Autor Wątek: Według którego RWA porządkować  (Przeczytany 4339 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Scorpii

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
Według którego RWA porządkować
« dnia: Maj 02, 2013, »
Witam,
powyższy temat znalazłem w starych wątkach, więc pozwoliłem sobie rozpocząć nowy.
Według którego RWA porządkować stare akta.
Znajduję w archiwum swojego urzędu akta od roku 1945 ale pierwszy wykaz akt pojawia się dopiero w 1987. Próbuję więc porządkować wg aktualnego rwa, nie dopisując oczywiście symbolu, ale czasem haseł nie da się dopasować. I co zrobić?

Inny problem: w roku 1992 pojawia się zarządzenie dyrektora urzędu nadrzędnego zawierające rwa oraz wytyczne, że wszystkie jednostki podległe mają na podstawie ww. rwa stworzyć swoje rwa. No i w roku następnym pojawia się wykaz akt - ale sam wykaz, bez zarządzenia, nie podpisane i na dodatek brakuje całej klasy 1. Oczywiście akta od 1993 mają już hasła i symbole według tego wykazu. I co zrobić?

Co więcej podobny problem pojawia się w 2009 (oficjalne wykazy powstały w 2006 i 2010) ale tym razem mam tylko wydruk wykazu z jakimiś dopiskami ręcznymi, a w zeszyciku zarządzeń dyrektora nie ma śladu. Pozycje z tego wykazu pasują do akt z tego okresu. I co zrobić?

Na dodatek nie mogę ufać zapisom na teczkach - kilka lat temu akta zostały "uporządkowane" przez jakiegoś "najemnika" który mieszał akty o symbolu 35 i 035, albo ładował po kilka egzemplarzy Dz. U. do "Zarządzeń".
Podpowiedzcie, proszę, jak to ugryźć.

Offline Dory

  • archiwista
  • ***
  • Wiadomości: 383
Odp: Według którego RWA porządkować
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 08, 2013, »
Mnie ten temat też interesuje - u mnie jest taki bałagan, że hej.

Offline Scorpii

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
Odp: Według którego RWA porządkować
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 21, 2013, »
Niestety Dory nikt nie chce się wypowiedzieć, znaczy temat musi być bardzo śliski. Ale wdepnęliśmy  >:(

Offline metricisRegninotarii

  • młodszy(a) archiwista(ka)
  • *
  • Wiadomości: 275
Odp: Według którego RWA porządkować
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 22, 2013, »
O ile Wasze jednostki podlegają pod nadzór Archiwum Państwowego - ustalić z tymże/skonsultować sposób uporządkowania, szczególnie, iż AP może być zainteresowaniem przejęciem najstarszych akt skoro sięgają swym zakresem roku 1945.
Obowiązują Was może jakieś resortowe czy inne przepisy dotyczące archiwizacji akt? Na jakich zasadach wcześniej prowadzono w jednostce dokumentację skoro nie było wykazu akt?
Co do wszelkich wcześniejszych wykazów akt - skoro były stosowane i w takiej formie akta się zarchiwizowały to w czym problem?
Natomiast na błędy owego "najemnika" nie ma innej rady, niż je poprawić zgodnie z wykazem, który zastosowano podczas ich porządkowania.
Nadto czy przy zarządzeniu wprowadzajacym obowiązujacy obecnie wykaz akt nie określono, iż np. całość zasobu należy uporządkować według nowego wykazu?

Offline Archiwista33

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 6
Odp: Według którego RWA porządkować
« Odpowiedź #4 dnia: Czerwiec 02, 2013, »
"Ale wdepnęliśmy  " Potwierdzam i współczuję. Najgorzej jest po kimś poprawiać. Bardzo ważnym etapem było sprawdzenie, jakie rzeczowe wykazy akt były stosowane. To, że były one wprowadzane formalnie /czyli zarządzeniem/ czy też mniej formalnie /w stylu "macie i stosujcie"/ jest w tej sytuacji drugorzędne. Ważne, że były stosowane. Jak rozumiem na pismach pojawia się znak sprawy /skoro mowa o symbolu 35 i 035/. Nie znając szczegółów mogę się mylić. Na pewno każdą teczkę trzeba będzie oceniać indywidualnie. Idealnie byłoby tak uporządkować akta, by odzwierciedlić /poprawiając czyjeś nieuzasadnione działania można powiedzieć, że odtworzyć/ faktyczny sposób załatwiania spraw. Korzystając ze stosowanych wykazów akt można zachować klasyfikację /czyli symbol klasyfikacyjny z jrwa/ oraz tytuł. Innym problemem będzie kwalifikacja akt i tu może być przydatna pomoc właściwego terytorialnie archiwum państwowego. Trzeba pamiętać, że wszystkie państwowe i samorządowe jednostki organizacyjne mają obowiązek uzgodnić normatywy kancelaryjno-archiwalne z Dyrektorem właściwego archiwum państwowego /jeśli podlega się jakiejś jednostce centralnej być może ona uzgodniła lub powinna uzgodnić to z Naczelnym Dyrektorem Archiwów Państwowych/. Pozostaje kwestia akt wytworzonych w okresie, gdy nie stosowano żadnego rzeczowego wykazu akt. Można skorzystać z tytułów aktualnie obowiązującego wykazu akt, a jeśli trudno znaleźć odpowiednie hasła to można nadać tytuł samemu w taki sposób, by odzwierciedlał on rodzaj akt zawartych w teczce. Jeśli jednostka jest pod nadzorem archiwum państwowego, to warto skontaktować się z tym archiwum w celu dokonania uzgodnień. Uniknie się w tedy ewentualnej podwójnej pracy, gdy okaże się, że dane archiwum państwowe inaczej oceni sposób uporządkowania akt.