No to zacznijmy od podstawy prawnej....
W 2015 r. znowelizowano ustawę archiwalną i między innymi poważnie pozmieniano zakres działania Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych.
Pojawił się tam ciekawy przepis - art. 21 ust. 1 pkt 10:
wykonywanie zadań z zakresu informatyzacji podległych mu archiwów państwowych, polegających na projektowaniu, wdrażaniu, eksploatacji, integracji, rozwoju i udostępnianiu im systemów teleinformatycznych obsługujących działalność archiwalną, zabezpieczaniu danych osobowych przetwarzanych w tych systemach, koordynowaniu tych działań oraz zapewnieniu możliwości wymiany danych pomiędzy tymi systemami.
W końcu mamy podstawę prawną dla wydatków finansowanych przez NDAP na cele budowy centralnych systemów teleinformatycznych.
Jest jeden szkopuł.
Czy pojęcie tzw. nadzoru archiwalnego mieści się w pojęciu "działalności archiwalnej"?
Popatrzmy do art. 23:
Działalność archiwalna obejmuje gromadzenie, ewidencjonowanie, przechowywanie, opracowanie, zabezpieczenie i udostępnianie materiałów archiwalnych oraz prowadzenie działalności informacyjnej.
Wydaje się, że działania podejmowane przez archiwa państwowe w sferze kształtowania zasobów archiwalnych oraz nadzoru archiwalnego, choć są ich ważną działalnością, nie mieszczą się w ustawowym rozumieniu pojęcia "działalności archiwalnej", czyli Naczelny Dyrektor nie ma podstaw prawnych dla finansowania prac z zakresu budowy czy to odrębnego systemu do nadzoru archiwalnego, czy też nawet modułu w tym zakresie w ramach systemu ZoSIA.
Czy podzielacie moje poglądy?
Jeżeli tak, to obecny system NiKA też nie ma podstawy prawnej jego finansowania