Autor Wątek: Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2014 r  (Przeczytany 20760 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
MAiC opublikowało bardzo interesujący raport nt. Wpływu cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2014 roku.
Zachęcam do zapoznania się z całością, poniżej cytuję wyjątki.

71% pracowników posiada indywidualne służbowe konto e-mail. W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano wzrost o 2 punkty
procentowe. W przypadku administracji państwowej odsetek ten wynosi 91%. Wśród urzędów administracji samorządowej wyższym udziałem mogą pochwalić się jedynie urzędy marszałkowskie (99%).

1 na 6 pracowników urzędu posiada podpis elektroniczny. Proporcja ta jest podobna jak w latach poprzednich.

Nieco ponad połowa (51%) urzędów z sektora administracji samorządowej zapewnia pracownikom zdalny dostęp do systemu poczty elektronicznej, dokumentów lub aplikacji urzędu, podczas gdy analogiczny odsetek wśród urzędów z sektora administracji państwowej jest zdecydowanie większy (92%).

W roku 2014 odsetek urzędów posiadających elektroniczną skrzynkę podawczą wyniósł 96%.

I to jest ciekawe, ponieważ na podstawie ustawy o informatyzacji .... (art. 16) na podmioty publiczne nałożono obowiązek posiadania elektronicznej skrzynki podawczej (ESP) spełniającej jednolite standardy określone i opublikowane na ePUAP przez ministra właściwego do spraw informatyzacji, oraz zapewnienia jej obsługi. Omawiany wymóg wszedł w życie 14 sierpnia 2014 r. a badanie MAiC było przeprowadzone w grudniu.

Więcej niż co dziesiąte pismo wpływające do urzędów w roku 2014 trafiło na elektroniczną skrzynkę podawczą. Udział dokumentów elektronicznych w przypadku korespondencji otrzymywanej przez urzędy wzrósł o 2 punkty procentowe względem roku 2013. Odsetek dokumentów wysłanych za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej przez urząd systematycznie rośnie uzyskując w roku 2014 ? 9%.

Niemal połowa urzędów administracji udostępnia usługi elektroniczne inne niż oparte o tzw. wzór pisma ogólnego (48%). To wzrost w porównaniu z zeszłym rokiem o zaledwie 1 punkt procentowy.

Więcej niż co 3 urząd umożliwia śledzenie postępu realizacji sprawy przez internet.


Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna

Berserc

  • Gość
Szkoda tylko, że np. z ePUAPu korzysta mniej niż 2 tyś osób miesięcznie, a profil zaufany ma zaledwie 2% uprawnionych obywateli (dane za: IT w Administracji nr 2, 2015 s. 15).  Szkoda tylko, że rząd nie ma spójnej strategii rozwoju e-administracji i poszczególne urzędy i jednostki rozwijają wiele inicjatyw w oderwaniu od innych. ePUAP to jeden przykład - obok niego mamy platformę eDeklaracje, PUE ZUS, NFZ i inne. Już nie wspominając o osobnych "wrotach" regionalnych - bardzo kosztownych. A przecież wPUAP miał być podstawową platformą??
Jest też wiele innych przykładów np. ostatnio w Krakowie wprowadzono zintegrowaną kartę biblioteczną do bibliotek publicznych, która po pierwsze nie objęła największej biblioteki wojewódzkiej (a po co?), a po drugiej zamiast dodać tę funkcjonalność do Krakowskiej Karty Miejskiej to wprowadzono osobny plastik. Tak wygodniej prawda? I na pewno taniej! No ale za kartę zapłacą użytkownicy bo koszt wymiany starej na nową kosztuje 10 zł - niby grosze ale....

A swoją drogą w ilu archiwach państwowych jest wprowadzony system EZD jako podstawowy? Może nasi odpowiedzialni za realizację pewnych zadań zamiast starać się wymyślić wszystko od nowa pojechaliby z wizyta do Estonii??

Offline GAP1

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 385
A w ilu w ogóle urzędach jest wprowadzony system EZD. Liczy się u urzędników konta e-mail w sytuacji, kiedy takie coś powinno być od dawna standardem. Śmieszne.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Przeczytaj raport, tam znajdziesz odpowiedź.
Serio uważasz za śmieszne działania, które mają na celu sprawdzenie stanu cyfryzacji polskiej administracji?
Zapoznaj się z analizami WWPE dotyczącymi wdrażania elektronicznej administracji w UE i raportami liderów cyfryzacji, choćby z Holandii, Wielkiej Brytanii czy Finlandii. Osobiście nie uznałbym tych badań za śmieszne.

Problem z omawianym opracowaniem jest inny - obraz uzyskany z badania może się jednak różnić od faktycznego.
Cytuj
udało się uzyskać w roku 2014 odsetek kompletnych odpowiedzi na poziomie 55%
. O ile uzyskano wysokie wskaźniki na szczeblu centralnym (ministerstwa 88%) i w urzędach Wojewódzkich 94% oraz marszałkowskich 82%, to już na poziomie gmin miejskich osiągnięto wynik znacznie gorszy, tylko 48%.
odnośnie tych kont pocztowych przydałaby się analiza dlaczego pracodawca nie zakłada kont swoim pracownikom, być może są jakieś obiektywne przyczyny. Wniosek dla zamawiających badanie na rok 2015, aby zadać pytanie uszczegóławiające - i już.

W 2014 roku najmniej pracowników posiadało własne, służbowe konta pocztowe w urzędach w województwach świętokrzyskim (59%) oraz lubelskim (60%), chociaż odnotowano wzrost w tych województwach w porównaniu z rokiem 2012. Z kolei najwięcej ? w województwie lubuskim, gdzie 80% pracowników posiadało służbowy adres e-mail.

Offline Hanna Staszewska

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1744
A w grudniu 2014 r. ukazał się inny raport MAiC "Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2014" http://www.ifar.pl/index.php/topic,2740.0.html
Z tego co widzę, dane się trochę dublują...
Ciekawe, czy ktoś (decyzyjny) to czyta, analizuje i wyciąga wnioski...
A jak mówimy o informatyzacji urzędów to spójrzmy na archiwa państwowe (też urzędy): jak wygląda to u nas, chociażby w tak podstawowym zakresie, jak stworzenie dla obywateli wspólnego punktu dostępu do informacji archiwalnej: do tej pory tego nie ma i tak naprawdę nie zanosi się: jest SwA, archiwa.gov.pl, na własnych stronach archiwa zamieszczają dane, w bibliotekach cyfrowych, itd....
Chaos...

Offline GAP1

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 385
Samych badań nie uważam za śmieszne. Śmieszne, a faktycznie tragiczne są dopiero ich wyniki. U nas np. system EZD tworzyła słynna firma Netline (vide: CBA), a teraz całość zaczynamy tworzyć od nowa. A pieniążki pooooszły ...

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Wymienianie w takiej dyskusji jednym tchem epuapu, poczty mailowej, EZD, kart bibliotecznych i PUE ZUS to chyba kiepski pomysł. Jest źle, wszystko źle i generalnie "w tym kraju" zawsze "computer says no". Sorry ale moje doświadczenie z prowadzonych szkoleń (zwłaszcza dot. EZD) jest takie że totalnie malkontencką postawę prezentują przede wszystkim ci, którzy nie chcą i nie próbują używać nowych narzędzi. Prawdziwa dyskusja zaczyna się dopiero gdy używamy i rozmawiamy o szczegółach i konkretach. Inaczej będą pokutować tu mity - mit totalnej unifikacji, mit stuprocentowej sprawności systemów i mit spełniania przez nie wszystkich oczekiwań. Sięgnijcie do przepisów, do norm, poczytajcie o zarządzaniu bezpieczeństwem informacji, pobawcie się epuapem i pomóżcie go doskonalić. Śledźcie informacje na stronie MAiC, opiniujcie publikowane tam materiały. Popracujcie w EZD i proponujcie nowe rozwiązania, nawet w drobnych kwestiach, które zbliżą nas do sensownego zarządzania dokumentacją elektroniczną w świecie normatywów tworzonych dla papieru.
Jarek Orszulak

Berserc

  • Gość
Wymienianie w takiej dyskusji jednym tchem epuapu, poczty mailowej, EZD, kart bibliotecznych i PUE ZUS to chyba kiepski pomysł.

Dlaczego niby? Czy e-administracja ma być tylko dla urzędników? Jeśli tak to ok, trochę droga zabawka ale ok. Ale jeśli ma być dla zwykłych ludzi to chcę, żeby była co najmniej:
- dobrze przemyślana
- naprawdę intuicyjna,
- faktycznie przydatna.
To tak dużo?

Prawdziwa dyskusja zaczyna się dopiero gdy używamy i rozmawiamy o szczegółach i konkretach.
Proszę bardzo: ostatniej odpowiedzi na pismo wysłane do jednego z urzędów nie mogę pobrać z ePUAPu. Dlaczego nie wiem.... nie da się potwierdzić otrzymania UPD i już.... Odpisałem im prawie 14 dni temu, że mam problem i cisza... Widać cieszą się, że w ogóle dali rade coś wysłać i już im wystarczy.... i to nie mit ;)

Cytuj
pobawcie się epuapem i pomóżcie go doskonalić.
Obawiam się, że tego tworu nie da się udoskonalić... Wygląda tez na to że cześć administracji też tak uważa skoro powstają osobne platformy...


I zaręczam, że to nie malkontenctwo! Jeśli już to próba oceny rzeczywistości, w której każdy urząd i jednostka działa sobie, a próby koordynacji działań najczęściej zawodzą... I co z tego, że 71% urzędników ma konto mailowe skoro 50% z nich nie odpowiada na maila? Albo co z tego, że ESP ma 96% urzędów skoro w większości z nich i tak droga elektroniczną nic się nie załatwi, a nawet jeśli uda się wysłać wniosek to i tak nie otrzyma się prawidłowej odpowiedzi? Chociaż są i dobre przykłady, na pewno są.... ;)


Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna

Cytuj
Proszę bardzo: ostatniej odpowiedzi na pismo wysłane do jednego z urzędów nie mogę pobrać z ePUAPu. Dlaczego nie wiem.... nie da się potwierdzić otrzymania UPD i już.... Odpisałem im prawie 14 dni temu, że mam problem i cisza... Widać cieszą się, że w ogóle dali rade coś wysłać i już im wystarczy.... i to nie mit ;)


Skoro chcesz załatwić sprawę, to może poza spokojnym sumieniem że wysłałeś im prawie 14 dni prośbę o wyjaśnienie, może po prostu zadzwoń i dowiedz się o co chodzi. Może rzeczywiście nie wiedzą lub nie umieją sobie poradzić z problemem.
I nie pisz proszę że nie o to chodzi w elektronicznej administracji, że trzeba zadzwonić, żeby sprawę załatwić, bo to wiemy, ale może właśnie dzięki kontaktowi z tym urzędem, Ty lub ten urząd zgłosicie jakieś błędy lub problemy z ePUAPem do MAiC lub lepiej do CPI. To jest wartość dodana, o której pisał wyżej Jarek.

dla ułatwienia:

Wsparcie użytkowników ePUAP

 
W związku z przejęciem utrzymania systemu ePUAP przez Centrum Projektów Informatycznych, nastąpiła zmiana danych kontaktowych.  Zgłoszenia dotyczące problemów w funkcjonowaniu systemu prosimy zgłaszać telefonicznie lub mailowo.

Telefon: (22) 315 20 30 - czynny w dni robocze, godz. 8:00 ? 16:00
Adres e-mail: epuap-pomoc@cpi.gov.pl
 
W celu ułatwienia weryfikacji i szybszego rozwiązania problemu w zgłoszeniu (e-mailowym) prosimy o podanie następujących informacji:

1. Dane kontaktowe (instytucja, adres e-mail, nr telefonu).
2. Nazwa systemu operacyjnego i jego wersja.
3. Nazwa przeglądarki internetowej: wersja oraz ustawienia językowe.
4. Czas wystąpienia błędu: data, godzina.
5. Miejsce wystąpienia błędu: na jakim oknie/portlecie/formatce wystąpił błąd: (np. Moje konto, Moje dokumenty, Katalog usług, Repozytorium wzorów itp.)
6. Szczegółowy opis sytuacji, która powoduje wygenerowanie błędu (w krokach) np.:Zalogowałem się do systemu. Przechodzę do obszaru ?Moje konto?. W zakładce ?Moje dokumenty??

Berserc

  • Gość
problem już wyjaśniony - po prostu trzeba używać "jedynej słusznej przeglądarki" jeśli się chce korzystać z ePUAP.... Ciekawe czy w OPZ do przetargu na ePUAP (zakładam, że taki był) było założenie, że system ma działać w oparciu o jedną przeglądarkę?

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Aż sięgnąłem po dokumentację z funkcjonalnościami:
czytam:
Minimalne wersje wspieranych przeglądarek internetowych:
Mozilla Firefox w wersji 5.0 i nowszych (pracuję na wersji 35.0 jest już wersja 36.0)
Internet Explorer w wersji 8.0 i nowszych
Opera w wersji 11 i nowszych
Chrome w wersji 12 i nowszych (pracuję na wersji 40 :)
Safari w wersji 5 i nowszych

Wszystkie wymagania funkcjonalne i pozafunkcjonalne muszą być w pełni realizowalne na w/w typach przeglądarek www. oraz w ramach tych przeglądarek i ich wersji najnowszych stabilnych wydawanych na dzień odbioru oprogramowania aplikacyjnego systemu ePUAP.

Jeśli chodzi o systemy operacyjne:
minimum Windows XP 32 bitowy i nowsze wspierane przez producenta
GNU/Linux (Red Hat Enterprise Linux 4 i nowszy, SUSE Linux Enterprise Server 10 i nowszy)
Ubuntu 12 i nowsze
Fedora 17 i nowsze
Debian 6 i nowsze
OS X Lion (10.7) i nowsze

Tyle w dokumentacji, ale skoro piszesz że w praktyce jest inaczej, to napisz do CPI niech ewentualnie zweryfikują problem.

Przetarg był i to niejeden, można znaleźć w internecie, np. na stronie CPI.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 433
  • Płeć: Mężczyzna
Ja o dokumentacji, a na stronie głównej w aktualnościach informacja o problemie z przeglądarkami :)

Przeglądarki wspierane przez ePUAP

2015-03-02

Obsługiwane przeglądarki w systemie ePUAP.

Informujemy, iż użytkownicy najnowszej wersji Mozilla Firefox w wersji 36 mogą natrafić na utrudnienia podczas wykonywania następujących czynności na ePUAP:

    dodawanie załączników do pism,
    składanie podpisu za pomocą certyfikatu kwalifikowanego,
    podpisywanie UPD za pomocą certyfikatu kwalifikowanego i Profilu Zaufanego.

Obecnie wspieranymi wersjami przeglądarek na ePUAP są:

    Internet Explorer w wersji 8.0, 9.0 (32 bity)
             Mozilla Firefox w wersji 3.xx, 4.0, 5.0, 35.
             Opera w wersji 11.50
             Google Chrome w wersji: 10.0, 11.0, 12.0

Przypominamy, iż trwające obecnie prace nad nowym systemem ePUAP2 zbliżają się ku końcowi. Udostępnienie ePUAP2 planowane jest na czerwiec bieżącego roku.


Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1749
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Dlaczego niby? Czy e-administracja ma być tylko dla urzędników?

Takie np. EZD jest w zasadzie tylko "dla urzędników". Karta biblioteczna to nie jest administracja.

Ale jeśli ma być dla zwykłych ludzi to chcę, żeby była co najmniej:
- dobrze przemyślana
- naprawdę intuicyjna,
- faktycznie przydatna.
To tak dużo?

Spróbuj to przełożyć na zapisy specyfikacji  :)
W rozwiązaniach informatycznych perspektywa kilku lat to dużo. Wiele przemyśleń i założeń bierze w łeb w trakcie wdrażania. Co do intuicyjności zgoda, natomiast nie łapię o co chodzi z tą przydatnością.


Obawiam się, że tego tworu nie da się udoskonalić... Wygląda tez na to że cześć administracji też tak uważa skoro powstają osobne platformy...

Mam wrażenie że te osobne platformy to raczej pozostałość sprzed epuapu. Egzystują bo zapłacono za nie z unijnych pieniędzy. Są uciążliwe zwłaszcza dla samych urzędów, profilem zaufanym wspomaga się w nich niekiedy autoryzację użytkowników. Niech spoczywają w pokoju i to jak najprędzej.
Jarek Orszulak

Offline Hanna Staszewska

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1744
Jeszcze jeden raport, tym razem GUS "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2010-2014"  http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2010-2014,1,8.html

W przedmowie pojawia się Strategia Europa 2020 i jeden z jej filarów - Agenda Cyfrowa  ;D ;D ;D

Przepraszam, szanowni dyskutanci, ale strasznie mnie to ubawiło ;D
Z pewnością jest to bardzo poważna Strategia i Agenda, ale, wybaczcie  ;D ;D ;D 

A jak to się ma do raportu MAiC "Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2014", o którym pisałam tu http://www.ifar.pl/index.php/topic,2740.0.html

PS. Jak by się kto pytał, mam konto na ePUAP.