Autor Wątek: Zmiana kwalifikacji archiwalnej akt osobowych  (Przeczytany 2384 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Marcin Kapała

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 214
  • Płeć: Mężczyzna
  • lord of the files
Zmiana kwalifikacji archiwalnej akt osobowych
« dnia: Sierpień 11, 2016, »
Minister rozwoju postuluje skrócenie okresu przechowywania dokumentacji pracowniczej. Wątek był już podejmowany na forum w dziale Archiwizacja materiałów cyfrowych i digitalizacja analogowych http://www.ifar.pl/index.php/topic,3112.0.html, ponieważ projekt założeń zakłada również digitalizację akt pracowniczych. Mnie bardziej interesuje kwestia kwalifikacji archiwalnej dla tego rodzaju dokumentacji. Proponowany jest krótszy dziesięcioletni okres przechowywania.

Rozpoczęły się konsultacje międzyresortowe: Projektu założeń projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją. Na stronach RCL można zapoznać się ze stanowiskiem między innymi MKiDN, NDAP i ZUS - http://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12287415/katalog/12363997#12363997

Offline Marcin Kapała

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 214
  • Płeć: Mężczyzna
  • lord of the files
Odp: Zmiana kwalifikacji archiwalnej akt osobowych
« Odpowiedź #1 dnia: Sierpień 12, 2016, »
Zastanawiam się nad skutecznością długookresowego przechowywania dokumentacji pracowniczej. Myślę, że nie ma z tym większych problemów jeżeli chodzi o sferę publiczną i duże spółki. Problem może być z małymi i średnimi przedsiębiorstwami. Każemy im przechowywać dokumentację przez 50 lat, a pracownicy i tak nie mogą uzyskać stosownych zaświadczeń.

Offline Marcin Kapała

  • Moderator
  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 214
  • Płeć: Mężczyzna
  • lord of the files
Odp: Zmiana kwalifikacji archiwalnej akt osobowych
« Odpowiedź #2 dnia: Sierpień 18, 2016, »
Ciekawostka z przeszłości. W Piśmie okólnym nr 1 Naczelnego Dyrektora Archiwów Państwowych z 18 lutego 1952 r. dotyczącym wytycznych w sprawie trybu postępowania przy przekazywaniu akt na makulaturę możemy przeczytać:
Cytuj
6. Akta kategorii B dzielą się, w zależności od czasokresu ich przechowywania, na trzy grupy:
a) akta komórek usługowych o charakterze manipulacyjnym przechowuje się przez 2 lata;
b) akta dotyczące czynności administracyjnych, finansowych i handlowych przechowuje się przez lat 6;
c) akta, których okres przechowywania normują szczególne przepisy prawne, oraz akta osobowe przechowuje się przynajmniej przez lat 10.