Autor Wątek: Obieg dokumentów - znak sprawy.  (Przeczytany 11281 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline cossack

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 7
Obieg dokumentów - znak sprawy.
« dnia: Luty 20, 2017, »
Dzień dobry wszystkim!

mam pytanie pozornie proste, jednak sprawiające mi zagwozdkę. Mianowicie, chciałem wysłać do archiwum państwowego wniosek o wyrażenie zgody na brakowanie. Według instrukcji kancelaryjnej takowy wniosek składa dyrektor placówki dyrektorowi AP. Oczywiście ja - jako archiwista - sporządzam wniosek, a podpisuje dyrektor. I problem sprawia znak sprawy, a dokładnie skrót komórki organizacyjnej. Powinien być dyrektora czy archiwum? Dla przykładu: ND.0162.1.2017 czy AZ.0162.1.2017. Całość dokumentacji dotyczącej brakowania (JRWA - 0162) powinna się znajdować w archiwum zakładowym. A nie mogę części rejestrować pod znakiem ND a części pod AZ. Pytanie pewnie banalne, jednak sprawiło mi problem.

Pozdrawiam :)

Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 20, 2017, »
A czemu chcesz część sprawy mieć pod ND skoro to Twoja sprawa?? W systemie bezdziennikowym opartym o wykaz akt sprawę prowadzi się pod znakiem komórki merytorycznej i wszystkie komórki współpracujące przekazują w razie współpracy dokumentację do sprawy. Czy dyrektor nie podpisze wniosku z AZ?

Offline cossack

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 7
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 20, 2017, »
Oczywiście, że podpiszę - przynajmniej mam taką nadzieję  ;D

Nie byłem po prostu do końca przekonany, ale rozwiałeś moje wątpliwości.
Właśnie o taką odpowiedź mi chodziło. Bardzo dziękuję!

Pozdrawiam!


Offline archiwonka

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 24
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 21, 2017, »
Witam!
Nurtuje mnie pytanie dotyczące znaku sprawy w systemie bezdziennikowym-wzór znaku sprawy w naszej jednostce organizacyjnej ma wyglądać w taki oto sposób: symbol komórki organizacyjnej.symbol klasyfikacyjny z jrwa. nr sprawy. nr z dziennika korespondencyjnego. rok I jeśli musimy mieć ten nr z dziennika korespondencyjnego, to czy przy każdym kolejnym piśmie  które będzie dotyczyło tej konkretnej sprawy będzie się zmieniał tzn. odpowiedż będzie z nr  z książki korespondencyjnej, pod którym zarejestrowano pismo przychodzące?

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 21, 2017, »
Jeśli w tym znaku pojawia się nr pisma, to to już nie jest  znak sprawy. Nie chce mi się wierzyć że macie takie dziwactwo wpisane do instrukcji kancelaryjnej. W niej szukaj odpowiedzi do czego to ma służyć.
Jarek Orszulak

Offline archiwonka

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 24
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 21, 2017, »
Jeśli w tym znaku pojawia się nr pisma, to to już nie jest  znak sprawy. Nie chce mi się wierzyć że macie takie dziwactwo wpisane do instrukcji kancelaryjnej. W niej szukaj odpowiedzi do czego to ma służyć.
Normatywy kancelaryjno archiwalne zostały zatwierdzone przez AP w 2016r., i jednostka organizacyjna powinna stosować je od 2017. W instrukcji kancelaryjnej umieściliśmy zapisy a) po nr sprawy dopuszcza się umieszczenie nr pisma b) inicjalów osoby odpowiedzialnej za sprawę c) nr z dziennika korespondencyjnego. Taką instrukcję nam zaakceptowało AP. Do tej pory znakowano pisma/ sprawy w taki sposób: skrót od jednostki org./symbol komórki/nr z dziennika/rok- i tutaj problem odp do pisma przychodzącego odsyłano ze znakiem wpływu czyli nie był to system dziennikowy tak?Do tej pory nie było żadnej instrukcji kancelaryjnej,jrwa ani instrukcji składnicy akt...zatwierdzonej przez AP...

Offline jacek_k

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 88
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 22, 2017, »
Jeśli w tym znaku pojawia się nr pisma, to to już nie jest  znak sprawy. Nie chce mi się wierzyć że macie takie dziwactwo wpisane do instrukcji kancelaryjnej. W niej szukaj odpowiedzi do czego to ma służyć.
Normatywy kancelaryjno archiwalne zostały zatwierdzone przez AP w 2016r., i jednostka organizacyjna powinna stosować je od 2017. W instrukcji kancelaryjnej umieściliśmy zapisy a) po nr sprawy dopuszcza się umieszczenie nr pisma b) inicjalów osoby odpowiedzialnej za sprawę c) nr z dziennika korespondencyjnego. Taką instrukcję nam zaakceptowało AP. Do tej pory znakowano pisma/ sprawy w taki sposób: skrót od jednostki org./symbol komórki/nr z dziennika/rok- i tutaj problem odp do pisma przychodzącego odsyłano ze znakiem wpływu czyli nie był to system dziennikowy tak?Do tej pory nie było żadnej instrukcji kancelaryjnej,jrwa ani instrukcji składnicy akt...zatwierdzonej przez AP...
To był tzw system (po)mieszany. Możemy prosić o instrukcję kancelaryjną jako załącznik do posta?

Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 22, 2017, »
wzór znaku sprawy w naszej jednostce organizacyjnej ma wyglądać w taki oto sposób: symbol komórki organizacyjnej.symbol klasyfikacyjny z jrwa. nr sprawy. nr z dziennika korespondencyjnego. rok I jeśli musimy mieć ten nr z dziennika korespondencyjnego, to czy przy każdym kolejnym piśmie  które będzie dotyczyło tej konkretnej sprawy będzie się zmieniał tzn. odpowiedz będzie z nr  z książki korespondencyjnej, pod którym zarejestrowano pismo przychodzące?

o Matko!! - wybacz mało merytorycznie ale nie mogłem się powstrzymać :) - kto Was tak skrzywdził i jakie AP to "łyknęło"?? ;) Straszny potworek. Odkręć to jak najszybciej.

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 22, 2017, »
Czemu AP się na to zgodziło to nie wiem. Archiwonko, zwróć jednak uwagę na takie rzeczy: Po pierwsze, jak piszesz, sami umieściliście tam takie zapisy. Pytanie - po co?  Po drugie czym się różni nr pisma od nru z dziennika? Nr pisma to numer dokumentu w sprawie? Jak rozróżnicie którego  z nich akurat  ktoś użył? Po trzecie - zapis "dopuszcza się" oznacza fakultatywność używania takich oznaczeń tzn. nie trzeba ich używać, jeśli nie wiecie po co ani jak.
Jarek Orszulak

Offline archiwonka

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 24
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #9 dnia: Luty 22, 2017, »
Czemu AP się na to zgodziło to nie wiem. Archiwonko, zwróć jednak uwagę na takie rzeczy: Po pierwsze, jak piszesz, sami umieściliście tam takie zapisy. Pytanie - po co?  Po drugie czym się różni nr pisma od nru z dziennika? Nr pisma to numer dokumentu w sprawie? Jak rozróżnicie którego  z nich akurat  ktoś użył? Po trzecie - zapis "dopuszcza się" oznacza fakultatywność używania takich oznaczeń tzn. nie trzeba ich używać, jeśli nie wiecie po co ani jak.
  Postarm się wyjaśnić w naszej instrukcji znajduje się  zapis,który mówi o Tym,że każdy kto otrzymuje pismo-czyli ta osoba do której zadekretował je dyrektor potwierdza je własnoręcznym podpisem w dzienniku korespondencyjny,zapis ten został umieszczony ze względu na nasze ISO...

Offline archiwonka

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 24
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #10 dnia: Luty 22, 2017, »
Numer dokumentu w sprawie niczym nie różni się od numeru z dziennika korespondencyjny,tak samo jak niczym się nie różni od nr sprawy,wydaje mi się, ze tutaj mają  znaczenie ustalenia wewnetrzne-która opcję wybieramy...oczywiscie zdaję  sobie sprawę,że po symbolu z jrwa wystepuje nr sprawy, a potem "coś " lub "nic" i rok.Przepraszam za dwie odpowiedzi po kolei,ale nie odkryłam jeszcze opcji edytuj...

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #11 dnia: Luty 22, 2017, »
No, po symbolu z jrwa a przed nrem sprawy może być jeszcze numer podteczki. Skutek tego jest taki że ten "znak sprawy" zamiast pozwalać identyfikować dokumentację, będzie tylko wprowadzał w błąd. Ktoś wam narobił wody z mózgu, stawiam że to człowiek od ISO. Same bezużyteczne dziwactwa, co ma wspólnego potwierdzanie podpisem odbioru pisma ze znakiem sprawy? Przecież każdy wpływ ma już naniesiony numer z dziennika. Czemu to wszystko ma służyć? Identyfikacji który pracownik załatwia dane pismo? Da się to zrobić dużo prościej.
Jarek Orszulak

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #12 dnia: Luty 22, 2017, »
Postanowiłam włączyć się do tej wymiany opinii i podzielić się własnymi spostrzeżeniami:

1) szkoda że nie mamy wglądu do instrukcji kancelaryjnej, bo tam należy sprawdzić, czy jest przepis mówiący o niezmienności znaku sprawy; jeżeli jest taki przepis, to nie można przyjmować równocześnie takiej konstrukcji znaku, że w jego środku są elementy zmienne, takie jak numer pisma; generalnie nic nie stoi na przeszkodzie dopisywaniu do znaku sprawy inicjałów pracownika, czy numeru pisma, ale czyni się to po znaku sprawy; tym samym znak sprawy wyposażony w dodatkowe elementy jest znakiem danego pisma (mam nadzieję, że wyjaśniłam to prosto, na wszelki wypadek schemat:
znak sprawy - KK.090.1.2017
znak pisma w sprawie - KK.090.1.2017.LJ.12
To na czerwono to elementy zmienne przypisane do konkretnego pisma.

2) z powyższego wynika, że archiwum państwowe nie zrealizowało prawidłowo swoich obowiązków w zakresie uzgadniania instrukcji kancelaryjnej, bo powinno takie kwestie wyłapać i wyjaśnić dlaczego tak nie powinno być...

3) obawiam się, co wynika z kolejnych postów archiwonki, że utożsamiono pismo ze sprawą, tymczasem w sprawie może być wiele pism lub tylko jedno, ale to są różne byty kancelaryjne, nie może więc być tak, że numer sprawy jest identyczny jak numer pisma;

4) z tego co ja wiem to tzw. ISO niczego nie narzuca; to jednostka opisuje swoje zasady działania i uzyskuje w ramach tego certyfikację; widać z tego, że ISO wdrożono gdy byliście w systemie dziennikowym i teraz po wprowadzeniu nowej instrukcji kancelaryjnej powinno się zmienić opis zasad działania w księdze jakości tak by uzyskać pełną zgodność wewnętrznych regulacji dotyczących postępowania z dokumentacją.

5) poza tym mam wrażenie, że myli się śledzenie obiegu wewnętrznego pisma (poprzez ewidencję w dzienniku i podpisywanie odbioru pism) z zakładaniem spraw i grupowaniem w akta spraw pism, które są oznaczane znakiem sprawy (warto zaznaczyć że sprawy rejestruje się w spisach spraw a nie w dziennikach); pismo ma więc i numer z dziennika (tylko dla celów rozliczeniowych w obiegu wewnętrznym) i znak sprawy (pisma)

Offline archiwonka

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 24
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #13 dnia: Luty 23, 2017, »
No, po symbolu z jrwa a przed nrem sprawy może być jeszcze numer podteczki. Skutek tego jest taki że ten "znak sprawy" zamiast pozwalać identyfikować dokumentację, będzie tylko wprowadzał w błąd. Ktoś wam narobił wody z mózgu, stawiam że to człowiek od ISO. Same bezużyteczne dziwactwa, co ma wspólnego potwierdzanie podpisem odbioru pisma ze znakiem sprawy? Przecież każdy wpływ ma już naniesiony numer z dziennika. Czemu to wszystko ma służyć? Identyfikacji który pracownik załatwia dane pismo? Da się to zrobić dużo prościej.
W naszej instrukcji kancelaryjnej wygląda to tak...
4.    Oznaczając pismo znakiem sprawy, można: 
   1)   po znaku sprawy umieścić numer kolejny pisma wychodzącego w sprawie oddzielając go od znaku sprawy kropką w następujący sposób: [znak_sprawy].n, gdzie n jest liczbą naturalną określającą numer kolejny pisma w sprawie;
2)   po znaku sprawy lub po numerze, określonym w pkt 1, umieścić symbol prowadzącego sprawę, oddzielając go kropką w następujący sposób: [znak_sprawy].[prowadzący] lub [znak_sprawy].n.[prowadzący], gdzie [prowadzący] to oznaczenie prowadzącego sprawę, wyrażone ciągiem znaków z zakresu [A-Z, a-z, 0-9] ;
3) umieścić w znaku sprawy numer z dziennika korespondencyjnego w następujący sposób: komórka . symbol . nr_kolejny . nr_z_dziennika_korespondencyjnego . rok.
Poza tym znalazłam taki pokaz slajdów- slajd 15 odnosi się do zapisu  3) https://archiwum.wum.edu.pl/sites/.../Temat_1_Rejestrowanie_i_znakowanie_pism.ppt

Offline Śpioszek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 72
Odp: Obieg dokumentów - znak sprawy.
« Odpowiedź #14 dnia: Luty 23, 2017, »
Link niestety jest nieaktywny.

Przeraża mnie w tym wszystkim to, że takiego babola zatwierdziło AP...
jedyne co mi przychodzi do głowy to przeoczenie w zaćmieniu pomroczności jasnej, a nie świadome działanie AP, bo przecież nr dziennika korespondencyjnego będzie mylony w znaku sprawy z numerem kolejnym sprawy w podteczce...

nr wpływu z dziennika nanosi się na pieczęci wpływu na każdym piśmie wpływającym,
możecie ustalić również pieczęcie wypływu i tam umieszczać nr wysyłki z dziennika. Po co zaśmiecać znak sprawy...
Skoro działamy w oparciu o system bezdziennikowy, dziennik podawczy przestaje mieć wpływ na system kancelaryjny, a jedynie działa pomocniczo w celach kontroli obiegu dokumentacji...