Autor Wątek: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją  (Przeczytany 6968 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.


Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją
« Odpowiedź #1 dnia: Czerwiec 28, 2013, »
       W sprawie Informacji NDAP Nr 19 -    otóż wg. ustawy Prawo Budowlane taką dokumentacje (pozwolenie na budowę ... - 6740 ) należy przechowywać 5 lat od daty  zburzeniu budynku , czyli może to być 105  czy 205 lat , a NDAP  informuję , że w/w akta należy porządkować jak kat.  o okresie przechowywania 10 lat  lub krótszym.

Offline yorik

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 10
Odp: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją
« Odpowiedź #2 dnia: Czerwiec 29, 2013, »
       ...otóż wg. ustawy Prawo Budowlane taką dokumentacje (pozwolenie na budowę ... - 6740 ) należy przechowywać 5 lat od daty  zburzeniu budynku ...

Może kolega przytoczyć konkretnie zapis (artykuł) z którego wynika ten dodatkowy pięcioletni okres przechowywania? ;)

...a NDAP  informuję , że w/w akta należy porządkować jak kat.  o okresie przechowywania 10 lat  lub krótszym

Hmmm, ale w informacji nr 19 jest dokładnie to samo napisane....

Offline nikodem.b

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 144
Odp: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją
« Odpowiedź #3 dnia: Czerwiec 30, 2013, »
Może kolega przytoczyć konkretnie zapis (artykuł) z którego wynika ten dodatkowy pięcioletni okres przechowywania? ;)

Rzeczywiście, prawo budowlane nic nie mówi o owym dodatkowym 5-letnim okresie przechowywania dokumentacji - po likwidacji obiektu budowlanego. Stany miał pewnie na myśli zapis z przykładowego wykazu akt typowych, w którym dla dokumentacji prawnej i technicznej typowych budowli wskazano BE5 i B5. A to faktycznie należałoby interpretować jako owe dodatkowe 5 lat po likwidacji budynku.

Przy okazji jednak tego problemu wyszło, jak sądzę, małe "archiwalne qui pro quo".

Rozumiem, że intencją informacji nr 19 było między innymi właśnie wyjaśnienie takich wątpliwości, o których napisał stany:

Jak to? Dokumentację pozwoleń na budowę mamy porządkować tak, jak dokumentację o okresie przechowywania 10 lat lub krótszym? Przecież faktycznie akta takie przechowuje się z reguły o wiele dłużej niż owe lat 10!

I tak, mamy "obiektywny" okres przechowywania i "archiwalny" okres przechowywania. Mimo, że faktycznie ("obiektywnie") przechowujemy dłużej, to archiwalne oznaczenie BE10 lub B10 oznacza, ni mniej ni więcej, tylko "okres przechowywania" równy 10 latom.
A skoro tak, to w myśl wyjaśnień nr 19 nie musimy porządkować dokumentacji pozwoleń na budowę tak jak akt o okresie przechowywania dłuższym niż lat 10.

Niech fachowcy mnie poprawią, jeśli się mylę :)


Offline MarcinP

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 588
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją
« Odpowiedź #4 dnia: Lipiec 01, 2013, »
Nie rozumiem, skąd nagle to Wasze zdziwienie. Nigdy nie było wymogu porządkowania akt dot. pozwoleń na budowę tak jak materiałów archiwalnych i nie było, ani też nie podstaw prawnych, aby takiego porządkowania wymagać. Jedynie "zdrowy rozsądek" podpowiada, aby tak postępować...  ;)

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją
« Odpowiedź #5 dnia: Lipiec 01, 2013, »
      Małe wyjaśnienie - otóż chciałem poruszyć temat który zapoczątkował kalon, a że pisząc  to była już godzina wyjścia z pracy, spiesząc sie zbyt wąsko go rozwinąłem, ale jak widzimy nikodem. b , bardzo dobrze zrozumiał o co chodzi. Przyznam , że przechowywanie 5 lat  po zburzeniu budynku wynika z mojego zakodowanie zapisu ze starego RWA , o tym że " okres przechowywania liczy się od daty zburzenia obiektu" , a teczka  7351 to kat. B5 , więc to jet to ,o czym pisałem wcześniej. Tak przyznaję rację Marcinowi, że do końca 2010r.  i obecnie nie było i nie ma obowiązku porządkowania pozwoleń jak kat. A ( dodam, że ja nie sugerowałem , o tym że należy porządkować jak kat. A ) ,ale obecnie od 2011r. - teczka 6740 to BE10 , a w uwagach zapis " okres przechowywania liczony jest zgodnie z ustawą - Prawo budowlane" i uważam, że  te akta  należało by porządkować jak kat. powyżej B10 , bo będą przechowywane dłużej niż lat 10.

A to art. z ustawy Prawo budowlane:

Dz.U. z 2010 nr 243 poz. 1623 ? Brzmienie od 1 stycznia 2013.  USTAWA z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane 1)       

Art.38.2              Właściwy organ prowadzi rejestr decyzji o pozwoleniu na budowę oraz przechowuje zatwierdzone projekty budowlane, a także inne dokumenty objęte pozwoleniem na budowę, co najmniej przez okres istnienia obiektu budowlanego, z zastrzeżeniem ust. 3.


Zapraszam do wypowiedzi na ten temat.

Offline MarcinP

  • kustosz(ka)
  • *****
  • Wiadomości: 588
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją
« Odpowiedź #6 dnia: Lipiec 01, 2013, »
Wystarczyłoby, gdyby w jrwa będącym załącznikiem do rozp. z 2011 r. dokumentacja ta otrzymała kat. BE 15. Wtedy byłoby wiadomym, że porządkować ją należy tak, jak materiały archiwalne. I byłoby to zgodne z IK i tzw. "zdrowym rozsądkiem".
Bardzo dobrze, że swego czasu wprowadzono zapis informujący, że dokumentacją dot. pozwoleń na budowę można brakować po rozbiórce obiektu. Dzięki bezrefleksyjnemu brakowaniu nie mamy większości pozwoleń na budowę z lat 1945-1980, bo w tamtym czasie niszczono akta po 5 latach od wydania pozwolenia...

Offline stany

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 362
  • Płeć: Mężczyzna
Odp: Zarządzenia-dotyczące postępowania z dokumentacją
« Odpowiedź #7 dnia: Lipiec 01, 2013, »
        Przed 1994r. pozwolenia były kat B10 bez uwag , a po 1994 -2010r. - B5, ale z zastrzeżeniem - przechowywania 5 lat po zburzeniu obiektu. Jeszcze raz podkreślam ,że nie ma obowiązku  porządkowania pozwoleń jak mat. archiwalne tylko  jak kat. powyżej B10 , bo to jest różnica. Cały sęk w tym , że akta te będą przechowywane co najmniej np. 100 czy 200 lat , bo tyle będzie stał budynek, a w informacji piszą ,że dokumentację należy uporządkować tak jakby te dokumenty były przechowywane krócej niż 10 lat.