Autor Wątek: Program ?Od papierowej do cyfrowej Polski?  (Przeczytany 2203 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Program ?Od papierowej do cyfrowej Polski?
« dnia: Czerwiec 21, 2016, »
Na stronie MC pojawiła się informacja o programie "Od papierowej do cyfrowej Polski"

Prace są prowadzone w Zespole zadaniowym przy Komitecie Rady Ministrów ds. Cyfryzacji we współpracy z innymi resortami i partnerami biznesowymi, co zapewni, że tworzone rozwiązania będą przyjazne dla obywateli i efektywne ekonomicznie.
Program przewiduje m.in. cyfryzację kluczowych usług publicznych, zwiększenie obrotu bezgotówkowego i wdrożenie inicjatywy tożsamości elektronicznej (eID)
...
Zakładamy ambitne, ale realne cele. Chcemy, aby w perspektywie 3 do 5 lat, połowa obywateli 80 proc. swoich relacji z administracją mogła prowadzić przez internet.

Moim zdaniem cele zostały określone bardzo ambitnie.

https://mc.gov.pl/aktualnosci/bez-cyfryzacji-nie-ma-rozwoju

Strumień Cyfrowe Usługi Publiczne (CUP) dotyczy cyfryzacji kluczowych usług publicznych dla jednej bramy do administracji jaką jest obywatel.gov.pl. W jego ramach założono trzy podstawowe cele: cyfryzację i uproszczenie usług publicznych, wsparcie stworzenia koncepcji bramy do usług publicznych, a także wsparcie stworzenia koncepcji funkcjonowania skrzynek do komunikacji dla podmiotów realizujących zadania publiczne oraz dla obywateli i przedsiębiorców. Chodzi o stworzenie  oficjalnej skrzynki pocztowej, aby każdy obywatel miał swój adres e-mail, dzięki któremu może kontaktować się  z urzędem czy przesyłać dokumenty za pomocą internetu.
Miernikiem ich realizacji ma być m.in. uruchomienie 50 usług elektronicznych (1 fala) oraz przygotowanie prawne do cyfryzacji kolejnych 30 (2 fala) w ciągu 12 miesięcy. 

Strumień e-ID dotyczy trzech kluczowych dla państwa i gospodarki celów. Są nimi: wdrożenie od strony prawnej, organizacyjnej i technicznej modelu sfederalizowanego identyfikacji i uwierzytelniania oraz usług zaufania, upowszechnienie usług e-administracji dla obywatela i biznesu dzięki wdrożeniu i wykorzystaniu w nich masowych mechanizmów identyfikacji i uwierzytelniania oraz wdrożenie kluczowych usług publicznych z wykorzystaniem mechanizmów masowej identyfikacji i uwierzytelniania ? zweryfikowanych pod względem bezpieczeństwa, wydajności i ergonomii użycia. Na koniec 2017 roku liczba użytkowników z wydanymi komercyjnymi i państwowym eID powinna sięgać 10 mln (2/3 aktywnych klientów bankowości internetowej), a tzw. Top 10 usług publicznych z wykorzystaniem eID (w tym wnioskowanie w ramach Programu Rodzina 500+) powinno zostać wdrożone. Najpóźniej do końca 2016 roku powinny więc zostać wdrożone odpowiednie regulacje prawne.

Offline crash0

  • starszy(a) archiwista(ka)
  • ****
  • Wiadomości: 486
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Program ?Od papierowej do cyfrowej Polski?
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 23, 2016, »
brednie.
miliony w błoto.
mentalności nikt nie zmieni.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Program ?Od papierowej do cyfrowej Polski?
« Odpowiedź #2 dnia: Wrzesień 12, 2016, »
brednie.
miliony w błoto.
mentalności nikt nie zmieni.

W sumie trudno się odnieść do takiego komentarza :)
Niemniej pewne rzeczy się dzieją.

W czwartkowym (08/09/2016 r.) wydaniu DGP, w artykule BANKI DAJĄ KLUCZE DO E-ADMINISTRACJi  Sylwia Czubkowska pisze:

Cytuj
Niemal trzy czwarte z 16 mln użytkowników e-bankowości ma szansę na cyfrowy kontakt z urzędami za pomocą swoich kont. Po tym jak w poniedziałek Sejm jednogłośnie przegłosował ustawę o usługach zaufania oraz identyfikacji elektronicznej, która jasno stwierdza, że banki mogą ?świadczyć usługi zaufania oraz wydawać środki identyfikacji elektronicznej", swój akces do udostępniania profilu zaufanego, czyli włączenia się do e-administracji, zgłaszają kolejne banki. Są to: Millennium, Raiffeisen Polbank, BZ WBK, mBank, ING, Pekao, Idea Bank. Jako pierwszy, o czym już pisaliśmy, taki akces w Ministerstwie Cyfryzacji zgłosił PKO BP. - Wdrożenie składania wniosków w programie ?Rodzina 500 plus" do bankowości intemetowej pokazało, że klienci ze względu na wygodę wolą załatwiać sprawy elektronicznie. Udowodniło też, że uważają ten kanał za całkowicie bezpieczny. Wniosek jest oczywisty: państwo powinno współpracować z sektorem bankowym i, szerzej, środowiskiem biznesowym w rozbudowie funkcji e-administracji. Chcemy w przyszłości dać naszym klientom możliwość załatwienia innych spraw urzędowych z wykorzystaniem systemów bankowych. Chcemy, żeby nasi klienci traktowali bank jako instytucję, która pomaga w zaspokojeniu codziennych potrzeb, nie tylko finansowych - powiedział DCP Marcin Jedliński, rzecznik Raiffeisen Polbanku. Głosy innych przedstawicieli sektora finansowego są niemalże identyczne. Pomysł wydaje się prosty: za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej, z poziomu indywidualnego e-konta, będzie możliwe logowanie się do rządowego systemu i potwierdzenie profilu zaufanego, czyli uproszczonego sposobu identyfikacji cyfrowej tożsamości obywatela. Wczoraj resort cyfryzacji ogłosił, że w najbliższy weekend zostanie zakończony proces wyłączania PZ z ePUAP, co ułatwi proces potwierdzania e-tożsamości obywatela. Dziś zakładając profil na ePUAP, wypełnia się wniosek online, ale i tak trzeba się wybrać do urzędu (np. gminy) i tam pokazać się urzędnikowi wraz z dowodem osobistym. To jedna z przyczyn niewielkiego zainteresowania taką formą kontaktu z urzędami - czego dowodzi fakt, że użytkownicy systemu to zaledwie niewiele ponad procent dorosłych Polaków. Dla posiadaczy e-kont w bankach, które zdecydują się wejść do systemu, sytuacja ma być o wiele prostsza: wystarczy potwierdzenie przez konto, bo przecież bank już kiedyś klienta wraz z dowodem osobistym widział i potwierdził, że jest on tym, za kogo się podaje. - Bankowość elektroniczna w Polsce naprawdę zawstydza e-administrację i nic, tylko przyklasnąć, że włącza się w proces popularyzacji państwowych e-usług. Ale oczywiste jest, że banki nie robią tego bezinteresownie - uważa Piotr Wołejko, ekspert ds. cyfryzacji z Pracodawców RP. Rzeczywiście, za samo włączenie się do procesu banki nie będą dostawały żadnego wynagrodzenia. - To świetny chwyt marketingowy, bo przecież banki także tą usługą mogą przekonywać do siebie klientów, pokazywać, jak bardzo są nowoczesne - uważa Wołejko. Ale to niejedyna korzyść dla sektora, - Owszem, samo udostępnienie zakładania profilu zaufanego może być bezpłatne, ale patrząc na to, jak za granicą sektor ten na polu e-administracji współpracuje z rządami, można założyć, że i u nas pojawią się podobne tendencje. Czyli wprowadzenie opłat za obsługę ruchu między bankiem a administracją. Oczywiście opłaty te nie będą ponoszone przez klientów, tylko przez rząd - uważa Bartłomiej Klinger, niezależny ekspert ds. e-administracji.

Słowem komentarza;
W grudniu 2013 r. wg udostępnionego wówczas licznika było niewiele ponad 180 tys. profili zaufanych na ePUAPie.
W marcu 2015 r. 363 000 profili.
W kwietniu 2015 r. 382 333 profili.
Na przełomie marca i kwietnia znaczący wzrost, po udostępnieniu usług przez MSW i COI w ramach serwisu https://obywatel.gov.pl/ gdzie dostęp do usług był uwarunkowany uwierzytelnieniem via PZ ePUAP.
Aktualnie założonych jest niewiele ponad 500 tys. profili.

Podsumowując - tylko konkretne działania/inicjatywy administracji, z których obywatel jest w stanie realnie i łatwo skorzystać mogą zmienić ten obraz. Truizm.

Tak było z inicjatywą Obywatel, później akcją banków np. z obsługą wniosków 500 +, tak może być teraz z możliwością założenia PZ poprzez bankowość elektroniczną.

Offline Grzesiek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 136
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Program ?Od papierowej do cyfrowej Polski?
« Odpowiedź #3 dnia: Wrzesień 12, 2016, »
brednie.
miliony w błoto.
mentalności nikt nie zmieni.

nie przesadzałbym:
miliony...  tak - zapewne ale tanio to nie zawsze znaczy dobrze....
brednie - nie zgadzam się cyfryzacja jest potrzebna i powinna być traktowana jako priorytet, daje ogromne możliwości gdyby ją przeprowadzić z głową, łącznie z tym, że przy zamianie procesów "papierowych" na cyfrowe najłatwiej wskazać i wyeliminować różne błędy i wypaczenia administracji (np. takie, że w okienku X jest wymagany papierek z okienka Y obok itp.)
mentalności się nie zmieni - raz jeszcze napisze trzeba zmiany wprowadzać z głową, jakoś nie widzę chętnych, którzy chcieliby zrezygnować z bankowości elektronicznej na rzecz okienka - administracja też może i powinna być taka - prostsza, szybsza, bardziej przyjazna - szkoda tylko, że często o jej kształcie nie decydują najlepsi... Tutaj jest naprawdę dużo do zrobienia!

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Program ?Od papierowej do cyfrowej Polski?
« Odpowiedź #4 dnia: Wrzesień 15, 2016, »
Kolejny artykuł z ePUAPem w tle.
Gazeta.pl - Gigantyczna dziura w ZUS-ie. KAŻDY mógł sprawdzić, ile zarabiasz.
http://next.gazeta.pl/next/7,151243,20689507,gigantyczna-dziura-w-zusie-kazdy-mogl-sprawdzic-ile-zarabiasz.html

Cytuj
Wykryto bardzo poważną lukę w Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Pozwalała na sprawdzenie wysokość zarobków dowolnej, obcej osoby. Jak to możliwe?
Imię, nazwisko oraz numer PESEL.
Zakładasz konto, ZUS sam wypełnia dane
W jaki sposób możliwe było "podglądanie" tak istotnych danych, jak nasze zarobki? Wystarczyło za pośrednictwem platformy założyć konto dowolnej osobie, wpisując w formularzu rejestracyjnym jej imię, nazwisko oraz PESEL. Po pierwszym logowaniu ZUS uzupełniał to konto dodatkowymi informacjami, takimi jak historia zatrudnienia i pobierane świadczenia. W systemie znalazły się też dane dotyczące odprowadzanych składek do ZUS. A z ich wysokości łatwo jest wyliczyć wynagrodzenie.
Jeśli jakaś osoba miała już konto na ePUAP albo konto na PUE ZUS, wykorzystanie omawianej luki nie było możliwe. Gorzej jeśli ktoś [...] nie miał konta ani na ePUAP ani na PUE ZUS. Takich osób jest w Polsce bardzo dużo, a w zasadzie to chyba większość Polaków. Są to zwłaszcza osoby starsze, choć również wielu młodych i świadomych cyfrowo obywateli wciąż woli iść do urzędu niż męczyć się z ePUAP-em. Według Ministerstwa Cyfryzacji, konto na ePUAP posiada jedynie 1 550 000 z ok. 39 000 000 Polaków.
- wyjaśnia Niebezpiecznik.