Autor Wątek: Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2014 r  (Przeczytany 12419 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 427
  • Płeć: Mężczyzna
Jeszcze jeden raport, tym razem GUS "Społeczeństwo informacyjne w Polsce. Wyniki badań statystycznych z lat 2010-2014"  http://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/nauka-i-technika-spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne/spoleczenstwo-informacyjne-w-polsce-wyniki-badan-statystycznych-z-lat-2010-2014,1,8.html

W przedmowie pojawia się Strategia Europa 2020 i jeden z jej filarów - Agenda Cyfrowa  ;D ;D ;D

Przepraszam, szanowni dyskutanci, ale strasznie mnie to ubawiło ;D
Z pewnością jest to bardzo poważna Strategia i Agenda, ale, wybaczcie  ;D ;D ;D  

A jak to się ma do raportu MAiC "Społeczeństwo informacyjne w liczbach 2014", o którym pisałam tu http://www.ifar.pl/index.php/topic,2740.0.html

PS. Jak by się kto pytał, mam konto na ePUAP.

Haniu,
daleko nie ma co szukać.

Strategia archiwów państwowych na lata 2010-2020 jest długofalowym planem działania określającym główne cele i kierunki rozwoju polskich archiwów państwowych. Ich realizacja ma, przede wszystkim, służyć zaspokajaniu potrzeb informacyjnych państwa i społeczeństwa. Nasza Strategia jest także zgodna w wielu aspektach z raportem Polska 2030. Wyzwania rozwojowe przygotowanym przez zespół doradców strategicznych premiera.

Takie rzeczy są wpisywane do różnych dokumentów, w tym przypadku wynika to
Cytuj
z naszych [archiwów, przyp. łs] ambicji co do obecnego i przyszłego miejsca w ramach administracji publicznej

z kolei inne bardzo poważne strategie

Cytuj
Agenda cyfrowa przedstawiona przez Komisję Europejską jest jednym z siedmiu filarów strategii Europa 2020, która ustala cele dla wzrostu Unii Europejskiej (UE) do roku 2020. Agenda cyfrowa proponuje lepsze wykorzystanie potencjału technologii informacyjnych i komunikacyjnych (TIK) dla wsparcia innowacji, wzrostu gospodarczego i postępu.

Celem Agendy jest wyznaczenie kierunków rozwoju i wskazanie działań w obszarze społeczeństwa informacyjnego, pozwalających na maksymalne wykorzystanie potencjału nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych, w szczególności Internetu. Agenda wskazuje na ponad 100 działań, które prowadzić będą zarówno Komisja Europejska jak i państwa członkowskie.
W Polsce dokumentem programowym w obszarze społeczeństwa informacyjnego są Strategie rozwoju społeczeństwa informacyjnego, stad coroczne badanie oraz analiza zlecana/opracowywana przez MAiC. Oczywiście zgadzam się, że powinna być lepsza koordynacja tych działań, zwłaszcza że MAiC posiada do tego odpowiednie zasoby organizacyjne (m.in. Dep. Sp. Informacyjnego, Dep. Informatyzacji oraz Lidera Cyfryzacji w Polsce), ale to już odrębny temat.



« Ostatnia zmiana: Marzec 07, 2015, wysłana przez luke »

Offline Michał Serdyński

  • starszy(a) archiwista(ka)
  • ****
  • Wiadomości: 483
  • Płeć: Mężczyzna
pytanie czysto teoretyczne... na zasadzie co by było gdyby... zapewne nikt się nad tym nie zastanawiał... ale
gdyby Unia się rozpadła, przestała istnieć, etc.
to są jakieś wyznaczniki, plany awaryjne, plany poza unijne?

Offline GAP1

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 377
Dla Europy czy polskich archiwów?

Offline Hanna Staszewska

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1700
A może trzeba iść w takim kierunku?
"Potrzebny jest urząd ds projektów teleinformatycznych" http://wszystkoconajwazniejsze.pl/konrad-bialoszewski-potrzebny-jest-urzad-ds-projektow-teleinformatycznych/

Offline GAP1

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 377
Problemem jest nie brak konkretnego urzędu, lecz coraz bardziej beznadziejny poziom polskiej administracji publicznej.

Offline Kajka

  • archiwa_2.5
  • archiwista
  • *
  • Wiadomości: 419
Problemem jest nie brak konkretnego urzędu, lecz coraz bardziej beznadziejny poziom polskiej administracji publicznej.
Nie byłabym aż tak surowa w ocenie poziomu administracji.

Offline Kajka

  • archiwa_2.5
  • archiwista
  • *
  • Wiadomości: 419
A może trzeba iść w takim kierunku?
"Potrzebny jest urząd ds projektów teleinformatycznych" http://wszystkoconajwazniejsze.pl/konrad-bialoszewski-potrzebny-jest-urzad-ds-projektow-teleinformatycznych/
Hanno wydaje mi się, że problemem nie jest brak centralnego urzędu do koordynacji projektów informatycznych. Przecież właśnie pod hasłem koordynacji informatyzacji państwa było tworzone Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Ponadto jest Jeszcze Centralny Ośrodek Informatyki. Problemem jest raczej brak specjalistów. Nie oszukujmy się, niewielu wybitnych specjalistów z zakresu IT decyduje się na pracę w budżetówce, skoro sektor prywatny może im zaoferować dwa, lub nawet, trzy razy wyższe stawki. Więc mamy to co mamy.

Offline GAP1

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 377
Brak specjalistów w zakresie IT w administracji publicznej jest niewątpliwie pewnym problemem, lecz nie do końca. Ja znam z autopsji przypadek pewnego centralnego urzędu państwowego, który wprowadza system EZD prawie bez udziału specjalistów. Tak naprawdę robią to panie archiwistki z komórki archiwalnej, z których żadna nie ma formalnego wykształcenia informatycznego, i pomimo tego ... system jest już wdrożony. Kierownictwo innego urzędu, które jakiś czas temu przybyło na zapoznanie się z tym systemem, zachwyciło się nim i chce takiego samego u siebie. Więc można - potrzeba tylko rozsądnego doboru ludzi do pracy (nota bene w opisywanym przeze mnie przypadku ten rozsądek akurat wyglądał mocno średnio, ale cóż ...)
A co do poziomu administracji publicznej. Droga Kajko, nepotyzm przy obsadzaniu stanowisk jest tak daleko posunięty (przypominam np. raport NIK dotyczący Urzędu Lotnictwa Cywilnego, gdzie ponad 50% pracowników miało jakieś powiązania rodzinne lub inne między sobą), że kolejne patologie z niego wypływające (niekompetencja, układy, faworyzowanie "swoich", zrzucanie najtrudniejszej roboty na tych, poza układami itd. itd.) naprawdę coraz bardziej rozkładają administrację.


Offline Kajka

  • archiwa_2.5
  • archiwista
  • *
  • Wiadomości: 419
Warto sobie poczytać jak miało być. Bo wyszło jej wyszło.

Offline luke

  • Moderator
  • archiwista
  • *****
  • Wiadomości: 427
  • Płeć: Mężczyzna
Kajka przywołała temat, więc odświeżę wątek o nowe (raczej nowsze nieco) dane.
Na stronie MC od dawna w sumie widnieje raport z badania Wpływ cyfryzacji na działanie urzędów administracji publicznej w Polsce w 2015 r.

W badaniu wzięło udział 2095 urzędów, z czego 95% stanowiły urzędy administracji samorządowej, a 5% urzędy administracji państwowej.

cyt. z raportu dot. EZD

Cytuj
W urzędach gmin mało powszechne jest korzystanie z systemu elektronicznego zarządzania dokumentacją (44%), podczas gdy w pozostałych typach urzędów z takiej możliwości korzysta się w dużo większym stopniu (np. w 56% urzędów administracji państwowej, 60% urzędów powiatowych czy 55% urzędów marszałkowskich). Jakkolwiek w urzędach wprowadzane są zmiany w postaci wdrażania systemów zarządzania dokumentacją, to większość jednostek preferuje system mieszany ? tradycyjne dokumenty wspierane narzędziami teleinformatycznymi. System tradycyjny to przede wszystkim domena administracji samorządowej, w tym głównie gmin (stosuje się go w co trzeciej gminie).

Mój ulubiony fragment

Cytuj
Fakt niekorzystania z systemu EZD jako podstawowego sposobu dokumentowania i rozstrzygania spraw jest motywowany niską istotnością tego rodzaju kwestii z punktu widzenia działalności urzędu. W administracji samorządowej, głównie w gminach i powiatach zwraca się ponadto w dużej mierze (w 30% gmin oraz 26% powiatów) uwagę na niewielką liczbę pism oraz fakt, że nie wszystkie pisma urzędowe można zelektronizować (np. problemem mogą być zezwolenia budowlane z dużą liczbą załączników). W tego rodzaju urzędach dość istotną blokadą jest także obawa przed wdrożeniem nowinki technicznej, co świadczy o niskim poziomie rozwoju społeczeństwa cyfrowego na szczeblu gmin i powiatów. Problemem zgłaszanym przez 19% ogółu urzędów są także ograniczenia budżetowe, ponieważ wdrożenie EZD wiąże się z inwestycjami w sprzęt, szkolenia etc.