Autor Wątek: opis stanowiska pracy archiwisty  (Przeczytany 10359 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Pieczątka

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 8
opis stanowiska pracy archiwisty
« dnia: Maj 18, 2016, »
Witam,
Od 3 lat pracuję w archiwum zakładowym urzędu miasta, oczywiście na czas określony... Początkowo była to praca na zastępstwo, teraz mam umowę o pracę. W zasadzie od niedawna przydzielono mi zakres czynności związany m.in z prowadzeniem archiwum, ale moje stanowisko określono po prostu jako Referent :) Napiszcie proszę, jak to jest w Waszych urzędach, czy jesteście zatrudnieni jak należy czyli jako archiwiści zakładowi i koordynatorzy czynności kancelaryjnych, czy też obowiązki dotyczące prowadzenia archiwum dodano Wam extra a zajmujecie oficjalnie inne stanowisko? Zastanawia mnie też jaką kategorię zaszeregowania powinien mieć archiwista zakładowy. Osobna kwestia to też wynagrodzenie..., jest już taki wątek, w tej materii niestety od lat niewiele się zmienia...

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 19, 2016, »
  Od początku Starostwa jednoosobowo prowadzę archiwum zakładowe, od kilku lat na stanowisku archiwisty i koordynatora cz. k. , od roku tylko z tym zakresem, wcześniej z głównym zakresem archiwum, ale   z dodatkowymi innymi czynnościami.

Offline Marcin Kapała

  • archiwa_2.5
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 214
  • Płeć: Mężczyzna
  • lord of the files
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 01, 2016, »
Witam,
Od 3 lat pracuję w archiwum zakładowym urzędu miasta, oczywiście na czas określony... Początkowo była to praca na zastępstwo, teraz mam umowę o pracę. W zasadzie od niedawna przydzielono mi zakres czynności związany m.in z prowadzeniem archiwum, ale moje stanowisko określono po prostu jako Referent :) Napiszcie proszę, jak to jest w Waszych urzędach, czy jesteście zatrudnieni jak należy czyli jako archiwiści zakładowi i koordynatorzy czynności kancelaryjnych, czy też obowiązki dotyczące prowadzenia archiwum dodano Wam extra a zajmujecie oficjalnie inne stanowisko? Zastanawia mnie też jaką kategorię zaszeregowania powinien mieć archiwista zakładowy. Osobna kwestia to też wynagrodzenie..., jest już taki wątek, w tej materii niestety od lat niewiele się zmienia...

Napiszę, jak to wygląda to od strony nadzoru archiwalnego. Duża część jednostek organizacyjnych postępuje tak, jak Twój Urząd. Jednemu z pracowników w zakresie obowiązków dorzuca się prowadzenie archiwum zakładowego. Pół biedy, jeżeli jest to archiwista zakładowy, który ma dołożonych kilka obowiązków do swojego zakresu. Wizja archiwistów na pełnych etatach jest kusząca, niestety nie przystaje do codziennej rzeczywistości archiwalnej. Pewnie jest to problem braku określenia w przepisach prawa statusu archiwisty zakładowego, tj. wykształcenia, dostosowania liczby etatów do wielkości urzędu itp. 

Offline EwelinaP

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 392
  • Płeć: Kobieta
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 29, 2016, »
Ja jestem zatrudniona jako archiwista i zajmuję się tylko archiwum. Wiem jednak, że spora większość znanych mi archiwistów jest w rzeczywistości referentami/inspektorami, a archiwum mają na pół, a zdarzyło się kiedyś, że i na 1/10 etatu.

Offline muniekdm

  • archiwa_2.5
  • archiwista
  • *
  • Wiadomości: 420
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #4 dnia: Luty 04, 2017, »
W temacie stanowiska archiwisty. Poszukuję dokładnego przepisu, który mówi o ilości mb akt, która powinna przypadać na jednego archiwistę. Z tego co kojarzę to przyjęto, że powinno to być 700-800 mb. U mnie już powinien być drugi etat. Tylko muszę podeprzeć wniosek konkretnym przepisem.

Offline marcia

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 305
  • Płeć: Kobieta
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #5 dnia: Luty 06, 2017, »
Kilka la temu jak było głośno o cięciach w administracji (te sławne dziesięć procent), to chyba w projekcie była mowa o 1000 mb na jednego archiwistę. Nie pamiętam niestety czy były tam podane jakieś przepisy :/
"Życie jest zbyt krótkie, by było małe." B. Disraeli.

Offline Ewap

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 180
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #6 dnia: Luty 06, 2017, »
Niestety taki konkretny przepis prawa powszechnie obowiązującego nie był możliwy i chyba nigdzie go nie ma, ponieważ archiwa i ich zasoby nie są sobie równe. Stanowiłoby to zbytnią ingerencję w wewnętrzne dysponowanie zasobami ludzkimi, w tym etatami. Trudno byłoby to też wycenić w ocenie skutków regulacji, zwłaszcza dla samorządów. W instrukcjach archiwalnych, wprowadzanych zarządzeniami, na wzór tego co jest w instrukcji archiwalnej dostępnej na stronie https://www.archiwa.gov.pl/pl/zarzadzanie-dokumentacja/zarządzanie-dokumentacją/instrukcje-i-wykazy-akt/przykładowe-instrukcje-kancelaryjne-i-archiwalne, wprowadzano jednak przepis jak w par. 7 "Liczba pracowników archiwum zakładowego musi umożliwiać sprawną realizację zadań archiwum zakładowego". W literaturze przedmiotu o archiwach zakładowych był taki przykładowy przelicznik. Wydaje mi się, że dużą rolę w tym zakresie - jeżeli chodzi o wsparcie w zwiększeniu zatrudnienia - mógłby odegrać nadzór archiwalny właściwego archiwum państwowego. W ramach kontroli po przenalizowaniu zakresu zadań archiwum, obciążenia, stanu opracowania zasobu, mógłby w zaleceniach pokontrolnych wskazać zwiększenie obsady by prawidłowo były realizowane obowiązki ustawowe. To w chwili obecnej chyba najlepsza droga.

Offline Śpioszek

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 72
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #7 dnia: Luty 20, 2017, »
Archiwista zakładowy w strukturach urzędów jest wyodrębniany jedynie jako funkcja, którą zgodnie z instrukcją kancelaryjną łączy się z funkcją koordynatora czynności kancelaryjno-archiwalnych.
Patrząc na stanowisko osoba pełniąca funkcję archiwisty może więc być referentem lub np. inspektorem i podlega zaszeregowaniu jak reszta pracowników.

Trochę kuriozalna wydaje mi się walka o zwiększenie etatów w az przy argumentacji wielkości metrażu dokumentacji, bo tak jak napisał Ewap dokumentacja dokumentacji nierówna. Zgadzam się, że najlepszym orężem jest sojusz z AP. Po to są również coroczne sprawozdania (które niestety mimo wymogu rzadko się w apach uświadcza, a o które te ostatnie rzadko się upominają), żeby wykazać ogrom pracy i koncert życzeń. Dziwię się, że archiwistom którym nie chce się poświęcić na to czasu, bo dla mnie to swojego rodzaju zabezpieczenie własnego mówiąc brzydko tyłka, nawet jeśli wygospodarowanie na to czasu jest ciężkie.

Offline Rovan

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1214
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #8 dnia: Luty 23, 2017, »
Cytuj
Patrząc na stanowisko osoba pełniąca funkcję archiwisty może więc być referentem lub np. inspektorem i podlega zaszeregowaniu jak reszta pracowników.

Przez kilka lat byłem kierownikiem archiwum zakładowego w dużej samorządowej jednostce organizacyjnej. Jakoś tak po 2 latach, przy okazji wprowadzenia okresowej oceny pracowników dowiedziałem się, ze ja nie podlegam ocenie ponieważ... nie jestem zatrudniony na etacie urzędniczym, a na etacie pomocy administracyjnej.
Pomoc administracyjna kierująca pracami podległych pracowników ;D, ale czego się nie robi aby obejść limity etatów urzędniczych.

Offline archug

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 82
Odp: opis stanowiska pracy archiwisty
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 20, 2017, »
Miałam podobną sytuację, już jestem urzędnikiem więc podlegam od roku ocenie. Nie ukrywam było mi przykro i nadal jest gdy traktuje się nas jak magazynierów! Oj dużo by tu żali wylewać ale ja chcę wrócić do tematu, który już kiedyś był poruszony prze zemnie. Chodzi o etat archiwisty, w którym są jednostki podległe, w związku z tym utworzone zostało archiwum wielozakładowe. Pracuję jako archiwista w ug, w którym zajmuję się dokumentacją jednostek podległych dokładnie trzech. I teraz zaczyna się pod górkę, trzeba wystąpić o expertyzy, brakowania itp. Oczywiście wiem na czym to polega moje pytanie /wreszcie dobiegam końca ;)/ Zatrudniona jest w ug, czy mogę rozmawiać o umowie zlecenie na te prace, z kierownikami jednostek?
Może ktoś ma podobna sytuację? Chciałabym wiedzieć, Czy mogę o coś się starać. Jak wiecie to jest dużo pracy, jako archiwista zakładowy mam na bieżąco tego sporo, a teraz chce zacząć i w jednostkach podległych, których dokumentacja jest w naszym archiwum na wydzielonych dla nich regałach. Jeśli się powtarzam przepraszam. Pozdrawiam