No to po kolei
1. Uchwała Rady Ministrów z 24.08.1931 r. o przepisach kancelaryjnych w administracji publicznej:
"We właściwych komórkach organizacyjnych przechowuje się akta [ostatecznie załatwione] tak długo, dopóki są potrzebne do bieżącego urzędowania. Po upływie tego czasu przekazuje się je do składnicy akt".
2. Instrukcja kancelaryjna dla Urzędu Wojewódzkiego Krakowskiego zatwierdzona Zarządzeniem Wojewody z dnia 28.10.1946 r.:
"We właściwych wydziałach przechowuje się akta tak długo, dopóki są potrzebne do bieżącego urzędowania zasadniczo w ciągu roku kalendarzowego. Po upływie tego czasu przekazuje się je, odpowiednio uporządkowane do składnicy akt."
3. Trochę na marginesie problemu, ale zapis który może co nieco wyjaśnić - Instrukcja kancelaryjna dla PWRN w Krakowie ogłoszona 8.01.1958 r.:
"Sprawy ostatecznie nie załatwione w terminie w starym roku przenosi się na nowy rok kalendarzowy, czyniąc o tym odpowiednie adnotacje na akcie i w spisie spraw, podając przy tym numer jaki sprawa nosiła w poprzednim roku kalendarzowym." (przerejestrowywanie spraw to zresztą temat na osobną dyskusję)
4. Instrukcja o prowadzeniu składnic akt w prezydiach rad narodowych województwa krakowskiego ogłoszona 8.01.1958 r.:
"Akta spraw zakończonych przechowują właściwi referenci zasadniczo przez 2 lata od daty zakończenia sprawy. Po upływie tego okresu akta przekazuje się do składnicy akt."
5. Ramowa instrukcja kancelaryjna z 29.10.1959 r.:
"Akta kategorii A i B pozostają w poszczególnych komórkach macierzystych (registraturach) przez okres jednego roku - licząc od 1 stycznia roku następnego po zakończeniu sprawy."
6. Instrukcja kancelaryjna w urzędach toap wprowadzona Zarządzeniem Nr 34 Ministra Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z dnia 26 listopada 1975 r:
"Akta spraw ostatecznie załatwionych przekazuje do archiwum zakładowego po upływie 2 lat kompletnymi rocznikami pracownik wyznaczony do tych spraw."
7. Instrukcja kancelaryjna dla urzędów toap ustalona zarządzeniem Nr 4 Ministra-Szefa Urzędu Rady Ministrówz dnia 7.04.1987 r.:
"Akta spraw ostatecznie załatwionych przekazuje do archiwum zakładowego po upływie 1 roku, kompletnymi rocznikami, pracownik wyznaczony do tych spraw." ( w instrukcji dla zespolonej administracji rządowej w województwie z 1998 r. jest identyczny zapis).
Nie wiem na ile instrukcje te można uznać za reprezentatywne, natomiast dotyczą jednego typu instytucji. Jak widać nie zawsze było tak jak mamy teraz.