Autor Wątek: archiwizowanie akt sądowych  (Przeczytany 123 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline fiona1990

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 1
archiwizowanie akt sądowych
« dnia: Grudzień 22, 2018, »
Witam wszystkich serdecznie,

Niedawno objęłam archiwum sądowe. Nie było tam wcześniej żadnego pracownika więc jak łatwo się domyślić - jedna wielka masakra. Dużo sama się nauczyłam ale pozostaje kila pytań, które chcę skonsultować:
1. Ogólnie akta były znoszone ,,na dziko'' bez spisów, a jeśli już są spisy to często z błędami albo nie mogę ich znaleźć, jak np. w przypadku rzekomych spisów z 1978 r. W repertorium z tego roku przy sprawach jest pieczątka archiwum i nr wykazu archiwalnego (to znaczy że ktoś to robił jednak) ale spisów żadnych nie znalazłam i nikt nic o tym nie wie. I teraz moje pytanie: czy robiąc spis z 1978 r. mam wykreślać w owym repertorium poprzedni nr spisu i napisać aktualny czy mogę to po prostu zostawić?
2. Czy wykaz spisów zd-odb. dotyczy całego sądu czy należy robić każdemu wydziałowi/oddziałowi z osobna wykaz spisów?
3. Czy można nie wyłączać przy archiwizowaniu akt, które były dołączone do innej sprawy? Mam taką sytuację, że wydział cywilny ustalił sobie, że np. akta o separację, które były pożyczane do sprawy o rozwód zostają już na zawsze w rozwodówkach i oni ich nie odłączają. Wydaje mi się, że póki nie ma zarządzenia o dołączeniu do akt to trzeba to rozdzielać...Tak samo jest w przypadku akt branych do ubezwłasnowolnienia (kat. A!)
4. Czy dokumentację odziedziczoną po Zakładzie Poprawczym z lat 90 (chyba wtedy podlegał pod sąd) można odesłać tej instytucji czy ja mam się nią zajmować?
5. Czy OZSS, podlegając od kilku lat pod sąd sam zajmuje się archiwizacją własnej dokumentacji?

Z góry dziękuję za odpowiedź :)
 

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 181
Odp: archiwizowanie akt sądowych
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 27, 2018, »
1. Radziłbym zostawić, żeby dalej nie gmatwać i nie gryzmolić w repertorium więcej niźli to konieczne, już abstrahując od tego, iż od uzupełniania repertorium to jest obsługa sekretariatu a nie archiwista.
2. Jeden wykaz spisów dla wszystkich wydziałów i innych komórek organizacyjnych.
3. W aktach musi znajdować się zarządzenie sędziego o tym, iż sprawy się łączy i prowadzi pod takim a takim numerem lub inne zarządzenie trwale łączące te sprawy w jedną. Opisana przez Ciebie praktyka jest niezgodna z obowiązującymi przepisami i niech się lepiej ogarną zanim ich inspektor do spraw biurowości ogarnie.
4. Nie interesowałem się dotychczas tym zagadnieniem, jeśli jednak przepisy w owym czasie stanowiły, iż akta Zakładu Poprawczego winny być przechowywane przez Sąd, a nie ma jakiegoś rozporządzenia nakazującego ich ponowne przekazanie do ZK - to niestety trzeba się nimi zająć we własnym zakresie.
5. Ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o opiniodawczych zespołach sądowych specjalistów (Dz.U. 2015 poz. 1418) w pierwszych swych słowach rzecze
Cytuj
Art. 1. 1. W sądach okręgowych działają opiniodawcze zespoły sądowych specjalistów zwane dalej ?zespołami?
z czego wnioskować można, iż OZSS są komórką organizacyjną SO. Zatem SO winno te akta archiwizować, od ustaleń wewnętrznych zależy, gdzie konkretnie te akta będą przechowywane i kto je będzie obsługiwał.