter ma Stowarzyszenie?
Jeśli jest to stowarzyszenie zwykłe, wówczas nie posiada osobowości prawnej (Wyrok Sądu Najwyższego z 14 grudnia 2012 r., sygn. I CSK 234/12) i jako takie nie spełnia warunku określonego w art. 89 ust. 7 ustawy prawo oświatowe.
W przypadku stowarzyszenia rejestrowego nie widzę wyjścia:
Cytuj
Dokumentację zlikwidowanej szkoły lub placówki publicznej prowadzonej przez osobę prawną lub fizyczną przekazuje się właściwemu organowi jednostki samorządu terytorialnego (...)

Przy okazji, czy szkoła, o której mowa na pewno jest szkołą publiczną, czy może niepubliczną?
Szkoły niepublicznej art. 89 nie dotyczy, zastosowanie będzie miał natomiast art 172, ust. 5 ustawy prawo oświatowe:
Cytuj
Dokumentację przebiegu nauczania zlikwidowanej szkoły przekazuje się organowi sprawującemu nadzór pedagogiczny, wterminie jednego miesiąca od dnia zakończenia likwidacji.

Offline archiwistka90

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 153
Na pewno szkoła publiczna, stowarzyszenie jest rejestrowe. Nic to, muszę dokumentację wziąć do siebie.
Ale - co zrobić, jeśli stowarzyszenie nie będzie chciało tych dokumentów zdać? W sensie - wygląda n to, że nikogo tam nie interesuje co się z tymi dokumentami stanie, nie ma chętnych do zabezpieczenia, do uporządkowania... Jako organ zostaliśmy poinformowani o zamiarze likwidacji placówki, mamy też wiedzę zgodnie z ustawą, że dokumentacja powinna zostać przekazana do nas. Ale to my mamy sie o to prosić? Upominać ich, że mają przygotowywać? Prosić o oddanie? Patowa sytuacja trochę

Offline Bolek

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 628
  • Płeć: Mężczyzna
Ale czy to jest twój problem jako archiwisty? Nie bierzesz za to pieniędzy żeby im uświadamiać co mają robić z dokumentacją. Czy zwracali się do was z oficjalnym zapytaniem w formie pisemnej. Czy tylko ktoś coś komuś powiedział, wspomniał czy zadał nieoficjalne pytanie. Niech czytają przepisy. Jak mają z tym problem, niech piszą lub dzwonią do kuratorium i archiwum państwowego z pytaniami jak postąpić z dokumentacją likwidowanej szkoły.
prawy obrońca lewego słupka

Offline archiwistka90

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 153
to raczej my ich uświadamiamy, że muszą to zrobić. Nie chcę po prostu by było jak z aktami spółdzielni, które do nas trafiły - jeden wielki bajzel. Szef stowarzyszenia śmieje się pod nosem, że papier szybko płonie albo, że wywiezie do lasu - ot, cała świadomość ludzi...