Obowiązujące rozporządzenie w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji... rozkłada w inny sposób niż dotychczas akcenty dotyczące odpowiedzialności za brakowaną dokumentację. Dyrektora właściwego archiwum państwowego stwierdza jedynie, że wśród dokumentacji przeznaczonej do zniszczenia nie występują materiały archiwalne (§ 9. 1.). Archiwa Państwowe sprawdzają więc, czy na spisach brakowanej dokumentacji nie występują archiwalia. Odpowiedzialność za wybrakowanie dokumentacji niearchiwalnej przed upływem okresów jej przechowywania spoczywa na kierowniku jednostki organizacyjnej, który składa we wniosku o wydanie zgody na brakowanie oświadczenie "o upływie okresu przechowywania dokumentacji niearchiwalnej oraz o utracie jej znaczenia, w tym wartości dowodowej, dla organu lub jednostki organizacyjnej, które ją wytworzyły lub zgromadziły, a w przypadku ich braku ? dla organu lub jednostki organizacyjnej, które przejęły ich zadania lub kompetencje" (§ 9.2. punkt 7).
W kwestii komisji oceny dokumentacji niearchiwalnej, rzeczywiście procedura brakowania dokumentacji (rozporządzenie z dnia 18 stycznia 2011 r. w sprawie instrukcji kancelaryjnej...) nie przewiduje powołania komisji oceny dokumentacji niearchiwalnej, a jedynie opinie kierowników komórek organizacyjnych (§ 38.3 Instrukcji archiwalnej). Zaopiniowaniu podlega spis brakowanej dokumentacji. Należy jednak pamiętać, że § 5 Instrukcji archiwalnej, który opisuje zadania archiwum zakładowego, w punkcie 8 przewiduje inicjowanie brakowania dokumentacji niearchiwalnej oraz udział w jej komisyjnym brakowaniu.