Autor Wątek: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.  (Przeczytany 31066 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
 Nowy, aktualny temat brakowania- może trochę poruszmy tą nowość.

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 20, 2015, »
A jak zmieniła się procedura brakowania?

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 20, 2015, »
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO  z dnia 20 października 2015 r.

w sprawie klasyfikowania i kwalifikowania dokumentacji, przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych i brakowania dokumentacji niearchiwalnej

Offline pmm

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 37
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 21, 2015, »
Z grubsza rzecz biorąc wystarczy informacje z protokołu oceny dokumentacji archiwalnej przenieść do wniosku. I już. Czy coś przegapiłem?

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 275
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 21, 2015, »
Cytuj
§ 9. 1. Brakowanie dokumentacji niearchiwalnej odbywa się na wniosek kierownika jednostki, za uprzednią zgodą dyrektora
właściwego archiwum państwowego, który stwierdza, że wśród dokumentacji przeznaczonej do zniszczenia nie występują materiały archiwalne.
(podkreślenie moje)

w połączeniu z § 9.2.7
Cytuj
oświadczenie o upływie okresu przechowywania dokumentacji niearchiwalnej oraz o utracie jej znaczenia, w tym
wartości dowodowej, dla organu lub jednostki organizacyjnej, które ją wytworzyły lub zgromadziły, a w przypadku
ich braku ? dla organu lub jednostki organizacyjnej, które przejęły ich zadania lub kompetencje.

Co ma być intepretowane tak, iż AP jest odpowiedzialne za wybrakowanie jakiejś dokumentacji, która wybrakowana być nie powinna, tylko wtedy jeśli będą to mat. archiwalne (kat.A); jeśli natomiast problem będzie dotyczył kat. B to na podstawie oświadczenia, o którym mowa w cytacie, odpowiedzialność będzie ponosić przede wszystkim jednostka która o brakowanie wystąpowała.
I to jest moim zdaniem najważniejsza zmiana o ile rzeczywiście tak ma być.

Offline Robert2000

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 286
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 22, 2015, »
Widzę, że procedura brakowania zbliża się do brakowania w archiwach wyodrębnionych.

Offline lukas_drill

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 158
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 22, 2015, »
W zasadzie prócz faktu, iż obecnie nie ma wymogu powoływania komisji do oceny dokumentacji oraz tego, iż wniosek o brakowanie jest równocześnei pismem przewodnim - to nie zmieniło się nic

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 22, 2015, »
        Czyli brakujemy bez zarządzenia szefa jednostki o powołaniu komisji , ale każdy kierownik k.o. którego dokumenty mają być brakowane musi zaopiniować, czyli  podobnie jak protokół oceny, muszą kierownicy k.o.  podpisać na wniosku, co wynika z IA.

Offline Bolek

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 628
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 23, 2015, »
Niekoniecznie.
Opiniują spisy przedstawiane przez archiwistę, który inicjuje procedurę brakowania. Aczkolwiek w jednostkach raczej pozostanie się przy protokole oceny bo jest to chyba wygodne. Spotkałem się też, że każdy kierownik który opiniował spis dokumentów na brakowanie parafował każdą pozycję na spisie, która była związana z jego komórką.
prawy obrońca lewego słupka

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 275
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #9 dnia: Grudzień 30, 2015, »
Z tego co widzę to rozporządzenie nie ingeruje w sposób w jaki dana jednostka zadecyduje czy dana dokumentacja może już być wybrakowana czy nie - od tego są wewnętrzne przepisy. Jeśli zatem istnieje jakowyś normatyw (instrukcja kancelaryja/archiwalna, zarządzenie, rozporządzenie, ustawa) który normuje, iż w danej jednostce musi być powołana komisja do spraw brakowania to takowa dalej powinna być powoływana, np. obowiązujące regulacje prawne w zakresie brakowania akt sądowych nadal przewidują konieczność powołania komisji d/s brakowania. W związku z czym protokół z obrad komisji będzie nadal powstawał, tyle iż obecnie będzie służył tylko do użytku wewnętrznego, do AP zaś pójdzie wniosek o brakowanie zgodnie z treścią tegorocznego rozporządzenia.

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #10 dnia: Grudzień 30, 2015, »
          Co do zarządzenia kierownika  j.o.  dot. powołania komisji do brakowania , miałem na myśli jednostki podległe pod rozporz. z 2011r.   Oczywiście zarządzeniem powoływało się komisję do brakowania akt, a teraz komisja nie dokonuje brakowania wg. nowego  rozporządzenia.
Według IA z 2011r  kierownicy k. o. , których akta są przeznaczone do brakowania , muszą zaopiniować spis dokumentacji wydzielonej do zniszczenia, czyli będzie podobna ilość osób jak wcześniej komisja, z tym że nie powołana zarządzeniem tylko wg. ustaleń archiwisty, a właściwie wynikające ze spisu akt do brakowania.

Offline daniel

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 21
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 11, 2016, »
niby wszystko jasne, ale ja osobiście wolę żeby szef powołał tą komisję tylko, że po zmianach nie bardzo wiadomo jaką dać podst., wcześniej to było na "na podst. § 7 ust. 2  Rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. ..." powołuje się komisje, a teraz???

Offline Aleksander81

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 39
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 11, 2016, »
Po rozmowach z AP ustaliliśmy że nadal można powołać wewnętrzną Komisję lub inny twór który pomoże przy zweryfikowaniu dokumentacji do brakowania (nikt tego nie zabrania). A reszta czyli wniosek na brakowanie zgodnie z nowymi przepisami.
Pozdrawiam W.

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 11, 2016, »
        Według IA  z  2011r.  kierownicy k. o. , których akta są przeznaczone do brakowania, muszą zaopiniować spis dokumentacji wydzielonej do zniszczenia, czyli podobnie jak wcześniej, z tym że skład nie będzie powołany zarządzeniem tylko wg. ustaleń archiwisty,  wynikający ze spisu akt które są przeznaczone do brakowania.

Offline aarchiwistka

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 1
Odp: ZMIANA PROCEDURY BRAKOWANIA DOKUMENTACJI OD 1 LISTOPADA 2015 R.
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 13, 2016, »
A czy ktos moze taki przykladowy wniosek na brakowanie napisac? Tak zeby te wszystkie rzeczy ktore sa teraz wymagane ladnie w calosc zlozyc?