Autor Wątek: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie  (Przeczytany 1752 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 147
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #15 dnia: Maj 02, 2017, »
Ja mam taką dygresję, nieco na marginesie.
Podmioty komercyjne, w szczególności banki, wprowadzając na potegę dostępność kont użytkowników i swoich usług w świecie "elektornicznym" nie musiały się przejmować wieloma rzeczami, którymi urzędowe, oficjalne portale/aplikacje/systemy zarządzania muszą się przejmować.
Na ten przykład - czy jakiś bank obchodzi, że 70 letni emeryt z komputera w ogóle nie umie korzystać, a co dopiero korzystać z dostępu do konta online? Nie - bo z badań wychodzi, że 90% klientów wie jak to robić. I dla tych 90% bank wpowadzi przelewy za 0 zł, a pan emeryt ma latać do banku/na pocztę i płacić minimum 2 zł za przelew. Mogą wprowadzić jakieś konto specjalnie dla tych 10% ale czy muszą? Nie, jak uznają, że się nie opłaca to nie zrobią i tyle, najwyżej klient pójdzie do konkurencji co zostanie skalkulowane w wyliczeniach jako akceptowalne. Nie chce emeryt płacić za przelew? Niech złoży wniosek o dostęp do konta online, jego sprawa czy chce płacić.
Wyobrażamy sobie podobne podejście w przypadku spraw urzędowych? Na przykład wnioski o jakieś zaświadczenie będą darmowe i szybciej rozpatrzone jeśli złożymy wniosek online, cała reszta wniosków będzie czekać 2 razy dłużej, będzie trzeba umieścić opłatę 5 zł i odebrać osobiście - no chyba że sie wypełni pełnomocnictwo i zamieści stosowną opłatę...
Inna sprawa - czy bank obchodzi kompatybilność swojego systemu informatycznego z systemem innego banku? Nie. W najlepszym razie ma tylko generować określone dane, które gdzieś się wysyła, np. do instytucji nadzorczych.
Dla banku istnieje coś takiego jak wykluczenie społeczne? W nosie to mają - no chyba, że rachunek ekonomiczny wykaże inaczej.
A może jakiś podmiot komercyjny musi się przejmować wnioskami o udostępnienie informacji publicznej? Nie, baza danych jest ich i udostęniają ją tylko wtedy, kiedy przepisy tak nakazują.
Przetargi, konkursy, zapytania o cenę, które powinny być jawne? Nie, mogą wybrac kogokolwiek do wykonania zadania, w sposób, który uznają za najkorzystniejszy.
Muszą się liczyć z opinią publiczną? Nie - chyba, że wybuchnie afera albo będzie to opłacalne z jakiegoś względu.
Ktoś krytukuje przyjęte rozwiązania, bo można było inaczej? Mogą zwyczajnie olać, bo wcześniej przygotowane analizy upewniają ich, że mają rację, że to się opłaci i nie będą się wdawać w żadną dyskusję, bo to strata czasu.
Usługa nie ma zasięgu w danym rejonie? I co z tego, skoro w 99% kraju zasięg jest, a dla tych 1% się nie opłaca, niechaj sobie radzą sami.
Specjaliści, którzy dzięki swoim umiejętnością i doświadczeniu, są w stanie wykonać sprawnie powierzone zadanie, chcą jakiś "sum wziętych z księżyca"? Jeśli się opłaca to czemu nie, nikomu nic do tego kogo zatrudniają, na jakim stanowisku i za ile, o ile nie próbują przy tym łamać prawa.

Tego typu kwestie decydują o tym, iż byłbym bardzo zdziwiony, gdyby to urzędy były prekursorami wykorzystania "elektronicznego" załatwiania spraw wszelakich.

Zważając na powyższe nie uważam za coś złego, że to urzędy uczą się od sektora komercyjnego, rzecz w tym żeby się uczyć na błędach, które podmioty komercyjne popełniały w czasie wdrażania swoich rozwiązań i żeby urzędy były kilka kroków za sektorem komercyjnym a nie kilka metrów.

Oczywiście "nie zaszkodziłoby", żeby zbudować jakieś własne instrumenty/platformy/rozwiązania, które by uniezależniały urzędy od sektora komercyjnego, tak aby rezygnacja jakiejś firmy ze świadczenia usług (bo się nie opłaca/bo zmiana profilu działalności/bo inny klient docelowy/bo ryzyko) nie rozkładała na łopatki dostępności jakiejś usługi.
Któż bowiem zaręczy, iż za jakiś czas, takie dajmy na to banki, nie stwierdzą, iż wyręczanie urzędów posunęło się za daleko albo to za bardzo ryzykowne (np. ryzyko wycieku danych innych niż własne grożące procesami sądowymi i postępowaniami różnorakich urzedów) i w związku z tym - zamkną "furtkę"? I wtedy pobudka, cofamy się, wnioski papierowe powracają, bo nikt w międzyczasie nie wymyślił nic innego?

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 413
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #16 dnia: Maj 04, 2017, »
Oczywiście "nie zaszkodziłoby", żeby zbudować jakieś własne instrumenty/platformy/rozwiązania, które by uniezależniały urzędy od sektora komercyjnego, tak aby rezygnacja jakiejś firmy ze świadczenia usług (bo się nie opłaca/bo zmiana profilu działalności/bo inny klient docelowy/bo ryzyko) nie rozkładała na łopatki dostępności jakiejś usługi.
Któż bowiem zaręczy, iż za jakiś czas, takie dajmy na to banki, nie stwierdzą, iż wyręczanie urzędów posunęło się za daleko albo to za bardzo ryzykowne (np. ryzyko wycieku danych innych niż własne grożące procesami sądowymi i postępowaniami różnorakich urzedów) i w związku z tym - zamkną "furtkę"? I wtedy pobudka, cofamy się, wnioski papierowe powracają, bo nikt w międzyczasie nie wymyślił nic innego?

Współpracę z bankami oceniasz na swój sposób i w porządku. Natomiast  odnosząc się do pozostałych uwag, cyt. wyżej, muszę napisać, że nie trzeba budować, bo takie rozwiązania już są, choć jak wszyscy wiemy czasami niedoskonałe, piszę o systemach dziedzinowych. Systemy obsługujące różne rejestry czy ewidencje państwowe również się integrują lub przynajmniej wymieniają dane z coraz większą efektywnością i pożytkiem dla obywatela, ale i urzędnika. Wspomina się o oświadczeniach w miejsce zaświadczeń i to rzeczywiście się dzieje, patrz nowe wnioski np. w świadczeniach rodzinnych. Mona je złożyć przez bank, ale i przez system dziedzinowy (rządowy), zatem nawet jeśli banki uznają, że im się ta współpraca nie opłaca, w co osobiście wątpię (bank zdobywa kolejnych klientów, którzy dostają nowe usługi dostępne w jednym miejscu), to nadal można skorzystać z systemów dziedzinowych, w ostateczności zaś z wniosku papierowego i przysłowiowego okienka w urzędzie.

Cytuj
Wyobrażamy sobie podobne podejście w przypadku spraw urzędowych? Na przykład wnioski o jakieś zaświadczenie będą darmowe i szybciej rozpatrzone jeśli złożymy wniosek online, cała reszta wniosków będzie czekać 2 razy dłużej, będzie trzeba umieścić opłatę 5 zł i odebrać osobiście - no chyba że sie wypełni pełnomocnictwo i zamieści stosowną opłatę...
Wnioski papierowe są i jak sądzę nieprędko znikną, także dlatego, że uwzględnia się potrzeby osób starszych czy mających problem z dostępem do sieci, etc. Często zaś okazuje się, że wniosek złożony w tradycyjnej papierowej postaci jest szybciej rozpatrywany od tego złożonego elektronicznie. Doświadczyłem tego osobiście :) dowiadując się w urzędzie co z moim wnioskiem złożonym elektronicznie via ePUAP.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 413
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #17 dnia: Maj 04, 2017, »
Swoją drogą nie wspomniałem jeszcze, że od 28 kwietnia br. Profil Zaufany (eGO) ma już wersję mobilną, łatwiejszą  do korzystania z komórki.

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 147
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #18 dnia: Maj 10, 2017, »
Nie twierdzę, że systemów dziedzinowych nie ma w ogóle, nie mniej daleko im do pełnej integracji. Nie tak dawne są czasy kiedy przy zakładniu firmy było trzeba osobno latać do ZUSu, bo do ich systemu jakoś informacje "nie docierały". I takich problemów wciąż jest wiele.

Inna sprawa, iż jak mnie mój bank poinformował, jak zacząłem sie wgłębiać w szczegóły, iż mogę mieć albo profil poprzez bank albo profil potwierdzony w urzędzie. Zatem jak zrezygnuje z oferty danego banku i przejdę do innego, który jeszcze nie oferuje tego typu usługi to wszystkie wnioski, które złożyłem przepadają, podobnież jak i odpowiedzi. Podobnie w przypaku zlikwidowania dostępu via bank i udaniem sie do urzędu celem załatwienia sobie dostępu via system dziedzinowy. Gotowy scenariusz na "panie ale ja to miałem tam, a to już zlikdwidowane i co teraz".

Dlategoż uważam, iż korzystanie z pomocy podmiotów komercyjnych powinno być tylko uzupełnieniem, a nie dominującym "kanałem" kontaktu e-dministracji z obywatelem.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 413
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #19 dnia: Maj 11, 2017, »
Dlategoż uważam, iż korzystanie z pomocy podmiotów komercyjnych powinno być tylko uzupełnieniem, a nie dominującym "kanałem" kontaktu e-dministracji z obywatelem.

Amen  :)

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 413
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 12, 2017, »
Polacy mają już ponad milion profili zaufanych

Liczba podpisów elektronicznych umożliwiających korzystanie z usług administracji publicznej w internecie skokowo rośnie, głównie dzięki bankom. Do końca roku ma przekroczyć 1,5 mln.

Liczba aktywnych profili zaufanych przekroczyła w poniedziałek 1 mln (rok temu było ich nieco ponad 0,5 mln). Ogromna w tym zasługa banków, poprzez które założono już ok. 300 tys. profili, będących odpowiednikiem podpisu elektronicznego umożliwiającego weryfikację użytkownika, otwierającego drogę do załatwienia wielu spraw w administracji państwowej online i przez całą dobę.

http://www.rp.pl/Finanse/307119883-Polacy-maja-juz-ponad-milion-profili-zaufanych.html

Offline Michał Serdyński

  • starszy(a) archiwista(ka)
  • ****
  • Wiadomości: 474
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #21 dnia: Sierpień 31, 2017, »
Sporo korzystam z ePUAPu i sporo przy tym ... klnę. Ale ma za to jedną zaletę -> pewne dostarczenie wiadomości aby skomunikować się z Urzędem. Działa i nikt po drugiej stronie nie powie, że nie dostał wiadomości. Tylko pewne mechanizmy, któee w nim funkcjonują się nie sprawdzają. Np. taki katalog spraw. Po wybraniu instytucji, katalog wyświetla błędnie sprawy, które mogę załatwić w tym urzędzie, a po wyborze konkretnego formularza okazuje się, że tego typu ta instytucja... nie przewidziała. Często tą samą czynność - tworzenie pisma - muszę powtarzać krok po kroku od początku.

Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 129
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #22 dnia: Sierpień 31, 2017, »
Zakładam, że wiele usług cyfrowych z zakresu a-administracji podmioty prywatne zrobiłby lepiej czy szybciej, ale nie o to chyba chodzi, aby to na nich scedować.

A dlaczego nie?? Czy ważniejsze jest to kto zrobił czy to jak, za ile i w jakim czasie??

Po wielu latach siedzenia w tych zagadnieniach widzę, że to co robi administracja często jest bez sensu. Wymaga się, żeby ludzie zarabiający 2-3 tyś. projektowali i wdrażali systemy warte wiele milionów i dziwimy się, że to czy tamto nie działa?? Uważam, że administracja powinna nadawać tylko kierunek ale i to najczęściej jest za trudne bo sama administracja często nie wie czego chce! A jak wie to często nie wie, że np. inna jednostka już to robiła/robi/zrobiła i nie wyszło....

Offline Michał Serdyński

  • starszy(a) archiwista(ka)
  • ****
  • Wiadomości: 474
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #23 dnia: Wrzesień 19, 2017, »
ePUAP mimo, że po poprawkach nadal daleki jest od ideału. Wzory pism ogólnych (pismo do urzędu), jeżeli nie zostało wskazane jako "wzorcowy" formularz do kontaktu z klientem/obywatelem - może nie być aktywne (przewidziane) dla danego urzędu! Po wyborze np. "pismo ogólne do urzędu" przy próbie określenia adresata, często nie są dostępne instytucje, do których chcemy zaadresować pismo. Jak na XXI wiek ePUAP w tej formie to wstyd.

Offline Marcin Kapała

  • archiwa_2.5
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 203
  • Płeć: Mężczyzna
  • lord of the files
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #24 dnia: Październik 10, 2017, »
Dzisiaj miałem po raz pierwszy okazję wysłać jako obywatel pismo epuap-em do ZUS-u w Ostrowie Wielkopolskim (po trzech i pół roku posiadania profilu zaufanego). Poszło całkiem sprawnie, jest UPO  ;D zobaczymy, jak długo będę musiał czekać na odpowiedź. Jedyny problem, który zaistniał, to wybór adresata. Po pierwotnym jego wyborze określiłem rodzaj sprawy, który chcę załatwić, po czym i tak ponownie musiałem dokonać wyboru adresata. Wrażenie jest dobre mimo osobistych złych doświadczeń z pierwszą odsłoną epuap.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 413
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Profil zaufany ePUAP w nowej odsłonie
« Odpowiedź #25 dnia: Październik 31, 2017, »
Na ePUAP jest już poprawiona usługa - pismo ogólne do urzędu.
https://www.gov.pl/cyfryzacja/najpopularniejsza-e-usluga-w-nowej-odslonie

Tylko w tym roku z usługi tej obywatele skorzystali ponad 1,4 mln razy. To oznacza, że każdego dnia, za pośrednictwem platformy ePUAP do urzędów wpływa niemal 5 tysięcy takich pism. Usługa ?Pismo ogólne do urzędu? służy m.in. do zadawania pytań, pisania wyjaśnień, zażaleń, żądań i próśb oraz przesyłania wniosków we wszystkich sprawach, dla których nie istnieją oddzielne formularze usług.

Teraz Ministerstwo Cyfryzacji i Centralny Ośrodek Informatyki przygotowały nowy formularz tej usługi. Formularz posiada przejrzysty układ i jest w pełni intuicyjny. Zmienił się sposób dodawania załączników - akceptowane są załączniki do 500 MB.
ePUAP mimo, że po poprawkach nadal daleki jest od ideału. Wzory pism ogólnych (pismo do urzędu), jeżeli nie zostało wskazane jako "wzorcowy" formularz do kontaktu z klientem/obywatelem - może nie być aktywne (przewidziane) dla danego urzędu! Po wyborze np. "pismo ogólne do urzędu" przy próbie określenia adresata, często nie są dostępne instytucje, do których chcemy zaadresować pismo. Jak na XXI wiek ePUAP w tej formie to wstyd.

Poprawiony został również sposób adresowania samego pisma.

Warto sprawdzić.
« Ostatnia zmiana: Październik 31, 2017, wysłana przez luke »