Autor Wątek: Składnica akt w prywatnym domu....  (Przeczytany 4294 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline Fionka411

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 3
Składnica akt w prywatnym domu....
« dnia: Marzec 27, 2012, »
Witam wszystkich użytkowników forum. Mam problem, który nie do końca wiem jak rozgryźć i dlatego proszę o pomoc użytkowników tego forum. Zamierzam otworzyć prywatną składnicę akt na piętrze domu, w którym mieszkam. Nie do końca wiem, jakie warunki muszę spełnić otwierając tego typu usługi, jakie są wymogi budowlane, techniczne, bhp itp. Będę niezmiernie wdzięczna za pomoc. W regionie, w którym mieszkam, nie ma tego typu jednostek. Pozdrawiam i z góry dziękuję za cenne informacje. Joanna

Offline Jarek

  • st. kustosz(ka)
  • ******
  • Wiadomości: 1750
  • archiwista zakładowy a nie żaden kustosz
Odp: Składnica akt w prywatnym domu....
« Odpowiedź #1 dnia: Marzec 28, 2012, »
A jaka właściwie dokumentacja ma być przechowywana w tej niby-składnicy? Piszę "niby", bo sam fakt że nie wiesz jakie wymogi powinny byc spełnione, świadczy za tym, że to trochę niepoważne przedsięwzięcie, podobnie zresztą jak miejsce w którym zamierzasz je realizować.
Jarek Orszulak

Offline Fionka411

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 3
Odp: Składnica akt w prywatnym domu....
« Odpowiedź #2 dnia: Marzec 28, 2012, »
Dziękuję za zainteresowanie moim wątkiem. Otóż w najbliższej okolicy jest mnóstwo firm prywatnych, które mają całe stosy akt i dokumentów a brakuje im miejsca do ich przechowywania. Nie ma tutaj też żadnej składnicy, w której mogliby przechowywać swoje dokumenty. To w jaki sposób ma być wyposażone archiwum wiem, tylko nie wiem i nikt nie może mi w tej kwestii pomóc, czy mogę nieużywaną część domu (piętro i sporą piwnicę) mogłabym przekształcić na prywatną składnicę. Dałoby to zatrudnienie nie tylko mnie, ale i też mojej córce (obydwie mamy orzeczenie o niepełnosprawności i ten rodzaj pracy możemy wykonywać), ja jestem na II semestrze studium archiwistycznego. Nie wiem tylko jakie wymogi techniczne (czy muszę robić jakieś ekspertyzy budowlane) musi spełniać budynek aby móc go częściowo przekształcić w taką składnicę. Będę wdzięczna za każdą informację. Pozdrawiam. Joanna

Grzegorz

  • Gość
Odp: Składnica akt w prywatnym domu....
« Odpowiedź #3 dnia: Marzec 28, 2012, »
Cytuj
mnóstwo firm prywatnych
i na ich dokumentację piętro i piwnica? nawet jeśli spora? hmmm... Doświadczenie podpowiada mi, że firmy, które chcą zlecać przechowanie na zewnątrz mają dużo dokumentacji. Tak dużo, że nie opłaca się im przechowywać jej u siebie. Czyli nie 20 mb ale np. 200 mb rocznie. Zapewnisz miejsce na 5-10 lat? Bo oczywiście nie mówię o przechowywaniu akt osobowych tylko dokumentacji finansowo-księgowej... Ponadto to wcale nie są takie kokosy jak się wydaje, a zainwestować trzeba sporo: regały (nie będziesz trzymać w stosach), transport (nie licz, że Ci klienci dowiozą wszystko na miejsce - ponadto trzeba im często dowieźć wypożyczaną dokumentację). Skaner - część danych trzeba szybko przesłać np. zaszyfrowane mailem (to raczej nie może być urządzenie za 150 zł - skanowanie np. 50 faktur potrwa za długo). Pomieszczenia trzeba ogrzać zimą itp.

Co do przepisów to ustawa archiwalna mówi:
Art. 51a.
1. Działalność gospodarcza w zakresie przechowywania dokumentacji osobowej i płacowej
pracodawców
o czasowym okresie przechowywania, zwanej dalej "dokumentacją", jest działalnością
regulowaną
w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej
(Dz. U. Nr 173, poz. 1807, z późn. zm.1)), wykonywaną przez przedsiębiorcę, i wymaga uzyskania wpisu do
rejestru przechowawców akt osobowych i płacowych, zwanego dalej "rejestrem".
i dalej
3. Działalność, o której mowa w ust. 1, może być wykonywana tylko przez przedsiębiorcę będącego
osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej.

Czyli jak się nie przechowuje dokumentacji osobowo-płacowej to jest to działalność nie podlegająca regulacji. Więc jeśli dom się nie zawali ;) Ale jeśli nie ma Cię w rejestrze przechowawców to czy będziesz poważnym kontrahentem dla podmiotów, które szukają miejsca na swoją cenną dokumentację? Wykształcenie to może być za mało...
Dlatego raczej skupiłbym się na świadczeniu usług porządkowania - przynajmniej na początek. To ciężki kawałek chleba ale chyba jednak łatwiejszy niż przechowalnictwo... Może jak się dorobisz dobrej opinii, poznasz rynek, wyrobisz kontakty itp. można pomyśleć o rozszerzeniu działalności...

Offline Fionka411

  • słuchacz(ka)
  • Wiadomości: 3
Odp: Składnica akt w prywatnym domu....
« Odpowiedź #4 dnia: Kwiecień 27, 2012, »
Dziękuję bardzo za cenne informacje:)