Autor Wątek: Nieprzekazywanie przez archiwa wyodrębnione akt kat. "A" do archiwum państwowego  (Przeczytany 14506 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline GAP1

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 385
Po pierwsze, dane chronione klauzulą "ściśle tajne" są dwojakiego rodzaju: dane identyfikujące osobowe źródła informacji i dane dotyczące pracy operacyjno-rozpoznawczej. Są to dane specyficznego rodzaju pod szczególną ochroną, i moim zdaniem, powinny one być chronione jedynie w ramach instytucji (Straż Graniczna, Policja, służby specjalne cywilne i wojskowe), które je wytworzyły lub są dla nich następcą prawnym. Stąd wyłącznie archiwa tych instytucji powinny je przechowywać, a nie archiwa państwowe. Po drugie, kompletnie nie rozumiem, skąd wziął się okres 22 lat na odtajnienie tych klauzul. Przypominam, że dane identyfikujące OZI chronione są wiecznie.

Offline Tomciaz

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 52
Po kolei:
1. Odnośnie klauzuli "ściśle tajne" oraz informacji nią objętych. Art. 5 Ustawy:

1. Informacjom niejawnym nadaje się klauzulę ?ściśle tajne?, jeżeli ich nieuprawnione ujawnienie spowoduje wyjątkowo poważną szkodę dla Rzeczypospolitej Polskiej przez to, że:
1) zagrozi niepodległości, suwerenności lub integralności terytorialnej Rzeczypospolitej Polskiej;
2) zagrozi bezpieczeństwu wewnętrznemu lub porządkowi konstytucyjnemu
Rzeczypospolitej Polskiej;
3) zagrozi sojuszom lub pozycji międzynarodowej Rzeczypospolitej Polskiej;
4) osłabi gotowość obronną Rzeczypospolitej Polskiej;
5) doprowadzi lub może doprowadzić do identyfikacji funkcjonariuszy, żołnierzy lub pracowników służb odpowiedzialnych za realizację zadań wywiadu lub kontrwywiadu, którzy wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze, jeżeli zagrozi to bezpieczeństwu wykonywanych czynności lub może doprowadzić do identyfikacji osób udzielających im pomocy w tym zakresie;
6) zagrozi lub może zagrozić życiu lub zdrowiu funkcjonariuszy, żołnierzy lub pracowników, którzy wykonują czynności operacyjno-rozpoznawcze, lub osób udzielających im pomocy w tym zakresie;
7) zagrozi lub może zagrozić życiu lub zdrowiu świadków koronnych lub osób dla nich najbliższych albo świadków, o których mowa w art. 184 ustawy z dnia 6 czerwca 1997r. ? Kodeks postępowania karnego (Dz. U. Nr 89, poz. 555, z późn. zm.5)), lub osób dla nich najbliższych.


Jak widać nie tylko mamy do czynienia z OZI i pracą operacyjno-rozpoznawczą. Obszar którego dotyczy klauzula "ściśle tajne" w myśl tych zapisów jest, było nie było, szerszy. Moje pytanie, co np. z oklauzulowaną dokumentacją sprzed 30-60 lat? Prolongować jak Anglicy akta katastrofy na Gibraltarze?

2. Odnośnie 22 lat na odtajnienie "00" - mój błąd, oparłem się na błędnych przesłankach. Na podstawie art. 6 Ustawy mniemam, że moment ten może nastąpić już po 20 latach:

Art. 6.4. Kierownicy jednostek organizacyjnych przeprowadzają nie rzadziej niż raz na 5 lat przegląd materiałów w celu ustalenia, czy spełniają ustawowe przesłanki ochrony.

Offline GAP1

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 385
Po pierwsze, przeglądy oklauzulowanych dokumentów nie dotyczą zasobu archiwalnego, a dokumentów "bieżących". W przypadku dokumentów sprzed 1990 r. obowiązywał art. 86 byłej ustawy o oin z 1999 r., który nakazywał przeprowadzenie ich przeglądu w celu dostosowania lub zniesienia byłych klauzul tajności. Jeśli tego nie dokonano dokument z automatu stawał się jawny. Oczywiście, oprócz danych identyfikujących OZI. Obecnie istnieje art. 181 ust. 3 nowej ustawy o oin z 2010 r., który umożliwia - w uzasadnionych przypadkach - wystąpić o przegląd dokumentów "archiwalnych".
Po drugie, zakres tematyczny klauzuli "ściśle tajne" jest szerszy, OK. Ale - jeszcze raz przypomnę - dane identyfikujące OZI są chronione tą klauzulą na wieki wieków. A i jestem pewien, że w wyniku przeglądu nikt rozsądny nie odtajni meandrów pracy operacyjno-rozpoznawczej, nawet sprzed 1990 r., bo wtedy np. taka Milicja Obywatelska stosowała te same metody, co obecnie Policja.